باغگلی

حسین باغگلی گفت: اصلی ترین کار من این است که سند تحول آموزش و پرورش را اجرایی کنم.

به گزارش مشرق، حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عصر امروز ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه خود برای این وزارت‌خانه گفت: برخود لازم می دانم از رئیس جمهور تشکر کنم که بنده را برای این وزارتخانه پیشنهاد دادند انتخاب ایشان نشان می دهد که به طور جدی به دنبال تحول هستند؛ تحول در آموزش و پرورش نیازمند فردی جرأتمند است.

وی بیان داشت: از نمایندگان مجلس نیز که زمینه بحث و بررسی در خصوص برنامه های پیشنهادی در کمیسیون ها و فراکسیون های مجلس فراهم کردند تشکر می کنم. پیش فرض ذهنی من این است که تمام مواففان و مخالفان بنده به دنبال کمک به نظام آموزش کشور بوده و بنده از همه آنها سپاسگزارم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: راه نجات آموزش و پرورش مشخصاً یک مسیر تحولی است که نیازمند جرات مندی زیادی است که آقای رئیس جمهور ایران را نشان دادند. پیش فرض قلبی و ذهنی من این است که تمام صحبت هایی که مطرح شد با نگاه و نیت کمک به آموزش و پرورش است بنابر این به همه دوستان عزیز با دیده احترام می‌نگرم و از آنها تشکر می‌کنم.

وی بیان داشت: تشکر ویژه از کمیسیون آموزش می‌کنم که گزارش خودشان را در صحن قرائت کردند اما یک شوخی با آنها کنم که در این مدت زمانی که ما با هم صحبت کردیم این همه تحلیل بدست آمد آن هم با این همه استدلال مستحکم برای من جالب بود اما از نظر پژوهشی عرض می‌کنم کاش جملات از این جنس بود که ما به نتیجه و اطمینان در مورد باغگلی نرسیده ایم.

 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خطاب به دلخوش یکی از مخالفین خود تصریح کرد: یک شوخی با آقای دلخوش می‌کنم و آن اینکه به رئیس‌جمهور اعتماد کنید، آقای رئیس‌جمهور گفتند در پیش دبستانی، دبستان، دبیرستان و دانشگاه آقای باغگلی مربیگری و فعالیت کرده‌اند معنی آن این نبود که همه جا مربیگری کردند هر چند اگر خواستید بعد بیایید من به شما آدرس دهم حداقل در مشهد چند پیش دبستانی میشناسم که پسرانه هستند و تمام کادر آن آقا هستند.

باغگلی اظهار داشت: از همه موافقین و مخالفین تشکر جدی می‌کنم اما خواهش می‌کنم صحبت‌های مرا دقیق گوش کنید. در حوزه پیش دبستانی یک مدلی دارم در مورد آن ادعا هم دارم. من یک مدلی در پیش دبستانی امام رضا(ع) اجرا کردم که مدل خاصی است که والدین را درگیر می‌کند و سه سال نیز از اجرای طرحم در پیش دبستانی امام رضا می گذرد و دو سال دیگر این طرح می تواند وارد نظام آموزشی کشور شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: بنده به تمام پدران و مادران و دانش آموزان و معلمان اطمینان می دهم که به نظام آموزش تعلیم و تربیت کمک کنم. انقلاب اسلامی حاصل تلاش پرورش یافتگان نهضت امام خمینی بود. امروز نیز اگر ما می‌خواهیم در  گام دوم انقلاب موفق شویم باید بر روی کودکان و نوجوانان سرمایه گذاری ویژه انجام دهیم. ما در گام دوم کار مهمی باید انجام دهیم و این کار مهم را باید به انسان های توانمند بسپاریم، اگر قرار است این کارمهم را به سرانجام برسانیم باید تمام ظرفیت های نظام از دولت تا نظام پای کار بیایند.

وی تاکید کرد: باید فردی توانمند سر کار آید که تمام ظرفیت‌ها را بشناسد و به کار گیرد. براساس مجموعه گفت‌وگوهایی که در این چند روز داشتم همه تاکید داشتند شرایط در آموزش و پرورش پیچیده است و باید فردی سر کار آید که جرأت کند روشهای جدید به کار گیرد.

باغگلی با تاکید بر اینکه تکرار تجربه‌های گذشته بازتولید وضعیت گذشته را خواهد داشت، اظهار داشت: امروز دولت پای کار آمده و فردی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد داده که فردی جسور و مطالبه گر است بنده به دنبال تحول در این حوزه هستم، قرار نیست که وزیر به تنهایی کار را انجام دهد بلکه بنده تیم مدیریتی از افراد جسور خواهم داشت.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: روز گذشته در جلسه ای با آقای زاکانی شهردار تهران گفتم در قانون سهمی وجود دارد که شهرداری ها باید از عوارض، مبلغی را به آموزش و پرورش بپردازند و از شما می‌خواهم حداقل در شهر تهران این سهم را بپردازید. ما نیازمند افرادی هستیم که این چنین پیگیر مسائل باشند و موضوعات را در بخش های مختلف به نتیجه برسانند.

وی بیان داشت: ما معلمان تازه واردی در آموزش و پرورش داریم که نفس‌شان در سینه حبس و سیستم محافظه کاران اجازه کار نمی‌دهد، باید به جوانان فرصت داد تا ابتکارهای خود را نشان دهند. ما در آموزش و پرورش دوگانه های متناقضی داریم که یکجا جسورانه ایستاد و روشن کرد که ما طرفدار کدام بخش هستیم. یکی از این تعارض‌ها گروهی هستند که فکر می کنند آموزش و پرورش با اعداد و ارقام اداره می شود و گروه دیگر که بنده جزو آنها هستم نگاهشان به آموزش و پرورش نگاهی تربیتی است.

وی گفت: در جریان مدیریت اجرایی در سطوح پایین نیازمند مهارت بیشتری هستیم و هرچه مدیریت بالاتر می آید ما به ادارک مدیر نیاز داریم. وزیر آموزش و پرورش نباید نگاهش صرفا به حقوق معلمان، ساخت مدرسه یا چاپ کتاب باشد ـ اینها نیز مسائل مهمی هستند ـ اما باید جهت اصلی ما تربیت فرزندان کشور باشد.

باغگلی تاکید کرد: دوگانه دیگر در خصوص حفظ وضعیت موجود و محافظه کاری و یا کنار زدن آن و ایجاد تحول است. ما در موقعیتی نیستیم که فرصت ادامه دادن محافظه کاری را داشته باشیم باید یک فردی به میدان آمده و وضعیت را تغییر دهد. برخی از یک طرف می گویند باغ گلی را کسی نمی شناسد و از طرف دیگر از جای جای کشور به ما پیامک آمده تا به ایشان رای ندهیم.

وی تصریح کرد: گویا عده ای محافظه کار که بنایشان حفظ وضع موجود است نگران شدند. بنده با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم چرا که زمینه ساز عدول ما از اجرای قانون اساسی می شود اما علت روی آوردن اولیا به این مدارس پایین بودن کیفیت آموزش در مدارس دولتی است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: نگاه بنده افزایش کیفیت آموزش در مدارس دولتی است که خود به خود منجر به حذف رقیب غیردولتی خواهد شد. امروز ما صرفا با مافیای کنکور مواجه نیستیم بلکه ما به عده ای مواجه هستیم که با تنبلی و کار نکردن به دنبال جذب شاگرد هستند. متاسفانه نوع مدیریت انگیزه و خلاقیت از معلمان گرفته و به آنها آزادی عمل نمی دهد.

وی ادامه داد: ما در گام دوم باید یک کار مهم انجام دهیم و اینکار را باید به آدم‌های مهم و توانمند واگذار کنیم. ما در یک شرایط پیچیده در آموزش و پرورش روبرو هستیم و برای حل مشکل باید جرات وارد شدن به روش های جدید را داشته باشیم. من جرات مطالبه گری از دستگاه‌های مختلف را دارم.

باغگلی تصریح کرد: اصلی ترین کار من این است که سند تحول را اجرایی کنم. از تمام سخنان دوستان این را تصور می‌کنم که آقای باغگلی جوان و کم تجربه است. اولین کار وزیر باید این باشد که حلقه بسته مدیریتی در آموزش و پرورش را بشکند تا نیروهای تازه نفس اجازه نفس کشیدن در آموزش و پرورش را داشته باشند. متاسفانه سیستم محافظه کار آموزش و پرورش اجازه تنفس به بسیاری از این معلمان را نمی دهد.

وی تاکید کرد: همه ما می‌دانیم که اتفاقاً در جریان مدیریت اجرایی در سطوح پایین مهارت‌های فردی نیاز است و در سطوح بالا مهارت ‌های ادراکی نیاز است. آموزش و پرورش، سیستم تربیتی است و باید وزیر آن را بفهمد و صرفاً درباره تجهیزات، حقوق و چاپ کتاب صحبت نکند. ادامه روندهای موجود را ۴۰ سال است داریم اجرایی می‌کنیم بگذارید وارد وضع جدیدی شویم. ما با نوع مدیریتی که انجام دادیم انگیزه را از مدیران گرفته‌ایم.

باغگلی بیان داشت: امیدوارم بتوانم با گرفتن رأی اعتماد نمایندگان آموزش و پرورش متفاوتی را ایجاد کنم و از معلمان خواهش می‌کنم که به نمایندگان پیامک مثبت هم ارسال کنند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: باورم این است که ما در حوزه تعلیم تربیت حرف‌های بسیار زیادی برای دنیای پرچالش از لحاظ دینی داریم. کیفیت آموزش در جامعه ما پائین آمده است. امروز تربیت دخترانه در جامعه ما از قدرت لازم برخوردار نیست.

باغگلی افزود: حذف جنسیت یکی از موضوعاتی است که سند ۲۰۳۰ بر آن تاکید دارد و می گوید آموزش باید یکسان باشد در حالی که ما هم اکنون این موضوع را انجام می دهیم؛ امروزه به شدت نیازمند تربیت دخترانه هستیم و تحقق این مهم نیازمند فعال تر شدن جامعه معلمان زن در آموزش و پرورش است. امروز تصمیم گیری‌های ما در آموزش و پرورش جنس مردانه دارد در حالی که جمعیت بسیاری از والدین دانش اموزان ما مادران هستند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: نیازمند سازمان سنجش و ارزیابی تنظیم کیفیت خدمات آموزشی و تربیتی هستیم.

وی تاکید کرد: با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم. مدرسه غیر دولتی زمینه ساز عدول ما از اجرای قانون اساسی است. باید علت تمایل به ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی را جستجو کرد که البته کم بودن کیفیت مدارس دولتی است و راه علاج آن تقویت این مدارس بوده که ما نیز قصد داریم به این نوع از آموزش‌ها کیفیت ببخشیم.

وی تصریح کرد: باید قاعده را تغییر دهیم و بدانیم مبنایی‌ترین مسئله و چالش امروز، عقب‌ماندگی در اجرای سند تحول آموزش و پرورش است، مقام معظم رهبری درباره اجرای برخی از بندهای این سند دستور مستقیم صادر کرده‌اند اما ما نتوانسته‌ایم اهداف ۱۳۱گانه آن را اجرا کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه سند ۲۰۳۰ به دلیل خلأ ایجاد سند تحول ایجاد شد، عنوان کرد: این سند باید به گونه‌ای اجرا شود که کارایی آن به همگان اثبات شده لذا متعهد می‌شوم موارد مربوط به سند ۲۰۳۰ را از بین برده و تربیت اسلامی و معنوی را سرلوحه قرار دهم و بزرگترین آرزوی من اجرای آن است. هنوز جرأت نکرده‌ایم حرف‌های خود را به صورت جذاب به دنیا تحویل دهیم که به کمک معلمان این فرصت را برای ایران فراهم می‌کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش نیازمند عمل جراحی است، اظهار کرد: باید فعالیت‌ها را گام به گام پیش برده و همه آنها را بر اساس سند راهبردی اجرا کنیم؛ در دولت قبل باید برای ایجاد تحول ریل‌گذاری می‌شد که من قول می‌دهم این ریل‌گذاری را به مجلس ارائه کنم، همچنین لوایح اصلاح قوانین مربوط به اهداف آموزش و پرورش، بازگشایی مدارس و تقویم آموزشی، جذب و به کارگیری فرهنگیان و اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان را طی چند ماه آتی به مجلس ارائه کنم.

باغگلی با تاکید بر اینکه معلم قبل تپنده تعلیم و تربیت است، تصریح کرد: اگر قرار است اتفاقی بیفتد ابتدا باید در روح و جان معلم تثبیت شود. امروز معلم‌های ما انگیزه لازم را ندارند. باید دانشگاه فرهنگیان را تقویت کنیم تا بتوانیم موقعیت مطلوب داشته باشیم تا آموزش با کیفیت داشته باشد.

وی تصریح کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان قرار بود معیشت معلمان را بهبود ببخشد اما سوءاستفاده و بی تدبیری در مدیریت آن دردآور بوده و نیازمند بازنگری و اصلاح است و فرهنگیان به عنوان سهامداران باید از سود آن بهره ببرند نه اختلاس گران. صندوق فرهنگیان نیازمند بازنگری و اصلاح است. موج بازنشستگی ۲۷۰ هزار نفری هم فرصت است و هم تهدید.

باغگلی در این باره بیان داشت: فرصت از آن جهت که می توانیم با برنامه مطلوب فرصت شغلی و تضمین کیفیت آموزشی را ایجاد کنیم و تهدید است اگر استخدام های بی حساب و کتاب داشته باشیم و آینده ۳۰ ساله تعلیم و تربیت را بفروشیم به طور قطع هرکسی صلاحیت نشستن بر کرسی تعلیم و تربیت فرزندان من و شما را ندارد و آموزش و پرورش دچار تمرکزگرایی شدید و مزمن است ما برای شرایط کرونا و پسا کرونا برنامه های ویژه داریم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: موظف هستیم به تمام ایران خدمت ارائه کنیم. علاوه بر آموزش های برخط باید فرصت های دیگری فراهم و همچنین بهره وری لازم از داشته هایمان را داشته باشیم. باید به تمامی مناطق توجه کرد نه تنها به تهران یا پایتخت و موظف هستیم به همه استان ها خدمات یکسان ارائه کنیم. مراقب باشید یک انتخاب سازنده کنید. حتی اگر به من رای ندادید اما باید به افرادی از این جنس رای دهید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    0 0
    حیف حیف حیف . من دیگه دلم نمیخواد از سنگ اندازیهای نماینده هایی که نماینده من دانشگاهی نیستن بخونم. اینها نمیخوان بگذارن مدارس دولتی متحول بشه. تنها یه جوان باید در بیفته با نظام پوسیده زهوار در رفته بی تحرک ساکن و گنداب زده و مافیا محور اموزش و پرورش!!!!! مواطب باشید چه کسی رو هشت سال در نظام کشور می نشانید !!!!
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    0 0
    خاک توسر آنهایی که بجای سند تحول سند استعماری 2030رااجرامیکردنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس