ترکیه

وزیر دفاع ترکیه با هشدار به نگرش‌های توسعه طلبانه یونان گفت، آنکارا طرفدار حل مشکلات در دریای اژه از طریق روابط همسایگی خوب و گفت‌وگو مطابق با قوانین بین‌المللی است.

 به گزارش مشرق، ترکیه روز یکشنبه به یونان در مورد «نگرش‌های توسعه طلبانه» هشدار داد و گفت که یونان فقط به دنبال امیدهای بیهوده است.

به نوشته روزنامه «ینی شفق» «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه گفت: «یونان باید ببیند که با نگرش‌ها، رویکردها و رفتارهای تحریک آمیز نمی‌تواند به جایی برسد و این سیاست‌ها از عقل و فهم دور است و چیزی جز جستجوی یک امید بیهوده نیست.»

آکار به همراه ژنرال‌های ارشد ارتش ترکیه اقدامات انجام شده در امتداد مرز یونان را بررسی کرد.

وزیر دفاع  ترکیه تاکید کرد که آنکارا طرفدار حل مشکلات دریای اژه از طریق روابط همسایگی خوب و گفت‌وگو مطابق با قوانین بین‌المللی است.

آکار همچنین گفت‌وگوی متقابل و مثبت درباره همکاری در مبارزه با آتش سوزی جنگل‌ها را که ماه گذشته در هر دو کشور رخ داد را یادآور شد، اما تحریکات و اقدامات تجاوزکارانه غیرقانونی یونان را مورد انتقاد قرار داد.

وی افزود: «ما از همه، به ویژه مقام‌های یونان، انتظار داریم که روابط خوب با همسایگان برای مردم کشورهای همسایه نیز مهم باشد. اما متأسفانه دائماً با تحریکات، اقدامات تهاجمی غیرقانونی و گفتمان از طرف یونان روبرو هستیم.»

وی با بیان اینکه آتن سعی می‌کند با ادعای مناطق دریایی و حریم هوایی، حرکتهای آنکارا را محدود کند، افزود: «از این طریق نمی‌توان به جایی رسید وآنها باید آن را به وضوح ببینند.»

وزیردفاع ترکیه افزود که آنکارا از حقوق خود محافظت می‌کند. یک دیپلمات ارشد ترکیه نیز  چندی قبل گفت که در قبال نقض توافق‌های صورت گرفته در زمینه استفاده از دریای اژه ازسوی یونان ساکت نخواهد ماند. «تانژو بیلگیج» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه  گفت که ترکیه هرگز در قبال نقض توافقنامه بین آتن و آنکارا از سوی یونان در خصوص اعمال محدویت در بکارگیری از آب‌های بین‌المللی دریای اژه برای برگزاری رزمایش ساکت نخواهد ماند.

این دیپلمات ارشد ترکیه افزود که آنکارا به توافقنامه سال ۱۹۸۸ در زمینه عدم برگزاری تمرین نظامی در دریای اژه بین ۱۵ ژوئن تا ۱۵ سپتامبر پاینده بوده است. وی گفت که علیرغم هشدارهای ترکیه، یونان رفتار خود را تغییر نداده است. سخنگوی وزارت خارجه ترکیه افزود که ترکیه به یادداشت تفاهم با آتن پایبند است، اما انتظار ندارد که تخلفی را از یونان در این زمینه شاهد باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    19 4
    یونان در این حد نیست که اقدام انجام بده اقا بالاسر داره که بهش خط میدن !! ولی انگار خارش پیدا کرده !!
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      10 4
      یونان و فرانسه می خواهند جنگ های صلیبی دوم را به راه اندازند اما بیشتر اختلافات را می شود با مذاکره حل کرد
  • پژمان IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    6 17
    مرگ بر آتاتورک و توله هایش
    • قادر IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      10 6
      شما فارس ها چرا اینقدر در مورد تورک ترکیه منفی مینویسین بس کنید چون اگر با تورک ها در بیافتید همانند برادران همزبان افغانیتان از هواپیماهای آمریکایی آویزون میشید کمی تفکر کنید
    • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      4 10
      شاید برات جالب باشه که اون فوتبالیست افغان که از هواپیما آویزون شد یکی از ترکهای ازبک افغانستان بود خخخخخخخخ
    • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      4 8
      اقا قادر میگن خدا خر را شناخت که بهش شاخ نداد حکایت همین پانترکاست
    • IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      6 1
      گرگ بهتر از سگ هست چون تن به اسارت نمیدهند و بخاطر تکه نانی دم تکان نمیدهد
    • خطاب به قادز IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      3 7
      به پا خودت از مال اردوغان آویزون نشی دستمال
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    17 6
    یونان یک استان عثمانی هست نباید دور برداره
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    3 5
    دیگ به دیگ میگه روت سیاه
  • DK ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    3 11
    درود بر یونان. ارمنی ها از باقیمانده سرزمین یونان یا روم قدیم بوده اند . اگر یونان همتی کند نصف بیشتر ترکیه را به ارمنی ها برمی گرداند. حق باید به حق دار برسد
    • ایرانی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      7 2
      یه نگاهی به جنگ دوم قره باغ کن فقط ۴۴ روز بود بقیه اش را عاقلان دانند والسلام
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    9 2
    آتا تورک افسر نخبه عثمانی شکست دهنده ارتش بریتانیای کبیرابر قدرت قرن ۱۹ و ۲۰ در چناق قلعه--رضا پالانی مسوول اصطبل های هلندی ها در تهران شکست خورده در مقابل بریتانیا در عرض چند ساعت !!!!
    • ایرانی IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      5 1
      حرف حق جواب نداره
  • GB ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    7 3
    یونان گرسنه رو چه به جنگ
    • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      1 0
      استاد یونان عضو ناتو ست . اف ۱۶ و اف ۳۵ داره . فقیر و گرسنه نیست .
  • CA ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    7 1
    مشرق لطفا چاپ کن !!اونایی که سنگ یونان رو به سینه میزنند میشه بگن ایا فیلم ۳۰۰ را دیدند یا نه ؟؟اگر نه ببینند و اگر دیدند و اینطوری به یونان علاقمندن پس حلالشان باد !!
  • قادر IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    3 1
    متاسفم برای فارس های به اصطلاح هموطن من صد ها دلیل دارم از تورک و ترکیه حمایت میکنم همزبان هستم هم دین هستم همسایه هستم فامیل هستم ترکیه مرزهایش همیشه برایمان باز است هزا آن هزار ایرانی در ترکیه زندگی می‌کنند ترکیه مفت خور نیست ولی متاسفانه شما فارس های متوهم البته بعصی از شما ها من همه اقوام ایرانی را دوست دارم برایم فارس و کرد ولر بلوچ و عرب فرقی ندارد اما این بهتون بگم شما برین از ماله یونان آویزون بشین یونانی که حتی شما را نمی‌شناسد و آدم هم حساب نمی‌کند یونانی که مسیحی هست صد مسلمان یونانی همیشه در همه حال از قدیم تا حالا فکر ذکرش غارت و حمله به مسلمانان بود عرمنی هم که تکلیفش روشن است غارتگر و وحشی و بی دین قاتل حالا هی برید روی کثیفتان را به تورک ها نشان بدهید ولی مطمعن باشید تنها بازنده اینجور حماقت ها شما ها هستین عقب ماند های جاهل کویری به امید روز که هر کسی به حق خودش برسد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس