کد خبر 1264960
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
بارش‌های پاییز ۱۴۰۰ کمتر از نرمال است/ شرایط حاد ۱۳ استان کشور

رئیس سازمان هواشناسی از بارش کمتر از نرمال در اکثر مناطق کشور طی پاییز ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: شرایط ۱۳ استان در خصوص بارش‌ها حادتر خواهد بود.

به گزارش مشرق، «سحر تاجبخش» طی نامه‌ای به معاون برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی میزان بارش‌های پاییز امسال را اعلام کرد.

در بخشی از این نامه آمده است:

بارش در فصل پاییز در اکثر مناطق کشور به جز سواحل دریای خزر کمتر از نرمال (میانگین بلندمدت آماری) پیش‌بینی می‌شود که سهم ماه‌های مهر و آبان در این کم‌بارشی بیشتر است. از نیمه دوم آذرماه ۱۴۰۰، شرایط بارشی در کشور مقداری متعادل شده و انتظار می‌رود بارش در اکثر مناطق کشور به نرمال گرایش یابد.

استان‌های اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، کرمان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری،‌ لرستان، خوزستان و ایلام نسبت به سایر استان‌ها از شرایط حادتری برخوردارند.

پیش‌بینی‌های داده شده شامل بارش‌های سیلابی نیست و بارش‌های سیلابی لزوماً نافی زیر نرمال بودن مجموع مقدار بارش نیست. پیش‌بینی بارش‌های شدید و سیلابی در بازه‌های زمانی تا چند روز قبل از وقوع، معنی‌دار است و ارائه آنها در پیش‌بینی‌های فصلی و ماهانه جایگاه ندارد.

بدیهی است سازمان هواشناسی احتمال رخداد این‌گونه بارش‌ها را پیوسته پایش می‌کند و در صورت نیاز با هشدار مختلف قبل از وقوع، آن را به اطلاع کاربران می‌رساند.

پیش‌بینی‌های بلندمدت طبق استانداردهای جهانی به صورت نرمال، کمتر از نرمال و بیشتر از نرمال ارائه می‌شود. منظور از نرمال میانگین بارش بلندمدت آماری است. میزان صحت پیش‌بینی فصلی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد است. همچنین ارائه پیش‌بینی فصلی در سطح دهستان معنی‌دار نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    0 0
    خدایا خودت رحم کن.امیدوارم سیلاب بیاد انهمه باران بهار 98 ببینیم دوباره
  • از شهرستان سراب IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    0 0
    متاسفانه تغییرات اقلیمی با سرعتی بیشتر از پیش بینی دانشمندان بوقوع پیوسته پیش بینی آب و هوای کره زمین بسیار سخته چرا که الگوهای پیچیده ای داره که از تغییرات خورشید و جو زمین و اقیانوسها و دوره های چرخشی زمین شناسی و این اواخر رفتار انسانها تاثیر میپذیره متاسفانه گرمایش جهانی موجب برهم خوردن بارشها و دما هم شده مثلا شاهد خشکسالیها و سیلابهای ناگهانی و تابستانهایی داغ و زمستانهایی بسیار سرد هستیم که همگی بخاطر گرمایش جهانی اتفاق میفته آتش سوزیهای گسترده حتی به جنگلهای بارانی برزیل هم رسیده گرمای بیسابقه در فنلاند روسیه سیبری کانادا زنگ هشدار رو به صدا در اورده مطمئننا یکی از اولین مناطقی در جهان که خالی از سکنه خواهد شد بخاطر گرمایش و خشکسالی خاورمیانه خواهد بود پس از الان هر کدام از ما باید به اندازه توان خودمون از مصرف انرژی مخصوصا گاز و برق کم کنیم درخت و گل پرورش بدیم در مورد اتش سوزیها و قطع درختان بی تفاوت نباشیم بعد از ما فرزندانمون چگونه در این سیاره زندگی خواهند کرد
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 0
    تو دیگه سق سیاه نشو. شما نمی دونی هفته بعد چی میشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس