اشرف غنی

سربازان آمریکایی و انگلیسی گربه‌های کابل را با خود سوار هواپیما کرده و بردند؛ اما مقامات دولتی و لیبرال‌ها را پیش طالبان جا گذاشتند!

سرویس سیاست مشرق- ساعت به هشت صبح نرسیده است، مقامات سوری یک‌به‌یک به محل ملاقات میان دو رئیس‌جمهور واردشده و پشت میز صبحانه می‌نشینند. اما هنوز از مقامات ایرانی در لابی هتل خبری نیست. بشار اسد به ساعت خودش نگاهی انداخته و مشغول صرف صبحانه می‌شود. به ناگهان درب کریدور بازشده و خاتمی با همراهی چند دیپلمات وزارت خارجه و تیم همراهش وارد سالن می‌شود. اسد از پشت میز بلند شده و به استقبال رئیس‌جمهور وقت می‌رود.

تیم سوری متوجه دلهره و اضطراب شدید در چهره خاتمی شده است. اسد با نگاهی نافذ رو به همتای خود می‌گوید: آقای رئیس به نظر شب بدی داشته‌اند؟ خاتمی کمی مکث کرده و سرش را پایین انداخته و می‌گوید:  خسته هستم امیدوارم تأخیر ما دوستان را ناراحت نکرده باشد. اسد با لبخند پاسخ می‌دهد: در خاورمیانه ما به این تأخیر کردن‌ها عادت داریم. دوباره رئیس‌جمهور سوریه رشته کلام را در دست گرفته و ادامه می‌دهد: به نظرم شما کمی نگران هستید؛ اتفاق خاصی افتاده است؟

خاتمی با کمی تعلل می‌گوید: «شب گذشته با آقای ژاک شیراک صحبت کردم، او گفت آمریکایی‌ها ظرف دو یا سه روز آینده به ایران حمله می‌کنند» درحالی‌که لقمه صبحانه در دست اسد چنددقیقه‌ای مانده او هاج و واج به خاتمی خیره می‌شود و می‌گوید: «این خبر کذب است، ما در مراکز امنیتی خود اطلاع دقیق داریم که عملیات آمریکا به ایران کشیده نمی‌شود».

خاتمی با قطع کردن سخنان بشار می‌گوید، شیراک خودش به من گفت که آمریکا از ما خواسته اجازه پرواز بمب‌افکن‌هایش از آسمان فرانسه را بدهیم! اسد دوباره به خاتمی پاسخ می‌دهد: آن‌ها این دیوانگی را انجام نخواهند داد. تهران کابل نیست که ژنرال آمریکایی به آن گوشه چشمی داشته باشد*. پیش بینی های اسد مثل یک ساعت سوئیسی دقیق بود؛ آمریکایی ها  در سال ۲۰۰۱ حتی یک لحظه نیز هوس جنگ با ایران به سرشان نزده بود.

واقعیت آن بود که در تهران جز سران دولت اصلاحات و چند دیپلمات وزارت خارجه، کسی نگران جنگ با آمریکایی‌ها نبود. فرماندهان نیروی مسلح ایران به‌خوبی می‌دانستند که اگر آمریکایی‌ها قطار جنگ را به سمت ایران بکشند، سربازان آن‌ها دیگر خواب رفتن به خانه را خواهند دید و خلیج‌فارس به گورستان همیشگی آن‌ها تبدیل می‌شود.

 این پیش‌بینی خیلی زود محقق گردیده و فردای تلفن شیراک به خاتمی؛ جورج بوش در میان افسران نیروی دریایی در پنسیلوانیا نطق هل‌من‌مبارز برای مردم منطقه خوانده اما مشخص می‌شود آمریکایی‌ها همان‌طور که فرماندهان عالی‌رتبه ایران پیش‌بینی کرده بودند، هیچ برنامه‌ای برای حمله به ایران نداشته‌ است. این روایت یک خبرنگار اصلاح‌طلب از آن روزهای پراسترس دولت اصلاحات است.

ناگفته هایی از شب حمله بوش به کابل/ شباهت های باور نکردنی میان لیدر اصلاحات و اشرف غنی!

دیدار رئیس جمهور اصلاحات با رئیس جمهور سوریه

در مسیر تندباد!

دو روز قبل از سفر بشار اسد به تهران روزنامه زنجیره‌ای صبح امروز نزدیک به اصلاح‌طلبان تندرو در سرمقاله‌اش نوشته است: ارتباط با سوریه به‌اندازه ارتباط با اروپایی‌ها به سود ایران نیست و بهتر است به‌جای وقت تلف کردن در منطقه با غرب اعتمادسازی شود. این روزنامه در ادامه نوشته بود: بیایید واقعیت را ببینیم؛ آمدن اسد به تهران چقدر دلار برای ایران می آورد و رفتن به قلب اروپا چه مواهبی در خود دارد!

خاتمی‌ها برای این اعتمادسازی سنگ تمام گذاشته بود. او یک روز تور اروپایی و دیدار با کشورهای غربی می‌گذاشت و برای سناتورهای دموکرات پیغام فدایت شوم ارسال می‌کرد و روز دیگر با شعارهایی چون «گفت‌وگوی تمدن‌ها» سیگنال مثبت به بوش داده و راه خود را از مقاومت منطقه جدا می‌کرد. اما چه اتفاقی افتاد که در شب حادثه این اروپایی‌های کروات زده و پشت میز مذاکره پشت خاتمی را خالی کرده و او را تهدید به حمله نظامی کردند؟ واقعیت ماجرا آن بود که برای غربی‌ها خاتمی و دولت اصلاح‌طلب او تنها ابزاری برای نرمال‌سازی و تضعیف قدرت نیروی مسلح ایران بود.

ناگفته هایی از شب حمله بوش به کابل/ شباهت های باور نکردنی میان لیدر اصلاحات و اشرف غنی!

بعدها مشخص شد آن  مذاکره تلفنی؛ تنها بلوف سیاسی برای کشاندن تهران به سر میز مذاکره بوده است. اما آن گفت‌وگوی پنجاه‌وپنج دقیقه‌ای میان خاتمی و شیراک نشان داد که اصلاح‌طلبان در ایجاد ارتباط با غرب به تندباد تکیه داده‌اند. دولت اصلاحات باور کرده بود که اروپایی‌ها می‌توانند امنیت ایران را تضمین کرده و تهران با کمترین هزینه ممکن عضو خانواده تجارت جهانی شود. تلفن شیراک به خاتمی آن آرزو را تبدیل به سراب کرد.

البته لیبرال‌های مستقر در تهران از آن شب سخت و طولانی درس عبرت نگرفته و یک دهه بعد با شعار «ارتباط با کدخدا» معیشت و زندگی مردم را به یک توافق نیم‌بند گره زدند. عجیب آنکه دوباره آمریکایی‌ها پشت اصلاح‌طلبان و میانه‌روها را خالی کرده و با گذاشتن چند شرط بر سر معامله موشکی و خلع سلاح مقاومت منطقه‌ای آن‌ها را به حال خود رها کردند.

دست روزگار آن بود که تاریخ برای اصلاح‌طلبان به تراژیک ترین حالت ممکن تکرار شود. روزنامه جامعه فردا که ۲۰ سال بعد از صبح نو جایگزین آن گروه افراطی شده بود در شب مذاکرات روحانی در نیویورک در سرمقاله‌اش نوشته بود: بهتر است دیپلماسی را یاد بگیریم، گاهی لازم است اسلحه را بر دوش گذاشته و با غربی‌ها دست رفاقت بدهیم! اشاره نویسنده روزنامه بر آن بود که با ترامپ مذاکره کرده و با تعارف زدن توان دفاعی خود به آن‌ها چند امتیاز اقتصادی از او بگیریم. مدتی بعد ظریف در یک فایل صوتی ادعا کرد که میدان مانع از آن شده است که این واقعه روی دهد! این ساده‌لوحی تحت تأثیر شبکه نفوذ چنان جدی بود که ۱۰۰ اصلاح‌طلب در نامه‌ای خواستار مذاکره رسمی ایران با جنایتکارترین دولت تاریخ در آمریکا شوند.

ناگفته هایی از شب حمله بوش به کابل/ شباهت های باور نکردنی میان لیدر اصلاحات و اشرف غنی!

اشرف غنی؛ خاتمی و رفقا: یک سرنوشت، یک‌راه حل

روایت است دو ماه قبل از تصرف کابل توسط طالبان ژنرال آستین میلر فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان نزد اشرف غنی رفته و به او گفته است طالبان پشت درهای شهر است و بهتر است نیروهای مسلح خود را آماده یک جنگ کنید؛ رئیس‌جمهور فراری افغانستان در پاسخ گفته است؛ شما اشتباه می‌کنید طالبان هیچ‌گاه به کابل نمی‌ رسد، بهتر است باهم بر سر طرح دیجیتال کردن اقتصاد افغانستان بحث کنیم. میلر پس‌ازآن دیدار در قطر با نماینده طالبان بر سر نحوه خروج آمریکایی‌ها از افغانستان مذاکره کرده است!

اشرف غنی دچار چنان توهمی از میزان اعتماد به آمریکایی‌ها گردیده بود، که حتی به ذهنش خطور نمی‌کرد که پشتش به این سادگی‌ها خالی شود. مشاور او تا یک هفته قبل از فرار از کابل در توییتر خود نوشته می نوشت: مردم کابل تشویش نکنید؛ آمریکایی‌ها با ما هستند. او غافل از آن بود که سربازان آمریکایی گربه‌های شهر را با خود می‌برند؛ اما مقامات افغانستانی را خیر!

ناگفته هایی از شب حمله بوش به کابل/ شباهت های باور نکردنی میان لیدر اصلاحات و اشرف غنی!

ناگفته هایی از شب حمله بوش به کابل/ شباهت های باور نکردنی میان لیدر اصلاحات و اشرف غنی!

سرنوشت این روزهای اشرف غنی در امارات و خاتمی در تهران بی‌شباهت به هم نیست، یکی در خیال خود گمان می‌کرد که سرباز آمریکایی برای حفظ دولت او حاضر است؛ بجنگد و دیگری در توهم آن بود که با نوشتن یک بیانیه و طلب امداد از جامعه جهانی می‌تواند در برابر تحریک طالبان ایستادگی کند. هر دو گمان می‌کردند که می‌توان با تکیه‌بر غربی‌ها پیشرفت کرد و به دروازه‌های اقتصاد بین‌المللی رسیده و امنیت را از آن‌ها خرید. خاتمی؛ اشرف غنی  و سایر لیبرال‌های وا داده در خاورمیانه  با فرستادن پالس‌های تسلیم هم در آزمون میدان شکست‌خورده‌اند و هم‌بازی دیپلماتیک با غربی‌ها را نیاموخته‌اند. البته تفاوت خاتمی با غنی آن است که دومی این‌قدر خوش‌شانس نبود که زیر سایه امنیت نیروی مسلح بتواند در دفتر کارش بیانیه امضا کند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 90
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • CA ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    12 21
    داستان پردازی کرده. تازه بعد از بیست و چند سال روایت گفتگوی تلفنی روسای جمهور ایران و سوریه رو کشف کرده؟
  • روح الله IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    23 6
    هنوز خیلی مونده ماهیت واقعی جریان اصلاحات شناخته بشه، این جریان مرموز سیاسی فقط و فقط با استحاله و نابودی انقلاب آرام خواهد نشست
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      1 12
      مشرق هی اصرار داره ثابت کنه که اصول گرایان برای بقا نیاز به اصلاح طلبان دارند. به هر بهانه ای هر روز از اصلاح طلبان می نویسه. بابا این دو تا تفکر مردند و بوی نعششون را هم باد برد
    • DE ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      3 1
      ....مشرق هی اصرار داره ثابت کنه که اصول گرایان ..اصلاح تبه کاران.بابا این دو تا تفکر مردند
    • DE ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      0 0
      ۱۶:۱۶ نخ نما شده این اصلاحات مالی کردن اصولگرایان دستور سازمانی اصلاح تبه کاران برای خراب کردن رغیب بود.
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      0 0
      دقیقا
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    15 4
    تحلیل بسیار داقعی و خوب.
  • بختیاری IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    21 5
    ننگ ولعنت ابدی بر خائنین
  • IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    20 1
    این یک حقیقت محض است اگر جریان تحریف شکست بخورد جریان تحریم هم شکست خواهد خورد د
  • رضا IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    8 11
    و لابد شما مشرقوها هم خيلى راستگو و با شرفيد ؟!!
  • IR ۰۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    7 2
    روزنامه صیح امروز در اردیبهشت 1379 توقیف شد...حال چگونه بعد از وقایع یازده سپتامبر موضعگیری کرده بوده؟!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    14 3
    اصلاح طلبان ترسو هستند و سرنوشتی بهتر از اشرف غنی و صدام که هردو نوکری امریکا را کردند و سپس دورانداخته شدند ندارند. به آنها بها ندهیم
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      7 1
      اسقاط طلب صحیح است
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    12 1
    انشاالله جناب آیه الله رییسی یک راهی برای اصلاح همه پیدا می کند . همه و همه و همه نیاز به اصلاح داریم . اللهم اصلح کل مریض .
    • عبدالله مومن IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      9 0
      آنقدری که این افسادطلبان از کدخدا می ترسند اگر از یک صدم آن را از خدا می ترسیدند. امورشان اصلاح شده بود. هههههههههههههههههههه
  • شریف زاده IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    9 1
    بله این است عاقبت تمامی سیاسمدارانی که تکیه و مامنشان کشورهای غربی است.
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    6 13
    بغض عجيبي از خاتمي داريد! ببينيم رييس جمهور محبوبتان چه مي كند.فعلا كه براي برائت جستن از اون يكي محبوب هاله نور از هم سبقت مي گيريد!
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      2 5
      همه سرکاریم و دست تمام سیاستمداران و قدرتمندان تو ی کاسه هست.
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      0 0
      چون ما مثل شما مدعیان اصلاحات قبیله گرا نیستیم و تا زمانی که افراد پایبند به ارزش های ناب انقلابی باشند از اونها حمایت میکنیم . و موقعی که دست از ارزش ها برداشتند تبری میجوییم.
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    13 1
    اصلاح طلبان قوم بدرد نخور ، ترسو و دارای تفکر باطل و خیانت الود هستند ، اینان از هاشمی ،خاتمیتا روحانی فقط برای مملکت خسارت بودند،خدا نسلشان را نابودکند
  • الف س. SE ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    10 3
    خاتمی تو تیم شنا برای شیراک پرید تو اب. ولی بین ۱۰نفر دهم شد. شیراک یک حلقه گل انداخت گردنش شروع کرد به تشوق کردنش. خاتمی گفت ارباب من دهم شدم گل و تشویق باسه چی ؟؟ . شیراک گفت خدارو شکر که غرق نشدی.
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    6 2
    علاقه اصلاح طلبان به غرب ناشی از ترس است
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 3
    اصلاحات بزرگ از مسعود حمای می کند و ندرو و اصولگرا از طالبان.تاریخ و مردم قضاوت می کنند
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    4 6
    کیلویی روایت می کنید از خودتان. دین که ندارد، به قول امام حسین (ع) آزاده مرد باشید که آنهم نیستید. مزه قدرت ، فقط بر پیشانتیتان کثافت و زبونی را حک خواهد کرد.
  • احمد IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    13 4
    خدا به شما جزای خیر بدهد... گزارش کاملا مستند، عالی و خواندنی بود. دم عزیزان مشرق گرم.
  • فهیم IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    8 1
    فرانسه دقیقا با همین ترفند روحانی را فریب داد.بز دلی و خیانت.......باعث شد که کشور به اینجا برسد
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 3
    ما که نفهمیدیم . عمده کسانی که با امریکا دائما در ستیزند و بد گویی می کنند خودشون تحصیل کرده امریکا هستند و بچه هاشون اونجا درس می خونه و کالاهای امریکایی را با هفت واسطه می خرند و استفاه می کنند
  • داریوش IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    9 1
    غربگدایان افغان از هواپیمای امریکا آویزان شدند و کشته شدند عاقبت شوم غربگدایی بجز این نیست.
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    6 1
    اصلاح طلبان می‌دانند آمریکا برایشان کاری نمی‌کند. فقط این روشی هست برای فریب عده‌ای از مردم بادادن وعده ودلخوشی، تا بر سر قدرت بمانند و جیب‌های خودشان را پر کنند
  • US ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    3 11
    سلام سانسورچی
    • قریشی IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      6 1
      علیک السلام نوچه امریکا و صهیونیست ... شما چشم دیدن حقایقی که از هر روز از مشرق طلوع می کند رو ندارید !
  • US ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    9 1
    ریشه شون یکیه
  • US ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    8 1
    از یه جا آب خوردن خب
  • فاطمه US ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    6 1
    شباهت عجیب و باورنکردنی
  • US ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    8 1
    بخاطر اینکه آموزش دیده ی یک مرکز بوده اند
  • US ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 2
    چیز عجیبی نیست به نظر من
  • US ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 3
    همه با اکانت امریکایی اومدن انگار
  • US ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    9 0
    اشرف غنی رئیس اصلاحات افغانستان خخخخخخخخخ
  • US ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 0
    عجببببب
  • US ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    4 0
    عالی بود مشرق. بیست بیست
  • US ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    4 0
    مردم باید این چیزا رو از تلویزیون ببینند
  • US ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    4 0
    وای خدای من / جالب بود
  • US ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 5
    مشرق زیاده روی نکن لطفا.
  • US ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    3 0
    بنظر ممن اشرف غنی بهتره البته
  • US ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    3 0
    اشرف غنی شرف داره به این خائن
  • US ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    4 0
    چی باید گفت واقعا
  • US ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 7
    من عاشق اصلاحاتم
  • US ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    3 1
    آبروی هر چی اصلاحاته برد این اشرف غنی.
  • US ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    3 0
    وای خدای من. عالی بود مشرق
  • US ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    3 1
    اصلاحات ذاتش همینه. ایران و افغان نداره
  • US ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    5 0
    تسلیت به افغانستان مظلوم بخاطر تولد اصلاحات در آن
  • US ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 0
    آخر اینا هم همون فراره ان شاالله
  • US ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 0
    زبانم قاصره از دیدن این همه شباهت
  • US ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 0
    ای جانم. عالی عالی عالی
  • US ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 2
    USA شدن همه چرا. ایران نظر میدن ولی فیلتر شکن کیق داره
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    6 1
    خدا مستر تکرار و اشرف غنی را بیشمار لعنت کند
  • سعید IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 1
    چقدر باید زمان بگذرد تا انسان واقعیتی را بیاموزد،نیم قرن برای شناختن امریکا و اروپا کافی نیست،اگر هنوز کسی حتی به اندازه یک دزد و سارق به امریکا و اروپا اعتماد دارد،بی تعارف در کارکرد بخش پردازشگر مغز خود حتما شک کند
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 1
    غربگداها خبر ندارن که ارزششون برای آمریکا از هیچ کمتره. تنها راه رسیدن به آمریکا اینه که از چرخ هواپیما آویزون بشن
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 3
    و طالبان و تفکرشون در ایران شبیه کی میشه اونوقت؟
  • قریشی IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 1
    علیک السلام نوچه امریکا و صهیونیست ... شما چشم دیدن حقایقی که از هر روز از مشرق طلوع می کند رو ندارید !
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    3 0
    امریکا شیطان بزرگ است وازشیطان جز شر نمی اید اگرچه بعضی به او کدخدا گویند
  • US ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 1
    سانسورچی برده اصلاحاتچی ها است. سانسورچی با حداقل دستمزد افکار و عقاید خود را برای اربابان خود فدا می کند. سانسورچی هیچ اختیاری از خود ندارد. سانسورچی علاقه زیادی به حقیر بودن دارد.
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    4 1
    اف به اصلاحات اف به خاتمی من این موضوع را دقیق مطالعه کردم که اصلاحات آسیب های فراوانی به ایران زد .
  • محمدایوب IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    5 1
    ای کاش انگلیسی ها آنقدر مرد بودند به ایران هم سری می‌زدند 200اصلاح طلب هم از ما می بردند کشور ومردم آرامش پیدا میکردند.
  • حاج محمد IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    4 1
    از عزیزان مشرق تشکر میکنم. با این روشنگری های عالی. جای تأسف است. رسانه ملی باید اینگونه. عمل کند وبا رودر رو قرار دادن اصلاح طلبان وطن فروش با افراد آگاه وانقلابی. آنها را به چالش کشیده وچهره واقعی. آنها وکلاهبردار بودن انهارابرای مردم نشان دهد
  • كريم IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 1
    خاك بر سر رئيس جمهور كشوري كه بخواهد زير چتر پوسيده حمايت آمريكا و هر كشور ديگري برود و صلح و ثبات مملكتش را از آنها گدايي كند. مرگ بر ليدر و تمامي افساد طلبان.
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 1
    ما که نفهمیدیم . عمده کسانی که با امریکا دائما در ستیزند و بد گویی می کنند خودشون تحصیل کرده امریکا هستند و بچه هاشون اونجا درس می خونه و کالاهای امریکایی را با هفت واسطه می خرند و استفاه می کنند
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 4
    چرا فقط حرف کسانی که به اصلاح طلبها توهین می کنند پخش می کنید .
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    3 4
    از دوران خاتمی حدود 17 سال گذشته و پنج دولت پس از او آمده و هنوز هیچ دولتی نتوانسته اند شاخص های او را بدست بیاورند و باز هم تمام گناه ها
    • كريم IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      1 0
      شاخصهاي ليدرت نه بلكه شاخصهاي آمريكا منظور توست. چون در زمان ليدرت ايران دربست در اختيار آمريكايي ها بود.
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 2
    زمان خاتمی، حافظ اسد رئیس جمهور سوریه بود نه بشار اسد. این اشتباه چندین بار در مطلب شما تکرار شده.
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      2 0
      نخیر بشار بوده نه حافظ
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    5 0
    همینو دقیقا روحانی میگفت یادتونه میگفت رییس جمهور فرانسه گفته میخواستیم به ایران حمله کنیم فقط ساعت حمله مشخص نشده بود هر چند سال یه بار فرانسویا بااین حیله مشتی احمقو گول میزنن
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 0
    والله جریان اصلاحات اصلا سیاسی نیست یک مشت رانتخوار فاسد هستند ،اینها استحاله شدند یک سیاست مدار چه لیبرال چه غیر آن باید از یک حداقل شجاعت برخوردار باشد این جماعت اصلا لیاقت در حد دهداری هم ندارنند
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 1
    ظاهراً شما ناراحت هستید که خاتمی توانسته جلو جنگ را بگیرد . بجای تشکر مسخره می کنید . خیلی از جنگ خوشتان می آید .بروید یمن.
  • بهنام IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 0
    سلام مشرق جان در شهریور ماه تورم 3% بیشتر شد و به 45.8% رسید بماند که تورم نقطه به نقطه که مهمتر است بیش از 61% شده است بنابر این منظر شمارش جوجه آخر پاییز هستیم و یاد بگیریم که زود قضاوت نکنیم ما نیاز به قضاوت عادلانه داریم هم در خصوص دوستان و هم دشمنانمان
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 0
    با وجود تمام اتفاقات ممکنه باز هم حماقت اصلاح طلبان پایان پذیر نیست . و باید همیشه آماده سواری دادن به اربابان خود باشند.
  • مجتبی IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 1
    به نظر من بجای تحریف تاریخ و صحبت کردن بدون کارشناسی (بدون داشتن سواد سیاسی)بهتره که یک ذره وجدان کاری داشته باشیم وحداقل راجع به کسی که از نظر سیاسی و قدرت بیان و مغز سیاسی ادم پری هست و بوده نظرات خنده دار ندیم
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 1
    آیا شما به مردن و دنیای دیگر اعتقاد ندارید که اینهمه دروغ و تهمت و افترا می بندید؟ برادر عزیز مرگ حتتمی و برای همه ههست و باید به تمامی این اعمال و گفتار پاسخ دهید. اگر قدرتمندان و حاکمان دروغ می گویند و به شما امر به نشر دروغ می کنند چرا شما به فکر اون دنیای خودتان نیستید؟
  • DE ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    3 1
    شباهت های باور نکردنی میان لیدر اصلاحات و اشرف غنی . لیدر اصلاحات و اشرف غنی جفتشون باس برن تعویض روغنی. یاتاقان زدند . چون ارباب یکیست لاجرم‌نوکرها هم مثل هم باید باشند
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 2
    اصول گرایان هیچ امامزاده ای نیستند ولی اصلاح طلبان هیچ وطن پرستی نیستند بنازم جوانان خالص و انقلابی که در عمل انقلابی و ایرانی‌اند نه در شعار
    • DE ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      3 0
      نخ نما شده این اصلاحات مالی کردن اصولگرایان دستور سازمانی اصلاح تبه کاران برای خراب کردن رغیب بود. چون خودشون در هر حال به گِل و لای تبیده بودند خواستند اصولگرایان را هم با اصلاحات مالی کردن به زیر بکشند .
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    امریکا بابت حمله به افغانستان از جانب ایران درنگرانی وترس بوده با کمک خاتمی دنبال تبدیل ترس به همکاری اورا ترسانده هم خیالش بابت ایران راحت شده هم همکاری را بدست اورده۶۲۴۵
  • 110 DE ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    3 0
    مشرق عزیز ما
  • DE ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 3
    مشرق چرا نظر های که به ضرر شما و خط شماست و با استدلال بیان میشه منعکس نمی کنی خیلی دو رو هستی امام حسین می فرماید اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید بنظرم شما دین ندارید و هم سر سپرده اید
    • DE ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      2 0
      با اجازه .اتفاقا مشرق بیش از ۷۰ درصد نظرات مخالفین را پوشش میده میدونی چرا معترضی؟ چون پیداست مقالات را نمیخونی. بیش از نیمی از یک خبر و مقاله در مشرق دقیقا نظرات صحبتها و تهمت های غربگدایان و اصلاح طمع کاران و ضد ایرانی ها است ولی شما فقط نظرات کاربران را میبینی.مقالات را بخوان. با درج نکردن یک نظر مخالف یا موافق نمیتوان سایت بسیار پر باری مانند مشرق را یکسویه و بی اطلاع رد کرد.
  • عباد IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    به لطف خدا ماهیت جناح راست مانند روز روشن است
    • عباد IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      منافق حیا کن دو رویی را رها کن
  • علیحان CL ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    0 0
    /....//داستان مشرق از ان سان جهل ونادانی وبی خردی وفور است که مملکت ایران را سرشار از بی در وپیکری میداند
  • US ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    1 0
    اسراییل به زودی نابود خواهد شد به حول الله و قوته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس