کد خبر 1254033
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۵
لبنان

یک رسانه عرب زبان با اشاره به تحرکات برای ایجاد جنگ داخلی در لبنان به نقش مثلث شوم اسرائیل، فرانسه و آمریکا در این میان پرداخته است.

به گزارش مشرق، رای الیوم در مطلبی درباره تحولات جنوب لبنان آورده است: «هیچ چیز این روزها تصادفی نیست و تلاش برای دامن زدن به مشکلات طایفه ای و منطقه ای با دخالت خارجی، بحران داخلی و تهدیدات متوالی اسرائیل به اوج خود رسیده است.

رای الیوم می نویسد: کل خاورمیانه اوضاع بغرنجی دارد و از این زوایه باید به کمین منطقه خلده در جنوب لبنان و درگیری مسلحانه پس از آن نگاه کرد. ارتباط مستقیم میان این درگیری و زمان آن همزمان با اولین سالروز انفجار بندر بیروت نیست اما هدف قرار دادن حزب الله و عوامل آن و تلاش برای تحریک آنها و کشاندنش به جنگ داخلی، وجود دارد.

این رسانه گزارش داد: جنگ داخلی نخستی که شراره های آن در حادثه حمله خونین به اتوبوس در عین الرمانه زبانه کشید تنشی اسلامی-مسیحی بود و به نظر می رسد که جنگ داخلی که به دنبال راه اندازی آنها هستند مذهبی و به ویژه سنی و شیعی باشد و آتش بزرگ از شراره های کوچک شعله ور می شود. کسانی در اتاق های سیاه در تدارک این جنگ و فتنه هستند.

رای الیوم نوشت: عشایر عربی سنی که مسئولیت این حمله را بر عهد گرفته است، توجیهش این است که در خونخواهی یکی از افرادش است که یکسال قبل به دست عناصر حزب الله کشته شده است. این عشایر وابسته به حزب المستقبل است که رهبری آنرا را سعد حریری که به طایفه گری و دشمنی با حزب الله مشهور است، برعهده دارد. به ویژه که وی به حزب الله حمله کرد و آنرا مسئول شکست در تشکیل کابینه و بی ثباتی لبنان دانست.

این رسانه گزارش داد: ائتلاف شوم اسرائیلی-آمریکایی و فرانسوی هرگز تا زمانی که توان موشکی حزب الله را از آن نگیرد، آرام نخواهد گرفت به ویژه که این توان موشکی به عامل تهدیدی برای اشغالگران اسرائیلی تبدیل شده است. این مثلث شوم که فتیله انقلاب علیه حزب الله از طریق ویرانی اقتصاد و ارز لبنان و به تعطیلی کشاندن خدمات عمومی در لبنان و گرسنه نگه داشتن بیش از هشتاد درصد از ملت لبنان را شعله رو کرد؛ حال به دنبال بهره برداری از برگه امور طایفه ای دینی و سیاسی و میان افرادی که اعتقاد اسلامی واحدی دارند به عنوان گام اول برای جنگ داخلی فراگیر است.

رای الیوم می نویسد: هنگامی که نان، سوخت، برق و آب در لبنان وجود ندارد و سلاح به وفور یافت می شود مفهومش این است که درگیری های خونین در کشوری که دولت و موسسات آن درآستانه فروپاشی است، در راه است به ویژه که نهاد نظامی برای خوراک سربازانش و سوخت خودروهایش به این مثلث شوم وابسته است.

این رسانه آورده است: خدا را شکر که حزب الله که از سوی طرفهای منطقه ای و عربی و خلیج فارسی که در راس آنها عربستان، مورد هدف است، متوجه این سناریو و دام شد و حکمت و کظم غیظ و خویشتنداری اتخاذ کرده است.

رای الیوم می نویسد: امیدواریم که جنگ دوم داخلی در لبنان رخ ندهد و حکمت و عقل حاکم شود و امیدواریم که همه سناریوها به شکست منتهی شود زیرا ملت لبنان قربانی جنگ اول بود و قربانی جنگ دوم هم خواهد بود.

این رسانه در پایان می نویسد: مقاومت لبنان دست از سلاحش نخواهد کشید و در برابر همه توطئه هایی که می داند در تل آویو مهیا شده است تا به شهرک نشینان صهیونیست اطمینان داده شود و تلاشی برای امنیت صهیونیستها در اراضی فلسطین اشغالی است، خواهد ایستاد».

گفتنی است که روز یکشنبه بود که افراد مسلح ناشناس «علی شبلی» از اعضای «حزب الله» لبنان را در منطقه «خلده» واقع در جنوب «بیروت» پایتخت این کشور به شهادت رساندند. پس از آن نیز در مراسم تشییع پیکر شبلی افراد مسلح به سمت شرکت کنندگان در مراسم آتش گشوده و شماری را شهید و زخمی کردند. این تحولات با واکنش حزب الله مواجه شد.

منطقه «خلده» واقع در جنوب پایتخت لبنان طی یکشنبه شب گذشته شاهد حوادث پُرتنشی بود که می‌توانست به وقوع یک بحران بزرگ بینجامد. با این حال، خویشتنداری حزب الله لبنان و اتخاذ موضع حکیمانه توسط این گروه مقاومتی موجب شد تا نا امنی‌های اخیر در خلده یک بحران فراگیر را به دنبال نداشته باشد. علت اینکه حزب الله موضع حکیمانه‌ای را در قبال حوادث مذکور اتخاذ کرد، کاملاً واضح است.

باید گفت که حزب الله لبنان ثابت کرده است که هیچگاه منافع حزبی و جناحی را به منافع و مصالح ملی لبنان ترجیح نداده است. حزب الله در طول مدت زمان گذشته نشان داده است که همواره کلیّت لبنان و منافع آن را مد نظر داشته است و در این میان، از منافع حزبی و جناحی خود عبور کرده است. از دیدگاه حزب الله، منافع و مصالح لبنان در نبرد با رژیم صهیونیستی که برای فتنه‌انگیزی در این کشور تلاش می‌کند، نهفته است.

نکته قابل تأمل در خصوص نوع رفتار حزب الله و واکنش آن به تحولات داخلی لبنان این است که این گروه مقاومتی هیچگاه از قدرت نظامی خود برای تحقق اهداف حزبی و جناحی بهره برداری نکرده است.

حتی با وجود اینکه افراد مسلح ناشناس با تحریک‌های خارجی به ویژه از سوی رژیم صهیونیستی یکی از اعضای حزب الله را در منطقه خلده به شهادت رساندند، این گروه مقاومتی به جای متوسل شدن به قدرت سلاح استراتژیک خود، در موضعی حکیمانه از ارتش و مراجع قضایی درخواست کرد تا مسأله جنایت در خلده را پیگیری کنند.

به نظر می‌رسد که حزب الله خود به خوبی دریافته است که یک فتنه جدید برای کشاندن آن به درگیری‌های نظامی داخلی تدارک دیده شده است. برخی طرف‌های داخلی لبنان با حمایت‌های خارجی به دنبال آن هستند تا حزب الله را تحریک کرده و آن را وادار به ورود به جنگ سازند. طرف‌های داخلی و خارجی پس از آن نیز قصد داشتند پرونده سلاح حزب‌الله را بین‌المللی ساخته و پروژه فتنه انگیزانه بی سابقه‌ای را علیه آن راه اندازی کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    2 1
    هرگز مقاومت لبنان تسلیم سازندگان داعش نخواهد شد. محور مقاومت به لطف الهی در کنار حزب الله خواهد بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس