کد خبر 1262639
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۶
عربستان

رسانه‌ها از تلاش دو شرکت سعودی در ساخت یک نوع پهپاد تجسسی، نظارتی با قابلیت پشتیبانی از نیروهای زمینی، هوایی و دریایی خبر دادند.

به گزارش مشرق، دو شرکت صنابع دفاعی عربستان در روزهای گذشته با عقد قرار دادی باهم قصد تولید مشترک یک پهپاد به نام «اسکای گارد» دارند.  

به گزارش وبگاه «دیفنس نیوز» این قرارداد در روزهای گذشته بین مقام‌های ارشد «مرکز تحقیقات و مطالعات دفاعی شاهزاده سلطان» و یک شرکت دیگر سعودی منعقد شد. عربستان مدعی است که این پهپاد  به طور بومی در مرکز مطالعات دفاعی شاهزاده سلطان طراحی شده و با موفقیت مراحل  آزمایشی‌ را گذرانده و قادر به عملیات در انواع شرایط آب و هوایی است.

«زیاد بن حمود المسلم» از دیگر مقام‌های بخش دفاعی سعودی ساخت مشترک این پهپاد در عربستان را اقدامی برجسته خواند و افزود که این توافق همچنین راهبرد دولت عربستان برای حمایت از بخش‌های دفاعی و امنیتی را تقویت می‌کند.

برخاست و فرود اسکای گارد به صورت خودکار و از راه دور از طریق اتاق کنترل و اتاق ارتباطات سیار هدایت می‌شود. این هواپیما برای عملیات تاکتیکی پشتیبانی از نیروهای زمینی، هوایی و دریایی طراحی شده است، با قابلیت شناسایی و ردیابی بالا به نابودی اهداف کمک می‌کند.

به گفته «ژان مارک ریکلی»، رئیس «مرکز سیاست های امنیتی ژنو» این پهپاد در سال ۲۰۱۵ توسعه یافته و در سال ۲۰۱۷ در بحرین و سال ۲۰۱۸ در امارات  نمایش داده شد. وی افزود: «این پهپادسبک وزن (۵۰ کیلوگرم) با برد پروازی نسبتاً کوتاه و ماندگاری پروازی هشت ساعته می‌تواند حداکثر ارتفاع ۱۸۰۰۰ پا پرواز کند و مجهز به دوربین‌هایی با وضوح بالا و همچنین سامانه‌های جنگ الکترونیکی است. این یک پهپاد تاکتیکی است که عمدتا برای اهداف نظارتی و شناسایی استفاده می‌شود. من نمی‌دانم که این پهپاد تجربه جنگی مانند یمن را دارد یا خیر. »

این در حالی است که بارها رسانه‌های مختلف خارجی اذعان کرده‌اند که ایران قدرت اول پهپادی منطقه و دارای انواع پهپادهای تاکتیکی و رزمی است.

وبگاه «میدل ایست پالتیکس» در زمینه برگزاری یک رزمایش پهپادی در ایران نوشت، پهپادهای ایران از جمله نمونه‌های انتحاری با موشک‌های سطح به هوا و هوا به هوا به اهداف مختلف زمینی و دریایی حمله کردند. این رزمایش میزان موفقیت ایران در ایجاد قابلیت بازدارندگی را با توجه به فشار تحریم‌های سنگین آمریکا و مقابله با هرگونه تهدید از سوی دشمنان این کشور نشان داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • محمد.قم IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    1 2
    عربستان؟ساخت پهپاد بومی؟جوک سال!!! تنها هنر سعودی ها تولید نفت خام و فتنه انگیزی است. این پهپاد هم بعید میدونم یه دونه پیچ تولید داخل داشته باشه.حتی اسمش هم خارجیه
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    2 0
    عربستان سعودی از سالها پیش پهپاد منتاج میکرده مثل صقر یک، دو، سه، ولی این پهپاد اسکای گارد کاملا بومی است ولی امیدوارم هرچه زودتر روابط ایران و عربستان دوستانه بشه و جنگ یمن تموم بشه، چون تنها بازنده‌ی ناامنی در این منطقه خود کشورهای منطقه هستند.
  • امیر ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    1 1
    تا حالا یه عربی یه دکمه پیراهن هم نساخته چه برسه به پهپاد
    • ابن الأهواز IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
      2 0
      دوست عزیز فکر کنم شما گُمیزخوران را با عرب اشتباه گرفتید!! آنهایی که نه دکمه و لباس و نه زبان و خطی از خودشان دارند گُمیزخوران هستند نه عربها، جالبه بدونید که اولین کسی که توانست پروزا کند عباس بن فرناس دانشمند عرب بود.
    • علوی IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
      2 1
      اخه احمق اگه عرب ها نبودن تو الان اتش پرست بودی ومحرم ونامحرم هم حالیت نمیشه تاکی تبعیض ونژاد پرستی مگه عرب ها چه دشمنی باشما دارند که اینقدر متنفرید از اسم عرب من عرب ایرانیم ما عرب زبان نیستیم ما عرب اصیل هستیم وکسی که زورش میاد سرشو به دیوار بکوبه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس