کد خبر 1253532
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴
لبنان

یک کارشناس لبنانی تأکید کرد که تیراندازی روز گذشته در جنوب بیروت، مسئله ساده‌ای نیست، بلکه فتنه بزرگی در راه است که تبعات آن، کل منطقه را در بر خواهد گرفت.

به گزارش مشرق، روز گذشته در جریان تشییع جنازه یکی از نیروهای حزب الله، شماری از افراد ناشناس در جریان یک کمین، به تشییع‌کنندگان تیراندازی کردند و دو نفر کشته شدند.

پس از این حادثه، حزب الله لبنان و بیشتر فراکسیون‌ها و شخصیت‌های سیاسی واکنش تندی نشان دادند و بر لزوم مقابله با این افراد تبهکار و بازداشت آنان تأکید کردند.

این در حالی است که بسیاری از این حادثه تحت عنوان «فتنه فرقه‌ای» یاد کردند و گفتند که مسئولان و نیروهای امنیتی لبنان باید خطر این رخداد مهم را درک کنند.

«قاسم قصیر» تحلیلگر مسائل سیاسی لبنان تأکید کرد که آنچه رخ داد، کمینی برای فتنه‌افروزی بود و فتنه بزرگی نیز هست.

قصیر به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که «تا کنون، طیف‌های سیاسی و حزبی موفق شده‌اند، وضعیت را کنترل کنند و به ارتش لبنان اجازه داده‌اند که عاملان تیراندازی را بازداشت کنند».

وی با بیان اینکه امیدوار است این مسئله به فتنه بزرگ تبدیل نشود، خاطر نشان کرد، نگرانی زیادی درباره متشنج کردن وضعیت امنیتی وجود دارد و این مسئله، معلول چند علت است.

این تحلیلگر لبنانی ادامه داد، این روزها لبنان در آستانه سالگرد نخست انفجار بندرگاه بیروت قرار دارد و گروههای جامعه مدنی قرار است چهارشنبه آینده، تظاهرات برگزار کنند.

قصیر خبر داد: «برخی از اطلاعات، حاکی از این است که معترضان قصد دارند با عنوان سرنگونی حاکمیت سیاسی کنونی و لغو مصونیتها، به پارلمان حمله کنند».

وی همچنین ابراز نگرانی کرد که «وضعیت امنیتی لبنان به خاطر مسائل سیاسی یا معیشتی، غیر قابل کنترل شود، یا اینکه شاید طرفهای خارجی برنامه‌ای برای متشنج کردن وضعیت امنیتی داشته باشند».

قصیر با بیان اینکه هدف از این طرح خارجی، «تحت فشار گذاشتن گروههای سیاسی خاص» است، تأکید کرد که چنین طرحهای برای انتخابات پارلمانی این کشور طراحی شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی بر این باور است که  نگرانیهای بسیاری در این زمینه وجود دارد، ولی «امیدواریم که مردم و گروههای سیاسی لبنان این نگرانیها را برطرف کنند و ثبات امنیتی برقرار شود... زیرا اگر وضعیت امنیتی متشنج شود، به همه مردم لبنان، آسیب خواهد رساند، نه یک گروه خاص».

وی با اشاره به وضعیت نامساعد اقتصادی این کشور، تأکید کرد، لبنان با بحرانهای متعددی روبروست و «امیدواریم طرفهای خارجی یا داخلی، تمایلی به متشنج کردن وضعیت لبنان نداشته باشند؛ زیرا این مسئله، نه تنها بر لبنان، بلکه بر کل منطقه اثر خواهد گذاشت».

حزب الله هم روز گذشته در واکنش به این مسئله، بیانیه‌ای منتشر و تأکید کرد که تشییع کنندگان پیکر شبلی، در کمین از پیش طراحی شده قرار گرفتند.

حزب الله با بیان اینکه این موضوع را با توجه و دقت بالایی دنبال می‌کند، از ارتش و نیروهای امنیتی خواست که برای برقراری امنیت، سریعا وارد عمل شوند.

این جنبش همچنین تأکید کرد که باید هر چه سریعتر برای بازداشت قاتلان جنایتکار و بازداشت و محاکمه آنان، وارد عمل شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس