به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اخبار سوریه روایت حسن کاظمی قمی، سرکنسول کنسولگری  ایران در شهر هرات در خصوص اقدام های شهید سلیمانی در افغانستان را منتشر کرد.

 وقتی طالبان از بین رفت، آمریکا دنبال این بود که حضور نظامی‌اش را دائمی کند و می‌خواست انتخاباتی طبق خواسته‌ خودشان برگزار بکند. جمهوری اسلامی این خطر را احساس کرد و  تلاش می‌کرد که استقلال و حاکمیّت افغانستان حفظ بشود که در این جریان حاج قاسم سلیمانی نقش فرمانده و راهبر پرونده افغانستان را ایفا کرد 

 از جمله اقداماتی که حاج قاسم در آن نقش جدی داشت:

۱- آن‌ وقت آمریکایی‌ها دنبال این بودند که محمّد ظاهرشاه را بر سرکار بیاورند. جمهوری اسلامی این را برای آمریکایی‌ها روشن کرد که با هرگونه توافق یا طرح، تا زمانی که شرایط انتخابات فراهم بشود مخالف است؛ چون شکل‌گیری نظام سیاسی افغانستان باید به دست مردم این کشور محقق شود.

۲- ایران این مسئله را جاانداخت که هرگونه توافقی بدون تراضیِ کشورهای همسایه‌ی افغانستان امکان‌پذیر نیست.

۳- کار بزرگ دیگر حاج قاسم این بود که آمریکایی‌ها را تفهیم کرد که نمی‌توانند افغانستان را به یک کانون تهدید برای کشورهای همسایه و کشورهای منطقه تبدیل کنند.

۴- بعد از تعیین دولت افغانستان، زمان بازسازی این کشور رسید. در اجرای پروژه‌های آنجا حاج قاسم نقش اوّل بود؛ محوریّت این کار هم با حاج قاسم بود.

 شبکه‌ی برق هرات؛ ما از ایران به هرات به طول 130 کیلومتر شبکه‌ی برق وصل کردیم و برق را به هرات فرستادیم. حاج قاسم مسئول این کار بود. 

 تقریباً هشتاد درصد ترانزیت کالاهای افغانستان از محور ایران و از مرز دوغارون صورت می‌گرفت و به هرات می‌رفت. در فضایی که امنیّت نبود، ما پذیرفتیم که جادّه‌ی جدیدی را احداث کنیم. نزدیک به صد و سی پل دارد. حاج قاسم یکی از مجموعه‌های مهندسی‌ که در دوره‌ی جنگ کار می‌کردند را مأمور این کار کرد. آن‌ها هم با روحیه‌ی جهادی و انقلابی شروع به‌کار کردند. 

۵- یکی از کارهای فوق‌العاده مهمّی که حاج قاسم در افغانستان انجام داد، مسئله‌ی ساخت دانشگاه و حوزه‌ی علمیّه در کابل است واقعاً حاج قاسم با انگیزه‌ی زیادی این کار را انجام داد.

۶- یک کار دیگر حاج قاسم این بود که جلوی تنش‌های بین قومی و گروه‌ها را گرفت، و آن تهدیداتی که توسّط تندروها علیه شیعیان بود افت و کاهش پیدا کرد.

۷- یکی از تلاش‌های دیگر ایشان این بود که در مرزهای شرقی کشور ما با افغانستان امنیّت و آرامش ایجاد بشود. از خطوط قرمز ما این بود که آمریکایی‌ها نباید در این مرزها حضور پیدا کنند، اگرچه آمریکایی‌ها خیلی تلاش کردند.

 آنچه که آقای کاظمی قمی گفته‌اند همه ماجرا نیست و نقش حاج قاسم بسیار برجسته‌تر و عمیق‌تر از این مسئله است. رفت و آمدهایی که از سال ۲۰۰۵ به بعد صورت گرفت و ارتباطات خاصی که حاج قاسم شهید آن را مدیریت می‌کرد شاید بعدها در تاریخ نوشته شود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    1 1
    خب الانم به همان دلیل طالبان نباید دولت خودمحور تشکیل بده باید انتخابات داشته باشه و در شاکله خود گروهها و اقوام دیگه باشن نه فرمالیته بلکه حضوری پررنگ بدون بله قربانگویی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس