پلیس چگونه «دیوانگان سرعت» را اعمال قانون می‌کند؟+فیلم

آنطور که برآوردهای ماموران پلیس راهور تهران بزرگ نشان می‌دهد سن رانندگان متخلفی که از سرعت مجاز در رانندگی تجاوز می‌کنند بیشتر بین بیست و پنج تا سی و پنج سال است.

به گزارش مشرق، چشم در چشم و سینه به سینه هم نشسته اند. شاید اگر می‌دانست به این سرعت باید پای میز مواخذه بنشیند از صرافت ویراژ دادن بی امان در آن ساعت شب می‌افتاد. اما باز خونسردی و بی خیالی اش نشان از جا خوردن یا غافلگیری ندارد.

علی اصغر شریفی رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور به یادش می‌آورد که سی و شش بهار از عمرش گذشته و این یعنی دوره جوانی کردن‌های بی ترمز و فرمانش گذشته است. او، اما همانطور که خونسردانه روی صندلی لم داده از نیازش به سرعت برای ارضا شدن می‌گوید. افسر عالی رتبه پلیس تلاش دارد کلمات خود او را ابزار گفتار درمانی اش کند. برای همین ادعای هایپراکتیو بودنش را به رخش می‌کشد. او البته این بار به دست و پا می‌افتد که به ندرت پیش می‌آید رانندگی اش روی دور تند بیفتد.

اما باز با بی تفاوتی از سرعت دویست و بیست کیلومتری آن شبش خبر می‌دهد. این را که می‌گوید رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تکانی می‌خورد. جناب سرهنگ پر کنش و هیجان زده است. خود او، اما گاه در جلد گنجشک به دام افتاده‌ای می‌رود و گاه بی اعتنا به آنچه پیش آمده از میل سرکشش برای راندن جسورانه در معابر و بزرگراه‌های شهر می‌گوید.

آقای پلیس سعی می‌کند شمرده شمرده تبعات سرعت بالا حین رانندگی را به او بفهماند. از خانواده یا فرد سالمندی که ممکن است سر راهش قرار بگیرند می‌گوید و از احتمال خطا در محاسبه و رخ دادن فاجعه در چشم به هم زدنی می‌تواند رخ دهد. او، ولی بی قیدانه سری تکان می‌دهد که تاییدی کرده باشد.

افسر پلیس راهور، اما دست نمی‌کشد و بی فکری اش را نشانه می‌رود. او باز بی اینکه هیجانی نشان دهد یا لرزشی در صدا و تصویرش نمایان شود صحبت‌های آقای پلیس را تایید می‌کند و سرعت پشت فرمانش را اتفاقی و گاه گاهی می‌داند. رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور به کنایه باز نهیبش می‌زند که هایپراکتیو بودنش روزی کار دستش خواهد داد. او، اما آرام و رام نشسته و تن به مجادله با جناب سرهنگ هم نمی‌دهد. سابقه طولانی اش در مسابقات رانندگی را هم رو می‌کند و کف خیابان را میدان تخلیه هیجاناتش می‌گیرد.

این را که می‌گوید دست‌های شریفی طوری روی میز فرود می‌آیند که انگار می‌خواهد این طوری آتش تلاطمش را بخواباند. می‌پرسد پس امکان رفتن به پیست رانندگی را دارد. او، اما آنقدر بی اعتناست که این بار زحمت زبان چرخاندن هم به خود نمی‌دهد و از سر شکم سیری سری تکان می‌دهد.

آنطور که برآوردهای ماموران پلیس راهور تهران بزرگ نشان می‌دهد سن رانندگان متخلفی که از سرعت مجاز در رانندگی تجاوز می‌کنند بیشتر بین بیست و پنج تا سی و پنج سال است. پلیس، اما سازوکارهای ابتکاری تازه تری برای مهار و کنترل این متخلفان دارد.

علی اصغر شریفی رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور درباره نحوه برخورد با رانندگان متخلفی که توسط دوربین‌های کنترل ترافیک شناسایی می‌شوند می‌گوید: چنانچه رانندگان با سرعت بالای صد و پنجاه کیلومتر رانندگی بکنند حتما با آن‌ها فارغ از اینکه مالک خودرو باشند یا نه تماس گرفته می‌شود. چون پلیس با آن فردی سر و کار دارد که پلاک خودرو در سامانه ما به نام اوست.

اما شیوه اطلاع رسانی و برخورد با این متخلفان چگونه است: به این افراد حتما پیامک داده خواهد شد که به مرکز پلیس راهور مراجعه کنند. با مراجعه فرد متخلف علت بررسی می‌شود. در مرحله اول ما یک دوره آموزشی برای چنین افرادی برگزار می‌کنیم و در گفتگو با خود آن‌ها به بررسی علت وقوع این تخلف می‌پردازیم و از آن‌ها تعهدی هم گرفته می‌شود.

اما اگر تخلف راننده‌ای برای بار دوم توسط دوربین‌ها شناسایی شود چه اتفاقی خواهد افتاد: در مرحله دوم اگر راننده‌ای سابقه این نوع تخلف را داشته باشد و توسط پلیس مورد رصد قرار گرفته باشد و در مرحله دوم به مرکز پلیس مراجعه کند حتما به مراجع قانونی معرفی خواهد شد و در آنجا ممکن است مقام‌های ذیربط حتی تا مرحله ابطال گواهینامه فرد متخلف هم کار را پیش ببرند. 

دانلود

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    7 0
    باید قانون بزارین. ورشون دارید به مدت یک هفته ببرینشون در کویر لوت، حمالی در معدن. حمالی به شکل انفرادی. یعنی که افراد حمال حداقل فاصله شان با یک انسان دیگر حداقل صد متر باشد و با یک میخ طویله مکحم او را به زمین ببندید. زیر آفتاب تیغ. دوبار که بره حمالی کویری،، آنچنان رفتارش درست میشه که بعداز اون به درد موزه انسان شناسی میخوره.
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      8 0
      واقعا. اینا فقط یه سری هیولای بی شعورند که براشون مهم نیست هیجانشون به قیمت جون چند نفر ارضا میشه. خدا به خودشون دچارشون کنه
    • حمییییید IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      3 0
      خخخخخخخخخخخخ
    • عبدالله مومن IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      2 0
      ماشین شان را در جلوی چشمان شان. اره کنید. به قدری خوب خواهند شد که اگر شیر هم باشند. صدای معو معوی گربه در خواهند آورد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس