کد خبر 1263018
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: تارنمای TRT WORLD در گزارشی به بررسی راهبرد روسیه در افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور پرداخته است. در ادامه بخش‌هایی از این گزارش می‌آید.

 با خروج آمریکا از افغانستان و تصرف این کشور توسط طالبان، حضور امنیتی روسیه در آسیای مرکزی و افغانستان به سرعت در حال افزایش است تا با ایفای نقشی فعال‌تر، پیامدهای آن را مدیریت کند. اخیراً روسیه مانورهای نظامی را در تاجیکستان و ازبکستان به منظور جلوگیری از سرایت بی‌ثباتی از افغانستان به آسیای میانه برگزار کرد. روسیه همچنین گفت‌وگوهایی را در دوحه آغاز کرد که این امکان را به مسکو می‌دهد تا با آمریکا، پاکستان و چین در زمینه تسهیل مذاکرات بین‌الافغانی مشارکت کند.

 گسترش مداخله روسیه در افغانستان را می‌توان با سه عامل توضیح داد. نخست، روسیه نگران امنیت مرزهای جنوبی خود است. موفقیت‌های نظامی طالبان در ولایت‌های بدخشان و تخار -هم‌مرز با تاجیکستان-، روسیه را نگران کرده است. روسیه همچنین نگران گسترش حضور داعش در افغانستان است و اینکه مذاکرات دیپلماتیک متوقف شده و داعش حضور خود را گسترش دهد.

 دوم، روسیه ناامنی در افغانستان را فرصتی برای تحکیم هژمونی خود بر آسیای مرکزی می‌داند. به‌رغم مذاکرات گسترده با تاجیکستان و ازبکستان‌، اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) فراتر از قزاقستان و قرقیزستان گسترش نیافته و برنامه‌های روسیه برای ایجاد پایگاه یا گسترش حضور نظامی در قرقیزستان و تاجیکستان به نتایج مطلوب نرسیده، با این حال بحران در افغانستان نقش امنیتی روسیه در آسیای مرکزی را تقویت کرده است.

 سوم، فعالیت‌های دیپلماتیک روسیه در افغانستان باعث تقویت جایگاه آن شده است. در سال 2017 با ابتکار روسیه مذاکراتی شش‌جانبه و با هدف ارتقای همکاری آغاز شد که در ابتدا توسط آمریکا مورد تمسخر قرار گرفت، زیرا به طالبان مشروعیت داد و توسط اشرف‌ غنی تحریم شد.

 در حالی‌که گسترش منافع ژئوپلیتیک روسیه در افغانستان مشهود است، مسکو به احتمال زیاد منافع خود را از طریق دیپلماتیک و نه از طریق نظامی پیش می‌برد. به‌رغم روایات تجدیدنظرطلبانه کرملین در مورد جنگ شوروی، مردم روسیه همچنان این جنگ را نقطه عطف شکست شوروی می‌دانند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    4 1
    روسیه با تجهیز و تسلیح طالبان در افغانستان انتقام خود از آمریکا و غرب را پس از حدود چهل سال گرفت و همان بلایی را بر سرشان آورد که آمریکا با همین طالبان چهار دهه پیش بر سر شوروی آوردند!
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 0
    عواقب حضور و خروج غیر مسئولانه آمریکا
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 0
    خيانت به مردم و منافع ملت افغانستان.از روسيه چيزي غير از اين انتظار نداشته باشيد.
  • ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    1 0
    این اندیشکده محترم بجای عبارت معنا دار (دخالت روسیه در افغانستان ) چرا از عبارت راهبرد روسیه در افغانستان سخن گفته است یعنی دخالت یک کشور صلیبی در یک کشور مسلمان قانونی است ؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس