المپیک توکیو| با حدادی و تفتیان؛ از کوچه پس کوچه های کالیفرنیا و پاریس تا ناکامی در ژاپن

دوومیدانی کاران مطرح کشورمان با وجود هزینه‌های زیادی که برای آنها شده بود، نمایش خوبی در المپیک توکیو نداشتند.

به گزارش مشرق، دوومیدانی ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو با سه نماینده به نام‌های احسان حدادی (پرتاب دیسک)، فرزانه فصیحی و حسن تفتیان (دوی ۱۰۰متر) شرکت کرد و مهدی پیرجهان هم به دلیل مثبت شدن تست کرونا از حضور در مسابقات بازماند.

این سه دوومیدانی کار در حالی راهی ژاپن شدند که طبق شرایطی که وجود داشت، مشخص بود که نمی‌توانند نتایج خاصی را کسب کنند و بیشتر در حد شرکت کننده بودند. در این بین حدادی و تفتیان با توجه به گرفتن سهمیه مستقیم و با توجه به هزینه‌هایی که برای آنها شده بود، نتایج ضعیف‌شان بیشتر به چشم آمد و نشان داد که هزینه‌های میلیاردی که برای آنها شده بود،‌ هیچ بازدهی نداشت.

بیشتر بخوانید:

هزینه صدها هزار دلاری برای ناکامی حدادی در المپیک/ با یک خداحافظی همه را خوشحال کن!

* با حدادی از خار پاشنه و دیسک کمر تا ناکامی در توکیو/ پرتابگری که محبوب نیست

احسان حدادی بعد از المپیک ۲۰۱۲ لندن که مدال نقره کسب کرد، دیگر اثری از نایب قهرمان المپیک نداشت و به غیر از بازی‌های آسیایی که پرتابگران مطرحی ندارد، در المپیک ریو و قهرمانی جهان در انگلیس و قطر نتوانست عملکرد خوبی نداشته باشد. وی برخلاف آنچه در این سال‌ها از فدراسیون و کمیته ملی المپیک خواسته، در ازای آن چیزی که باید و شاید را ارائه نداده و به خاطر رفتارهایی که داشته محبوبیت خود را به کلی از دست داد.

از اردوهای طولانی در آمریکا و اروپا و درمان خار پاشنه همه و همه از او چهره‌ای ساخت که صدای جامعه دوومیدانی و حتی مردم عادی را هم درآورد. در اوج شرایط بد اقتصادی، ادامه تمریتاتش را به درمان خار پاشنه در آلمان گره زد و پس از آن هم اردوی آمریکا را در پیش گرفت؛ در حالی که شرایط خوبی برای المپیک نداشت و خودش بهتر از هرکسی می‌دانست نمی‌تواند نماینده شایسته‌ای برای ایران در بزرگترین رویداد ورزشی دنیا باشد.

از کوچه پس کوچه‌های کالیفرنیا و پاریس تا ناکامی در المپیک

حدادی این روزها در ۳۷ سالگی به سر می‌برد و دیگر آن انرژی و توان جوانی را ندارد و با مصدومیت‌هایی که برایش به وجود آمده، بهترین راه برای او چیزی جز خداحافظی نمی‌تواند باشد. هرچند خودش گفته می‌خواهد برای بازی‌های آسیایی حضور داشته باشد اما کارشناسان معتقدند با شرایط فعلی در رقابت‌های سال آینده نیز شانسی برای گرفتن مدال ندارد.

* از کوچه پس کوچه‌های پاریس تا توکیو، با دونده‌ای که رکورد خودش را هم نزد

حسن تفتیان برای دومین بار در المپیک شرکت کرد، اما برخلاف دوره قبلی نتوانست راهی نیمه نهایی دوی ۱۰۰ متر شود. دونده‌ای که با علاقه زیادش به پاریس و فرانسه در دوومیدانی ایران شناخته می‌شود و اردوهای خارجی خود را تنها در آنجا برگزار می‌کند. تفتیان که در قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۷ توانست قهرمان شود، پس از آن دیگر رنگ موفقیت را ندید و در آسیایی ۲۰۱۸ و قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ به مدال نرسید و حالا هم ادامه ناکامی های او به المپیک ختم شد.

هزینه‌های تفتیان هم در این سال‌ها در حد و اندازه‌های حدادی بوده و این دو به نوعی بودجه فدراسیون  را به خود اختصاص داده‌اند. برخی عنوان می‌کنند باید بودجه این رشته به این دو ورزشکار داده شود و اگر چیزی ماند، به بقیه برسد. این شرایط بی انگیزگی را میان سایر ورزشکاران به وجود آورده و نیاز است که یک بازبینی کلی در هزینه کرد برای آنها صورت بگیرد.

از کوچه پس کوچه‌های کالیفرنیا و پاریس تا ناکامی در المپیک

وضعیت فعلی دوومیدانی ایران این روزها تعریف چندانی ندارد و اگر به همین شکل پیش برود، در آینده نه چندان دور  باید کسب یک برنز در آسیا هم به آرزو تبدیل شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    28 4
    بودجه رو باید بر اساس لیاقت و سن اختصاص داد اینا که باید برن خانه سالمندان پیرمردای مدال نگیر
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    29 3
    پول مفت تو حلقوم غربزده ها نریزید. اینا غیرتی نسبت به وطنشون ندارن که بخوان بابتش مبارزه کنن. اصلا وطن ندارن که غیرت و تعصب روش داشته باشن.
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    12 3
    با وجود اینکه تربتی هستم و همشهری تفتیان،ولی حالم از این مسابقه دادنش بهم خورد ...حیف پول برای اینا ..یکم از جواد آقای فروعی یاد بگیرید که که در سکوت و بی ادعایی طلای المپیک اونم در رشته ای وحشی مثل تیراندازی رو به دست میاره ...برید دنبال کارتون گاو چرونا
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      1 6
      چ هقدر براشون خرج کریدید توقع مدال دارید؟ هیچ امکاناتی ندارید همون تیراندازی فشنگ نداره.
  • mojtaba SE ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    1 0
    تفتیان 10,16 خوب بود(آبرومون رو حفظ کرد)و قهرمان ایران است و بهتر از این فعلا نداریم....رکورد جهان زده شد با 9,67 ..اگر رکورد حتی 9:80 میخواهید باید 9 تا در حد تفتیان آموزش بدید و سرمایه گذاری کنید تا یکی بیاد بیرون که بتونه تو صف فینالیستها باشه و شاید رو سکو هم وایسه..از ورزشکارهامون شدیدا حمایت کنیم ,به ما که بدهکار نیستن.جوانن و تلاش میکنن ,فرهنگ همکاری و حمایت رو ترویج بدید ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس