کد خبر 1266883
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۰
میوه

پزشک متخصص تغذیه: مصرف مواد غذایی حساسیت زا، سرخ کردنی و آنچه التهاب را بیشتر می‌کند در دوران ابتلا به کرونا ممنوع است.

آزاده نجارزاده با اشاره به اینکه چاقی با بیماری‌های واگیردار در ارتباط است، افزود: یکی از مشکلات دوران کرونا مصرف زیاد تنقلات و غذاهای چرب و درهم خوری است که به افزایش وزن منجر می‌شود.فواید سبزیجات و میوه‌های رنگی در مقابله با کرونا

وی افزود: کبد چرب یکی از عوارض چاقی به شمار می‌آید و از سوی دیگر یکی از مشکلاتی که از سوی کرونا ایجاد می‌شود هم کبد چرب است؛ بنابراین هم چاقی و کرونا کبد را هدف قرار می‌دهند.

پزشک متخصص تغذیه از سبک زندگی سالم مثل خواب منظم، ورزش و تغذیه به عنوان یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی در برابر کرونا یاد کرد و افزود : برای ایستادگی در برابر کرونا باید سیستم بدن را تقویت کرد که یکی از راه‌های آن تغذیه بر اساس ترکیب پروتئین گیاهی و حیوانی نظیر آش گندم است که تقویت سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد.

وی از سفیدی تخم مرغ به عنوان کاملترین پروتئین یاد کرد و افزود: نقش اول در تقویت سیستم دفاعی بدن را ویتامین «آ» برعهده دارد که به دو بخش ویتامین حیوانی و گیاهی تقسیم می‌شود. نمونه حیوانی آن جگر است و نمونه گیاهی را میوه و سبزیجات زرد، نارنجی و قرمز رنگ تشکیل می‌دهند که مصرف آن‌ها در مقابله با کرونا تاثیر فراوانی دارد.

نجارزاده گفت :  ویتامین «آ» گیاهی بر خلاف ویتامین مشابه حیوانی، حتی در صورت مصرف فراوان نیز ضرری ندارد و می‌توان این میوه‌ها و سبزیجات رنگی را به راحتی مصرف کرد.

وی درباره اعتقاد به مضر بودن استفاده از لبنیات در دوران ابتلا به کرونا گفت :  این یک اعتقاد نادرست است چرا که لبنیات به هیچ وجه سیستم ایمنی و مقاومت بدن در برابر کرونا را تضعیف نمی‌کند. از سوی دیگر برخی می‌گویند برای تامین کلیسم بدن از مواد غذایی جایگزین لبنیات استفاده می‌کنیم در حالی که هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین لبنیات شود.

پزشک متخصص تغذیه درباره ممنوعیت‌های غذایی دوران کرونا گفت: مصرف مواد غذایی حساسیت زا، سرخ کردنی و آنچه التهاب را بیشتر می‌کند در این دوران ممنوع است. به عنوان مثال انگور و خربزه و انجیر حساسیت زا هستند و گوشت قرمز هم التهاب را بیشتر می‌کند در حالی که ماهی و غذاهای دریایی این التهاب را کاهش می‌دهند.

وی افزود : زنجبیل در تقویت ایمنی بدن تاثیرگذار است، اما به دلیل طبع گرم باید از مصرف فراوان آن خودداری کرد و با مشورت پزشک استفاده شود. حریره بادام البته به شرط جدا شدن کامل پوست هم برای صبحانه مناسب است. از مصرف زیاد شکر و عسل باید خودداری شود و همچنین مصرف زیاد کباب در دوران کرونا درست نیست.

نجارزاده استفاده از دمنوش در دوران ابتلا به این بیماری را مهم خواند و تأکید کرد: نوشیدن مایعات زیاد در دوران کرونا توصیه می‌شود خصوصا اگر بیمار با مشکل اسهال روبرو باشد. نوشیدن آب میوه طبیعی و نه آب میوه‌های تجاری هم بسیار تاثیر دارند، البته تفاوتی میان میوه‌ها نیست و اینکه می‌گویند آب هویج معجزه می‌کند، ادعای غلطی به شمار می‌آید.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس