برداشت 16 هزار میلیارد تومانی بانک مسکن از جیب مردم/80 درصد اقساط بازگشتی مسکن مهر کجاست؟

بر اساس اطلاعات وزارت راه و شهرسازی، خط اعتباری مسکن مهر در دولت دهم با مبلغ ۴۵ هزار میلیارد تومان کار خود آغاز کرد.

به گزارش مشرق، بزرگترین پروژه ساخت مسکن در کشور با عنوان مسکن مهر فراز و نشیب‌های گسترده‌ای را در سال‌های اخیر تجربه کرده است.

این پروژه که با هدف صاحب‌خانه کردن ۴.۲ میلیون خانوار فاقد واحد مسکونی کلید، خورد از اوایل دهه نود به طور رسمی شروع به کار کرد و قرار بود تا انتهای سال ۹۵ شاهد تکمیل این پروژه باشیم.

با وجود اینکه پروژه مسکن مهر با پیشرفت ۸۰ درصد به دولت یازدهم تحویل داده شد، اما در طول ۸ سال گذشته همچنان وعده‌های تکمیل آن ادامه دارد و حکایت واحدهای مسکونی این پروژه باقی مانده است.

یکی از چالش‌ برانگیزترین اجزای پروژه مسکن مهر مباحث مرتبط با تامین مالی این پروژه است که از محل خط اعتباری در نظر گرفته شده بانک مرکزی تامین شد. بسیاری از مسئولان دولت یازدهم و دوازدهم، به دفعات تامین مالی این پروژه را سنگین و تورم زا خطاب کرده و آن را ریشه افزایش قیمت‌های اوایل دهه ۹۰ تلقی کردند.

البته بخشی از بدنه کارشناس اقتصادی نیز شیوه تامین مالی پروژه مسکن مهر به واسطه افزایش قابل توجه رونق در صنایع مرتبط با ساختمان و اشتغال ایجاد شده به عنوان ضربه‌گیر و لنگر تورمی بازه زمانی دهه ۹۰ دانسته و معتقدند، افزایش نقدینگی به شرط تخلیه در تولید همانند پروژه مسکن مهر به بزرگ شدن کیک اقتصاد و بهبود شرایط کمک می‌کند.

برداشت ۱۶ هزار میلیارد تومانی بانک مسکن از جیب مردم/۸۰ درصد اقساط بازگشتی مسکن مهر کجاست؟

*بررسی سیر تاریخی خط اعتباری مسکن مهر

تامین مالی پروژه ساخت ۴.۲ میلیون مسکن معادل حدود ۲۰ درصد از واحدهای مسکونی دارای سکنه کشور یک اتفاق نقطه‌ای و محدود در فضای اقتصادی کشور نیست، بلکه خط سیر طولانی مدت است که تحلیل درست پیرامون آن مستلزم آگاهی از این روند است.

بر اساس اطلاعات وزارت راه و شهرسازی، خط اعتباری مسکن مهر در دولت دهم با مبلغ ۴۵ هزار میلیارد تومان کار خود آغاز کرد. تا انتهای دولت دهم ۳۹ هزار میلیارد تومان از ۴۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده، معادل ۸۶ درصد از مبلغ مذکور در قالب تسهیلات ساخت مسکن به خانوارهای فاقد واحد مسکونی داده شد.

پس از استقرار دولت یازدهم، مبلغ ۱۰.۵ هزار میلیارد تومان از محل اقساط بازگشتی به خط اعتباری ۴۵ هزار میلیارد تومانی اضافه شد.

با توجه به اینکه این مبلغ از محل اقساط بازگشتی تامین شد، لذا عنوان کردن این مسئله که خط اعتباری پروژه مسکن مهر ۵۵.۵ هزار میلیارد تومان است، صحیح نبوده و میزان خط اعتباری همان مبلغ ۴۵ هزار میلیار تومان است.

با گذشت ۸ سال از فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم از ۴۵ هزار میلیارد تومان خط اعتباری به اضافه ۱۰.۵ هزار میلیارد تومان اقساط بازگشتی، تاکنون ۵۴.۵ هزار میلیارد تومن قرارداد تسهیلات با متقاضیان مسکن مهر منعقد شده و تا این لحظه ۵۲.۵ هزار میلیارد تومان از این تسهیلات به خانوارهای مذکور پرداخت شده است.

*انحراف ۲۷.۵ هزار میلیارد تومانی اقساط بازگشتی مسکن مهر

نکته قابل توجه پیرامون تامین مالی پروژه مسکن مهر، اقساط بازگشتی ۳۵ هزار میلیارد تومانی این پروژه است که بر اساس مصوبه هیئت وزیران در دولت دهم قرار بود، بار دیگر در قالب تسهیلات ساخت مسکن به مردم پرداخت شود.

توجه به آمار پرداخت تسهیلات توسط دولت یازدهم و دوازدهم، تاکنون تنها ۷.۵ هزار میلیارد تومان از اقساط بازگشتی مسکن مهر بار دیگر در قالب تسهیلات ساخت به متقاضیان فاقد مسکن پرداخت شده و ۲۷.۵ هزار میلیارد تومان از اقساط بازگشتی پروژه مسکن مهر بر خلاف مصوبه هیئت وزیران در محل‌های به غیر از تسهیلات ساخت واحد مسکونی توسط بانک عامل مسکن در دولت یازدهم و دوازدهم هزینه شده است.

بر اساس اطلاعات موجود، دو مقصد پرداخت تسهیلات خرید مسکن در قالب صندوق پس انداز یکم و همچنین پرداخت تسهیلات بین بانکی به عنوان مقصدهای ۲۷.۵ هزار میلیارد تومان اقساط بازگشتی مسکن مهر معادل ۸۰ درصد از کل اقساط بازگشتی این پروژه نام برده می‌شود، اما بانک مسکن تاکنون اطلاعاتی پیرامون این مسئله منتشر نکرده است.

برداشت ۱۶ هزار میلیارد تومانی بانک مسکن از جیب مردم/۸۰ درصد اقساط بازگشتی مسکن مهر کجاست؟

*فرصت خط اعتباری مسکن مهر توسط دولت تدبیر و امید به تهدید تبدیل شد

در همین راستا کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند، خارج شدن اقساط بازگشتی مسکن مهر از مسیر تولید و تغییر جهت حرکت به سمت مقاصد غیر تولیدی توسط دولت یازدهم و دوازدهم منجر به تورم‌زا شدن خط اعتباری این پروژه شده و متولیان مسکن دولت تدبیر و امید به دلیل تخطی از مصوبه هیئت وزیران مسئول این موضوع هستند.

فارغ از اینکه متولیان مسکن دولت تدبیر و امید فرصت خط اعتباری مسکن مهر برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی را به شرایط تورمی و افزایش قیمت‌ها تبدیل کردند، بررسی برخی گزارشات تاریخی از تصمیمات پیرامون این خط اعتباری از سوء مدیریت‌های دیگری در این حوزه پرده‌برداری می‌کند.

*بدهی ساختگی ۱۶ هزار میلیاردی بانک مسکن روی دست دولت

برای مثال، یکی از تعجب‌برانگیزترین سوء مدیریت‌ها پیرامون خط اعتباری مسکن مهر در مرداد ماه سال ۹۶ و در حد فاصل تغییر دولت یازدهم و دوزادهم رخ داد.

در همین ارتباط، به استناد قرارداد منعقد شده بین بانک مرکزی و بانک عامل مسکن، سود تسهیلات ساخت مسکن مهر از محل خط اعتباری و اقساط بازگشتی معادل ۵.۲۳ درصد تعیین شد. از این نرخ سود ۲ درصد برای بانک مسکن و ۳.۲۳ درصد برای بانک مرکزی در نظر گرفته شده بود.

با وجود نرخ سود مصوب قرارداد، بانک عامل مسکن در ترازنامه منتهی به تابستان سال ۹۶، در اقدام غیر قانونی و بر خلاف قرارداد با بانک مرکزی، سود این تسهیلات را معادل ۱۲  درصد تعیین کرد و با مد نظر قراردادن همین نرخ ۱۲ درصدی در اسناد خود سود افشا کرد.

به استناد اطلاعات بدست آمده، ما به تفاوت نرخ سود ۵.۲۳ درصد و نرخ سود ۱۲ درصد در ترازنامه بانک مسکن مبلغی نزدیک به ۱۶ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که برخلاف قانون در ترازنامه بانک مسکن تحت عنوان سود افشا شده بود.

با وجود برگزاری جلسات چالشی میان، بانک مسکن، بانک مرکزی و دو وزارت‌خانه دولت در نهایت سود ۱۶ هزار میلیارد تومانی ساختگی و بر خلاف قرارداد بانک مسکن مورد تایید بانک مرکزی قرار گرفت و این مبلغ در قالب بدهی به بانک مسکن به دولت و جیب همه مردم تحمیل شد.

به طور کلی خط اعتباری درنظر گرفته شده در دولت دهم زمینه بزرگ شدن کیک اقتصاد کشور و حرکت لوکوتیو اقتصادی به نام مسکن را مهیا کرد اما اقدام و سوءمدیریت‌ها اتفاق افتاده در دولت تدبیر و امید سبب شد تا این فرصت به تهدید تبدیل شده و تسهیلاتی که می‌توانست زمینه خانه‌دار شدن مردم را مهیا کند به بخش غیر مولد اقتصاد و در نهایت ایجاد تورم تبدیل شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • متقاضی مسکن مهر IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    23 2
    اینکه می گوییم مسکن مهر اصحاب اخدود است و همه در کنار چال آتش سوختن ما را تماشا کردند و کاری نکردند با همین دو مطلب اثبات میشود موضوع ماموریت برای نابودی اقتصاد و رضایت مردم بود و اینکه از جیب همه برداشت شد بارها عرض کردیم برنامه های فراوانی بود که عموم مردم را از موضوع مسکن مهری ها منزجر کنند و در ادبیات شان انانرا مزاحم القا کنند درکنار آن بسیار کوشیده شد با توهین های مکرر در کنار زیان و ضربه های تمام نشدنی متقاضیان را به جای اعتراض به وزارت به میدان تقابل با نظام و رهبری بکشند تاریخ روزی این زخم عمیق را بازگشایی خواهد کرد اما ..
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      2 6
      خداوند وزیر مسکن اخوندی مورد لعن و نفرین قرار دهد که به فقرا و مستاجرها خیانت کرد.باید قوه قضائیه او را بخاطر خیانت به ملت محاکمه کند تا بماند در دادگاه عدل الهی
    • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      2 3
      اگر تخلفی صورت داده لطفا مدارک خود را به قوه قضائیه تحویل دهید . با انتشار مطالب در رسانه ها خوراک خوبی برای منافقین و ضد انقلاب درست می کنید و موجبات دلسردی بیشتر مردم را فراهم می کنید . با وجود شما نیازی به دشمن نداریم . دشمن دانا بلندت می کند ....بر زمینت می زند نادان دوست
  • ناراضی وضع موجود US ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    9 3
    ميبينيد كه باز هم درود بر احمدي نژاد
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      1 5
      جناب احمدی نژاد که انتخابات را قابل ندانستند !!!! که در آن شرکت کنند (چون خودشان تائید صلاحیت نشدند ) و به تبع آن نیز نتوانستند به منتخب مردم یعنی جناب حجت الاسلام رئیسی رای دهند و یا حتی حمایت کنند !!!!!. پس باز هم می بینیم جنابشان رای به اجتهاد خود دارند و از خودشان اعلم تر نمی بینند!!! علیرغم فرمایش مقام معظم رهبری حفظه الله در شرکت همه مردم در انتخابات (حتی آنان که با جمهوری اسلامی ایران زاویه دارند اما ایرانی و ملی گرا هستند )باز هم بر طبل تو خالی خودشان کوبیدند و خودشان را از این به اصطلاح (ظلم) دور کردند آن هم در شرایطی که حتی در تشخیص موقعیت حساس ایران اسلامی با این همه منافق داخلی و دشمن ددمنش و فریب کار خارجی که به هر شکلی چه بد عهدی و چه ترور دانشمندان و سلحشوران نسبت به ایران اسلامی ظلم کردند ، آشکارا خود را به صورت تصنعی به غفلت زدند. از کارهای دیگرشان چیزی نمی توانم بگویم که ملاک حال افراد است،شاید بهتر است زیاد زیر این علم سینه نزنید که برای چیزی سینه می زنند که شاید از دید و اجتهاد خودشان دلسوزانه باشد اما ظاهرا ربطی به گام دوم انقلاب اسلامی ندارد. الله اعلم. اللهم عجل لولیک الفرج
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      4 0
      هر کسی با ولایتمداری و مقام معظم رهبری حفظه الله زاویه پیدا کرد از چشم مردم می افتد .
  • کارمند وزارت را و شهرسازی IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    35 0
    سلام علیکم ؛ این هم یکی دیگر از هزاران سوء مدیریت جناب آقای محمد اسلامی وزیر محترم راه و شهرسازی و مدیران اتوبوسی مازندرانی ایشان است . وقتیکه فردی فقط و فقط به علت همکلاسی دانشگاه آمریکا بودن در دهه ها پیش ، با جناب آقای محمود واعظی رئیس دفتر محترم رئیس جمهور ، به پست وزارت رسیدن ، بیشتر از این نباید انتظار داشت .
  • رسول..... IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    4 0
    سلام دقیقا در اولين سال شروع مسکن مهر در شهرستان خرامه فارس در طی چند مرحله و حدود یک سال و نیم حقیر مبلغ 25ملیون که ده ملیون آن وام بانک انصار با بهره 28% و بقیه آن ک حدود 15میلیون بود با فروش طلاهای همسرم در این پروژه ثبت نام کردیم. الان بعد از این مدت هنوز واحد ما را تحويل نداده اند. اما نکات عجیب مسکن مهر شهرستان خرامه.. زمان ثبت نام منشی ساده ای بود.. امروز همین منشی ساده دهدار روستایی و نامزد شهرداری بخشی از شهرستان خرامه شده اند.. آیا قانون از کجا آورده ای وجود دارد آیا تحقیق و تفحص در مسکن مهر خرامه انجام شده است ادم هایی از طبق همین مسکن مهر خرامه از فرش ب عرش و ماشين خودش و همسرش قیمت هر کدام زیر سیصد ملیون نیست ما نیز در طی دوازده سال اجاره و اجاره و آه و حسرت کجاست فریاد رسی ک ب فریاد ما رسد رنگ و ریا و فساد در مسکن مهر خرامه جولان می‌دهد.. کو گوش شنوا.....
  • کارشناس وزارت راه و شهرسازی IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    11 0
    با سلام و احترام ، وقتیکه جناب آقای محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی هیچگونه آشنایی با این وزارتخانه امور زیربنائی و فنی نداشته باشند و صرفن با آوردن مدیران اتوبوسی از استان محترم مازندران ، به فکر جیب خود و مدیرانشان باشد . این افتضاح در ستاد مرکزی وزارت راه و شهرسازی ، سازمانها و شرکت های تابعه بوجود می آید. از زمانیکه این وزارتخانه عظیم ، به نام وزارت طرق و شوارع بوده ، تا کنون ، چنین مدیران بی کفایتی به خود ندیده و نخواهد دید.
    • کرم IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      1 5
      جناب کارشناس راه از اون صرفن نوشتنت مشخصه کارشناسیت هم خوب از آب در میاد
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      4 0
      با سلام و احترام ، بررارر باید برگردی سره شالیزارت استان سرسبز مازنذزان ، ناراحتین؟
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      6 0
      بررراررر ، آب تهران بهت ساخته ؟ سخته از بلوار آفریقا دل بکنی ؟ سخته برگردی شهرتون ؟ سره شالیزاره سرسبزت استان همیشه سرسبز و محترم مازندران ؟!
    • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      4 0
      سلام ، دیگه نمی روم ولایت ...
  • کارمند IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    6 0
    سلام علیکم ، جناب آقای محمد اسلامی وزیر محترم راه و شهرسازی ، در مناسبت های مختلف به جای پرداخت پاداش مالی ، اقدام به آوردن انار از استان مازندران بعنوان پاداش یلدا ، آ‌وردن ماهی پرورشی از مازندران ، آوردن نارنگی و برنج گوشت مرغ از مازندران ، آوردن مدیران اتوبوسی از مازندران مانند: آقایان : عیسی حسینی ، عبوری ؛ نبئیان ، امیدی محمود زاده ، احسانی و ...
    • کارمند وزارتخانه IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      6 0
      سلام علیکم ، جناب آقای سید عیسی حسینی اول شاکله مرکز حراست وزارتخانه را بهم زدند و بعد از اینکه با سلام و صلوات به پست معاونت توسعه منابع مدیریت و منابع - وزیر منصوب شدند ، که غوغا نموده و با پست مقامات بازنشست شدند.
  • IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    4 0
    بانک مسکن ازچندین قال قبل شروع کرده به دزدی بنده از استان گلستان شهر علی آباد کتول وام تعمیرات گرفتم حدود دوسال قبل تسویه کردم از آن موقع تاحالا مبلغی بیش از ۱۵۰هزار تومان تو حسابم مسدود شده هیچ کسی جوابگو نیست میگن مشکل از تهران است
  • IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    6 0
    سپرده گذاری در بانک یعنی بی ارزش کردن پول خود. سپرده گذاری در بانک یعنی تورم . یعنی خالی کردن جیب همه ملت.
  • ناشناس JP ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    9 0
    سلام. رییس قوه قضاییه سفت و سخت و محکم موضوع پی گیری شود و مقصران بدون هیچ مماشاتی به اشد مجازات محکوم شوند. مردم نیز پشت شما هستند
  • محمد IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    7 1
    ببخشید بانک مسکن تا ورشکستگی پیش رفت طوری که وزیر احمدی نژاد گفت این بانک ورشکسته س .و طبق قول قرار دولت قسمتی از پول توسط دولت باید به بانک مسکن داده میشد به مدت ۱۰ سال ولی از سال دوم سوم دولت از پرداخت ان خودداری کرد بعد شما و نویسنده تون با غرض ورزی میاین برعلیه ارگان دولتی و بانک ها صحبت میکنید
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    4 0
    متاسفانه مسکن مهر بدون توجه بمصوبه مجلس قوانین من دراوردی برای دریافتن هزینهازمالکین دارد واحدهائی که خام باکمترین کیفییت تحویل داده که حداقل باید۱۵۰ میلیون داخل انهارا درست کرد اعم ا پکیچ وکابینت وغیرو اگرمالکی پول میداشت دزاین منطقه خرید نمیکرد بهرحال یکواحد خام درمسگن مهر بخصوص درپردیس باتکمیل ۸۰۰ الی ۹۰۰میلیون اب میخورد
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    7 0
    وملبانک وماادراک مع البانک!
  • کارمند بانک مسکن IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    2 4
    باسلام خدمت دوستان اگر اطلاعات میدید لااقل کال بفرمایید طی قراردادبانک مسکن وبانک مرکزی قرار بر این شد که بانک. مبلغ بدهي خود به بانک مرکزی رو به علت عدم دریافت اقساط تسهيلات مسکن مهر وبافت فرسوده ومسکم روستایی از10 سال آینده به بانک. مرکزی باز پرداخت کنه اراءه اطلاعات غلط باعث بد بینی مردم به بانک میشه
  • قاسم IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    6 0
    بانک ها به اسم دادن تسهیلات به مردم در اصل در حال غارت مردم هستند
    • سید محمد صادق IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      4 0
      نگیر تا غارت نشوی ... اخوی
  • mehdi2531 IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    5 0
    سلام جناب مشرق لطف کنید تحلیلی ارائه بفرمایید که چرا با این همه فضاحت دولت تدبیرو وامید رهبری مانع از استیضاح و برکناری وی شدند؟
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    0 5
    با وجود برگزاری جلسات چالشی میان، بانک مسکن، بانک مرکزی و دو وزارت‌خانه دولت در نهایت سود ۱۶ هزار میلیارد تومانی ساختگی و بر خلاف قرارداد بانک مسکن مورد تایید بانک مرکزی قرار گرفت و این مبلغ در قالب بدهی به بانک مسکن به دولت و جیب همه مردم تحمیل شد
  • گمنام IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    6 0
    تا متخلفین رو در ملاء عام شلاق نزنید هر آشغالی به خودش اجازه میده دزدی کنه و اوضاع مملکت رو بهم بریزه / متاسفانه هیچ عامل بازدارنده ای برای مسئولین وجود نداره عامل بازدارنده فقط برای مردم جامعه هست
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    4 0
    مدیران و تمام عوامل درگیر در این قضیه بازداشت و محاکمه و مجازات کنید درست مثل کسانی که علیه امنیت ملی اقدام کردند عمل کنید
  • شهریار پوراحمدی IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    5 0
    در سایه رهبری داهیانه آیت الله عظیم الشانمان وتاکیدشان برکش ندادن مفاسدمسئولان حاصلش لااقل درین مواردیکدست بودن مسئولین وبانک‌ها وارگانهادردست کردن به جیب ملت و خارج کردن ته مانده و بقایای موجودی ملته که حتی خیلی ازآنهااز زمان حکومت شاهنشاهی پس‌انداز کرده بودن اکنون به یمن حکومت اسلام بتدریج وبافروش آن برای سیر کردن شکم خانواده هزینه می‌کنند .
  • ندا IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    5 0
    مسکن مهر فرج آباد چالوس ده ساله تمام نشده وام 40 ملیونی 64 ملیون واسه ما تمام شد قسط هم شروع شد خبری از اتمام نیست
  • هموطن IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    6 0
    سلام ، جناب آقای محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی جناب آقای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ، جناب آقای بیژن زنگنه ، می بایست در زمان فتحعلیشاه قاجار به صدارت می رسیدند .
  • ساسان IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    5 0
    همتان دزدید از جمله بانک ها مردم رو بیچاره کردند. خدا لعنتتون کند
  • دلسوز IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    5 0
    با سلام ، باز هم پای آقای محمد اسلامی وزیر محترم راه و شهرسازی ، در میان است ، همیشه پای ایشان در میان است ...
  • کارمند IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    5 0
    سلام ، جناب آقای محمود خان واعظی رئیس دفتر محترم رئیس جمهور ، با معرفی جناب آقای محمد اسلامی بعنوان وزیر راه و شهرسازی ، به جناب آقای شبخ حسن روحانی رئیس جمهور ، چشم بازار را درآورد .
  • مریم IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    4 0
    همین بی قانونی وانتصابات خویشاوندی وتبعیض علاوه بروزارت مسکن دربانک مسکن وشرکتهای تابعه آن هم به شدت رایج بود وضربه های زیادی شرکتها دربخش تولید ومنابع انسانی بااین رویه تبعیض درتغییرمدیریت وجذب وجابجایی نیروواعطای تسهیلات بانکی خوردکه شاهدرکود دربخش تولید مسکن بودیم
    • کارمند بانک مسکن IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      4 0
      سلام علیکم ، با انتصاب جناب آقای محمد اسلامی به سمت وزیر راه و شهرسازی ، در واقع ستاد مرکزی وزارتخانه ، سازمان ها و شرکت های عظیم تابعه ، بعنوان شعبه مازندرانی های مقیم مرکز ، تعیین گردید .
  • علی IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    4 0
    بانک مسکن رو تا جایی که اطلاع دارم به خاک سیاه نشوندن خدا پیغمبری چقدر بانک مسکن به خانه دار شدن مردم کمک کرده؟الان که قیمت خانه بالا رفته رو نمی گم طرف خونه ۷۰میلیون خریده بود ۸۰درثدش وام بانک مسکن بود سودش ۴۰میلیون میشد الان شده چندین میلیارد امام سود بانک همن ۴۰میلیون موند،البته بانک دولتی هستش و وظیفه اش خانه دار کردنمردم هستش و این جزو رسالت بانک مسکن هست ولی خدا پیغمبری یکم منصفانه قضاوت کنیم واقعا هیچ بانکی منابعش مثل بانک مسکن بجا و درست استفاده نشده و نمی شه
  • اسماعیل IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    2 3
    با سلام من کارمند بانک مسکن هستم و20 سال سابقه دارم به اطلاع دوستان می‌رسانم از زمانی که آقای احمدی تژاد به ریاست جمهوری رسید این بانک رنگ خوش به کارمنداش ندیده و مدیر عامل و عضو هیئت مدیره بانک در زمان آقای احمدی نژاد از بانک استعفا دادند، و دوستان احمدی نژاد به ریاست بانک و ورشکستگی بانک مسکن در آمد والان بعد 20 سال سابقه با دریافتی 5 میلیون و200 هزار تومان زندگی میکنم
  • منصف US ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    0 4
    بهتر بود بجای سوال پرسیدن، از بانک مرکزی یه استعلام می کردید بعد این مقاله سراسر مبهم رو نگارش می کردید و ملت بیچاره رو به نظام مالی کشور بدبین نمی کردید شاید سیاست کلی طرح مهر غلط بوده ولیکن در مقام اجرا تمام ارگانها از جمله بانک مرکزی و بانک مسکن وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن تلاش جهادی انجام دادند
  • صادق IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    4 0
    اگر پروژ های مسکن مهر تا کنون به همان سرعت دولت نهم ودهم پیش میرفت مشکل مسکن خیلی ازمردم حل میشد . نکته دردناک مسکن مهر آنجاست که وقتی خبرنگار از آقای آخوندی وزیر مسکن روحانی در مورد ساخت مسکن سوال میکند ایشان باکمال وقاحت جواب میده افتخار من اینه که یک باب مسکن در زمان وزارتم نساختم. هرچه لعن و نفرینه بر روحانی و آخوندی و دیگر سرقت کنندگان بیت الماله.
  • یاسر IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    3 0
    خب این مشخص چرا خودتون به اون راه می زنید اختلاس شده یا به عبارت دیگه کمک شده به مردم غیور لبنان و فلسطین و نیرو سر کوب گر ...
  • احمد IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    3 0
    دولت روحانی هیچ تپه گلکاری نشده باقی نگذاشت!! احسنت ... درد نکنه!!
  • ابوالقاسم کیوانزاده IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    5 0
    این وجوه همان جائی رفته که پول های قبلی هم رفته فقط خدا می‌داند ما به این گم شدن ها عادت کرده ایم ودیگر تعجب نمی کنیم
  • علی IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    3 0
    باید همه مسولین ممنوع الخروج شوند و دزدیهایی که کردن به مردم برگردانند
  • SG ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    2 0
    همشون دزد تشریف داره،نابودی نزدیکه9
  • ایرانی IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    0 2
    بزارین یه نکته یی بگم موضوع یکم روشن بشه...ابتدا قرار بود کل مسکن مهر توسط ۶بانک با ۱۸۰هزار نیرو پرداخت بشه..همه بانکهاکنار کشیدن جز بانک مسکن با ۱۱هزار نیرو...حالا شما تصور کنین....دوما ابتدا قرار بود خط اعتباری توسط بانک مرکزی تامین بشه...بعدش شد تامین اعتبار توسط بانک مسکن...یکم گزارش رو وارونه دادین..شما حساب کن کار ۱۸۰هزار نفر. توسط۱۱هزار نفر انجام بشه..میشه گفت یه کارمند بانک مسکن برابر۱۸ نفر کار کرد.پس چرا اون زمان نگفتین این کارمندان بانک مسکن تا شبها تو شعبه میموندن تا مراحل مسکن مهر بعدش تقسیط اون انجام بشه..انصاف خوب چیزه..
  • ایرانی IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    2 0
    اگر به فکر مردمید بجای جریانات فضای مجازی قیمت دلار را سریعا به صد هزار تومان برسانید تا مورد تشویق مردم قرار بگیرید
  • ناشناس IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    3 0
    مسکن پرند ماهم همینطور زمان احمدی نژاد تا ۸۰ درصد ساخته شده بود تو ۸ سال تمومش نکردن فقط ازاون سرمایه گذارای بدبخت که اینهمه مدت سرمایشون راکد بود گرفتنش مارو تهدید کردن اگه اوردتون تکمیل نکنید خونه رو با قیمت کم ور میدارن ما هم با قرض ووام رفتیم حدود ۲۳ میلیون علاوه بر۱۶ میلیون دادیم یبار دیگه پیغام دادن بیاین عرصه رو که ۲۰ میلیونه رو بدید وگرنه بعدا ۵۰ میلیون ازتون میگیریم اگه ما اینقد دارمد داشتیم که دوسه ماهه ۲۰ تومن جور کنیم دیوونه نبودیم که بیایم وسط بیابون زندگی کنیم الان ما ماهی ۶۰۲ هراز تومنم قسط میدیم جالبه میگن پروژتون تکمیل نشده تازه مارو خبر کردن بیاین پروژتون تکمیل شده رفتیم گفتن ۵ تومن اضافس بیاین امصا بدین این پولو دارید میدید عمران پرند دزدی تو روز روشن انگار میخواستن تا دولت جدید شروع به کار نکرده تتمه ی پول جیب مردمو بزنن چجور قیامت میخوان جواب بدن خدا ازشون نگدره ای کاش یکی بود اینارو به گوش قوه ی قضاییه میرسوند ما نمیدونیم باید به کجا شکایت کنیم همین مسکن پرند و بقیه ی مسکنای مهر کاملا باید زیر دره بین قرار بگیره بخدا دیگه طاقت نداریم هم پولمونو بدزدن هم بهمون بگن بی غیرت وخودشون برن از پول مستضعفا کاخ بسازن
  • مهدی IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    3 0
    توجیب اقازادها خدالعنتشون کنه
  • امید NL ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    0 3
    با سلام اتفاقا یکی از معدود بانکهایی که بیشتر تسهیلات پرداختیش در واقعا هزینه شده و تورم ایجاد نکرده بانک مسکن بود مثلا تو شهر ما که حدود ۵۰هزار نفر جمعیت داره ۱۶۰۰واحد مسکن مهر ساخته شده (کاری به کار کیفیت ندارم چون ساخت پروژه دست تعاونیهایی بوده که از دل خود مردم بودن و کم کاریهایی که شده توسط کارگر و بناهایی انجام گرفته که برادر و کس و کار خودما مردم بودن )از این ۱۶۰۰نفر حداقل مسکن ۵۰۰۰نفر را تامین کرده برا مثال دایی خودم مسکن مهر داره خودش ۳۰ تومان پول داده بانک هم ۳۰ تومان بعد ۲۰سال سهم بانک شده ۴۴میلیون تومان یعنی ۱۴ میلیون تومان سود رو پولش گذاشته در حالیکه قیمت اون مسکن مهر تو بازار الان ۶۰۰میلیون تومانه بانک مسکن وقتی وام مسکن میده حتما باید خونه ساخته بشه وگر نه وام را بهت نمیده پس وامی که میده حتما باهاش خونه ای ساخته میشه و هر خونه ای که ساخته میشه تا تکمیل بشه میانگین اگر یک سال طول بکشه اون یکسال اشتغالزایی موقت هم ایجاد میکنه از کارگر و بنا گرفته تا راننده و مصالح فروش بانک مسکن از معدود بانکهایی هست که وامهای دیگه پرداخت نمیکنه اگرم پرداخت میکنه خیلی کم در حالیکه بقیه بانکها مثلا وامی که پرداخت میکنن چون هیچ نظارتی نمیشه نقدینگی را وارد بازار میکنه و تورم ایجاد میکنه مثلا شما اگر تو بانک ملت تجارت انصار قرض الحسنه ها با میانگین حسابت بهت وام میدن هیچ نظارتی نمیشه که این وامی که بهتون میدن صرف چی میشه اکثرا وارد بازار میشه برا خرید دلار و ...
  • محمد رضا تقوی کامرانی مشهد IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    3 0
    با سلام ۶۱ سالمه از اول انقلاب در محله مان نگهبان با این ایستادن چندین سال بسیج بود ۲ سال در جبهه بودم جانباز ۵ درصد و اعصاب و روان خودم رم بی سواد هستم پیشه زن و بچه شرمنده یک متر زمین ندارد خودم هم دست و رو شم با خانومم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس