آمریکا

به‌رغم مصوبه پارلمان عراق درباره اخراج نیروهای بیگانه از خاک این کشور، دستیاور وزیر خارجه آمریکا گفت که حضور نظامی واشنگتن در عراق و شمال سوریه ادامه خواهد یافت.

به گزارش مشرق، «جوئی هود» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، شامگاه چهارشنبه، در مصاحبه با شبکه «الحره» به مسائل مختلفی از جمله حضور آمریکا در عراق و سوریه و همچنین صادرات نفت ایران به لبنان پرداخت.

حضور آمریکا در عراق و سوریه

این مقام آمریکایی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با تکرار سناریوی افغانستان در سوریه و عراق گفت:‌ «می‌خواهم کاملا بدون ابهام بگویم که افغانستان نه عراق است و نه سوریه. عراق یک کشور منحصربه‌فرد است. این کشورهای دارای تنوع در خاورمیانه است که از منافعی برخوردار است و آمریکا هم در آنجا منافع خواهد داشت».

جوئی هود ادامه داد: «مأموریت ما در افغانستان تکمیل شد. منافع ما در عراق با گذر زمان پابرجا خواهد ماند و این تنها شامل امنیت نخواهد بود بلکه کمک به نیروهای امنیتی عراق، نیروهای دموکراتیک سوریه را نیز برای شکست کامل داعش در برخواهد گرفت و این مسئله زمان‌بر خواهد بود».

هود اضافه کرد: «ما منافع بیشتری در آنجا داریم که در زمینه‌های اقتصاد، تجارت، فرهنگ و در زمینه پرورش همچنان پابرجا خواهد بود. شاید این شما را غافلگیر نکند که یک میلیون و نیم دانشجو از خاورمیانه و شمال آفریقا در دو دهه گذشته در آمریکا تحصیل کردند. ما (با این منطقه) بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار در تجارت کالاها گردش مالی داریم البته این رقم شامل حوزه خدمات و نفت نمی‌شود».

او در ادامه اظهاراتش گفت که این یعنی خروج آمریکا از عراق و سوریه در آینده نزدیک در کار نخواهد بود.

این مقام آمریکایی افزود:‌ «رئیس‌جمهور به روشنی بیان کرد که حضور نظامی ما در عراق و سوریه ادامه خواهد داشت. در عراق مأموریت ما به غیررزمی تغییریافته است زیرا نیروهای امنیتی عراق به خوبی از تجهیزات، آموزش‌ها، راهنمایی‌ها و اطلاعات ما برای مبارزه با داعش به خوبی استفاده کردند. این مسئله تداوم خواهد داشت».

اظهارات این مقام آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸ در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سابق سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نیروهای بیگانه از خاک این کشور را تصویب کرد؛ اما آمریکا همچنان بر حضور نظامیان خود در خاک عراق اصرار می‌ورزد.

جوئی هود در پاسخ به سؤالی دیگر در ارتباط با درخواست برخی از مترجان عراقی برای اسکان آن‌ها در آمریکا همچون اتفاقی که در افغانستان رخ داد، بیان کرد: «ما برنامه‌ای برای گذرنامه‌های ویژه برای افرادی داشتیم که به ما در چند سال کار در عراق کمک کردند و این روند ادامه دارد و مشکلی در آن وجود ندارد».

این مقام آمریکایی در بخش دیگری با تکرار ادعاهای همیشگی آمریکا علیه دولت سوریه، مدعی شد که آمریکا برای مبارزه با داعش در سوریه است و نه مبارزه با «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور.

صادرات نفت ایران به لبنان

جوئی هود همچنین به اعلام سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره خرید نفت از ایران اشاره کرد و در این خصوص گفت: «من فکر می‌کنم -قبل از اینکه به اینجا بیایم- دیدم که دولت لبنان توضیح داد از ایران درخواست نفت نکرده است».

هود در ادامه داد: «ما این را با دقت زیرنظر خواهیم داشت. مطمئنا ما دولت‌ها را به وارد کردن نفت از ایران تشویق نمی‌کنیم زیرا این کشور تحریم شده است اما برای کمک به مردم لبنان نه فقط در زمینه نفت بلکه در زمینه کمک‌های انسانی به دنبال هر گونه وسیله‌ای [کمک‌کننده] هستیم».

پس از به اوج رسیدن بحران سوخت در لبنان، دبیرکل جنبش حزب‌الله در سخنرانی اخیر خود اعلام کرد که کشتی‌های حامل سوخت برای حل  این بحران از ایران به سمت لبنان حرکت خواهند کرد. سید حسن نصرالله با هشدار به آمریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص تعرض به کشتی‌های نفتی ایران، تأکید کرده بود که مقاومت لبنان این کشتی‌ها را به مثابه خاک کشور خود تلقی خواهد کرد.

واشنگتن تنها چند ساعت پس از سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان در سالروز شهادت امام حسین (ع) و یارانش از ادعای کمک به لبنان سخن به میان آورد به‌نحوی که  دفتر ریاست جمهوری لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر آمریکا در بیروت در تماس با رئیس جمهور این کشور از طرحی برای واردات برق و گاز از اردن و مصر به لبنان خبر داده است.

این اقدام آمریکا در حالی صورت گرفت که این کشور در جریان بحران یک‌ساله لبنان و به‌رغم نیاز شدید این کشور به سوخت هیچگاه چنین پیشنهادی را مطرح نکرده بود.

کشور لبنان یک سالی است که با بحران شدید اقتصادی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند. لبنان در در تاریخ چهارم اوت سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) صحنه انفجار در بندر بیروت بود که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به جای گذاشت. این انفجار کشور لبنان را وارد یک بحران سیاسی-اقتصادی-اجتماعی کرد.

بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس

این مقام آمریکایی در پاسخ به سؤال دیگری در ارتباط با اظهارات اخیر «نفتالی بنت» ‌ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره بد بودن طرح «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس  گفت: «این مسئله میان دو طرف مورد بحث‌ است و نمی‌خواهیم وارد جزئیات آن بشویم».

یمن

جوئی هود در ارتباط با تداوم حملات ارتش یمن علیه ائتلاف سعودی گفت: «ما در افزودن یک سری از افراد و مقام‌های حوثی به لیست تحریم تردید نخواهیم کرد».

وی در ادامه با این ادعا که آمریکا به مردم کمک نفتی و غذایی ارائه می‌کند، اضافه کرد: «اما قرار دادن تمام منطقه در فهرست تروریسم دشوار است و سختی‌هایی در روند تحویل غذا و نفت ایجاد می‌کند و ما نمی‌خواهیم این وضعیت را ایجاد کنیم».

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ائتلاف سعودی با حمایت آمریکا از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

«سیف الاسلام القذافی»

این مقام آمریکایی همچنین به گزارش‌ها درباره قصد فرزند «معمر القذافی» دیکتاتور سابق لیبی برای شرکت در انتخابات این کشور پرداخت و گفت: «فکر می‌کنم که تمام جهان با این مسئله مشکل داشته باشند. او یکی از جنایتکاران جنگی است و تحت تحریم سازمان ملل و آمریکا قرار دارد. اینکه چه کسی در انتخابات ریاست‌جمهوری لیبی مشارکت کند، تصمیم مردم لیبی است؛ اما ما در کنار جامعه بین‌الملل مشکلات بسیاری خواهیم داشت اگر مردی مثل او رئیس‌جمهور لیبی شود».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    0 0
    داداش مطمینی میخوای بمونی ؟ اوضاع خیلی هم واستون گل و بلبل نیستا ! نگی که نگفتی !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس