نامه انتقاد آمیز پزشکان و شهروندان کوبایی درباره تحریم‌های آمریکا در دوران کرونا

شماری از دانشمندان، پزشکان و شهروندان نگران کوبا و جهان نامه‌ای انتقاد آمیز خطاب به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نوشته‌اند.

به گزارش مشرق به نقل از سفارت کوبا در تهران، شماری از دانشمندان، پزشکان و شهروندان نگران کوبا و جهان در نامه ای انتقاد آمیز خطاب به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نوشته اند:

شما اخیراً به کوبا در کاخ سفید اشاره کردید و گفتید: من مایلم مقادیر قابل توجهی واکسن را برنامه ریزی کنم اگر ... یک سازمان بین المللی  این واکسن ها را مدیریت کند به نوعی که شهروندان متوسط بتوانند به آن دسترسی داشته باشند ، وی همچنین کوبا را کشوری شکست خورده خواند.

این اظهارات بسیاری را شگفت زده کرد، از جمله آمریکایی هایی که با سیستم بهداشتی کوبا تماس مستقیم داشتند. همچنین خشم کارکنان بهداشتی خط مقدم کوبا را که جان خود را برای مهار اپیدمی COVID در کشور به خطر می اندازند، برانگیخت. این سخن واقعیت کوبا را منعکس نمی کند و ما متاسفیم که اطلاعات غلط  عاملان که نیت های نادرستی دارند بر تصمیمات سیاسی آنها تأثیر می گذارد. به عنوان دانشمندان، پزشکان و شهروندان نگران، ما معتقدیم که سه فرض ضمنی در سخنان وی ارزش بررسی واقعیت را دارد.

فرض اول: مداخله بین المللی برای اطمینان از دریافت واکسن توسط همه مردم کوبا ضروری است.

فرض دوم: واکنش کوبا به همه گیری نامناسب بوده و نشان دهنده "دولت شکست خورده" است.

فرض سوم: واکسن های ارائه شده توسط ایالات متحده تنها راه تضمین ایمن سازی علیه COVID-19 برای 11 میلیون نفر از ساکنان کوبا است.

اجازه دهید این مفروضات را یک به یک تجزیه و تحلیل کنیم: اولین فرض، این که مداخله خارجی برای تضمین دسترسی به واکسن برای همه کوبا مورد نیاز است - نشان می دهد که استقرار کمپین های واکسیناسیون در کوبا ناکارآمد و تبعیض آمیز است. واقعیت ها این فرض را تایید نمی کند. در حقیقت، همانطور که یونیسف و سازمان بهداشت جهانی تأیید کرده اند، میزان واکسیناسیون کودکان در کوبا از 99 درصد فراتر می رود. واکسیناسیون بخشی از سیستم بهداشت عمومی کشور ما است که برای همه کوبائی ها صرف نظر از وضعیت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، مذهبی، جنسیتی و نژادی آنها رایگان است.

برنامه ملی ایمن سازی، که در سال 1962 ایجاد شد، کل کشور را پوشش می دهد. از سال 1999، همه مردم کوبا در برابر 13 بیماری تهدید کننده از جمله دیفتری، کزاز و سیاه سرفه محافظت شده اند. هشت مورد از این واکسن ها در کوبا تولید می شود.

در نتیجه آمار بالای واکسیناسیون، ما در دهه های اخیر حتی یک مورد سرخک نداشته ایم. در مقابل اداره پیشگیری از بیماری های آمریکا 1282 مورد سرخک را در ایالات متحده در سال 2019 تأیید کرد و تنها 74 درصد از کودکان همه واکسن های توصیه شده توسط اداره پیشگیری از بیماری های آمریکا را دریافت کردند.

موسسه واکسن فینلای در هاوانا اولین واکسن موثر در جهان علیه مننژیت B (بیماری مننگوکوک) را در سال 1989 تهیه کرد. شیوع سالیانه این بیماری در کوبا از 14.4 در 100.000 نفر به کمتر از 0.1 در 100.000 در 2008 رسید و این بیماری را به عنوان یک مرض حذف کرد که مشکل بهداشت عمومی در کشور بود.

عوامل متعددی موفقیت برنامه واکسیناسیون ملی کوبا را توضیح می دهند: مردم به پزشکان و پرستاران خانواده که به راحتی در دسترس هستند و متخصصان بهداشت پلی کلینیک های جامعه اعتماد می کنند، که باعث می شود رد واکسن بسیار نادر باشد. به نوبه خود، ظرفیت های سازمانی سیستم سلامت، اجرای کمپین های واکسیناسیون را سریع و قابل اطمینان می کند. سرانجام، مراکز تحقیقاتی و تولید بیوتکنولوژی کوبا به خوبی با نیازهای سیستم بهداشت عمومی یکپارچه شده است.

همکاری نزدیکی بین کوبا  برای واکسیناسیون با سازمان بهداشت جهانی و یونیسف وجود دارد. اما هیچ یک از این سازمان ها هرگز نیازی به مداخله برای تزریق واکسن در کوبا ندیده اند. در عوض، از متخصصان واکسن کوبا خواسته شده است تا به تلاش های جهانی برای از بین بردن فلج اطفال کمک کنند، و WHO برای صادرات واکسن های مورد نیاز و فوری به "کمربند مننژیت" در آفریقای جنوبی، به امکانات تولیدی ما مراجعه کرده است.

فرض دوم: واکنش به همه گیری "شکست خورده"  در کوبا. این امر مبهوت کننده است که چرا با وجود این همه فاجعه واقعی بیماری کووید-19 در نیمکره غربی، فقط کوبا "دولت شکست خورده" نامیده می شود. در واقع، کوبا اخیراً شاهد افزایش موارد بوده است که تهدید کننده سیستم مراقبت های بهداشتی هستند و برخی از مناطق را تحت الشعاع قرار می دهد. با این حال، مواجهه  آنها موثرتر از بسیاری از کشورهایی است که این انتقاد شدید را از سوی ایالات متحده دریافت نکرده اند.

همه کشورها در حال حاضر با چالش انواع جدید ویروس کرونا مواجه هستند، مانند نوع دلتا، که در حال افزایش شدید تعداد موارد است. کوبا در این زمینه مستثنی نیست. آنچه کوبا را منحصر به فرد می کند، نیاز به مدیریت اپیدمی تحت تحریم مالی ، تجاری و اقتصادی فلج کننده است که توسط دولت ایالات متحده در شش دهه گذشته اعمال شده است. 243 محدودیت اضافی اعمال شده توسط دولت ترامپ، که همه آنها هنوز تحت ریاست جمهوری شما اعمال می شوند و چند روزنه ای که در محاصره باقی مانده بود را می بندند و بنابراین درآمد کوبا را قطع می کنند. این امر پول نقد موجود برای خرید لوازم پزشکی و غذا  را کاهش و در ورود مواد به کشور تاخیر ایجاد می کند.

فرض سوم: تنها راه مصونیت در برابر کوبا از طریق واکسن های ارائه شده توسط ایالات متحده است. این امر این واقعیت را نادیده می گیرد که بیش از دو میلیون کوبایی، یا تقریباً 30.2 درصد از مردم ، قبلاً به طور کامل واکسینه شده اند، در حالی که این واکسن در کوبا تولید شده است.

واکسن آبدالا در 9 ژوئیه مجوز استفاده اضطراری از مقامات نظارتی کوبا را دریافت کرد و اولین واکسنی بود که در آمریکای لاتین به این وضعیت دست یافت. آبدالا در کارآزمایی های بالینی فاز سوم به 92 درصد کارآیی دست یافت، در حالی که واکسن سبرانا به 91 درصد رسید و همچنین به مجوز استفاده اضطراری نزدیک است. با نرخ فعلی واکسیناسیون، کل جمعیت در اکتبر یا نوامبر  به واکسن دسترسی خواهند داشت. مشکلات این کمپین، از جمله واردات مواد ضروری برای تولید واکسن ، عمدتاً به دلیل محدودیت های مالی ناشی از تحریم های ایالات متحده است.

اگر دولت ایالات متحده واقعاً می خواست به کوبائی ها کمک کند، می توانست 243 اقدام دوران ترامپ را لغو کند، احتمالاً فقط با امضای رئیس جمهور. کنگره همچنین می تواند به طور کلی تحریم ها را لغو کند، زیرا آرای قریب به اتفاق کشورهای جهان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد هر سال این را می طلبد.

در دوران همه گیری، علم تکرار می کند که (جدا از سیاست) همه ما در این وضعیت با هم هستیم. همه ما نه تنها توسط بیماری، بلکه با چالش بی سابقه تغییرات آب و هوایی نیز تهدید می شویم. در این زمینه، سیستم های بهداشتی همه کشورها باید پشتیبانی شوند، نه اینکه تضعیف شوند. و همکاری باید در دستور کار روزانه باشد، با توجه به کمبود هشدار دهنده واکسن در سراسر جهان، به ویژه برای کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​ امری خطرناک پیش رو است. تعدادی از آنها قبلاً برای دستیابی به واکسن های کوبا ابراز علاقه کرده اند و ما معتقدیم که سهم کوبا در حقوق واکسن باید توسط دولت بایدن مورد تشویق قرار گیرد، نه اینکه سرکوب شود. قانون دموکراسی کوبا 1992 قسمت II.6 صراحتا صادرات به کوبا از ایالات متحده را در مواردی ممنوع می کند که:"محصول مورد نظر برای صادرات می تواند برای به دست آوردن هرگونه نتیجه بیوتکنولوژیکی مورد استفاده قرار گیرد"، که شامل واکسن ها می شود.

ما نگاهی اجمالی به آنچه دو کشور می توانستند در طول همه گیری ویروس ابولا در غرب آفریقا (2013-2016) انجام دهند می اندازیم، زمانی که هر دو کشور برای مهار این بیماری و نجات جان مردم تلاش می کردند. بدیهی است که دولت های ایالات متحده و کوبا در مسائل اساسی اختلاف نظر دارند. با این حال ، جهان پر از چنین تناقضاتی است. سوالات اساسی نه تنها برای کوبا و ایالات متحده بلکه برای تمدن بشری این است که آیا ملتها می توانند به اندازه کافی به یکدیگر احترام بگذارند تا در کنار یکدیگر باشند و همکاری کنند.

رئیس جمهور بایدن، اگر در مسیر درست حرکت کنید و خواسته های اکثریت مردم کوبا که در کوبا زندگی می کنند را در نظر بگیرید، می توانید کارهای خوبی انجام دهید. این شامل نادیده گرفتن و تضعیف سیستم بهداشت عمومی شما نمی شود، اما شامل احترام به دستاوردهای کشور است. امیدوارم تهدیدهای مشترک ناشی از همه گیری کووید-19 منجر به همکاری بیشتر شود، نه تقابل بیشتر. تاریخ قضاوت کننده خواهد بود.

امضا شده توسط دانشمندان، پزشکان و شهروندان نگران کوبا و جهان.

برای امضا و موافقت به لینک زیر مراجعه کنید.

https://www.cienciacubana.cu/es?s=08

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس