به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاري شبستان، دکتر علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در مراسم افتتاحيه همايش بينالمللي دکترين مهدويت با اشاره به روايات و نصوص فراوان در حوزه مهدويت گفت: موضوع مهدويت کانون فکر اسلامي است و تفکر در آن احتياج به تخصص و روشي برگزيده دارد.
وي اظهار کرد: اگر مهدويت با روشهاي غير دقيق همراه شود ميتواند دچار آفت شود. محل و خاستگاه اين فکر حوزههايي است که در اين زمينهها ميتوانند سيستماتيک تتبع کنند.
وي بيان کرد: وقتي از دولت مهدوي سخن ميگويد بايد محل نزاع را مشخص کنيم که منظور دولت متصل به دولت مهدي موعود است يا وظيفه همه دولتهايي است که ميخواهند خود را آماده کنند.
وي گفت: دولتي که متصل به قيام حضرت است خصوصياتي دارد که نميدانيم چه زماني اين دولت برپا ميشود و اين نبايد دستاويزي شود که را همه به اشتباه بيندازند. کسي ترديد ندارد که اولياي الهي ميتوانند با امام زمان(عج) ارتباط داشته باشند اما اگر جرياني ايجاد شود که بگويد ارتباط دارد حتما تکذيب ميشود.
لاريجاني بيان کرد: در مورد دولت حق هم همينطور است. اينکه دولتها چه روشهايي بايد برگزينند که زمينههاي ظهور فراهم شود را بايد از روايات استخراج کرد.
وي با اشاره به فرمايشي از پيامبر اکرم (ص) گفت: سلمان فارسي از پيامبر پرسيد ولي خدا در آخرالزمان کيست؟ پيامبر فرمود: او همين فرزندم حسين است که پس از غيب ظاهر ميشود، او را خدا آشکار ميسازد. زمين را پر از عدل و داد ميکند چنان که پر از جور و ظلم شده است و وقت ظهور را جز خداوند کسي نميشناسد. آنگاه امير اميران ميآيد که در غيبتش همگان دچار حيرت ميشوند. غيب او در زمان است که حيرت بر عقول وجود دارد. او در ميان رکن و مقام ظاهر ميشود و ريشه پستي و انحراف را از زمين بر ميکند خوشا به حال مؤمنان که عصر او را درک کنند.
لاريجاني با اشاره به اينکه با ظهور آن حضرت عدل در زمين فراگير ميشود، گفت: پيامبران عنصر حيرت را در مردم تأکيد کردند. اين موضوع از امام باقر(ع) هم نقل شده است؟ امام باقر(ع)فرمود: حضرت بعد از حيرت ظهور ميکند.
وي يکي از مشکلات بشر را گرفتاري به حيرات دانست و گفت: اين حيرت از حيرتي که فيلسوفان مطرح ميکنند متفاوت است. مشوش شدن فضاي فکري جوامع، تميز ندادن حق از باطل معناي حيرت ما است.
لاريجاني گفت: در زمان قيام حضرت با تأويل مواجه هستيم و حيرت و تأويل شايع ميشود چون در زمان قيامت عقول مستعده رشد پيدا مي کنند اگر به نحو صحيح نباشد به تأويل گرفتار ميشوند.
وي افزود: در زمان قيام حضرت با پديده پيچيدهاي مواجه هستيم. از طرفي حيرت به جامعه مستولي است و با پديده تأويل فراگير مواجه هستيم. برخي از تأويلها را هماکنون ميبينيم، اين تأويلها در حوزه انديشهاي و تفکرات الهي و عرصههاي سياسي و اجتماعي ميتواند باشد. اين تأويل ميتواند در ميان همه افراد منتشر شود.
رييس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: برخي سخناني که در باب اولياي خدا و نحوه رجوع به کتاب خدا ميشود برداشتي از پلوارنيزم غربي است و جايگاه وحي و اتصال ربوبي دارد. غرب باوري به تأثير تفکر وحياني به زندگي بشر ندارد و آن را به کارهاي آرامشبخش تبديل مي کند.
وي گفت: غرب دين را حقيقت مسلم وحياني براي نجات بشر از سوي پيامبران نميدانند در تفکر اسلامي وحي کلام خدا و پيامبر واسطه فيض است و دخل و تصرفي در کلمات ندارد، به همين دليل اين کلمات پايدار و براي همه بشريت است.
لاريجاني بيان کرد: اگر کلمات را کلمات وحياني بدانيم که از طريق واسطه به ما رسيده ميتوان براي آن ثبات قايل شد.
وي اذعان کرد: در دوره دولت حق با پديده حيرت و تأويل مواجه هستيم. اين دو موضوع بر هم اثر دارند. نکتهاي که در اين زمينه مورد توجه است اين است که در دولت حق ميبينيم که حضرت با هر کسي بر اساس حق رفتار ميکند و بردباري معنا ندارد.
رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: زمان ظهور زمان فعليتها است و همه در مسير تحقق استعدادها قرار دارند و افراد فرصت انتخاب مسير جديد را ندارند و حضرت با امور مکشوف سر و کار دارند.
وي گفت: آنچه در مسير تحقق آرمان مهدويت با آن مواجهايم چند وجه دارد. اول جنبه تکامل تاريخ و بشر است در تفکر اسلامي بنبست و يأس وجود ندارد. مهدويت امري نيست که با سلسله علل و معلول تخالف داشته باشد بلکه نقش مکمل دارد. مهدويت نقطه اوج است که هيچ جامعهاي دچار يأس و ترديد نشود.
لاريجاني افزود: تفکر عميق مهدويت چراغ راهنماي بشريت است. بسياري از متفکران دچار يأس شدند و جامعه را به فساد کشيدند. برخي امروز دين را بن بست ميدادند اما در مهدويت حرکت به سوي تکامل حد ندارد. مهدويت نه تنها سنت علمي جامعه را مخدوش نميکند بلکه به کمال ميرساند. مهدويت روشنيبخش جوامع است.
وي با اشاره به اينکه جامعه مؤمنان به اسلام اميدوارند، گفت: مهدويت تفکر اسلامي را تفکر رهاييبخش و اميدوار معرفي ميکند. دولت مهدوي بايد توجه به تکامل داشته باشد و اميدوار باشد و در مبارزه با باطل يأس نداشته باشد.
وي دولت مهدوي را دولت اخلاقي دانست و گفت: حضرت علي(ع) از خصوصيات بيعت حضرت مهدي با ياران خود سخن ميگويد. امام علي(ع) ميفرمايد مردم بيعت ميکنند که دزدي نکنند، خون کسي را بناحق نريزند. به آبروي کسي لطمه نزنند، مال يتيم را نخورند، مسجدي را خراب نکنند، در برابر سيم و زر سر فرود نياورند، راه را بر کسي نبندند، به کم قناعت کنند، طرفدار پاکي باشند، به نيکي فرمان دهند.
وي افزود: جامعه مهدوي در بعد فردي و اجتماعي جامعه اخلاقي است. فرد منتظر نميتواند نسبت به خصوصيات اخلاقي جامعه بيتفاوت باشد، براي اينکه دولتي به دولت حق تأسي کند بايد هم همه افراد جامعه خود را متخلق به احکام اسلامي کنند.
لاريجاني گفت: انسان موجودي اجتماعي است و کمال انسان در جامعه محقق ميشود. وقتي در انسان استعدادها شکوفا ميشود که در يک جامعه آرماني زندگي کند. اگر جامعهاي بخواهد تکامل يافته باشد بايد خصوصيات جامعه برگزيده را داشته باشد.
وي با اشاره به اينکه امروز در صحنه بينالمللي شاهد حيرت هستيم، بيان کرد: اديان امروز نقش مسکن دارند نه تکاملبخش، در صحنه بينالمللي با اين مسئله مواجه هستيم چرا که آنها آنچه را که اطلاع دارند واژگون مطرح ميکنند.
لاريجاني ادامه داد: سخنان اديان امروز بر اساس علم نيست و حقايق را طور ديگري جلوه ميدهند و صحنه بينالمللي با آنچه دولت مهدوي ميخواهد متفاوت است. در زمينه هستهاي ايران نيز همينطور است و آنچه در جهان ميگويند خلاف آن چيزي است که در جلسات ميگويند.
رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: رژيم صهيونيستي بيش از 200 کلاهک هستهاي دارد اما سخني نميگويد اما آمريکا و روسيه و چين ميدانند ايران سلاح ندارد و تفکر اسلامي با سلاح مخالف است و رهبر معظم انقلاب اسلامي فتوا دارند که سلاحهاي کشتار جمعي حرام است و ميدانند در جنگ تحميلي بر عليه ايران سلاح شيميايي استفاده شد و در جنگ با عراق مقابله با مثل نکرد اما تريبونهاي آنها فرياد مي زند که آنها نسبت به فناوريهاي هسته اي ايران نگران هستند.
لاريجاني افزود: صحنه بينالمللي در زمينه اخلاق اجتماعي دچار بيماري است و اين مشکل ممکن است در جوامع اسلامي هم باشد. اگر ميخواهيم به دولت حق تأسي کنيم بايد خصوصيات اخلاقي جامعه را در بعد داخلي و خارجي به درستي رعايت کنيم.
وي در تشريح خصوصيات دولت حق گفت: دولت حق بايد محور عدالت را مبنا قرار دهد. جامعهاي منتظر است که افراد تلاش کنند عدالت را محقق کنند در تفکر اسلامي زندگي با کرامت مبناست، اينکه افراد با دسترنج خود زندگي کنند، نه صدقه بگيرند.
لاريجاني گفت: در تفکر اسلامي عدالت به معناي تحقق استعدادها است و اينکه در زمان ظهور عدالت محقق ميشود يعني استعدادها بالفعل ميشود. انسان عادل کسي است که به همه استعدادها وجه تحقق بپوشاند. جامعه عادل جامعهاي است که سازوکارهاي فعاليت اقشار آن جامعه را فراهم کند و اين مسئله در مشارکت مردم محقق ميشود. مردمسالاري ديني از متن تئوري عدالت برخاسته است بايد مشارکت و حرکت در جامعه باشد تا استعدادها شکوفا شود. مشارکت سياسي منجر به شکوفايي استعدادهاي سياسي ميشود.
وي گفت: اگر سوسياليزم را ضد عدالت ميدانيم چون تفکري بر مبناي ايستايي است و زمينه استعدادها را فراهم نميکند.
رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: در زمان ظهور با عدالت مجسم مواجهايم و هيچ وجهي از استعدادهاي زميني نيست که محقق نشود. عدالت وقتي محقق ميشود که استعدادها محقق شود.
وي گفت: در روايات آمده است که وقتي ظهور صورت ميگيرد عقل انسانها کامل ميشود و اين معناي قدرت و نفوذ است در جامعه مهدوي استعداد عقلاني به کمال ميرسد براي حرکت در اين جهت بايد عقلانيت اسلامي را مبنا قرار دهيم. اين عقلانيت هدايت شده و کمالبخش و مکمل وجوه ديگر است. زندگي منتظر بايد بر اساس عقلانيت اسلامي ترسيم شود برنامه هاي ديگر جامعه منتظر نيز بايد بر اساس عقلانيت اسلامي باشد.
لاريجاني تصريح کرد: دولت حق دولتي نيست که يک شبه مسير را طي کند و يک کار ناگهاني نيست. در دولت حق همزيستي مسالمتآميز واقعي است و مردم يکديگر را دوست دارند. مردم به هم احترام ميگذارند.
وي اظهار کرد: اوباما بسيار در دفاع از مردم و مسلمانان سخن گفته و ميگويد اما عملکرد او خلاف سخنرانيهايش است. خانهسازهاي يهوديها و مهاجرتهاي دستهجمعي فلسطينيها را شاهديم و اوباما فقط نگاه ميکند. بناهاي اسلامي در فلسطين تخريب ميشود و اوباما فقط صحبت ميکند.
وي افزود: ما فاصله زيادي با دولت مهدوي داريم. ما بدون توجه به مباني توسعه غرب بر اصول ديگري براي رسيدن به دولت مهدوي تأسي ميکنيم. اين مسير نميتواند خصوصيات دولت منتظر را محقق کند. رهبر معظم انقلاب تأکيد کردند مدل توسعه ما بايد اسلامي و ايراني باشد. بايد بر اساس کلياتي که در دولت حق ميشناسيم مدل توسعه را تعريف کنيم. اگر دولتي بخواهد خصوصيات دولت منتظر داشته باشد بايد مؤلفههاي گفته شده را استخراج و به آنها برسد.
رييس مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه مردمسالاري ديني از متن تئوري عدالت برخاسته است گفت: تا رسيدن به دولت مهدوي فاصله زيادي داريم.