کد خبر 1266191
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
خلیج‌فارس مواج شد

اما پس از مدتی مشخص شد صرف حمایت مالی و فروش نفت به جای عراق برای به زانو درآوردن جمهوری اسلامی کفایت نمی کند ‌،پس به ارتش بعثی مجوز دادند از آسمانشان در حجم وسیع علیه اهداف نفتی ایرانی و نفتکش های آن

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر در کانال تلگرامی خود نوشت: از ابتدای جنگ صدام علیه ایران، کشورهای حاشیه جنوبی فارس به خصوص کویت و عربستان نهایت تلاششان را برای حکومت بعثی جهت پیروزی بر جمهوری اسلامی نمودند.

اما پس از مدتی مشخص شد صرف حمایت مالی و فروش نفت به جای عراق برای به زانو درآوردن جمهوری اسلامی کفایت نمی کند ‌،پس به ارتش بعثی مجوز دادند از آسمانشان در حجم وسیع علیه اهداف نفتی ایرانی و نفتکش های آن استفاده کند.

جنگ دریایی از اواخر سال ۶۵ به اوج خود رسید و ایران نیز مجبور شد مقابله به مثل کند؛ لکن آنزمان دیگر هیچ نفتکشی با پرچم عراق در دریا نبود که هدف نیروهای ارتش و سپاه قرار گیرد در نتیجه تصمیم تهران بر آن قرار گرفت که شناورهای حامیان عراق را نابود کند.

در واکنش دولت کویت به جای عقب نشینی از مواضعش از شوروی و آمریکا درخواست کمک کرد تا نفتکش های این کشور را اسکورت کنند.

در مقابل هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه اعلام کرد: کویت برای امنیتش نیاز به شوروی و آمریکا ندارد بلکه کافی است آسمانش را برای حمله به نفتکش های ایرانی در اختیار عراق قرار ندهد.

کویتی ها هشدار رفسنجانی را جدی نگرفتند و چند نفتکش شان که تحت اسکورت شوروی و آمریکا بود مورد اصابت مین قرار گرفت اما بازهم کوتاه نیامدند .

تا این که در ۱۰ شهریور ۱۳۶۶ یک فروند موشک کرم ابریشم متعلق به نیروی دریایی سپاه به تاسیسات جنوب کویت اصابت کرد و اوضاع این کشور را به هم ریخت‌.

کویت که هیچ گزینه ای برای عکس العمل در برابر جمهوری اسلامی اختیار نداشت تنها  ۵ دیپلمات ایرانی را اخراج کرد .

موشک های HY2 یا کرم ابریشم در تعداد نه چندان زیاد در سال ۱۳۶۴ از چین خریداری شده بود که پس از تصرف فاو در این نقطه سوق الجیشی مستقر شده و طی دوسال آخر جنگ توانستند تاثیرات مهمی در جنگ دریایی با عراق و حامیانش داشته باشند.

 کرم ابریشم ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر برد و ۵۰۰ کیلوگرم سرجنگی داشت و برای هدف قرار دادن اسکله های نفتی کویت باید حتما در فاو مستقر میشد .

نکته جالب این بود که ایران در موشک زمین به زمین محدودیت داشت و مجبور بود از این موشک ضدکشتی برای زدن اهداف زمینی استفاده کند.

اما عملیات موشکی سپاه پاسداران ایران در ۱۰ شهریور ۱۳۶۶ چند دستاورد مهم در بر داشت؛ 

 جمهوری اسلامی در خصوص امنیت نفتکش های خود با احدی تعارف ندارد و در صورتی که منافعش ایجاب کند کشورهای جنوبی خلیج فارس از امنیت برخوردار نخواهند بود .

در واقع استراتژی "امنیت و فروش نفت برای همه یا هیچکس" از آن موقع به اجرا درآمد و تاثیر قابل توجهی در سالهای بعد بر تضمین صادرات نفت ایران داشت .

 دولت کویت نیز متوجه شد که آمریکا و شوروی نخواهند توانست در برابر جمهوری اسلامی برایش تولید امنیت نمایند و به همین دلیل چندی پس از این حمله موشکی ، در روزنامه القبس که مواضع حاکمان این کشور را منعکس می کرد مطلبی چاپ شد مبنی بر این که کویت هیچگاه به صدام کمک نکرده است.

 شیخ نشین های کوچک حاشیه خلیج فارس نیز با احساس جدی بودن ایران در ضربه به حامیان صدام تا حد زیادی در مواضع علنی خود علیه جمهوری اسلامی تجدید نظر کردند . 

 استراتژی بهره گیری از موشک در خلیج فارس به دلیل عرض کم آن و سواحل گسترده ایران ، پس از جنگ نیز پی گیری شد و سپاه و ارتش جمهوری اسلامی به طیف متنوع و متکثری از موشک های کروز و بالستیک ضدکشتی بومی و تولید وزارت دفاع مجهز شدند و شهرهای زیرزمینی گسترده ای نیز در سواحل شاخاب پارسی و دریای عمان برای افزایش قدرت آتش و ایمنی یگان های موشکی ایجاد گشت.

 جمهوری اسلامی با برقراری توازن وحشت میان خود و عراق و حامیانش این ذهنیت را برای همیشه در اذهان شیوخ مناطق جنوبی خلیج فارس ایجاد کرد که درگیری با ایران چه هزینه ای را در بر خواهد داشت و پس از جنگ تحرکات مخاصمه آمیز آنان تا حد زیادی کاهش یافت و استراتژی آنان در برابر تهران صرفا بهره گیری از حمایت آمریکا در راستای اهداف تدافعی بود و هیچگاه جرات نکردند حتی در لفظ به تهدید جمهوری اسلامی بپردازند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    5 0
    یه موشک هم بخوابونیم وسط منامه خیلی حال می ده
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    3 1
    شاخاب پارسي معادل فارسي خليج فارس خيلي جالبه.بعنوان رسانه تلاش كنيد در زبان عمومي جا بيفته.
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      0 5
      شاخ هم که فارسی نیست. یه کلمه دیگه بزایید رو که نیست
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      6 1
      پانترک جان ترکیه قبلگاه شما یک زبان ترکی استانبولی دارد مخلوطی است از زبان‌های منطقه و جهان آیا تا به حال متوجه این موضوع شده بودی عزیزم ؟ ترکی استانبولی مخلوطی است از کلمات فارسی و عربی و انگلیسی و نهایتا" ترکی .... حتی از خودشون یک خط ندارند از کلمات انگلیسی برای نوشتار ترکی استانبولی استفاده می‌کنند
    • سوال از ۱۴:۵۸ CA ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      1 0
      کجاییه؟
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    5 0
    کشورهای حاشیه خلیج به پشتوانه آمریکا فقط ادعا هستن. از پارس سگ نترسید. فقط دلارهای نفتی اینهارو نگه داشته. از قدیم گفتن از پارس سگ نترسید چون گاز نمیگیره
  • خلیج پارس iran IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    2 1
    مقاله و پست بسیار مفید و ارزشمندی بود، جنگ تحمیلی ، جنگ ایران و جهان بود ، ایران یکطرف دنیا یکطرف بود که صدام ملعون و حزب بعث عراق این جنگ را نمایندگی می‌کردند و اسپانسر حامی مالی این جنگ شیوخ جاهل عرب منطقه بودند طراح و مجری صهیونیسم جهانی ( یهود بین المللی ) حاکم بر غرب بود ، کشورک های کوچک و تازه تاسیس عربی ، شیخ نشین های عربی حوزه شاخاپ پارس از زمان تاسیس و اعلام موجودیت تا کنون هیچگاه با زبان دیپلماتیک و دوستانه ٱشنایی نداشتند و ندارند تنها زبانی که شیخ نشین ها و شیوخ عرب به خوبی متوجه می‌شوند و درک می‌کنند زبان زور .. زبان اقتدار ایران .. از این جهت باید همواره با اقتدار با اعراب سخن گفت با اقتدار رفتار کرد تنها راه بقا و حیات در این منطقه مهم و حساس قوی شدن باید در تمامی زمینه ها قوی شویم خصوصا" در عرصه دفاعی و نظامی .. زنده باد ایران بزرگ و مقتدر ..
  • iran IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    4 1
    جنگ تحمیلی هشت ساله ، جنگ نا برابری بود بین ایران و جهان واقعا" جوانان میهن ما ایرانیان حماسه آفرینی کردند در برابر تمام جهان ایستادیم روحشان شاد یادشان گرامی شهیدان دفاع مقدس از میهن عزیزمان ایران
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    4 1
    پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) هم از این قوم جاهل نا امید و ناراحت بود .. پینوکیو تو قسمت های آخر آدم شد والله ولی اعراب جاهلی هنوز ....
  • RO ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    3 10
    یاوه گویی رو تموم کنید ملت از گرسنگی تلف میشن
    • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      2 2
      نترس آلبانی اخمخ!! مردم ایران فقط سالی 14 میلیون تن گندم و 2 میلیون تن برنج و 2ونیم میلیون تن گوشت مرغ به سیخ می کشند و نوش جان می کنند(مردم ایران کباب خورترین در دنیا هستن و بساط کوبیده و جوج همیشه براهه).امار مصرف گوشت قرمز و ماهی و میوه و سبزی رو ندارم. هیچکس منکر وجود فقر در کشور نیست اما احمق ها و معاندین میگن "مردم گرسنه ن". پس 5 میلیون تن مرغ و ماهی و گوشت گوساله و گوسفند رو مریخی ها می خورن؟!! هر مغازه ای که بری تا سقفش مواد غذایی هست. اونوقت عده ای جوری حرف میزنن انگار ایران بنگلادشه یا بیفرا در افریقا!! انکار واقعیاتی که همه می بینن خیلی خریت میخاد.
    • RO ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      0 0
      اون احمقی که میگه مردم ایران کباب خورترین هستن دیگه باید فاتحه مخ نداشتشو خوند. آخه احمق برای مقایسه باید سرانه مصرف رو مقایسه کنی نه کل واردات رو. امثال تو به زور پارتی دیپلم گرفتن
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    3 0
    صدام هم با حمله به کویت پاسخ حمایت های مالی کویت از جنگ رو داد !!! چقدر لذت بخش بود و دیدن داشت فرار امیر کویت از صدام ... الفرار !!!
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    0 0
    ما باید همونقدر که از خلیج فارس برای دفاع از منافعمون استفاده می کنیم از دریای خزر هم بهره مند بشیم. نمیدونم وقتش کی میشه اما اگه قرار باشه ترکیه از اذربایجان برای توهماتش استفاده کنکه شاید نیاز باشه که اذربایجان از پشت سرش هم مشت آماده ای را از طرف ما احساس کنه. البته دریای خزر محل امن باید باقی بمونه و تبدیل به عرصه زور ازمایی نشه اما امن بودن با اقتدار نظامی در دنیای حاضر خیلی بهتر از امن بودن در پس سلام و علیک و تعارفات دیپلماتیکه. حضور اسراییل در اذربایجان باید برای قفقازی ها پیام داشته باشه. البته آذربایجان از کشورهای بی اصالت مثل افغانستانه که توی این کشورها خضور نظامی بیهودست ولی نفوذ فکری خیلی تعیین کنندست.
  • RO ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    3 8
    شاخاب پارس رو از کجاتون درآوردین طفلکیا؟؟؟؟!!!1 خخخخخخ خدایگان جعل
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      3 1
      برو سرچ کن تنبل بیخاصیت . ای خدایگان جهل و عنااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد!!!!!
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      4 2
      پانطورک جان زیاد به مغزت فشار نیار عزیزم قطعا فهم هر چیزی برای شما آسان نیست همان بهتره که بگذاری مغزت آکبند بماند .. خخخ
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    2 0
    کوبت بیچاره به صدام کمک نکرد فقط کرور کرور پول میداد..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس