کد خبر 1267239
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۶
تفاوت ارز سنا و نیما چیست؟

میانگین نرخ خرید فروش ارز وارد شده در این سامانه از طرف صرافان است در حالی که سامانه نیما برای سیاست گذاران مدیریت بازار ارز شکل گرفته است.

به گزارش مشرق، ارز سنا (سامانه نظارت بر ارز) با هدف گردآوری سیستماتیک داده‌های معاملاتی بازار ارز و نقل و انتقالات ارزی در سطح صرافی‌های سراسر کشور طراحی و راه اندازی شده است و کلیه صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی، اطلاعات معاملاتی خود اعم از فروش و خرید را در این سامانه به ثبت می‌رسانند که از میانگین این معاملات و نرخ‌های ثبت شده، رقم میانگینی محاسبه و اعلام می‌شود که به آن نرخ سنا می‌گویند.

بنابر این وقتی از نرخ ارز در سامانه سنا صحبت می‌شود میانگین نرخ خرید فروش ارز وارد شده در این سامانه از طرف صرافان است.

تفاوت ارز سنا و نیما

نیما همان نظام یکپارچه معاملات ارزی است و برای اینکه خریداران و فروشندگان بتوانند به راحتی ارز را تامین کنند، توسط بانک مرکزی راه اندازی شده و فعالیت خود را شروع کرده است. خریداران و فروشندگان به وسیله این سامانه می‌توانند در محیط الکترونیک، فرآیندهای ارزی خود را با توجه به نیازهایشان انجام بدهند. در اولین گام همه‌ی صرافی‌ها به عنوان فروشنده ارز و وارد کننده برای تامین نمودن ارز کالاهای وارداتی به عنوان متقاضی خرید ارز به شمار می‌روند.

این سامانه (سامانه نیما) برای سیاست گذاران، مدیریت بازار ارز را فراهم نموده و همچنین برای متقاضیان ارز امکان فعالیت های روشن و دقیق را محیا کرده است. در صورتی بازرگان ها می خواهند سفارش های غیربانکی شان را ثبت کنند باید به سامانه جامع تجارت مراجعه نمایند. سامانه نیما توسط بانک مرکزی راه اندازی شده تا هرگونه فعالیت در جهت تامین ارز و سفارش های غیر بانکی به راحتی انجام شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس