کد خبر 1256663
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱
بورس

گزارشگران حرفه‌ای بازار سرمایه، با ثبت ناهنجاری عمده‌ای که موثق و همراه مستندات است، می‌توانند از سازمان بورس و اوراق بهادار «پاداش» دریافت کنند.

به گزارش مشرق، رئیس اداره دیده بان سلامت بازار سرمایه گفت: از جمله اهداف اصلی این اداره از ابتدای تاسیس در سال ۹۸، رسیدگی به گزارش های حرفه‌ای موثق و دست اول درباره ناهنجاری های عمده مبتنی بر بروز جرم و تخلف در بازار سرمایه بوده است.

مهدی زمانی سبزی با بیان اینکه سازمان بورس به دنبال ارائه سازوکاری برای استقرار فرایند دریافت گزارش‌ حرفه‌ای و حمایت از گزارشگران بوده است، افزود: در راستای ارتقا و حفظ شفافیت اطلاعاتی و معاملاتی در بازار سرمایه و به منظور پیشگیری و کشف تخلفات، سازمان بورس و اوراق بهادار توسعه و پیاده سازی سامانه دیده بان سلامت بازار سرمایه (سوت زن) را در دستور کار قرار داد و سامانه  dideban.seo.ir به بهره‌برداری رسید.

او ادامه داد: متناسب با این موضوع، چندی پیش دستورالعملی با محوریت «پاداش» در کمیته تدوین مقررات تدوین شد که پس از طرح و تصویب در هیأت مدیره سازمان، هم اکنون در فرآیند ابلاغ رسمی به فعالان بازار است. این دستورالعمل به گزارشگران حرفه‌ای که ناهنجاری عمده‌ای را از طریق سامانه یاد شده گزارش ‌دهند، مشروط به اینکه، گزارش براساس دستورالعمل یاد شده حائز شرایط باشد، پاداش می‌دهد.

رئیس اداره دیده بان سلامت بازار سرمایه محل این پاداش را از وجوهی خواند که از بورس‌ها و سازمان بورس تامین می‌شود و تصریح کرد: پاداش درنظرگرفته شده برای موارد گزارش شده حائز شرایط، ۱۰ تا ۳۰ درصد مجموع مبلغ جریمه نقدی موضوع رأی یا آرای قطعی یا زیان احتمالی تخمینی هیأت مدیره سازمان است.

وی در مورد نحوه بررسی گزارش‌های دریافتی نیز عنوان داشت: گزارشگران می‌توانند گزارش خود را به صورت ناشناس یا همراه با درج اطلاعات هویتی ارسال کنند. در صورت ارسال گزارش همراه با مشخصات هویتی، سازمان بورس متعهد است که از اطلاعات هویتی گزارشگر حرفه ای محافظت کرده و از افشای آن خودداری کند.

به گفته زمانی سبزی، قوی‌ترین ابزارهای مبارزه، کشف و پیشگیری از بروز جرائم و تخلفات، استفاده از توان نظارتی مردم در کشف جرائم و تخلفات به عنوان بازیگران اصلی بازار سرمایه است. از این اقدام که با عنوان سوت‌زنی یا whistleblowing یاد می‌شود، نمونه‌های موفقیت آمیزی در کشورهای پیشرفته مشاهده  شده است.

او با اشاره به حوزه‌های فعالیت اداره دیده بان سلامت بازار سرمایه اظهار کرد: گزارشگران حرفه‌ای می‌توانند گزارش ناهنجاری عمده ای که از آن آگاه می‌شوند را در هر یک از حوزه‌های  ناشران، بازار، نهادهای مالی و فضای مجازی به همراه مستندات در سامانه ثبت کنند.

رئیس اداره دیده بان سلامت بازار سرمایه  آمار گزارش‌های ثبت شده در سامانه طی ۴ ماه ابتدایی سال جاری را مدنظر قرار داد و توضیح داد: طی دوره یاد شده، ۷۱ درصد گزارش‌ها در حوزه بازار، ۱۷ درصد در حوزه ناشران و ۱۲ درصد در حوزه نهادهای مالی و فضای مجازی بوده است. در این مدت، ۹ گزارش تخلفاتی نیز به معاونت حقوقی ارجاع داده شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • احمدرضا IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    6 1
    بورس نمیخاد جایزه بده ضرهای که به مردم زد با اون سهام Etf که قرار بود جبران کنه را بده
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    4 0
    فیلمشونه ما از طریق سامانه شکایت و گزارش دقیق از تخلف در معاملات سهام مربوطه را دادیم و روز سهم مشخص بود. دو روز بعد جوری جواب پیام را دادند که معلوم بود علیرغم دسترسی های خودشون به تمامی معملات آنلاین، از ما می خواستند که عکسی از سند وقایع را براشون بفرستیم!! از پیامشون معلوم بود دارند ضمن بازی با کلمات، سرکار میگذارند تا افراد را از پیگیری شکایت منصرف کنند.
  • یکی از مردم IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    4 0
    آقا شما همونها رو که تو این یه ساله از جیب ما زدی برگردون جایزه مال خودت و....!!!!!!!!!!!!
  • لولو IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    0 0
    ما رو به سود برسونیدپاداش پیشکش
  • حسین IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    1 0
    کجان اون کسانی که دهنشون باز بود و میگفتند آقای رییسی کار بلد نیست روحانی با ریزش بورس بلدتره!
  • علی IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    1 0
    با تشکر لطفا به تخلفات دزهراوی رسیدگی نمایید عدم افشا به موقع کدال مبنی بر افزایش نرخ ها دستکاری در قیمت نماد و کنترل نماد این نماد ۲۸در صد افزایش سرمایه داشته قیمت تیوریک نماد ۱۰۰۰ت هست اما ۷ماه نماد را بدون هیچ دلیل تا ۵۵۰پایین آورده و هیچ افشایی کدال نمی کند بازار گردان نماد با کد حقیقی یا در صدی نماد رو کنترل و برای حراج قیمت رو حدود ۷ماه هست ثابت نگه داشته بدون سود و پرداخت سود حدود دو سال ای اپی اس نماد رو فقط برای باز بچه سهامدار در کدال قرار داده آیا نماد با افزایش ۲۸در صدی به بهانه زیان انباشته باید کنترل نمایند این نماد ها رو لطفا یا از بورس حذف و یا تذکرات لازم رو مبذول دارید سهامدار طبق کدال اقدام به تحلیل و خرید مینماید با تشکر
  • IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    1 0
    سلام میلیونها تومان از اموال من وافرادی نظیر من را ازبین بردن آیا تعیین جایزه نوعی مکر و حیله برای نابودی اموال دیگران نیست هرچند تازه وارد ها درک نمی کنند و بعد به ما غارت شده ها خواهند پیوست
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    0 0
    سازمان بورس پول به یغما برده مارو پس بده جایزه پیش کش
    • محمد IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      3 0
      اینقدرباشعورملت بازی نکنید ملت هوشیاروآگاهند دیگه گول دروغ دغل نمیخورن اول برادرتون ثابت کنید بعد دوباره جیب ملت خالی کنید
  • محمود IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    1 0
    باز چه خوابی دیدید برای جیب مردم
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    0 1
    چیه میخوان به خرابکاریهای خودشون جایزه بدن،،،حالاجایزش چیه،؟ خونه،ماشین،یا اندازه یکسال تامین معیشته،،،
  • حبیب IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    0 0
    آقا شما ضرر پالایشی را جبران کنید جایزه پیشکشتون . البته آقای رئیسی قول داده سراغ تک تک تون بیاد برای دستکاری که تو بورس کردید. پس ما نگران نیستیم چون بالاخره همه می فهمنن اطاعت کردن از روحانی و غارت مردم محاکمه داره .
    • فرزین IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      0 0
      خودتون رفتین توی تله...هردچی گفتیم حبابه..گفتین نه...حالا یک سوال همه جای دنیا می دون که باید پول آزاد رو واریز کنن و همه پولو رو توی یک قسمت نبرن ...حالا چی شد به غلط کاری افتادید...حالا اگر برعکس میشد پول اون بنده خدا هارو پس میدادید...بازار سرمایه همینه...مگه توی ارز دجیتال اون ماسک فلان شده دستکاری نمی کنه..یا بورس جونز..ووو..من قبول دارم دولت ول کرد بهتون حق میدم اما قرار نیست طمع شماهارو بقیه جواب بدن.ما هم به عنوان اقتصاد دان می دونیتیم به همه گفتیم پس بزارید و صبر کنید تا بیاد بالا...
  • سعید IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    0 0
    سلام لطفااگه صدای مارو میشنوید از سهم بورسی کمرجان مارو نجات بدین. دارایمون تواین سهمه.. 7ماهه قفله صف فروشه.. حقوقی‌ حمایت نمیکنه تخلف میکنه
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    0 0
    شماها دیگه کی اید؟ با پول خودمون به خودمون جایزه میدید؟!...خخخ بابا رو و برم! تا انقلاب مهدی چیزی دکر نمانده رسوا کند امامم.‌‌..
  • مهران IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    0 0
    سازمان بورس جیب مارو نزنه جایزه پیشکش...من صدها دها سند دارم میدم به شما جایزشو شما بگیرید ...
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    0 0
    بازم مردم گول بورس رو میخورن.
  • علی IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    0 0
    ماه هاست نماد فسلیر ورشکست شده وتکلیف سهامداران این سهم مشخص نیست البته خودسازمان بورس وناظردرجریان امر هستن ولی چرا قدمی درجهت سهامداران برمیدارن برام جالبه
  • مهدی انصاری نژاد IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    0 0
    سلام من شخصا خیلی ضررکردم لطفا شماپول این ملت چرخه اقتصاد می چرخونید واعتماد مردم رابدست اورید ممنون
  • حسن علیزاده IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    0 0
    با سلام ارزوی توفیق فقط حقوقی هادرخریدهای عرضه اولیه سهم میلیونی خریدمی نمایند درصورتی که حقیقی هااز۴۰واحد بیشتر نمیتوانندخریدنمایند حقوقی هادرپروسه چندروزه میلیاردها اختلاس میکنن مدرک من این است که دردرعرضه های اولیه جدیدفگستر سپید هامون و...فروش هشت میلویونی واحدی داشته اند خریدروزاول کرده اند درصورتی که ما از۵۰۰واحد سهم خود ۴۰واحد انهم کارگزاری خرید کرده بقیه راخودکارگزاری مفید ازجیب ما به خودش با حقیقی تقسیم کرده وخریدما که ۵۰۰ سهم بوده خریدنکرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس