ارز نمایه دلار نمایه

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: از ۱۵ میلیارد دلار ارز تخصیصی برای واردات کالا در ۴ ماه ابتدای امسال ۴.۶ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات اختصاص یافته است.

به گزارش مشرق، مسعود خوانساری امروز در بیست و پنجمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ضمن تبریک هفته دولت و تشکیل کابینه دولت سیزدهم گفت: اتاق بازرگانی آمادگی کامل دارد تا در زمینه های مختلف، نظرات خود را به دولت ارائه دهد و همکاری تنگاتنگ داشته باشیم و فکر می کنیم که دولت برای موفقیت نیز باید از نظرات بخش خصوصی بهره بگیرد. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: شروع کار دولت سیزدهم از هفته گذشته آغاز شد و طبیعتا دولت با شرایط سختی روبرو است و شاید سخت ترین شرایطی که دولت ها پس از انقلاب داشته‌اند، امروز یکی از آن روزها است، از یک طرف موضوع بیماری کرونا است که متاسفانه روز به روز مرگ و میرها زیاد تر می شود و به خصوص با توجه به سهل انگاری، بی توجهی و شاید برخورد بد مسئولین دولت گذشته در ارتباط با بحث کرونا که باعث شد تلافات زیادی را در این روزها داشته باشیم، یکی از عوامل مهم چالش دولت آینده است .

بیشتر بخوانید:

گرانی در بازار فراوانی در گمرک!

خوانساری بیان داشت: خوشبختانه هم رئیس جمهور جدید و هم معاون اول وی تاکید داشتند که اولویت اول دولت بحث مبارزه با کرونا است و ما نیز به نوبه خودمان اگرچه در چند ماه گذشته موفق نشدیم، به دلیل برخوردهای بدی که وزارت بهداشت داشت موفق به واردات واکسن نشدیم، اما مجدد، شرکت هایی که در این زمینه نمایندگی واکسن های معروف دنیا را در ایران دارند مجدد فعال شده‌اند، لذا روز گذشته نامه ای به وزاری بهداشت و خارجه ارائه شد و بدین وسیله آمادگی خود را برای واردات واکسن اعلام کردیم. جلساتی نیز با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شده و کمیته ای تشکیل شده برای بحث واردات واکسن و جمع بندی های خوبی در این جلسات صورت گرفته و امیدواریم، در صورت صدور مجوزها بتوانیم مجدد بحث واردات واکسن توسط بخش خصوصی را دنبال کنیم که اگر این اتفاق عملیاتی شود حتما اطلاع رسانی خواهیم کرد. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران ضمن اشاره به چالش دوم دولت یعنی تورم گفت: متاسفانه روز به روز تورم در کشور رشد دارد و در مرداد ماه تورم سالانه ۴۵.۲ درصد بوده است که در پایان سال ۹۹  این تورم ۳۶.۴ درصد بوده که نشان می‌دهد دچار رشد تورمی هستیم و تورم مهمترین عاملی است که ثبات اقتصادی را در کشور دچار مشکل می کند و عملا هم سرمایه گذاری دچا رمشکل خواهد شد و هم آینده روشنی را برای سرمایه گذار و تولید کننده ایجاد نمی‌کند. 

وی افزود: از طرفی هم پایه پولی هم طبق آمار بانک مرکزی ۹.۲ درصد رشد داشته که آن هم بسیار نگران کننده است و امیدواریم که دولت در بحث تورم کار جدی انجام دهد. 

خوانساری با اشاره به واردات در سال جاری گفت: در ۴ ماهه اول امسال ۱۵ میلیارد دلار تخصیص ارز صورت گرفته است که ۴.۶ میلیارد دلار آن ارز ۴۲۰۰ بوده است یعنی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه از این محل برای واردات اقلام اساسی، خوراکی و دارویی داده شده، اما براساس آمار مرکز آمار تورم خوراکی ها و آشامیدنی ها در ۵ ماهه ابتدای امسال ۵۸.۴ درصد بوده اما تورم اقلام غیرخوراکی که ارز ترجیحی استفاده نکرده اند ۳۶.۱ درصد بوده یعنی اگرچه ارز ترجیحی به واردات برخی اقلام داده شده اما تورم همان اقلام بالاتر از تورم اقلام غیرخوراکی بوده که ارز ترجیحی نگرفته است، بنابراین این آمار نشان می دهد که ارز ترجیحی بجز اینکه اقتصاد را تخریب کند و رانت و فساد در جامعه ایجاد کند هیچ اثر ویژه‌ای ندارد و لذا باز هم اعلام می‌کنم که تنها راه نجات کشور از رانت و فساد ارز تک نرخی است و کمک‌های دولت نیز به قشر نیازمند باید از طریق پرداخت یارانه‌های مستقیم باشد. 

وی با اشاره به کسری بودجه اظهار داشت: کسری بودجه یکی از دلایل اصلی تورم است و خزانه داری کل کشور اعلام کرده است که در سه ماهه اول امسال عدم تخصیص بودجه در این سه ماه ۱۹۰ هزار میلیارد تومان بوده است و کسری بودجه داشته‌ایم که اگر به همین روال شرایط ادامه یابد قطعا مشکلاتی ایجاد می شود و به صورت فزاینده تورم افزایش می‌یابد، اما خوشبختانه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرده اند که به دنبال انجام اصلاحاتی در بودجه هستند. 

خوانساری اظهار داشت: بودجه امسال بسیار به صورت منبسط در دولت تصویب شد و در دولت هم متاسفانه به آن اضافه شد و بحث درآمدها در بودجه غیرشفاف و غیرعملی بود و لذا در این سه ماه نیز کسری بودجه بالایی را شاهد بوده ایم و طبیعتا این کسری از بانک مرکزی تامین شده است و به همین دلیل نیز پایه پولی افزایش یافته است، امیدواریم رئیس سازمان برنامه و بودجه راهکاری ارائه دهند که در ۶ ماه اینده کسری بودجه کاهش یابد تا با اقدامات لازم شاهد کاهش رشد تورم نیز باشیم. 

وی به موضوع تورم اشاره کرد و گفت: امیدوارم زودتر مذاکرات انجام شود تا هر چه زودتر شر تحریم‌ها از سر کشور برداشته باشد

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 0
    باید برای کلیه کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور میشود کد رهگیری از بدو ورود تا دست مصرف کننده (سرپرست خانواده ) صادر شود . جالبه مدتی پیش در یک تعاونی مصرف با کد ملی ! شکر خریدم چند روز بعد که به مکانی دیگر رفتم گفتند اسم شما ثبت شده است . دولت این طرح را نیز برای کلیه کالاهای تولیدی چه خارجی و چه داخلی اجرا کند تا بدست مصرف کننده واقعی برسد .
  • قاسم IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 0
    چرا کسری بوجه وکمبود پول وموجودی خزانه درحقوق بگیران نجومی وافراد از ما بهتران تاثیری ندارد وگرانی وکمبود اقلام خوراکی وزندگی سخت فقط برای قشر ظعیف وپایین جامعه است مرگ بر نجومی بگیر وکسانیکه حق دیگران رامخورنند وبیتلمال راضایع مکنند ومصیبت بزرگتر اینکه میلیونها افاغنه را وارد ایران کردنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس