اولیانوف

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی تاکید کرد هدف از گفت‌وگوهای برجامی وین تنها احیای این توافق به شکل اولیه و اصلی آن است، نه چیزی بیشتر یا کمتر.

به گزارش مشرق، میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی بار دیگر تاکید کرد هدف از مذاکرات وین تنها احیای برجام به شل اولیه آن است.

وی در این خصوص در واکنش به اظهارنظری از «کاظم غریب‌آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین که گفته بود ایران اجازه نمی‌دهد گفت‌وگوهای وین شامل موضوعات بی‌ربط شود، نوشت: در واقع، هدف توافق شده گفت‌وگوهای وین احیای برجام اولیه است. نه چیزی بیشتر و نه چیزی کمتر.

وی در ادامه تاکید کرد: همه شرکت‌کنندگان (در مذاکرات) باید مراقب باشند که حتی به صورت غیرعمد این احساس را ایجاد نکنند که آن‌ها از این هدف مشترک منحرف شده و سعی دارند چیز جدیدی به این توافق اضافه کنند.

پیش‌تر حساب توییتر نمایندگی روسیه در سازمان ملل به نقل از «دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین نوشت: «برجام، فرزند ما است و در قبال آن مسئولیت داریم. به همین دلیل است که فعالانه در حال انجام مذاکراتی در وین به منظور بازگرداندن ایران به پایبندی برجام هستیم. فرایند مذاکرات در وهله اول به دنبال مشخص کردن این است که آمریکا را چگونه می‌توان به توافق هسته‌ای بازگرداند.»

مذاکرات وین درباره برجام از فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد و جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد با توجه به خروج آمریکا از برجام با نمایندگان این کشور گفت‌وگو نمی‌کند. آمریکایی‌ها از طریق سایر طرف‌های حاضر در مذاکرات، از مواضع ایران مطلع می‌شوند.

ششمین دور این مذاکرات، از روز ۲۲ خردادماه آغاز شد و تا روز یکشنبه ۳۰ خردادماه ادامه داشت. «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین در آن زمان گفت ملاک ایران  رسیدن به یک توافق خوب است. او درباره روند مذاکرات گفت: «به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی مسیر باقی‌مانده ساده نخواهد بود».

هنوز زمان دور بعدی مذاکرات (دور هفتم) مشخص نشده است. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به شبکه قطری «الجزیره» گفت «ایران هنوز تصمیمی مهم برای بازگشت به توافق هسته‌ای نگرفته است». وی افزود مذاکرات وین برای احیای برجام نمی‌تواند به طور نامحدود ادامه داشته باشد.

این ادعاها برای انداختن توپ در زمین ایران در حالی است که روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» روز پنجشنبه در گزارشی اختصاصی ضمن اشاره به نگرانی‌های مقامات‌ غربی از توانمندی رو به رشد موشکی ایران، از قصد ایالات متحده برای وضع تحریم‌هایی علیه پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده جمهوری اسلامی ایران خبر داد. تصمیم دولت آمریکا تنها یکی از چندین اقدام ضد ایرانی است که مقام‌های این کشور همزمان با مذاکرات جاری در وین در خصوص برجام در پیش گرفته‌اند.

خبرگزاری رویترز هم هفته پیش گزارش داده بود دولت جو بایدن در حال انجام بررسی‌های لازم برای جلوگیری از مبادلات نفتی ایران و چین است. این رسانه مدعی شده بود چین، بین ماه نوامبر ۲۰۲۰ تا مارس سال جاری به طور میانگین روزانه ۵۵۷ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    2 0
    برو خدا روزیتو جای دیگه حواله کنه!!!
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    2 0
    تا لغو تمام تحریم ها به طور عملی و راستی آزمایی دقیق، هیچ گفت و گویی نداریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس