کد خبر 1260052
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶

به گزارش مشرق کانال تلگرامی اخبار سوریه نوشت: سفیر کشورمان در عراق گفت‌ و گویی مبسوط به شبکه خبری العالم داشته و در آن به نکات مهم و بسیاری در ارتباط با روابط دو کشور و پاره‌ای مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره کرده است. ایرج مسجدی در این گفت‌ و گو از جمله به موضوع خروج نظامیان تروریست امریکایی از عراق، مسائل تجاری میان دو کشور، سفرهای سردار قاآنی به عراق، نشست آینده بغداد و .... اشاره کرده است. آنچه در ادامه می‌آید، گوشه‌ای از این گفت‌وگو است. 

العالم: دیدارهایی میان جمهوری اسلامی و پادشاهی عربستان در خاک عراق صورت گرفت که شخص شما نقش مهمی در آن داشتید و مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز در برخی از آنها شرکت کرد. اما مدتی پیش این دیدارها و مذاکرات میان ایران و عربستان متوقف شد. علت آن چیست؟ آیا این مذاکرات در آینده از سر گرفته خواهد شد؟

مسجدی: چندین دور مذاکرات بین هیات جمهوری اسلامی ایران و هیات عربستان در بغداد انجام شد، به اعتقاد من شروع این مذاکرات، مثبت بوده است و ادامه می تواند داشته باشد، علت توقف آن، چون مصادف شد به تشکیل دولت جدید در ایران، بعد از تشکیل دولت در مورد ادامه این مذاکرات تصمیم گیری خواهد شد، توقف مذاکرات دلیل خاصی نداشته است، ما فکر می کنیم که چون هم قصد ما و علاقه مندی عربستان سعودی به مذاکره و حل و فصل مشکلات فی مابین هست، انشاءالله این مذاکرات مثبت باشد و به جلو پیش برود. بعد از تشکیل و استقرار دولت جدید جناب آقای رئیسی راجع به ادامه این مذاکرات تصمیم گیری خواهد شد دلیل و مشکل خاصی نبوده است. 

العالم: شما در این مذاکرات مشارکت نمودید. موضع و انتظار هیئت عربستانی را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر شما این مذاکرات چه زمانی از سر گرفته خواهد شد؟ این مذاکرات بر چه موضوعات و پرونده هایی متمرکز بود؟

مسجدی: من شخصا درمذاکرات حضور نداشتم و قرار نبود که سفرا حضور داشته باشند قرار بود هیات هایی که از ایران و عربستان آمده بودند خودشان مذاکرات را انجام بدهند اما در جریان دقیق مذاکرات هستم چون مذاکرات در بغداد هم برگزار می شد. در صحبت هایی که با دوستان خودمان و هیات ایرانی داشتیم از مذاکرات کاملا مطلع می شدم و در جریان قرار می گرفتم. آن چیزی که مد نظر بود اراده دو طرف برای حل و فصل مسایل فی مابین بود. دربغداد هم جناب آقای مصطفی کاظمی نخست وزیرعراق نقش مهمی داشتند در ترتیبات مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی که ما لازم می دانیم از دولت عراق صمیمانه تشکر کنیم به خاطر نقشی که در این موضوع داشتند. موضوعات مختلفی در مذاکرات مطرح بوده هم در رابطه با روابط دوجانبه، حل وفصل مشکلاتی که در این راه بین ایران و عربستان وجود دارد و هم در رابطه با موضوعات منطقه ای، مساله یمن و سایر موضوعات. اما چون هنوز مذاکرات ادامه دارد و به نتیجه نهایی و تصمیم دو طرف نرسیده، طبیعتا از مفاد و جزییات آن بنا نیست که چیزی مطرح شود تا این که انشاءالله مذاکرات تداوم پیدا کند که امیدوارم نتیجه بخش باشد و بعدا حتما به اطلاع عموم خواهد رسید.

العالم: آیا می توانیم انتظار داشته باشیم که پس از چند دوره مذاکره، سفارت عربستان در تهران بازگشایی شود؟

مسجدی: یکی از موضوعات هم بحث بازگشایی دفاتر نمایندگی های دو کشور است که مورد صحبت قرار گرفته و حتما ادامه خواهد داشت که امیدوار هستیم منجر به این شود که بین ما و عربستان با تصمیم مشترکی که می گیرند نمایندگی هایمان شروع به کار کنند. به دلیل این که این تصمیمات هنوز قطعی و نهایی نشده فعلا نمی توان جزییات آن را عنوان کرد اما چون نگاه و اراده دو کشور بر همکاری و حل وفصل مشکلات است امیدوارم که انشاءالله به نتایج مثبتی برسد.

العالم: ادامه مذاکرات در کجا صورت خواهد گرفت؟ آیا در بغداد ادامه خواهد یافت؟

مسجدی: این که ادامه مذاکرات قرار است کجا صورت بگیرد، بستگی به توافق دو طرف دارد، ممکن است در بغداد باشد یا در ایران و یا عربستان صورت بگیرد. قرار بر این است که دو طرف باهم صحبت و توافق کنند و در مورد هر جایی که دو طرف به توافق برسند ادامه مذاکرات در همانجا تداوم خواهد داشت.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس