روحانی نمایه

ارگان حزب کارگزاران با مرور افتضاحات مدیریتی دولت روحانی می‌گوید: رئیسی فرصت آزمون و خطا ندارد!

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت:

روزنامه سازندگی در یادداشتی نوشت: انتخابات خردادماه با رای ۱۸ میلیونی سیدابراهیم رئیسی به پایان رسید. او حالا رئیس دولت سیزدهم و هشتمین رئیس‌جمهور ایران است. رئیسی در حالی سکاندار دولت می‌شود که علاوه بر ابَرچالش‌هایی که پیش‌رو دارد، با انتظارات بسیاری نیز از سوی مردم مواجه است.

اقتصاد کشور حال و روز خوبی ندارد، براساس گزارش تورم خردادماه ۱۴۰۰ مرکز آمار، نرخ تورم نقطه به نقطه در این ماه به ۴۷/۶ درصد رسیده و از سویی دیگر حجم پایه پولی در پایان خردادماه امسال مرز ۵۰۰ هزار میلیارد تومان را شکسته است. این متغیر پولی تورم‌ساز در یک سال منتهی به خرداد امسال ۱۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است، به بیان دیگر روزانه بالغ بر ۳۲۰ میلیارد تومان چاپ پول.

بیشتر بخوانید:

گزارش نشریات اصلاح‌طلب از سوءمدیریت بودجه‌ای دولت روحانی

نقدینگی دیگر متغیر پولی نیز در خردادماه رقم ۳ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان را رد کرد. رشد نقطه به نقطه نقدینگی در خرداد ماه بالغ بر ۳۹ درصد به ثبت رسیده است. رشد ماهانه و سه ماهه نقدینگی نشان می‌دهد که افزایش این متغیر تورم‌ساز تا حدودی آرام گرفته و در روند نزولی قرار گرفته است. همچنین رشد نقطه به نقطه شبه‌پول در خردادماه امسال در ۶ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

در کنار این مسائل، یارانه‌های پنهان انرژی، تحریم، کرونا و چندین مسئله دیگر را نیز که مدنظر قرار دهیم، می‌بینیم اقتصاد ایران برای اصلاح فرصت چندانی ندارد.

بیشتر بخوانید:

 روحانی چه اقتصادی را تحویل رئیسی داد؟ +جدول

فصل انتظارات از دولت نیز شامل طومار طویلی است؛ همچون بهداشت، درمان، آموزش و پرورش، رفاه طبقات پایین جامعه، تقویت ارزش پول ملی و صدها تقاضای دیگر. تحقق بعضی‌هایشان از مسیر چاپخانه بانک مرکزی می‌گذرد، اما اگر دولت بخواهد باز هم به سراغ بانک مرکزی برود، نتیجه آن تداوم وضع موجود می‌شود. هر وزارتخانه نیز با سیل انبوهی از تقاضاهای مردم و کارمندان و بدنه کارشناسی خود روبه‌رو است. وزارتخانه‌ای همچون آموزش و پرورش که خلق ثروت ندارد، اوضاعش به مراتب پیچیده‌تر هم هست.

اقتصاد ایران فرصتی برای آزمون و خطا ندارد، رئیسی و کابینه‌اش باید سریعا فکر چاره باشند.نقدینگی با روند رو به رشد خود، در حال افزایش و نزدیک شدن به سقف انفجاری است. به نظر می‌رسد رئیسی باید به اقتصاددان‌ها اعتماد کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • تندیس IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    2 0
    روزنامه سازندگی که ارگان رسمی حزب کارگزاران سازندگی است در باره اقتصادی گزارش داده که هشت سال معمار اصلی ان تیم اقتصادی دولت روحانی با محوریت اقای جهانگیری از اعضای هسته مرکزی این حزب و دیگر افراد چون همتی که خود نیز از رده های بالای این حزب بوده یعنی میتوان گفت روزنامه ارگان حزب کارگزاران رزومه کاری حزب خود در هشت سال گذشته را ارایه کرده است . نمیدانم ایا بازهم شاگردان مکتب شیکاگو با بهره بردن از فضای مردم سالاری بر گرده مردم سوار خواهند شد یا این دوره سیاه نئوکاپیتالیستی با کارگردانی کارگزارانیها برای این ملت درس عبرتی شد تا شاگردان میلتون فریدمن دیگر حتی حائز یک رای از صندوق ارای جمهوری اسلامی نشوند .
  • مهدی درخشانی IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    0 2
    انصافا روحانی کار های خوبی هم کرده . نمیگم عالی بوده ولی بالاخره اینطور نیست که هیچ کار خوبی نکرده باشه. باید انصاف رعایت کنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس