هزینه صدها هزار دلاری برای ناکامی حدادی در المپیک/ با یک خداحافظی همه را خوشحال کن!

پرداخت‌ پول‌های بی‌زبان و از جیب بیت‌المال به احسان حدادی و مربی آمریکایی‌اش، چیزی جز ناکامی برای این ورزشکار در المپیک ۲۰۲۰ توکیو به دنبال نداشت.

به گزارش مشرق، بدون شک مهمترین اتفاق روز هفتم بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو ناکامی احسان حدادی ملی‌پوش پرتاب دیسک کشورمان بود، ورزشکاری که با توجه به شرایطش انتظار مدال‌آوری از او وجود نداشت، اما به نظر می‌رسید بتواند عملکرد بهترین را نشان بدهد. حدادی رکورد دور از انتظار و ضعیف ۵۸.۹۸ متر را بر جا گذاشت و در بین ۳۲ ورزشکار در رده ۲۶ قرار گرفت، آنهم در حالی که دو ورزشکار از ایسلند و بریتانیا در همه پرتاب‌های‌شان خطا کردند.

نگاهی به وضعیت حدادی و هزینه‌های صورت گرفته برای او و اتفاقاتی که پیرامون این ورزشکار رخ داد، چیزهایی نیستند که بتوان به سادگی از کنار آنها گذاشت. حدادی پرافتخارترین ورزشکار ایران در تاریخ بازی‌های آسیایی و دارنده مدال نقره المپیک است، اما با عملکرد و رفتارهایش طی دو سه سال اخیر و البته قبل از آن ثابت کرد که ورزشکار حرفه‌ای به معنای واقعی نیست و سعی دارد با حاشیه به اهدافش برسد.

آن زمان که حدادی شخصاً مربی‌اش را انتخاب کرد و فدراسیون وقت (دوره ریاست مجید کیهانی) تحت فشار برای پرداخت مبلغ قرارداد این مربی آمریکایی قرار گرفت، کمتر کسی ابهام درباره وضعیت این پرتابگر را مطرح می‌کرد. هر بار که صحبت از چرایی سفرهای طولانی به آمریکا و مسائل این‌چنینی می‌شد، دوستان و موافقان تفکر حدادی بیان می‌کردند که او ضلع چهارم مدال‌آوری ایران در تاریخ المپیک است و شایستگی هزینه‌های گزاف را دارد، اما او نشان داد که مخالفت‌ها با سفرهای طولانی و پرداخت مبالغ بالا به مربی‌اش، بدون دلیل نبوده است.

حدادی چه برای حضور در آمریکا و کار کردن زیر نظر مستقیم «ویلکینز»، چه برای تمرین با این مربی در جزیره کیش و چه برای انجام تمرینات در غیاب مربی‌اش و فقط با برنامه‌های او، هزینه‌های زیادی را روی دست فدراسیون گذاشت. در این باره گفته می‌شود که در بسیاری از زمان‌ها مبلغ ماهیانه ۲۳ هزار دلار در زمان سفر به آمریکا و اندکی کمتر از آن برای دوران دور ماندن از مربی، برای حدادی به همراه مربی و ماساژورش هزینه شده؛ مبلغی که بسیار فراوان است و بودجه برخی فدراسیون‌ها را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید:

هزینه‌های میلیاردی برای هیچ/ چه کسی پاسخگوی اتلاف پول مردم است؟

نکته مهم این بود که پرداخت‌های فدراسیون دوومیدانی هیچ به طور مستقیم به مک ویلکینز و ماساژور اهل روسیه نبود و این پول توسط حدادی داده می‌شد که همین مسئله نیز زمینه‌ساز بحث‌های حاشیه‌ای بود و همیشه نیز بدون پاسخ می‌ماند.

این شرایط پس از دوران کیهانی و سرپرستی ایرج عرب و مهدی مبینی نیز وجود داشت و ظاهراً هیچکس به خودش جرأت نمی‌داد در این باره سؤال کند و خودش را مقابل حدادی قرار بدهد. در همان دوران سرپرستی موضوع خارپاشنه نیز به وجود آمد و انتقادات زیادی از حدادی صورت گرفت، اما اصرار او برای جراحی در آلمان و حمایت‌های کورکورانه و از روی ترس باعث شد تا او بیش از یک ماه به اروپا برود و چندین هزار دلار دیگر برای یک جراحی ساده که در ایران نیز انجام می‌شد، هزینه کند و پولش از جیب بیت‌المال برود.

تمدید قرارداد ویلکینز تا المپیک، به معنای آن بود که این هزینه‌های چند هزار دلاری ادامه دارد و نظارتی هم روی آن نیست. نکته جالب اینکه کمتر کارشناسی اعتقاد به مدال‌آوری دوباره حدادی در المپیک داشت، اما همه از ترس زبان تند این ورزشکار، ترجیح می‌دادند سکوت کنند.

هزینه‌ها در دوران ریاست هاشم صیامی نیز ادامه داشت؛ تا اینکه موضوع مصدومیت حدادی از ناحیه کمر منتشر شد. پس از انتشار این مطلب، حدادی با همراهی فدراسیون به دنبال تکذیب آسیب‌دیدگی بود و در همین باره فیلم‌هایی از تمریناتش در آمریکا را منتشر کرد تا نشان بدهد هیچ مشکلی نیست، اما اصل ماجرا چیز دیگری بود. وی با رسانه‌ای شدن مصدومیت دیسک کمر مجبور به بازگشت به ایران پس از چند ماه حضور در آمریکا شد و مسئولان توانستند این ورزشکار را از ینگه دنیا به سمت ایران برگردانند. تقریباً از آن زمان به بعد حدادی هرگز تمرینات قبلی را در ایران انجام نداد و مشخص بود که با این روند در المپیک موفق نخواهد بود. البته در همین دوران نیز عنوان می‌شد که هنوز پول به مربی آمریکایی بابت برنامه‌هایی که ارائه می‌کند، پرداخت می‌شود.

در این دوره تقریباً چهار ساله در حدود ۱۸، ۱۹ میلیارد تومان برای حدادی هزینه شد؛ چه برای حضورش در آمریکا و چه در زمان بازگشتش به ایران. او در این مدت هر زمان پولی پرداخت نمی‌شد، دست به انتقاد می‌زد و به نوعی درباره احتمال یک عملکرد نه چندان خوب در المپیک ۲۰۲۰ توکیو تهدید می‌کرد. این هزینه در حالی بود که هیچ‌گاه قرارداد رسمی مک ویلکینز منتشر نشد و حتی به دست فدراسیون هم نرسید. شاید به همین دلیل بود که این مربی پس از چهار سالی که پول گرفت، سر بزنگاه یعنی در المپیک حضور نداشت. البته این بهانه مطرح شد که ویلکینز با تیم چین به توکیو می‌رود؛ اتفاقی که ظاهراً نیفتاده و اثری از او در ژاپن دیده نشده است.

هزینه‌های سرسام‌آور و چند ۱۰ میلیاردی، سفرهای چند ماه به خارج از کشور، شفاف نبودن نحوه پرداخت پول مربی آمریکایی، انتقاد نکردن از ترس حدادی و ... همه اتفاقاتی بود که نتیجه آنها، ایستادن در رده ۲۶ در بین ۳۲ ورزشکار المپیکی  و ناکامی از صعود به فینال بود.

شاید وقت آن رسیده است که یک تجدیدنظر اساسی درباره آینده حرفه‌ای حدادی صورت بگیرد؛ آینده‌ای که با وضعیت جسمانی او بعید است فراتر از آسیا رقم بخورد.

احسان حدادی که پس از ناکامی در المپیک ریو گفته بود شرمنده هیچکس نیست، پس از تکرار این ناکامی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز با ادبیاتی دور از یک شأن یک ورزشکار حرفه‌ای و با حالتی طلبکارانه تأکید کرد که ناراحت نیست. البته که او نباید ناراحت باشد، چرا که صدها هزار دلار پول صرفش شده و او به لحاظ مالی حتماً تامین بوده است. اصلاً شاید به خاطر همین رسیدگی‌ها انگیزه لازم برای حضور در میدانی بزرگ همانند المپیک را نداشته است!

اگرچه حدادی دچار مصدومیت بود، اما این دلیل نمی‌شود که چنین عملکرد ضعیفی از خود نشان بدهد و بعد از ناکامی و افتضاحی که به بار آورد، با ادبیاتی طلبکارانه صحبت کند. شاید وقت آن رسیده است که حدادی که تعداد ناکامی‌هایش هر روز بیشتر می‌شود، با یک خداحافظی همه را خوشحال کند و جایش را به جوانانی شایسته بدهد که حداقل اگر درست پرتاب کردن را بلد نیستند، درست حرف زدن را بلدند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ایرج IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    15 1
    آقای حدادی ! شما احتمالا به قیامت و حساب کتاب آن اعتقاد داری ؟؟ به حق الناس چطور ؟؟ چند درصد مردم ایران ( بخصوص قشر ضعیف و محروم جامعه ) راضی به این پرداخت های نجومی به شما هستند ؟؟
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      1 0
      اگه اعتقادی بودکه واردمسابقات نمیشدکه اصلأ هیچ دستاوردی برای کشورتا حالا نداشته
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      0 0
      آخه اینم شد ورزش که اینهمه پول خرجش می کنند؟! پرتاب دیسک؟!! آیا واقعا در این کار هنری نهفته است؟ که چی بشه؟ طرف یه دونه سی دی برمیداره پرتاب میکنه و تموم، هزار تومن هم از سرش زیاده.
  • دونده IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    19 1
    با اتلاف هزینه های بی حساب میخواد مدال بگیره
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    8 3
    خدایا شکرت که این مفت خور بی عار ودرد و رسوای عالم کردی...توی شرایط که مردم درفقر ورنج هستن این اقا درشرایط فوق ایداه ال تو امریکا داره تفریح میکنه بعد که ضایع شده میگه بفکر مسابقات سال آینده هستم .اوف برتو بی حیا
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    11 7
    خدایا اگه یک میلیونیوم این پول هزینه امثال فروغی ها میشد چه افتخاراتی که نصیب این ملت میشد افسوس وافسوس
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    7 1
    مملکت ما همینه هرکی زیادسروصداکنه بیشترمیبره ۲۰میلیارد برای رده ۲۶اخه منم اگه میرفتم بهترازاین می اوردم لازم نبوداینهمه پول بیت المال خرج بشه
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    9 1
    ``حداقل اگر درست پرتاب کردن را بلد نیستند، درست حرف زدن را بلدند`` این جمله حق مطلب بود. سالهاست که برای این به اصطلاح ورزشکار بی اخلاق هزینه شده بدون هیچ دستاوردی
  • رضا IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    23 0
    به نظرم مجموعه وزارت ورزش باید با خداحافظی مردم را خوشحال کند
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    4 0
    اموال بیت المال خوردن ندارد اینها در همین دنیا و یا آخرت آثارش بروز خواهد کرد کاش کسی بود یک میلیونم مبلغ خرج شده برای این ورزشکار خرج جوانان متدین و متخصص مملکت می کرد تا چرخ صنعت و اقتصاد و فرهنگ و ایمان مردم بچرخد
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    6 0
    وقتی رکورد المپیک74 رکورد جهانی 69 با 58متر رفتی سیزده بدر.....باید استعداد یابی کرد کسانی که میتوانند نزدیک رکورد المپیک پرتاپ کنند پیدا کرد.
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    7 0
    بلند تر! نکبت ها فریاد می زنند!
    • امین IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      1 0
      اگر علی بیرو رو‌ میفرستادن نزدیک به رکورد المپیک پرتاب می کرد
  • احسان IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    8 6
    نگران بیت المالین؟ جلوی دزدها و اختلاسگرها رو بگیرین
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    4 1
    شاید وقت آن رسیده است که حدادی که تعداد ناکامی‌هایش هر روز بیشتر می‌شود، با یک خداحافظی همه را خوشحال کند و جایش را به جوانانی شایسته بدهد که حداقل اگر درست پرتاب کردن را بلد نیستند، درست حرف زدن را بلدند. عالی بود
  • مجید IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    5 2
    منکه راضی نیستم یه قرون به این نامرد از بیت المال پول بدن. خدا ذلیلش کنه.
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    2 5
    کینه صحبت های چند سال پیش در انتقاد از معجزه هزاره سوم در این گزارش پیداست احمدی نژادی ها بازگشته اند اینبار به صورت دیگر
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    1 1
    همیشه طلبکار، بازنشسته
  • امیر IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    6 8
    4 طلای بازیهای آسیایی و نقره المپیک نمک نشناسی هم حدی داره پر افتخار ترین ورزشکار دو میدانی کشور هستند ایشون
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    2 2
    از زبان یکی از همین مفسران ورزشی شنیدم که این جناب حدادی قرار است برای بازیهای 2022 آسیا پرتابگر ایران باشد! اصلا فکر نمیکنم که فدراسیون حالا حالا ها دست از سر این پرتابگرپرحاشیه که تاریخ مصرفش مدت هاست منقضی شده بردارد.
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    2 1
    وقتی پرسپولیس واستقلال میخورنداینم خواهدخورد یکجا همتون جمع کنیدنیازی به شمانبوده ونیست
  • ابو IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    4 0
    فرق احسان حدادي با نجمه خدمتي اين است كه او از عملكرد افتضاحش با آن هزينه هنگفتي كه با شانتاژ و زرنگي به فدراسيون تحميل كرد گفت حتي ناراحت نيستم ولي خدمتي با آنهمه كمبود خود را بدهكار ميداند و بسيار ناراحت .
  • DE ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    2 1
    بایدم اینقدر پرروباشه اخه ورزشکاری که جنبه ها وموازین اخلاقی رورعایت نمیکنه ودایماهم مدعیه به چه دردی میخوره که این همه پول بابتش هزینه بشه بره به جهنم!تنهادلیل پرروشدن اینجورادمااینکه چون دراین رشته هاادم مطرحی نداریم ورقابتی هم وجودنداره این ادم دیگه زیادی توهم برش داشته وجوگیرشده که براخودش کسیه مردک عوضی فاسد!
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    1 1
    اگر ماهانه ۳۹۵ میلیون تومان به مدت چهار سال هزینه یک ورزشکار بااستعداد و زحمتکش و بی ادعا و متعصب که تو این مملکت کم هم نبستند شده بود والله قسم مدال طلای المپیک هم در این رشته میگرفتیم. ماهانه ۴۰۰ میلیون تومان دادید به ایشون در حالیکه من مصاحبه ش تو توکیو رو می دیدم قیافه ش داد میزد برای لبگ داخلی هم آماده نیست چه برسه به المپیک. چرا باید از ورزشکار بترسید؟ یا از اینور بام میافتید یا از اونورش. همیشه کارتون اینه!
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    2 2
    این همه برا مملکت مدال های رنگی آورد هیچی نگفتین حالا که یه بار حذف شده ابن جوری توهین میکنید بهش .توف تو روتون .حیف ورزشکاران مثل ایشون که با پرچم این کشور برا این مردم ناسپاس می‌ره مسابقه میده.
  • بوفالوی عجیب IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    2 2
    من حاظرم با حقوق ماهی ۴میلیون و بیمه و جا خواب خوب و ی دست لباس ورزشی مناسب و روزی دو وعده غذا در حد ساندویج فلافل با نون اضافی و ی لیوان دوغ بیام جای این حداد ، جون شما هر چیزی بگید ی سی چهل متر بیشتر از نفر دوم پرتاپ میکنم
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    0 1
    این بحث نخ نمای (( سوء استفاده از بیت المال)) رو تموم کنید. کشورهای دیگه برای تمام ورزشکارانشون از این پولها خرج میکنن. برای المپیک هرچی خرج بشه کمه ، چون بهترین فرصت برای بالا بردن پرچم یک کشور است . اگه نگران بیت المال هستید بروید در عرصه های دیگر یقیه ی کسانی رو بگیرید که میلیونها دلار از بیت المال خرج خودشون و آقازاده هاشون می کنند . زورتون به اونها نمیرسه ؟ نه ؟ برای همین دیوار کوتاه تر از ورزشکاران المپیکی پیدا نمی کنید
  • حسن IR ۰۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    1 0
    با سلام.‌اظهار نظر خواستی ندار.م . فقط میتوانم بگوییم شهدا شرمنده ایم.‌ه بسیجی شهیدی که نمیگذشتند از طریق اداره به جبهه بزود‌ تنها راهی به ذهنش رسید ۴۵ روز مرخصی استحقاق اش را گرفت و روانه جبهه شد و با تمنا به درگاه ایزد منان و گریه و زاری از خدا شهادت را برای خود به ارمغان آورد.
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    1 0
    این یارو بنفشِ.
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    0 0
    اون دو نفری که گفتن ایشون افتخار آورده حالا یکبار هم نتونست اولا دو تا المپیکه که فقط زنگ تفریح شدن برا حریفها ایشون و مجموعا هشت سال حقوق و مزایا و سفر خارجی و عمل های لاکچری داشتن برا دو تا چند ساعت که فقط برن و از رکود خانومهایه پرتابگر هم در دنیا کمتر پرتاب کنن.گردن میگیرم با مربی خودش هم گاوبندی کرده و یک دهم از پول قرارداد رو بهش داده الباقی رو پشت دست خودش خورده.وای بهت احسان حدادی از عذاب قبر و قیامت با پولهایه بیت المال ه مسلمان ه شیعه دوازده امامی.اونی هم میگه اگه نگران بیت المالید برید اختلاسگرها رو بگیرید بدونه اونا هم لنگه ی همین آقا هر کدوم در جایگاه خودش و هر کدوم با عذاب خوارکننده ی خدای جبار
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    1 0
    بندازینش بیرون ....! با این پول ها کلی استعدادمیشد کشف کرد و پرورش داد نه یه پیر پاتال مفت خور.
  • Arash IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 0
    بی انصاف نباشیم .احسان بهتدین ورزشکار تاریخ ما در این رشته هستش.یادمون باشه که طاقت دوری یک شب را از خانواده ندهریم .ولی امثال احسان ماهها در اردو هستن.چرا احسان پس پولهایی که فوتبالیستا میگیرند و هنوز تو آسیا به جایی نرسیدیم ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس