بلاروس

وزارت خارجه بلاروس با محکوم کردن تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا گفت که این تحریم‌ها را پاسخ خواهد داد.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه بلاروس سه شنبه بعد از ظهر به وقت تهران تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا  را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری «تاس» وزارت خارجه بلاروس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بلاروس قاطعانه اقدامات قهری ایالات متحده، انگلیس و کانادا در ۹ آگوست علیه بلاروس را محکوم می‌کند.»

در بخش دیگر این بیانیه آمده است: «اقدامات یک جانبه ایالات متحده، انگلیس و کانادا علیه کشور ما با منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی و تعهدات آنها در سازمان امنیت و همکاری اروپا مغایرت دارد.»

وزارت خارجه انگلیس روز دوشنبه با ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، تحریم‌های جدیدی علیه این کشور وضع کرد.   وزارت خارجه انگلیس مدعی شد که دولت «آلکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس همچنان به نقض دموکراسی و حقوق بشر در بلاروس ادامه می‌دهد.

لندن اعلام کرده که این تحریم‌ها نشان می‌دهد که انگلیس اقدامات لوکاشنکو را از زمان انتخابات نمی‌پذیرد.

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس در این زمینه گفت: محصولات صنایع دولتی بلاروس در انگلیس فروخته نمی شود و شرکت‌های هوافضا با هواپیمایی بلاروس همکاری نمی‌کند.»

تشدید فشارهای آمریکا و اتحادیه اروپا علیه بلاروس و شخص الکساندر لوکاشنکو در شرایطی انجام شده که کشورهای غربی پس از آنکه در سرنگونی دولت بلاروس از طریق تظاهرات مخالفان و اجرای کودتا ناکام مانده‌اند به دنبال بهانه‌های تازه برای تشدید فشارها علیه این کشور هستند.

با این حال، به رغم فشارهای کشورهای غربی علیه بلاروس، حمایت روسیه از این کشور همسایه و متحدش ادامه دارد. رئیس جمهور بلاروس روز دوشنبه گفت مینسک با ائتلاف با روسیه مخالف نیست، اما این حرکت نباید به معنای از دست دادن حاکمیت و استقلال باشد. لوکاشنکو پیشتر هشدار داده بود که تانک‌ها و هواپیماهای ناتو در فاصله بسیار نزدیک به مرزهای بلاروس صف‌آرایی هستند. لوکاشنکو گفت: «با پوتین به توافق رسیدم که روسیه به حفظ امنیت در بلاروس در صورت نیاز کمک کند.»

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه چندی قبل گفت که کشورش آمادگی دارد به بلاروس کمک نظامی ارائه کند. پوتین گفت که طبق معاهده جامع نظامی میان این دو کشور، مسکو حاضر است در صورت لزوم و افزایش فشار خارجی، به این کشور نیروی نظامی بفرستد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس