کد خبر 1257624
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵
پرس تی وی

اعتراف این روزهای رابرت مالی، نماینده رئیس‌جمهور امریکا در امور ایران گواه موفقیت روشنگری‌های پرس‌تی‌وی است.

به گزارش مشرق، محمد تهرانی* طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: دوستانی که اخبار گفتگوهای وین را از زمستان سال گذشته پیگیری کرده‌اند، قطعاً به خاطر دارند که شبکه پرس‌تی‌وی در قالب انجام وظیفه و ایفای نقش دیپلماسی عمومی برای حمایت از منافع ملی کشورمان همواره اخبار دقیقی از روند این مذاکرات را به اطلاع جهان می‌رساند و با استفاده از تکنیک منبع آگاه، آنچه در وین مورد بحث بود، به اطلاع مخاطبان می‌رساند تا مانع از آن شود که امریکا دوباره بتواند آنچه را می‌خواهد به چنگ آورد و بدون انجام تعهدات خود از توافق خارج شود، اما نکته تأسفبار این بود که دقیقاً در همان زمان مذاکرات وین، مذاکره کننده ارشد ایران دکتر عباس عراقچی در یک توئیت به زبان انگلیسی گفت: «منبع آگاه پرس‌تی‌وی قطعاً آگاه نیست.»

به بیان دیگر این مقام ارشد وزارت خارجه در جهت بی‌اعتبار کردن پرس‌تی‌وی پیامی به جهان مخابره کرد که مهم‌ترین شبکه ایرانی را که صدای رسای جمهوری اسلامی است، جدی نگیرید، با این حال پرس‌تی‌وی تلاش خود را ادامه داد و با وجود فشارهای سنگین جریان غرب‌گرا در داخل کشور، آنچه را در وین می‌گذشت، رسانه‌ای می‌کرد از جمله اینکه امریکا قصد ندارد همه تحریم‌ها را یکجا بردارد.

موفقیت‌های پرس‌تی‌وی در مقابله با تلاش‌های امریکا برای تحقق دیپلماسی عمومی دولت بایدن به حدی بود که رسانه‌های غربی نیز به آن اعتراف و فعالیت این شبکه را مانعی در مسیر دولت امریکا اعلام کردند.

در این میان یک هم‌آوایی میان برخی مقامات کابینه حسن روحانی مانند واعظی، رئیس دفتر وی و علی ربیعی، سخنگوی دولت دوازدهم با امریکا به اثبات رسید تا فشار بر پرس‌تی‌وی از داخل ایران هم تشدید شود. این حضرات به جای اینکه از پرس‌تی‌وی به‌خاطر انجام وظیفه آگاه‌سازی افکار عمومی جهان در خصوص زیاده‌خواهی استکباری امریکا تشکر کنند، برخلاف عرف حاکمیتی، بی‌محابا به این رسانه رسمی جمهوری اسلامی تاختند؛ مسئله‌ای که هنوز دلیل آن مشخص نیست و از آنجا که آنان مقامات رسمی دولت دوازدهم بودند و شخصیت حقوقی محسوب می‌شوند، لازم است این مسئله توسط نهادهای مسئول رسیدگی شود.

پرس‌تی‌وی در نبرد نابرابر رسانه‌ای توانست از منافع ملی ایران در مهم‌ترین مسئله‌ای که به امنیت ملی کشور مربوط است، دفاع کند و مانع از تکرار اشتباهات شش سال قبل در زمان امضای برجام شود. این بار ایران در مذاکرات احیای برجام به سلاحی مجهز بود که می‌توانست مردم ایران و جهان را از پشت پرده اهداف امریکا آگاه سازد. علت عصبانیت امریکا دقیقاً همین است که یک شبکه کوچک، اما چابک و توانمند توانست مانع از تحقق مجدد اهداف کاخ سفید شود.

اعتراف این روزهای رابرت مالی، نماینده رئیس‌جمهور امریکا در امور ایران گواه موفقیت روشنگری‌های پرس‌تی‌وی است.

وی گفته است: «کارزار فشار حداکثری امریکا علیه ایران به شکل وحشتناکی شکست خورد و این ناکامی به صورت بدی به منافع امریکا آسیب زده است.»

آنچه پرس‌تی‌وی انجام داد این بود که اثبات کرد تنویر افکار عمومی و آگاهی دادن به مردم جهان می‌تواند دسیسه‌های ایالات متحده را نقش بر آب کند. یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند در کارکرد یک شبکه بین‌المللی مؤثر باشد، اثبات خبرها و تحلیل‌هایی است که آن رسانه در گذشته بیان کرده است. با پایان مذاکرات وین و برنگشتن امریکا به برجام و لغو نشدن هیچ یک از تحریم‌ها، حقانیت پرس‌تی‌وی در این نکته مسجل شد که دولت امریکا تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد.

پرس‌تی‌وی بارها به این نکته اشاره داشت که بیشتر تحریم‌های امریکا مصوب کنگره ایالات متحده هستند و دولت امریکا بدون تصویب کنگره نمی‌تواند آن‌ها را کامل لغو کند.‌ای کاش در زمان برجام هم این شبکه دست به چنین افشاگری‌هایی زده بود که دیگر اشخاصی مانند حضرات غرب‌گرای دولت‌های یازدهم و دوازدهم فرق تعلیق موقت تحریم‌ها را با لغو خیالی آن اشتباه نگیرند و مردم را هم فریب ندهند.

آنچه امید می‌رود این است که دولت سیزدهم با مدیریت آیت‌الله رئیسی، مؤلفه دیپلماسی عمومی را بسیار مهم دانسته و با استفاده از رسانه‌هایی که می‌توانند افکار عمومی آن سوی مرزها را آگاه سازند، برنامه‌های راهبردی خود را به پیش ببرد.

* پژوهشگر و کارشناس رسانه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • جواد IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    36 4
    خدایا هر کس به ایران و ایرانی و شیعیان خدمت میکنه موفقش کن و هر کس در حق این مملکت و مردم و انقلاب کارشکنی میکنه رسوا و نابود کن . دم بچه های پرس تی وی هم گرم . مرسی بابت روشنگری هاشون
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      7 0
      خائنان مسئول دولت قبل باید محاکمه و مجازات شوند. که نه تنها به پرس تی وی که به ۸۵میلیون ایرانی جفا و خیانت کردند
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    11 7
    جرات ندارین محاکمه شون کنین نه؟ البته خودتون اسمش رو میذارین مصلحت!
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    20 4
    احسنت به پرس تی وی حافظ منافع ملت ایران
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    13 3
    دست شبکه پرس تی وی درروشنگری مزاکرات وین دردنکنه اما همراهي عراقچی ورو... ربیعی و واعظی با آمريکا درفریب دادن مردم‌ ايران نبايد مورد بازخواست قرار بگیرند
  • SE ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    6 0
    چرا مسئولین خائن محاکمه نمیشوند؟!
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    5 0
    بدون افشا گری و با افشاگری هیچ فرقی نمی کند. غرب گراها که نقاب اصلاح طلبی زده اند حاضرند بدون هیچ نوع شرم و حیایی کشور را دو دستی به دشمن تحویل بدهند.
  • سلج IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    3 0
    وقتی حکومت و دستگاه قضایی و امنیتی با جاسوسان و خائنان و جیره خواران هم صدا با آمریکا برخورد نمیکنه ، خود مردم باید هر جا این تفاله های استعمار رو دیدن بکشنشون.
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    4 0
    اغلب تیم مذاکره کننده تربیت یافتگان و جاسوسهای خودشان بودند غریبه نبودند
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    5 0
    خدایا ایران را سربلند کن
  • FR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    0 0
    کاش این تیم مذاکره کننده هم در همان وین میماندند ...
  • US ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    0 4
    تو به پرس تي وي ميگي رسانه؟
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      2 0
      نه اینترنشنال سعودی رسانه است!!.خخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس