نیکی هیلی: هزینه تحقیر ملی آمریکا در افغانستان ارزان نخواهد بود - کراپ‌شده

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل گفت، کشورش مدتی طولانی بهای شکست مفتضحانه و تحقیر ملی در افغانستان را پرداخت خواهد کرد.

به گزارش مشرق، «نیکی هیلی» نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل گفت، کشورش بابت شکست مفتضحانه در افغانستان بهای سنگینی خواهد پرداخت.

هیلی روز جمعه در یادداشتی در وبگاه «فاکس نیوز»، بدون اشاره به هزاران قربانی بیست سال حضور نظامی ناتو در افغانستان نوشت، شمار زیادی از سربازان آمریکایی برخلاف همسر وی نتوانستند زنده به آمریکا برگردند.

او در ادامه نوشت: «ابعاد اخلاقی شکست رئیس جمهور بایدن نباید ناچیز تلقی شود اما ابعاد استراتژیک عظیم آن متوجه امنیت ملی آمریکا است که باید به آن توجه کنیم. هزینه این تحقیر ملی ارزان نخواهد بود».

هیلی درباره کوتاهی دولت آمریکا در انتقال افغان‌هایی که به مأموریت آمریکا کمک کرده بودند نوشت: «اول اینکه "خیلی کم، خیلی دیر" نیز برای توصیف تلاش رقت‌انگیز بایدن برای نجات آن‌ها از هرج‌ومرجی که پس از اعلام ماه آوریل او درباره خروج سریع نیروهای آمریکایی ایجاد شد، کافی نیست».

این دیپلمات جمهوری‌خواه افزود: «این شکست فضاحت‌بار، پیامی عاری از اشتباه را برای متحدان آینده ما متتقل می‌کند که ما هوای آن‌ها را نداریم. وقتی با دوستان این‌طور رفتار می‌کنید، در نهایت دوستی برایتان نمی‌ماند».

در ادامه این یادداشت آمده است: «دوم اینکه، به یاد بیاورید چرا ما از ابتدا به افغانستان رفتیم. از میان همه دولت‌های وحشتناک منطقه، این افغانستان تحت رهبری طالبان بود که قابل‌اتکاترین بهشت امن را برای القاعده ایجاد کرد تا برای انجام حملات یازده سپتامبر برنامه‌ریزی کنند. به خاطر بی‌کفایتی رئیس جمهور بایدن، در بیستمین سالگرد بدترین حمله به وطن ما، پرچم طالبان بار دیگر بالای کرسی دولت افغانستان نصب می‌شود».

هیلی می‌نویسد: «بایدن ادعا می‌کند که توانایی‌های ما برای متوقف کردن فعالیت‌های تروریستی "فراتر از افق" هستند. البته که این‌طور است ولی سادلوحی بی‌معنایی است که فکر کنیم بدون قابلیت‌های اطلاعاتی، هوایی و لجستیک در سطح میدانی، می‌توانیم در این اندازه موثر باشیم. ما قادر به انجام عملیات ضد تروریستی در افغانستان بودیم و بایدن همه را به باد داد. این مسئله ما را به شکل غیر قابل انکاری در برابر حملات تروریستی آسیب‌پذیر می‌کند».

او در یادداشت خود آورده است: «در نهایت، منافع آمریکا در سرتاسر جهان به شدت تنزل یافته است. چین و روسیه و ایران با دقت ناظر بر کارهایی هستند که انجام می‌دهیم. سیاست‌های بایدن تا همین‌جا ضعف گسترده‌ای را نشان داده‌اند. امتیاز دادن به روسیه در قبال پروژه نورد استریم دو، پذیرفتن المپیک چینی که باید به‌عنوان المپیک نسل‌کشی شناخته شود و التماس کردن به ایران که پول ما را بگیرد و به توافق فاجعه‌بار هسته‌ای برگردد، همه این‌ها به دشمنان ما نشان داده سیاست خارجی بایدن از چه جنسی است».

در ادامه این یادداشت آمده است: «شرمساری به وجود آمده در افغانستان این را تأکید می‌کند. امروز آمریکا امنیت کمتری دارد. ما مدتی طولانی بهای سنگینی را برای این شکست مفتضحانه پرداخت خواهیم کرد. اما از این پس چه باید کرد؟»

هیلی نوشت: «اول، باید تمام آمریکایی‌ها را به شکلی امن از افغانستان خارج کنیم. بایدن باید به‌طور شفاف به طالبان بگوید، تا زمانی که آخرین آمریکایی در افغانستان باشد، نظامیان آمریکایی این کشور را ترک نخواهند کرد. دوم، ما نباید به طالبان مشروعیت دهیم و آمریکا به آن رسمیت یا کمک اعطا کند. در نهایت اعتبار آمریکا نیازمند پاکسازی جدی است. منافع ادعایی بایدن از حقوق بشر شرم‌آور است. تمایل ادعایی او به همکاری نزدیک‌تر با متحدانمان حالا خنده‌دار است. ژست او در برابر دشمنان ما به طرز خطرناکی ضعیف است».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    3 1
    هیلی باید بداند ترامپ با شعار خروج از جنگ های خاورمیانه پیروز شد ولی به رای دهندگان دروغ گفت. ماندن آمریکا هم موجب تحقیر بیشتر و سقوط بیشتر شما خواهد شد
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    3 1
    دومینوی شکست شما از قبل ماجرای افغانستان شروع شده بود منتهی به روی خودتون نمی اوردید
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    2 1
    قشنگ صدای شکسته شدن استخوان های هیمنه امریکایی ها بر خاورمیانه داره بگوش میرسه این پایانی بر یک اغاز جدید است
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    0 0
    جمله جالبی بود . چین . روسیه و ایران با دقت ناظر کارهایی هستند که ما انجام میدهیم . قابل توجه غرب پرستان .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس