کد خبر 1255872
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۲
تاثیرات حضور همزمان سرمربی تیم‌ملی بسکتبال در باشگاه/ بازیکنان گروگان گرفته می‌شوند؟

حضور همزمان سرمربی تیم ملی بسکتبال در لیگ باشگاهی در هر صورت نمی‌تواند بدون تاثیر منفی باشد.

به گزارش مشرق، بهمن ماه ۹۶ بود که مهران شاهین طبع با حکم رامین طباطبایی به عنوان سرمربی تیم ملی بسکتبال انتخاب شد و تا پایان المپیک هدایت ملی پوشان را برعهده داشت. او در این مدت انتخابی جام‌جهانی، بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جام جهانی ۲۰۱۹، انتخابی کاپ آسیا و المپیک را روی نیمکت تیم ملی نشست و در این مدت نیز به غیر از یک فصل در تیم باشگاهی‌اش هم فعالیت داشت و در شهرداری گرگان حضور داشت.

همان زمان که شاهین طبع انتخاب شد صحبت‌های زیادی وجود داشت که به دلیل شائبه‌هایی و درگیری‌هایی که به وجود می‌آید صحبت کارشناسان و خود شخص رامین طباطبایی این بود که سرمربی تیم ملی نباید همزمان در باشگاه فعالیت داشته باشد و خودش را درگیر لیگ و تیم باشگاهی‌اش کند.

بیشتر بخوانید:

بسکتبال ایران در المپیک؛ از حاشیه‌های رنگارنگ تا حرف‌های تکان‌دهنده جمشیدی

یک سال این اتفاق افتاد، اما همه چیز زود فراموش شد و فدراسیون به بهانه اینکه نمی‌تواند به اندازه قرارداد باشگاهی به سرمربی تیم ملی پول دهد، مجوز حضور او در لیگ هم داده شد؛ اتفاقی که هیچ گاه نمی‌توانست به سود تیم ملی باشد و مضرات آن در طول این چند سال برای جامعه بسکتبال مشخص شد.

تاثیر حضور همزمان سرمربی تیم‌ملی بسکتبال در باشگاه

* تاثیرات منفی حضور همزمان سرمربی در تیم‌ملی و باشگاه

وقتی سرمربی تیم ملی در یک باشگاه حضور داشته باشد، شاید این تصور و انتظار برای مدیران آن تیم به وجود بیاید که این مربی باید از قدرت خود چه در جذب بازیکن و چه در رای‌هایی که فدراسیون صادر می‌کند، استفاده کند و ورق را بازگرداند؛ اتفاقی که در گذشته یک مورد در لیگ رخ داد و و ظاهرا دلخوری‌هایی هم به وجود آمد.

مورد دیگر جذب بازیکنان برای تیم‌هایی است که سرمربی تیم ملی در آن حضور دارد. صحبت‌های زیادی در این مورد شده است که باشگاه، راه رسیدن به تیم‌ملی است و برخی بازیکنان این تصور را دارند که باید هرطور شده خود را به تیمِ سرمربی نزدیک‌تر کرد. البته عکس این قضیه هم که این روزها خیلی در مورد آن بحث می‌شود هم می‌تواند اتفاق بیفتد. نکته‌ای که محمد جمشیدی، بازیکن تیم ملی در صحبت‌های خود به آن اشاره کرده و گفته بود که وقتی قبول نکرده در تیم شاهین‌طبع در لیگ بازی کند به نوعی در تیم ملی هم روی خوشی از این سرمربی ندیده است.

* بازیکنان گروگان گرفته می‌شوند؟

صحبت‌های صورت گرفته از سوی ملی پوش بسکتبال این موضوع را در ذهن به وجود می‌آورد که آیا بازیکنان به عنوان گروگان‌هایی در دستان سرمربی تیم ملی هستند و او هرکجا بخواهد می‌تواند آنها را ببرد و باید هر تصمیمی که سرمربی تیم ملی برایشان می‌گیرد را اجرا کنند؟ این شائبه‌ها که توسط جمشیدی مطرح شده، پیش از این بارها در فضاهای مجازی و غیر رسمی مطرح شده، اما مهران شاهین‌طبع به عنوان سرمربی تاکنون واکنشی به آنها نشان نداده و باید دید فدراسیون بسکتبال برای این موضوع کمیته انضباطی برگزار می‌کند یا خیر.

تاثیر حضور همزمان سرمربی تیم‌ملی بسکتبال در باشگاه

* درگیر کردن کار باشگاهی در اردوهای تیم ملی

همین اواخر و در حین برگزاری اردوی تیم ملی خبر رسید که مهران شاهین طبع که وظیفه سنگین آماده سازی تیم برای المپیک را داشت، با عقد قراردادی به تیم شیمیدر قم پیوست. این اتفاق نشان می‌دهد که سرمربی تیم ملی در جریان آماده سازی ملی‌پوشان درگیر مسائل باشگاهی بوده و نتوانسته تمام فکر و تمرکز خود را برای تیم ملی بگذارد. در حالی که در تمام زمینه‌ها منافع ملی باید ارجح بر منافع شخصی و باشگاهی می‌بود، اما او ظاهرا این موضوع را نادیده گرفت.

به هرحال این فصل از بسکتبال هم برای تیم ملی تمام شد و حتما باید درس‌هایی که لازم است گرفته شود و چراغ راهی برای آینده این رشته باشد. بسکتبال ملی ما حواشی پشت سرگذاشته که همه آنها از سوی مسئولان فدراسیون، سرپرست و سرمربی تیم ملی بوده و نیاز است که حتما بازنگری دقیقی صورت بگیرد تا افرادی چه در بعد مدیریتی و فنی بر مسند کار قرار بگیرند تنها به فکر منافع ملی باشند و آن را ارجح بدانند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مصطفی IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    0 0
    تا وقتی مربی درجه یک جهانی نیاریم وضعیت ورزش ما همینه ما باید علم روز ورزش دنیا رو به ایران انتقال بدیم و اوردن مربیان سطح یک خارجی راهیست برای این مهم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس