پاک کردن لکه‌های روی فرش‌ها، به ویژه اگر در الیاف آنها از رنگ‌های روشن استفاده شده باشد، مساله مهم و ضروری برای همه افرادی است که به تمیزی و نظافت و البته زیبا به نظر رسیدن فرش‌ها اهمیت می‌دهند. احتمالا همگی با این موضوع موافق هستیم که هر اندازه که تلاش کنیم فرش و قالی تمیز بماند، اما ریختن انواع مواد روی آنها امری اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین بسیار مهم است تا با روش‌های پاک کردن لکه‌ها نیز آشنا باشیم تا در اسرع وقت از آنها استفاده کنیم. ما در این نوشتار سعی کرده‌ایم به برخی از روش‌های شستشو و از بین بردن لکه‌ها اشاره کنیم.

راه حل های آسان  برای از بین بردن لکه های قدیمی از روی انواع فرش

یک روش آسان و سریع

ساده‌ترین راه برای پاک کردن تمامی لکه‌ها، کمک گرفتن از قالیشویی‌هاست. هر زمان که مایل به شستشوی فرش بودید، می‌توانید درخواست خود را در بهترین قالیشویی ها به صورت آنلاین ثبت کنید تا در زمان مشخص در محل حاضر شوند و فرش، موکت و قالی‌ها را تحویل بگیرند. در حین فرایند شستشوی قالی، تمامی لک‌های قدیمی و جدید نیز به خوبی شسته و پاک خواهد شد. به طور معمول قالیشویی‌ها به روش‌های متفاوتی فرش شویی انجام می‌دهند، بنابراین پیش از اقدام به درخواست، سعی کنید روش آنها، تعرفه قیمت را جویا شوید، آنها را از وجود لکه فرش‌ها آگاه کنید و پس از آن تصمیم بگیرید.

تهیه محلول‌های خانگی

راه حل های آسان  برای از بین بردن لکه های قدیمی از روی انواع فرش

برای از بین بردن لکه‌ها می‌توانید با مواد ساده‌ و در دسترس، محلول‌هایی تهیه کنید که برای از بین بردن انواع لکه‌های محلول در آب مانند لکه آبمیوه‌ها و لکه‌های غیر محلول در آب، مانند لکه روغن قابل استفاده هستند. یکی از ساده‌ترین آنها ترکیب یک چهارم قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی با یک لیوان آب ولرم است. اما در استفاده از مایع ظرفشویی دقت کنید فاقد ترکیبات سفید کننده باشد. محلول را داخل ظرف اسپری بریزید و روی لکه مورد نظر اسپری کنید. دقت کنید طوری روی لکه اسپری کنید که محلول داخل اسپری به بیرون از لکه منتقل نشود.

پس از آنکه به اندازه کافی محلول شوینده روی لکه ریخته شد، به چند روش می‌توانید لکه را از روی فرش پاک کنید:

1. از یک پارچه و یا حوله سفید استفاده کنید و روی لکه قرار دهید و با دست فشار دهید تا محتویات لکه به داخل پارچه نفوذ کند.

2. حوله را روی لکه قرار دهید و سپس اتوی بخار روشن را روی حوله قرار دهید. گرما باعث می‌شود لکه روی فرش، زودتر جذب حوله شود.

3. از دستگاه‌های بخارشوی خانگی که برای شستشوی فرش‌ها طراحی شده‌اند استفاده کنید.

استفاده از محلول و حوله را باید تا زمانی که لکه به طور کامل از روی الیاف قالی جدا شود، تکرار کنید. اگر فکر می‌کنید برای انجام چنین فرایندی، زمان کافی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات فوری نظافت منزل کمک بگیرید. به طور معمول نظافتچی منزل در انجام روش‌های نظافت محل کار و یا منزل، اطلاعات و مهارت کافی را دارد و به خوبی می‌تواند لکه‌های ایجاد شده را با محلول‌های خانگی و یا صنعتی پاک کند.

سایر محلول‌های خانگی

یک فنجان آب را با دو قاشق چای خوری آمونیاک مخلوط کنید. در روش دیگر، از مخلوط یک فنجان سرکه سفید و دو فنجان آب می‌توانید استفاده کنید. برای اثر دهی بهتر می‌توانید از هر دو این محلول‌ها در کنار محلول مایع شوینده استفاده کنید.

نکات استفاده از محلول‌های خانگی

راه حل های آسان  برای از بین بردن لکه های قدیمی از روی انواع فرش

در استفاده از محلول‌های خانگی چند نکته را به خاطر داشته باشید:

1. به نوع الیاف فرش توجه کنید. اگر فرش و قالی از الیاف مصنوعی تهیه شده است، محلول‌های تهیه شده را روی فرش اسپری نکنید. بلکه حوله سفید رنگ را به محلول آغشته کرده و روی لکه استفاده کنید.

2. از حرکت دادن حوله آغشته به محلول روی لکه خودداری کنید، بلکه سعی کنید با فشار دادن و یا ضربه زدن روی لکه، سعی در تمیز کردن لکه‌ها کنید.

3. همیشه در تمیز کردن لکه‌ها از بیرون به داخل شروع کنید، در غیر اینصورت امکان انتشار بیشتر رنگ و لکه به الیاف‌های سالم وجود دارد.

4. مراحل تمیز کردن لکه‌ها را به درستی انجام دهید: استفاده از محلول مناسب، پاک کردن توسط پارچه و یا حوله، شستشوی محل و خارج کردن حلال از الیاف فرش و تکرار دوباره این مراحل تا لکه به طور کامل از روی فرش جدا شود. پس از آن باید آن بخش از فرش را از روی زمین جدا کنید تا هرچه زودتر محل لکه خشک شود.

استفاده از جوش شیرین

یکی از روش‌های بسیار خوب برای از بین بردن لکه‌های قدیمی استفاده از جوش شیرین و سرکه است که در این مطلب به طور کامل توضیح داده شده است. در این روش پیشنهاد می‌شود، ابتدا مقدار مناسبی از جوش شیرین را روی لکه بپاشید و اجازه دهید تا حدی به داخل بافت نفوذ کند. پس از آن از محلول صابونی (محلول آب و مایع شوینده ظرف) برای پاک کردن لکه استفاده کنید. با اسپری کردن این محلول روی لکه، کف‌هایی روی لکه ایجاد می‌شود و واکنش ایجاد شده بین محلول صابونی و جوش شیرین، باعث پاک شدن لکه از روی الیاف فرش می‌شود.

این روش را تا زمانی که لکه به طور کامل از روی فرش پاک شود، تکرار کنید و پس از آن، محل لکه را به خوبی با آب ولرم بشویید تا هیچ حلالی روی الیاف فرش باقی نماند.

برای خشک شدن رطوبت از روی فرش، آن بخش را از زمین جدا کنید تا فرایند خشک شدن زودتر انجام شود. همچنین استفاده از پنکه روشن این زمان را کمتر می‌کند.

استفاده از محلول‌های صنعتی

سفید کننده‌هایی که در بازار وجود دارند، معمولا قیمت ارزانی دارند و برای تمیز کردن لکه‌های قدیمی مناسب هستند. اما به یاد داشته باشید که فقط یک قاشق چای‌خوری از آنها را با دو فنجان آب مخلوط کنید و سپس روی ناحیه مورد نظر اسپری کنید.

موارد اشاره شده از معروف‌ترین راه‌های پاک کردن لکه‌های قدیمی و جدید روی فرش و قالی است. اما احتمالا ذهن خلاق شما راه‌حل‌های دیگری را امتحان کرده است.


این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس