کد خبر 1265860
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
تغییر ۵۰ درصدی ترکیب استقلال نگران‌کننده است

ستار همدانی گفت: به‌نظر من درحال حاضر میانگین سنی خط‌حمله استقلال افزایش پیدا کرده هرچند این موضوع می‌تواند نویدبخش آن باشد که تجربه آنها بیشتر شده و می‌توانند در مسابقات حساس کار را در بیاورند.

به گزارش مشرق، تیم فوتبال استقلال آرام‌آرام دارد به ترکیب مدنظر فرهاد مجیدی به‌عنوان نفر اول کادرفنی این تیم می‌رسد. با جذب جعفر سلمانی و ابوالفضل جلالی تقریبا مجیدی به همه خواسته‌های خود رسیده و در این بین فقط سرنوشت یکی، دو بازیکن دیگر همچنان مشخص نیست و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با همه این تفاسیر اما استقلال نسبت به فصل گذشته با تغییرات زیادی مواجه شده و نگرانی یکی از مربیان و بازیکنان پیشین این تیم را به‌دنبال داشته است. درخصوص حضور استقلال در بازار نقل‌وانتقالات و مسائل مرتبط با آن دقایقی با این پیشکسوت استقلالی‌ها صحبت کردیم. گفت‌وگو با ستار همدانی را در ادامه می‌خوانید.

با جذب جعفر سلمانی و ابوالفضل جلالی به‌نظر می‌رسد جناح چپ استقلال هم بیمه شده باشد. فکر می‌کنید استقلال در بازار نقل‌وانتقالات چطور عمل کرد؟

به‌نظر من همین که کادرفنی از این خریدها رضایت دارد همین موضوع جای امیدواری داشته و فکر می‌کنم صددرصد رضایت نیز وجود داشته باشد. در هر صورت خواسته‌های کادرفنی برآورده شده و این موضوع نشان می‌دهد که آنها راضی هستند و تعریف و تمجیدی هم که کادرفنی و مدیریتی از یکدیگر می‌کنند، این موضوع نشان می‌دهد آن همدلی که همیشه حلقه مفقوده استقلال بود و همیشه از آن صحبت می‌کردیم دارد شکل می‌گیرد. همین که فرهاد مجیدی به‌عنوان مسئول فنی باشگاه استقلال رضایت خود را از جذب بازیکنانی که به این تیم پیوسته‌اند، اعلام می‌کند این موضوع نشان می‌دهد کارها دارد خوب پیش می‌رود و قاعدتا اگر همه این اتفاقات بیفتد قطعا روال خوبی طی می‌شود و ان‌شاءالله مجیدی بتواند با افکار فنی خودش و استراتژی‌ای که تعریف کرده، موفق باشد و استقلال را در فصل پیش‌رو به سرمنزل مقصود برساند تا به این ترتیب دل هواداران بعد از چند سال به‌طور واقعی شاد شود.

هر چقدر هم کادرفنی راضی باشد به‌نظر می‌رسد تغییرات عمده در ترکیب استقلال بازهم تا حدودی مشکل‌ساز شود.

درست است این موضوع یک مقدار به‌نظر من نگران‌کننده است،‌ تا پارسال یک‌سری‌ها ناخواسته شاکله این تیم را به‌هم می‌زدند و امسال به خواسته کادرفنی ۵۰درصد از نفرات اصلی و شاکله تیم تغییر کرده است. به‌نظر من تنها این موضوع تا حدی نگران‌کننده است در غیر این صورت رضایت کادرفنی از بازیکنانی که جذب شده‌اند می‌تواند جای امیدواری داشته باشد و نشانه‌های خوبی را به‌همراه بیاورد.

بیشتر بخوانید:

یک مهاجم «فوق‌ حرفه‌ای» در راه استقلال

البته بازیکنانی که جذب شده‌اند شاید تا حدودی اسم و رسم نداشته باشند اما عده‌ای اعتقاد دارند اگر مجیدی هدفمند و بابرنامه خرید کرده باشد تا نقاط‌ضعف استقلال را به این ترتیب بپوشاند به‌نظر می‌رسد اسم و رسم بازیکنان جذب‌شده مهم نباشد چون کیفیت آنها حداقل به تایید کادرفنی رسیده است.

به هر حال هوادار به‌خوبی این موضوع را می‌داند که تیم بزرگی مثل استقلال که یک تیم ۲ستاره در آسیا به‌شمار می‌رود بازیکن بزرگ در حد و اندازه‌های این تیم می‌خواهد چون نگاه هوادار استقلال به این تیم نگاه به‌عنوان تیم قهرمان آسیاست و به همین منظور آنها دوست دارند تیم‌شان در قاره آسیا حرفی برای گفتن داشته باشد. به همین دلیل آنها استقلال را با تیم‌های برتر و متمول آسیایی مقایسه می‌کنند و قیاس آنها به این شکل است. آنها می‌دانند که قدرت‌های آسیا بازیکنان بزرگ و نامی را به خدمت می‌گیرند و قاعدتا در آسیا باید فرداروزی استقلال با این تیم‌ها رودررو بشود بنابراین نگاه آنها به افق‌های آسیایی و موفقیت در قاره کهن است و دوست دارند تیم‌شان در این رقابت‌ها موفق باشد. قهرمانی در آسیا به‌مراتب فراتر از افتخارات داخلی محسوب می‌شود و از آنجایی که هواداران استقلال در گذشته دوبار طعم شیرین این موفقیت را چشیده‌اند دوست دارند با یک استقلال مقتدر و قوی بازهم برای تیم محبوب‌شان این اتفاق بیفتد. به همین خاطر است که هواداران یک مقدار روی خریدها حساس شده و نگران هستند اما همان‌طور که گفتید بالاخره این بازیکنان با منطق و استراتژی کادرفنی خریداری شده و باید به آن احترام بگذاریم. در هر صورت این بازیکنان براساس تفکرات کادرفنی جذب شدند و پاسخگوی هر نتیجه‌ای در آینده خود مجیدی خواهد بود چون او صددرصد از این وضعیت راضی است و به مردم هم احترام می‌گذارد. بازیکنانی که به استقلال منتقل شده‌اند باید در این تیم تجربه بیشتری کسب کرده و پخته‌تر بشوند، با این حال بازیکنان باتجربه و آنهایی هم که در این مدت در استقلال پخته بودند متاسفانه جدا شدند. بازیکنی مانند علی کریمی بعد از یکی، دو سالی که مصدوم بود و در استقلال جا نیفتاده بود در ادامه وقتی که در تیم جا افتاد و دوران درخشش وی آغاز شد مثل همه ستاره‌های این تیم در سال‌های اخیر از استقلال جدا شد و اینها مسائلی هستند که به‌نظر من باعث می‌شود مردم در همه این سال‌ها به روند نقل‌وانتقالات استقلال حساس شده و نگران شوند. درواقع جدایی ستاره‌ها در بزنگاه‌های ممکن و زمانی که استقلال به آنها نیاز داشته در پایان هر فصل یک مقدار هواداران این تیم را حساس کرده است.

با توجه به موجودیت استقلال اعم از بازیکنان قبلی و خریدهای جدید فکر می‌کنید نقطه‌ضعف این تیم درحال حاضر درکدام پست باشد؟

به‌نظر من درحال حاضر میانگین سنی خط‌حمله استقلال افزایش پیدا کرده هرچند این موضوع می‌تواند نویدبخش آن باشد که تجربه آنها بیشتر شده و می‌توانند در مسابقات حساس کار را در بیاورند اما یک بخش دیگر هم وجود دارد مبنی‌بر اینکه آن هارمونی که در خط‌حمله وجود داشت یک مقدار در اصل به‌هم ریخته شده و این موضوع می‌تواند نگرانی‌هایی را به‌همراه داشته باشد هرچند چون ما از جو تیم دور هستیم نمی‌توانیم در این خصوص اظهارنظر کنیم تا روزی که قرار باشد از استقلال در یک بازی رسمی رونمایی شده و آن روز می‌توان به‌صورت دقیق‌تر در این خصوص صحبت کرد.

حتما ماجراهای استقلالی‌شدن قاسمی‌نژاد را به‌خوبی می‌دانید، فکر نمی‌کنید با این انتقال پرسروصدای این بازیکن به استقلال یک مقدار فشار روی این بازیکن بیشتر شده و این موضوع به ضرر این تیم باشد؟

این موضوع دیگر به مهارت کادرفنی مربوط می‌شود و مهارت آنها را می‌طلبد که به‌لحاظ روحی و روانی چقدر بتوانند روی تیم و بازیکنان کار کنند و چقدر به بازیکنان آمادگی ذهنی بدهند که آماده حضور در چنین میدان بزرگی باشند.

به‌عنوان یک هافبک دفاعی مطرح در سال‌های گذشته که در استقلال در این پست بازی می‌کردید، با جدا شدن مسعود ریگی از این باشگاه ترکیب جدید استقلال در این پست را چطور می‌بینید و این ترکیب چقدر می‌تواند در فصل جدید به این تیم کمک کند؟

اینکه چه بازیکنانی به‌جای مسعود آمده‌اند که حتما آنها قابل احترام هستند اما یک خصلت ریگی خیلی قشنگ بود؛ او بازیکن بی‌حاشیه و سر به زیری بود و واقعا در خدمت تیم بازی می‌کرد. بسیار شجاع و باگذشت در میدان بود و من واقعا از شخصیت این بازیکن خوشم می‌آمد و دوست داشتم در استقلال بماند. با این حال مهم‌ترین نکته در این ماجرا این است که ریگی به تیم حریف منتقل شد و به سپاهان پیوست و باعث شد این تیم از سال گذشته هم قوی‌تر شود. این موضوع به‌نظر من کار را در ادامه سخت‌تر خواهد کرد. من معتقدم اگر ریگی ترانسفر می‌شد بهتر بود تا اینکه بخواهد به تیم رقیب بپیوندد. در فصل نقل‌وانتقالات یکی از سیاست‌ها این است که علاوه‌بر تقویت خودتان، رقیب‌تان را هم تضعیف کنید این سیاست امسال در دستورکار سپاهان قرار گرفت و به‌خوبی موفق شد در قبال رقبای خود در لیگ برتر آن را به‌کار ببندند.

درباره دیدار با الهلال از مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا چه صحبتی دارید؟ فکر نمی‌کنید ناهماهنگی بین نفرات در این دیدار پاشنه‌آشیل استقلال شود؟

به هر حال این موضوع هم صددرصد مزید علت خواهد شد همان‌طور که عرض کردم ۵۰درصد تیم تغییر کرده و اینکه بدون بازی تدارکاتی یا هرگونه بازی دیگری برای ایجاد هارمونی تاکتیکی به مصاف حریف عربستانی برویم این موضوع می‌تواند در این دیدار به چشم آمده و مشکل‌ساز باشد اما ان‌شاءالله که به خیر بگذرد.

قرار است به‌زودی گابریل پین ایتالیایی هم به این باشگاه اضافه شود تا مجیدی از این تنهایی دربیاید.

امیدوارم این اتفاق بیفتد اما در کل اعتقاد دارم مجیدی باید نیمکت خود را پر کند. ۱۶تیم در لیگ برتر داریم که از این تعداد حدود ۷۰درصد مربیان و کادرفنی آنها از مکتب استقلال هستند و این موضوع نشان می‌دهد استقلال مربی‌محور و مربی‌پرور است و می‌توانیم مربیان خوبی داشته باشیم که آنها هم به استقلال کمک کنند. مجیدی باید با یک نگاه ویژه بتواند از بین پیشکسوتان یک‌سری را انتخاب کند تا درکنار او قرار بگیرند. مطمئنا همه بد نیستند اما نکته اصلی این است که تنهایی نمی‌توان کشتی بزرگ استقلال را به سرمنزل مقصود و ساحل نجات رساند.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس