مهاجرت‌های ناگزیر/حمایت ازنخبگان افعانستان به نفع آینده ایران است

اگر به منفعت کشور همسایه می‌اندیشید، نگذارید که آن کشور از نخبگان خالی شود و یا آن نخبگان فردا با کوله‌باری از اندوخته‌ها و طبیعتاً افکار کشورهای دیگر به افغانستان برگردند.

به گزارش مشرق، محمدکاظم کاظمی طی یادداشتی نوشت: افغانستان در طول تاریخ، و به خصوص در نیم قرن اخیر، جنگ‌های بسیاری به خود دیده است. مهاجرت، یکی از توابع ناگزیر این جنگ‌ها بوده است. در هر جنگی، شمار بسیاری از مردم به کشورهای دیگر پناه بردند. بعضی از این مهاجران در جامعۀ میزبان جذب شدند و گروهی نیز دوباره با اندوخته‌هایی از عالم مهاجرت، به کشور برگشتند و در ساختن آیندۀ کشورشان سهم گرفتند. در چهل سال گذشته چند مرحله از این مهاجرت‌ها را شاهد بودیم. در یک مرحله در دوران جنگ و جهاد علیه حکومت کمونیستی مردمی مهاجر شدند. آن‌ها بعد از سقوط آن حکومت برگشتند. باز در جنگ‌های داخلی بین مجاهدین، گروه بسیاری دوباره مهاجرت کردند. مهاجرت دیگر در نوبت اول سلطهٔ طالبان رخ داد و اینک مهاجرت دیگری را در شروع مجدد حکومت طالبان شاهدیم.

بسیاری از این مهاجران، نخبگان افغانستان بودند: دولتمردان، متخصصان، اهل دانش و فرهنگیان، اهل هنر و ادبیات و رسانه. بسیاری نیز در جوانی مهاجر شدند و در عالم مهاجرت به این تخصص‌ها و توانایی‌ها دست یافتند. اینان یا به جامعهٔ میزبان خدمت کردند و یا به کشور برگشتند.اما در این مهاجرت‌ها، آنان که به کشورهای دورتر رفتند، کمتر توفیق و امکان برگشت یافتند و کشور به تدریج از وجود آنان خالی شد. افغانستان هر روز از نظر تعداد نخبگان فقیرتر شد و برای جنگ و مصیبت، آماده‌تر. و آنانی که به کشورهای همجوار رفتند، امکان برگشت بهتری داشتند، هرچند گروهی نیز در آن کشورها ماندند و این هم در مهاجرت، امری است اجتناب‌ناپذیر.

طبیعتاً هر کسی که از محیط مهاجرت دوباره به کشور برگشت، یک پل پیوند، یک حلقهٔ ارتباط بود میان دو کشور. خیلی از این‌ها زمینه‌های ارتباطات بازرگانی، سیاسی و فرهنگی را میان دو کشور فراهم کردند. و هرچه این مهاجران، نخبه‌تر بودند یا در محیط مهاجرت بهتر توانستند مهارت و تخصص فراگیرند، مؤثرتر واقع شدند. بسیار فرق است که از یک کشور، مهاجر متخصص به افغانستان برمی‌گردد یا کارگر ساده برمی‌گردد. نقشی که این دو در آیندۀ کشور خویش و در مناسبات با همسایگان دارند، یکسان نیست.

اما باید پذیرفت که در مهاجرت مردم به ایران در نوبت اول، از این ظرفیت‌ها به حد مطلوبی استفاده نشد. زمینۀ پیشرفت مهاجران کمتر فراهم شد و بسیاری از آنان یا به فعالیت‌هایی غیرتخصصی روی آوردند، یا به مهاجرت دوم ناگزیر شدند. گروهی نیز به خاطر همین تنگناها و بعضی رفتارها از سوی نهادهای مسئول، با دلسردی و گاه رنجش به کشور برگشتند.

باید پذیرفت که در دهه‌های هفتاد و هشتاد، مهاجرانی که از ایران به افغانستان برگشتند، به همین دلایل نسبت به مهاجرانی که از کشورهای دیگر برگشته بودند، کمتر توانستند در مقدرات کشور خودشان سهیم شوند و نقش آن پل پیوند را بازی کنند. شاید در آن زمان برای شماری از مسئولان ایران، مهاجرت یک جادۀ یک‌طرفه بود که باید طی می‌شد و تمام می‌شد و پروندۀ افغانستان برای ایران بسته می‌شد.ولی تجربه نشان داد که دو کشور برای همدیگر تمام نمی‌شوند. کسی نمی‌تواند یکی از این دو کشور را از روی کرۀ زمین قیچی کند و در جایی دیگر بگذارد. ما همیشه بخت یا حتی ناگزیری این مجاورت را داریم و هر بذری که در زمین همدیگر بکاریم، به زودی ثمر می‌دهد و همه را بهره‌مند می‌سازد.

تجربۀ گذشته، می‌تواند چراغ راه آینده باشد. این که ایران بتواند تا حد توان گروه‌های تأثیرگذار و نخبۀ افغانستان را به عنوان مهاجر در خود بپذیرد، با آنان رویه‌ای نیک و درخور در پیش گیرد. در فردایی که چندان هم دور نخواهد بود، این آدم‌ها به هر حال به درد دو ملت می‌خورند و همان پل‌های پیوند خواهند بود.

می‌پذیرم که برای کشوری که این همه مهاجرپذیری و مهاجرنوازی در این سال‌ها داشته است، آن هم در اوضاع تحریم و کرونا این امر خالی از دشواری هم نیست. ولی این را باید یک عارضۀ طبیعی دانست و تبعات آن را به امید ثمرات آن تحمل کرد.

پیشنهاد من به دستگاه‌های دخیل در امور افغانستان این است که تا دیر نشده و این جمع کیفی و نخبۀ افغانستان روانۀ کشورهای دور نشده و یا به دامن دشمنان ما و شما نیفتاده‌اند، آنان را زیر چتر حمایت بگیرید. تعدادشان در قیاس با تعداد کل مهاجرین زیاد نیست، ولی بازده کیفی آنان برای هر دو کشور قابل توجه خواهد بود. اگر به منفعت کشور همسایه می‌اندیشید، نگذارید که آن کشور از نخبگان خالی شود و یا آن نخبگان فردا با کوله‌باری از اندوخته‌ها و طبیعتاً افکار کشورهای دیگر به افغانستان برگردند. اگر هم به منفعت خود می‌اندیشید، باز هم این یک سرمایه‌گذاری برای آیندۀ ایران نیز خواهد بود، کشوری که خواه ناخواه و برای همیشه در افغانستان منافعی دارد و چه بسا که این منافع، مشترک هم هست. افغانستان بازار خوبی برای کالاهای شماست، بازار خوبی برای متاع فرهنگ شماست، معبر خوبی برای ارتباط شما با شرق آسیاست و منبع خوبی از نیروی انسانی سختکوش و امانت‌دار برای آیندۀ اقتصاد هر دو کشور است.

این را در نظر بگیرید که افغانستان کشوری است با تحولات سریع و پیاپی، با دولت‌هایی که گاه خیلی زود تغییر کرده‌اند و جابه‌جا شده‌اند. نباید تصور کرد که داستان افغانستان تمام شده است و دیگر امور دو کشور به هم ارتباطی ندارد. این داستان همیشه تداوم دارد و هر چه بیشتر ظرفیت‌ها را بشناسیم، پایان بهتری برای آن خواهیم ساخت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    1 0
    شما به فکر نخبه های ایرانی باش نمیخواد افغانی ها رو جذب کنی. هرچند باید خدا پس کله شون زده باشه بیان ایران.
  • خلیج پارس iran IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    1 0
    خانم مریم سما نماینده ایرانستیز افغانستان در دولت اشرف غنی از اتباع افغانستانی مهاجر بود که در شهر مشهد و ایران متولد و بزرگ شد، تحصیل کرد و به افغانستان بازگشت آیا پل ارتباطی بین ایرانیان و افغانستانی ها بود ؟ اتباع افغانستان لطفا توجیه نکنید ! ایرانستیزی در افغانستان و در میان افغان ها به یک امر عادی و رایج تبدیل شده که زمان جدایی این خطه از ایران بزرگ این سیاست کثیف و ضد ایرانی اجرا و به یک سنت دیرینه در افغانستان تبدیل شده ! که همچنان هم این ادامه دارد ...! در صورتیکه ایران و ایرانیان طی این چهل سال میزبان بیشترین تعداد مهاجر افغانی بوده و همچنان هم هست که اکثریت حتی تحصیلات و سواد ابتدایی هم ندارند ! مشرق جان لطفا نشر بدهید این سخن اکثریت ایرانیان هست که بنده با کمال ادب و احترام مطرح کردم .. سپاسگزارم
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      0 0
      مجریای افغانستانی بی بی سی ومن وتو هم همه درس خونده ایران ومشهد بودند بدبختی !
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      0 0
      درود بر شما هم میهن گرامی به نکنه خوب و مهمی اشاره کردید بله مجری تلویزیون ضد ایرانی BBC انگلستان هم یک افغان ایرانستیز ، همچنین در شبکه منوتو بهایی ضد ایرانی مجریان افغان ایرانستیز حضور داند و موذیانه مشغول ستیز با ایران و ایرانیان .. باید واقع بین باشیم !
  • رضا IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 1
    شاعر عزيز و شيرين سخن ، جناب كاظمى ! كجاى دنيا مرسوم است شكايت گرازها را نزد كفتار ببرند ؟! 
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      1 0
      وقتی خود فرد روباه مکار باشه ! ۴۰ سال مملکتو باز گذاشتن اومدین رفتین خوردین . بنزین وبرق واب وگاز با یارانه ایرانی رو مصرف کردین ورایگان قانونی وغیر قانونیتون تو ایران درس خوندین ومالیات ندادین وشغلای ایرانیارو اشغال کردین و هرکارغیرقانونی دلتون خواسته انجام دادین وشبانه در رفتین باز تو افغانستان وچقدر جوونو تو همه جای دنیا معتاد کردین .بعد حالا صحبت از کفتار م میکنی . کفتار وشغال خودتی که سرتو انداختی اومدی تو مملکت من به جای تشکر فحشم میدی . اندازه کمکایی که به شما کردیم٬ کمترشو به این لبنانیا کمک کردیم . ایرانی میبینن انگار امامزاده دیدین انقدر تشکر ولطف دارند . ده برابر به شما کمک کردیم ٬ فقط دستمونو گاز گرفتین خدا میگه شکر باعث باز شدن درهای رحمت میشه الان میفهمم چی میگه . یه دفعه تشکرکرده بودین ازایران به خاطراین همه زحمتاش ٬ الان کشورتون بهشت بود !
  • دانیال US ۰۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 0
    اجسنت. کاملا صحیح است. امیدواریم مسئولان امر در ایران این توصیه بسیار مهم را پیش چشم و مد نظر قرار دهند.
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      0 0
      برای قطعا" برای شما اتباع افغانستانی بسیار هم عالی خواهد بود !
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    1 0
    افغانستانی ها برای ما خیلی عزیزند، اما مهمان هستند؛ یعنی باید به فکر برگشت به کشور خودشان باشند... عرض کردم کشور خودشان نه اینکه مهمان یک کشور دیگر بشوند.... (کشورت اوضاع خوبی ندارد، برو با جهاد و تلاش آبادش کن)
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    1 0
    به جای این منت کشی ٬ بهتره بری کشور خودت . افغانستان ونسل افغانستانی به امثال شما احتیاج داره . نسلو باید بسازی نه فرار کنی بری کشور دیگه حالا منت کشی هم کنی مارو قبول کن وباما خوب باش . اگر قراره همه فرار کنند پس کی اونجا بمونه . ما هروقت که یه هنرمند درجه چندممون میره خارج ناراحت میشیم چه برسه هنرمند متعهدمون .اگر قرار باشه همه هنرمندای متعهد ازایران برند خوب این جارو کی بسازه . حالا شماهم مثل ما اگر قرار باشه همتون فرار کنید بیاید ایران کی پس اونجارو بسازه . شما هنرمند نیستی راحت طلبی ! ماهم به اندازه کافی هنرمند ونخبه متعهد داریم هنرکنیم نخبه های متعهد خودمونو نگه داریم
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    1 0
    شما که دلت برای کشور خودت ومردم خودت نمیسوزه . دلت برای من وکشور منو وملت من میسوزه ؟! جک میگی چرا ؟ سرمایه گذاری روی شما هدر دادن پوله .تجربه اینو میگه . شما اول چیزی نیستید میاد کشورما . ایران با هزینه خودش میذاره درس میخونید . کاره ای میشید یه راست تشریف میبرید اروپا . حالا برید اروپا چیکارتون داریم . ولی مشکل اینجاست . اونجا مدام علیه ما فعالیت میکنید وبه ما فحش میدید. یه سر به اینستای هموطنات بزن . بعضیاتون اونجا کسی میشید یه راست اونجارو هم ول میکنید میرید امریکا . این دفعه تو امریکا بر علیه ما واروپا فحش میدید .
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    1 0
    الان من نفهمیدم این آقا ایرانیه یا افغانی،آخی کشوری که نخبه های خودش رو نگه نمیداره بره ازافغانستان نخبه بیاره
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    1 0
    متاسفانه در سالهای گذشته شاهد موج گسترده ایرانستیزی از سوی افغانها بودیم؛ و من به یاد ندارم شما کوچکترین اعتراضی به این رفتارهای چندش آور کرده باشید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس