تماشای تلویزیون

محققان هشدار می دهند در افراد زیر ۶۰ سال، صرف زمان زیاد در استفاده از کامپیوتر یا تماشای تلویزیون می تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد.

به گزارش مشرق به نقل از مدیسن نت، دکتر «رائد جوندی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کلگری کانادا، در این باره می‌گوید: «کم تحرکی طولانی مدت و اختصاص زمان کم برای فعالیت بدنی می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سلامتی از جمله افزایش خطر سکته داشته باشد.»

در این مطالعه، وضعیت ۱۴۳ هزار فرد برزگسال بدون سابقه سکته مغزی، بیماری قلبی و سرطان بررسی شد.

در طول حدود ۹ سال، این افراد به طور متوسط روزانه ۴.۰۸ ساعت از اوقات فراغت کم تحرک (ساعات کار با کامپیوتر، مطالعه و تماشای تلویزیون) برخوردار بودند. افراد ۶۰ سال به بالا ۳.۹ ساعت در روز، افراد ۶۰ تا ۷۹ ساله، ۴.۴ ساعت؛ و افراد ۸۰ سال به بالا، ۴.۳ ساعت در روز به چنین فعالیت‌هایی می‌پرداختند.

محققان مشاهده کردند در افراد بزرگسال ۶۰ سال به پایین که بی تحرک بودند و روزانه ۸ ساعت یا بیشتر از اوقات فراغت خود را به چنین فعالیت‌های می‌پرداختند، در مقایسه با افرادی که اوقات فراغت بی تحرک شأن کمتر از ۴ ساعت در روز بود، بیش از چهار برابر بیشتر در معرض سکته مغزی بودند.

جوندی در ادامه افزود: «فعالیت بدنی نقش بسیار مهمی در سلامت داشته و همچنین به نظر می‌رسد از تأثیر منفی زمان بی تحرکی می کاهد.»

محققان اذعان می‌کنند توصیه‌های پزشکان و سیاست‌های بهداشت عمومی باید بر اهمیت فعالیت در بزرگسالی و سایر عادات سالم که خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهند، تأکید کند.

مطالعات قبلی نشان می‌دهد که تقریباً ۹ مورد از هر ۱۰ سکته مغزی می‌تواند ناشی از فاکتورهای پرخطر قابل تغییر مانند بی تحرکی باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس