کد خبر 1251980
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
نقشه‌های نقش برآب شده ترامپ و نتانیاهو

برنامه های مشترک رئیس جمهور سابق آمریکا و نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در زمینه های مختلف نه تنها به بن بست خورد، بلکه خروج آنان از عرصه سیاست را نیز رقم زد.

به گزارش مشرق، افشاگری اخیر نشریه آمریکایی «نیویورکر» در مورد فشار «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی بر «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ این کشور برای اقدام علیه ایران، بررسی برنامه‌ها و نقشه‌های مشترک ناکام مانده این ۲ نفر را ضروری می‌کند.

به گزارش پایگاه «fathomjournal»، نزدیکی ترامپ و نتانیاهو به یکدیگر با وجود محدودیت‌های متعددی که برای هم ایجاد می‌کردند، نتوانست تضمین کننده موفقیت برنامه‌های آن‌ها در عرصه‌های سیاسی مختلف باشد.

از مهم‌ترین برنامه‌های مشترک شکست خورده ترامپ و نتانیاهو می‌توان به موارد زیر به صورت مختصر اشاره کرد:

- معامله قرن: معامله به اصطلاح صلح قرن پس از مدت‌ها گیر کردن پشت تلاش‌های مکرر نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات پارلمانی، در نهایت ارائه شد، اما به زعم کارشناسان به دلیل مخالفت فلسطینیان و حامیانش ناکام ماند.

- عادی سازی روابط با کشورهای عربی: توافق «آبراهام» را باید یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مشترک نتانیاهو و ترامپ دانست که برای از بین بردن مخالفت‌ها با الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی از طریق عادی سازی روابط با کشورهای عربی تدوین شده بود.

اما با وجود فروافتادن چند کشور عربی به این دام، مخالفت‌ها با الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی و ادامه شهرک سازی صهیونیست‌ها همچنان ادامه دارد.

- مقابله با ایران: این برنامه مشترک در قالب اقدام‌های تروریستی، تحریم‌، ایجاد جبهه ضد ایرانی در منطقه، تلاش برای عادی سازی روابط با کشورهای مسلمان و تهدید به اقدام نظامی انجام شد، اما بی نتیجه ماند.

- برجام: مخالفت نتانیاهو با برجام در دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» که به ایجاد تنش در روابط «تل آویو» و «واشنگتن» منجر شد، در دوره ریاست جمهوری ترامپ به طرحی مشترک تبدیل شد.

خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ با هدف نابودی این توافق، گامی در مسیر خواست رژیم صهیونیستی بود که همواره ادعاهایی در مورد تهدید برنامه هسته‌ای ایران برای موجودیتش مطرح می‌کرد.

اما این برنامه نیز ناکام ماند و ناراحتی بایدن از نتانیاهو در مخالفت آشکار با رویکردش در قبال مذاکرات وین پیرامون برجام، به صورت حمایت و استقبال گسترده از خروج او از قدرت نمایان شد.

در نتیجه باید گفت که برنامه‌های مشترک ترامپ و نتانیاهو، کارنامه‌ای مملو از شکست است که نتایج معکوسی برای آن‌ها داشت.

از دیگر پیامدهای برنامه‌های مشترک ناکام ترامپ و نتانیاهو نیز می‌توان به راه نیافتن آمریکا به جمع کشورهای تسهیل کننده صلح در سوریه، تقویت مخالفت افکار عمومی منطقه با معامله قرن و طرح‌های به اصطلاح صلح آمریکا برای مناقشه فلسطین، اشاره کرد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    3 0
    نفتالی و بایدن ادامه دهنده راه اونا هستند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس