کد خبر 1262334
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
ظرفیت برتر نیروی نخبه، تحصیل‌کرده و فناور ایران در بین کشورهای منطقه/ درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری با صرفه‌جویی منابع انرژی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران از نظر منابع طبیعی و معادن کشور مانند نفت، گاز، سنگ‌آهن، سنگ‌های تزئینی و ساختمانی بسیار غنی و قوی است.

به گزارش مشرق، غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به اولویت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی دولت گفت: ظرفیت‌های داخلی کشور بسیار زیاد است، ۸۰ درصد اقتصاد ایران مربوط به داخل و ۲۰ درصد آن مربوط به مناسبات خارجی و بین المللی است.

وی افزود: ایران کشوری است که یک درصد جمعیت جهان و جغرافیای جهان را در اختیار دارد اما ۷ یا ۸ درصد منابع زیرزمینی جهان را به خود اختصاص داده است و این لطف ویژه‌ای است که خداوند به این سرزمین و مردم آن داشته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جایگاه جغرافیایی ایران بین ۱۵ کشور همسایه، جایگاه ممتازی است. کمتر کشوری وجود دارد که از چنین امتیاز ویژه‌ای برخوردار باشد.

وی با اشاره به اینکه دریای شمال و جنوب و نیز خلیج فارس داریم، تاکید کرد: این دریاها، امکان استفاده از حمل و نقل دریایی به‌صورت گسترده را برای کشور ایجاد می‌کند لذا کشورهایی که می‌خواهند ترانزیت کالا به شمال، جنوب، مشرق و مغرب داشته باشند از طریق ایران انجام می‌دهند و از این مسیر می‌توان درآمد هنگفتی به‌دست آورد.

مصباحی مقدم عنوان کرد: هم اکنون نیز بین کشورهای شمال ایران مانند روسیه، تاجیکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان و آذربایجان ترانزیت کالا صورت می‌گیرد و این کشورها از طریق ایران نیازمندی‌های خود را از خلیج فارس و دریای عمان دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: ایران از نظر منابع طبیعی و معادن کشور مانند نفت، گاز، سنگ آهن، سنگ‌های تزئینی و ساختمانی بسیار غنی و قوی است و از همه این‌ها مهمتر، نیروی نخبه و تحصیلکرده و فناور است که در مراکز علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان حضور دارند، این ظرفیت را کشورهای همسایه ایران کمتر دارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: اگر ادعا می‌شود که ما دچار کم آبی هستیم، راه‌هایی وجود دارد که این آب به‌صورت بهینه‌ای مورد استفاده قرار گیرد، زیرا بالای ۹۰ درصد آب مصرفی کشور در کشاورزی مصرف می‌شود و اگر با آبیاری‌های مدرن انجام بگیرد، چندین برابر محصولات کشاورزی می‌توانیم تولید داشته باشیم. باید اصلاح در روش‌های آبیاری را داشته باشیم.

وی گفت: می‌توانیم آب دریای عمان و خلیج فارس را به استان‌های کم آب مرکزی انتقال دهیم و کمبود آب را با دستگاه‌های آب شیرین کن شرکت مپنا، حل کنیم.

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه معادل ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت  تولید نفت و گاز داریم، گفت: ایران از لحاظ ذخایر نفت و گاز در جهان جایگاه اول را دارد و باید از این منابع استفاده بهینه کنیم. ۳۰ درصد از این حجم را صادر و بقیه در داخل مصرف می‌شود که ۴ برابر میانگین مصرف جهانی انرژی است. اگر این مصرف را مدیریت کنیم این ظرفیت برای همیشه می‌تواند کشور را به توسعه برساند.

وی افزود: در صورت صرفه جویی، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی ناشی از فروش انرژی به خارج از کشور غیر از نفت خامی که می‌فروشیم به دست می آوریم و این مبلغ به ثروت ملی کشور اضافه می‌شود. 

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    0 0
    همش کلی گویی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس