کد خبر 1260434
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۴
روضه‌های خانوادگی در دومین محرم با همنشینی کرونا/نقش روضه خانگی در تربیت دینی بچه‌ها

در بسیاری از خانواده‌ها کودکانی هستند که تازه سالهای اولیه درک ماه محرم را سپری می‌کنند. والدین نگرانند که این کودکان به خاطر عدم حضور در هیئت درک درستی از محرم و اقامه عزا در این ماه پیدا نکنند.

به گزاش مشرق، دومین محرم در محاصره ویروس کرونا از راه رسید. در روزهایی که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بیش از همیشه واجب است و کشور از نظر ابتلا و فوت بیماران در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد، عزاداری ماه محرم و آیین‌های دسته‌جمعی آن فرا رسیده است. با تجربه سالهای پیش حالا خیلی از ما می‌دانیم که چه‌طور باید سبک عزاداری و اقامه عزا را از سبک همیشگی تغییر بدهیم و در عین پاسداشت ایام محرم و شهادت امام حسین(ع) از خودمان و دیگران در برابر همه‌گیر کرونا مواطبت کنیم.

اما در این بین در بسیاری از خانواده‌ها کودکانی هستند که تازه سالهای اولیه درک ماه محرم را سپری می‌کنند. والدین نگرانند که این کودکان به خاطر عدم حضور در هیئت و روضه و تکایا، درک درستی از محرم و اقامه عزا در این ماه پیدا نکنند.

بیشتر بخوانید:

چگونه با اعضای خانه تکیه خانگی برگزار کنیم؟

در این مطلب تعدادی مهارت برای حفظ رابطه خانواده و مخصوصا کودکان با ابعاد مختلف ماه محرم در روزهای همه‌گیری کرونا جمع‌آوری کرده‌ایم.

نقش روضه خانگی در تربیت دینی بچه‌ها

نشانه‌ها را حفظ کنید

خاطره بسیاری از ما از محرم‌های کودکی به نشانه‌ها و علائم این ماه گره خورده است. علم و سنج و طبل و سینه‌زنی دسته عزاداری، یا حضور در هیئت و پذیرایی و از عزاداران. این نشانه‌ها در کودکی نقش مهمی در ارتباط کودک با مفاهیم دینی و اعتقادی دارند.

امسال نیز می‌توانیم همین نشانه‌ها را در ذهن کودک بنشانیم. می‌توانیم خانه را با پارچه‌نوشته‌های محرمی و کتیبه سیاهپوش کنیم و در این مسیر حتما از بچه‌ها کمک بخواهیم. خوب است و خودمان و بچه‌ها لباس مشکی داشته باشیم و موقع برگزاری آیین‌های محرمی حتی در خانه، لباس مشکی را به نشانه لباس عزا به تن کنیم.

مداحی‌های مناسب برای سنین کودکان با توجه به سن آنها تهیه کنیم و در حین کار روزمره در خانه پخش کنیم. در این بین می‌شود درباره مفاهیم مختلفی هم که در این مداحی‌ها گفته می‌شود با بچه‌ها صحبت کرد.

غذای نذری آماده کنید

غذای نذری حتما نباید در میزان زیاد پخته بشود. غذای روزمره خانواده اگر به نیت نذری پخته بشود، تفاوتی با غذای نذری مرسوم ندارد.  اگر در تهیه غذای خانگی به هر صورتی از کودک کمک می‌گیرید به او تاکید کنید که در حال کمک برای تهیه غذای نذری است. در این ماه می‌توانید در خانه انواع دیگر نذری‌ها مثل شربت و حلوا را هم برای اعضای خانواده تهیه کنید و به عنوان غذای نذری مصرف کنید.

نقش روضه خانگی در تربیت دینی بچه‌ها

روضه خانوادگی برگزار کنید

در هر خانه کسی هست که می‌تواند یک روضه جمع‌وجور و خانگی را مدیریت کند. دقایقی سخنرانی، روضه و سینه‌زنی برای کسانی که سالها هیئت و حضور در جمع عزاداران اباعبدالله(ع) را تجربه کرده‌اند، نباید کار سختی باشد.

هر روز در ساعتی مشخص که همه اعضای خانه در کنار هم هستند، روضه خانگی برگزار کنید. دقت کنید که این روضه‌ها زیاد طولانی نشوند و همه اعضای خانه با زمان برگزاری آن راحت باشند. خوب است از این فرصت استفاده کنید و وقایع روز عاشورا و علت وقوع این حادثه را به زبان کودکانه برای فرزندان خود توضیح بدهید. در هیئت‌ها اغلب ماجرای عاشورا آنچنان که باید برای کودکان بازنمایی نمی‌شود و چه بسا شلوغی هیئت و تکایا مانع از حضور ذهن و یادگیری کودکان بشود. این روزها که در ایام شیوع کرونا در خانه هستیم و سعی می‌کنیم آیین‌های محرمی را در جمع خانه و خانواده برگزار کنیم، فرصت مناسبی است که پایه‌های عقیدتی کودکان از واقعه عاشورا محکم کنیم و از آنها عزادارانی آگاه و دانا بسازیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حیدر IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 2
    دست از این کج فهمی ها بردارید .مردم بیچاره رو اینقدر درگیر انواع بلاها کردید که دیگر جای هیچ فکری برایشان نگذاشته اید .بیشتر از این ضربه به دین و دیانت مردم با این کارهای نسنجیده نزنید.
    • کامیار IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      1 0
      کج فهم تو و امثال تو هستند ! که این مسیر حقیقی رو فراموش کردید و بچه های امروز رو تربیت کردید نه بدرد جامعه و نه حتی به درد خودشون هم نمی خورند می دونی چرا ؟! چون معرفت حسینی ندارند و امثال شما مسئولید
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    1 0
    بسیار عالی واقعا خیلی اثر خوبی توی زندگی آدم داره من خودم تجربه کردم و به همه توصیه میکنم که روضه خانوادگی بر پا کنند اجرتون با حضرت زهرا
  • الهام IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    0 0
    بسیار عااااالی اجرتون با سیدالشهداء ما شیعیان هر چه داریم از برکت نام ائمه داریم من واقعا از این مطلب لذت بردم وحتما انجامش میدم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس