پسر قذافی

پسر ارشد دیکتاتور سابق لیبی در مصاحبه با یک روزنامه آمریکایی با ابراز تمایل برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور، گفت هم اکنون زمان بازگشت به گذشته است.

به گزارش مشرق، «سیف الاسلام» پسر «معمر القذافی» دیکتاتور سابق لیبی گفت که خواستار بازگرداندن اتحاد از بین رفته در لیبی پس از یک دهه هرج و مرج و ناآرامی در این کشور است.

وی این سخنان را در مصاحبه‌ با روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در داخل محوطه ویلای دو طبقه خود در شهر «زنتان» در غرب این کشور در شمال آفریقا مطرح کرد.

سیف الاسلام ۴۹ ساله که از سوی دادگاه جنایی بین‌المللی به دلیل جنایت‌های جنگی تحت پیگرد قرار دارد در این مصاحبه گفت سیاستمداران طی یک دهه گذشته هیچ چیزی جز «بدبختی» برای لیبی به همراه نداشته‌اند.

وی در این مصاحبه گفت: «هم اکنون زمان بازگشت به گذشته است. کشور به زانو افتاده است. هیچ پولی نیست. هیچ امنیتی وجود ندارد و زندگی در اینجا نیست».

معمر قذافی پس از آنکه ۴ دهه قدرت را در لیبی در دست داشت در انقلاب سال ۲۰۱۱ توسط مردم سرنگون شد.

در آن حوادث، سه نفر از ۷ پسر قذافی کشته شدند اما سرنوشت سیف‌الاسلام پس از این حوادث نامعلوم ماند. این در حالی بود که وی یک روز پس از کشته شدن پدرش توسط یک گروه مسلح دستگیر شد.

۴ سال پس از سرنگونی معمر قذافی، دادگاهی در طرابلس، سیف الاسلام را با حکمی غیابی به دلیل جنایت‌هایی که در جریان انقلاب این کشور مرتکب شده بود به اعدام محکوم کرد.

پس از آن نیز دادگاه بین‌المللی جنایی نیز خواستار محاکمه وی شد.

سیف الاسلام در مصاحبه خود گفت که وی یک فرد آزاد بوده و در حال سازمان‌دهی بازگشت به عرصه سیاست بوده و کسانی که وی را دستگیر کرده بودند هم اکنون دوستانش هستند.

وی به نیویورک تایمز گفت که گروه مسلحی که وی را دستگیر کرده بودند در نهایت فهمیدند که وی می‌تواند متحد قدرتمندی باشد.

در حالی که انتظار می‌رود انتخابات عمومی در لیبی روز ۲۴ دسامبر آینده (۳ دی ۱۴۰۰) برگزار شود، هرگونه بازگشت سیف الاسلام به عرصه سیاست لیبی با موانعی از جمله محکومیت وی در دادگاه طرابلس و تحت پیگرد بودنش توسط دادگاه جنایی بین‌المللی مواجه خواهد بود.

سیف الاسلام که در انگلیس تحصیل کرده، گفت اطمینان دارد در صورتی که اکثریت مردم لیبی وی را به عنوان رهبر انتخاب کنند، این موضوعات قانونی قابل حل شدن هستند.

فرزند دیکتاتور سابق لیبی گفت: «من برای ۱۰ سال از مردم لیبی دور بوده‌ام. باید آهسته آهسته بازگردیم. باید اندک اندک افکار آنها را بدست بیاوریم».

وی در پاسخ به این سوال که چطور در خانه مردم لیبی به دنبال سرپناه بوده، ‌گفت: «ما همانند ماهی بوده و مردم لیبی همانند دریا برای ما هستند. بدون آنها، ما میمیریم. اینجا جایی است که ما حمایت دریافت می‌کنیم. ما اینجا پناه می‌گیریم. اینجا مبارزه می‌کنیم و از اینجا حمایت دریافت می‌کنیم. مردم لیبی برای ما اقیانوس هستند».

به دنبال مداخله جدی ترکیه در جنگ داخلی لیبی از ژوئن ۲۰۲۰ و شکست نیروهای خلیفه حفتر و نیز رسیدن طرفین به شهر سِرت، به عنوان نقطه‌ای حیاتی میان آنها و هشدار مداخله مستقیم نظامی مصر، طرفهای درگیر باکنار گذاشتن جنگ، ضمن اعلام آتش بس بر راه حل‌های دیپلماتیک تاکید کردند. پس از این بود که مذاکرات و گفتگوهای سیاسی درباره بحران لیبی (اکتبر ۲۰۲۰ در ژنو و نوامبر ۲۰۲۰ در تونس) ادامه یافت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    1 2
    عین پدرش به درک واصل میشه.
  • علی IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    1 2
    ای بی دین پدرت مسلمانان را کشت تو هم به بدترین وضع کشته خواهی شد
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    0 1
    مثل ایرانه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس