کد خبر 1251919
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵
دیدار

وزیر خارجه عربستان به تازگی به نمایندگی از جو بایدن به پاکستان سفر کرد تا بتواند مقامات این کشور را با سیاست های ریاض و واشنگتن همراه سازد.

به گزارش مشرق، وزیران خارجه پاکستان و عربستان روز سه‌شنبه پس از دیدار دوجانبه و نشست در سطح هیأت‌های بلندپایه در اسلام‌آباد در کنفرانس مطبوعاتی مشترک حاضر شدند.

در این جلسات آخرین وضعیت تعاملات میان دو کشور و راهکارهای گسترش همکاری‌های اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و شورای عالی هماهنگی میان پاکستان و عربستان برای پیشبرد اهداف مشترک تشکیل شده و از این طریق درصدد گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های فرهنگ، ورزش، تجارت و همچنین مقابله مشترک با پدیده تغییرات آب و هوا خواهند بود.

قریشی وزیر خارجه پاکستان در این کنفرانس خبری در دیدار با همتای سعودی خود مسائل منطقه‌ای شامل کشمیر و وضعیت فعلی افغانستان را مورد بررسی قرار داد و پیرامون تحولات خاورمیانه از جمله فلسطین، یمن، ثبات منطقه‌ای به ویژه اوضاع افغانستان رایزنی کرده است.

در این مسأله شکی نیست که عربستان نوکر آمریکا و در نظر آنها یک گاوه شیرده است و برای تکمیل منافع ملی آمریکا هر کاری بتواند انجام می‌دهد و در سالهای گذشته در پاکستان هم حضور چشمگیر آمریکا در سیاست این کشور بر کسی پنهان نبوده است.

اما پس از سرکار آمدن عمران خان سیاست پاکستان کمی تغییر یافته است اما قابل پیش بینی نیست. چند هفته پیش وقتی رهبر حزب مردمی (ppp) بلاول بوتو زرداری به واشنگتن رفت، دولت پاکستان رسماً اعلام کرد که آمریکا پس از ناامید شدن از عمران خان دست به دامن بلاول شده و بلاول هم تلاش ناکامی برای به دست آوردن قدرت با حمایت از آمریکا می‌کند. همچنین سفر وی به کاخ سفید فشاری برای تحقق اهداف جو بایدن در پاکستان بود چون موضع گیری عمران خان مبنی بر در اختیار نگذاشتن پایگاه نظامی برای آمریکا شوکه کننده بود.

بعضی از سیاستمداران و تحلیلگران سیاسی پاکستان معتقدند که اکنون سیاست خارجه پاکستان به علت نزدیک شدن به چین نسبت به آمریکا تغییر کرده است و پاکستان به دنبال روابط برابری با آمریکا است و این را عمران خان چندین بار در مصاحبه‌های مختلف تلویزیونی اعلام کرده است. به عنوان مثال عدم پاسخگویی عمران خان به تلفن وزیر خارجه آمریکا و صحبت نکردن با وی نشان می‌دهد که روابط بین این دو کشور بسیار سرد شده است.

از یک طرف ناخرسندی اسلام‌آباد از عدم حمایت ریاض از سیاست‌های پاکستان به ویژه در بحث اختلافات کشمیر کدورت‌هایی میان دو کشور ایجاد کرده که بیش از یک سال و نیم به طول انجامید و انجام نشدن هیچ گونه سفرهای سطح بالا میان این دو متحد، روابط اسلام‌آباد و ریاض را به شدت تحت تأثیر قرار داده بود.

زمانی که روابط ریاض و اسلام آباد مناسب نیست، سفر وزیر خارجه عربستان به پاکستان کمی عجیب و کمی تأمل برانگیز است و اثبات می‌کند که محور سفر وزیر امور خارجه عربستان برای آشتی کنان میان اسلام آباد و واشنگتن بود که به میل خود جو بایدن انجام شده است، چون طبق نظر سیاستمداران پاکستانی و تحلیلگران قبل از سفر، وزیر امور خارجه عربستان در تماس‌های متعددی با مقامات پاکستانی سعی کرده بود که پاکستان را برای پذیرفتن شرایط آمریکا درباره اوضاع افغانستان راضی کند.

واسطه قرار دادن عربستان به این دلیل است که آمریکا می‌داند که عربستان بیش از آمریکا در پاکستان تأثیر گذار است. اما جالب اینجا است که رویکرد و تصمیمات عمران خان هم قابل پیش بینی نیست، چرا که وقتی برای به رسمیت شناختن اسرائیل توسط پاکستان فشار عربستان به قدری زیاد بود که خواستار پس گرفتن پولی که به پاکستان قرض داده بود، شد اما در نقطه مقابل، چین نصف پول قرض عربستان را به پاکستان داد و پاکستان هم به عربستان پس داد و اینگونه فشار عربستان نسبت به رسمیت شناختن اسرائیل ناکام ماند.

پاکستان هنوز درباره هدف اصلی و مأموریت ویژه شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود چیزی اعلام نکرده است اما حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که چند روز دیگر اسلام آباد به فرستاده جو بایدن چه جوابی خواهد داد، آیا دوست قدیمی خود چین را انتخاب می‌کند یا بار دیگر اشتباه ضیاءالحق را انجام داده و در جنگ افغانستان دخالت می‌کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    0 0
    این عمران خان میخواد مستقل باشه، ولی ارتشش نمیگذاره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس