کد خبر 1251430
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
کرونا نمایه

سخنگوی ستاد ملی کرونا با بیان اینکه ما یک سبد واکسیناسیون شامل سینوفارم، برکت و آسترازنکا داریم و هرکدام را معلمان بخواهند می‌توانند بزنند، گفت: یک هفته ای معلمان را واکسینه می کنیم.

به گزارش مشرق، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی کرونا در سی و پنجمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش که در حال حاضر در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است که امکان پوشش آن از طریق شبکه شاد برای خبرنگاران فراهم شده است، توضیحاتی در خصوص واکسیناسیون معلمان و نحوه انتقال ویروس در میان کودکان ارائه داد.

وی گفت: این ذهنیت را باید از خودمان دور کنیم که چون آموزش مجازی شد کار معلمان راحت تر شد بلکه اتفاقاً زحماتشان بیشتر شد چون معلمان را برای پای تخته و حضور دانش آموزان تعلیم دادیم و آماده کردیم نه برای آموزش در فضای مجازی. مطمئن هستم معلمان واقعاً ایثارگری کردند.

سخنگوی ستاد ملی کرونا بیان کرد: نرم افزار شاد که درست شد یک کار افتخار آمیز است. زیرساخت بسیار ماندگار برای آموزش و پرورش شد. این یک سرمایه است برای آینده. یک روزهایی بود تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیل می شد بنابراین این سامانه بعداً می تواند استفاده شود.

رئیسی گفت: مدرسه از دیدگاه سلامت چند نکته را بگویم. ما آموزش و پرورش داریم و ممکن است بتوانیم آموزش را مجازی کنیم ولی پرورش گاهی مجازی کردنش آسیب زاست. در سطح دنیا هم در این مدت سازمان های بین المللی از جمله سازمان جهانی بهداشت و سازمان های فرهنگی با تعطیلی مدارس مخالفت کردند و گفتند فارغ از واکسیناسیون بازگشایی مدارس را برنامه ریزی کنید. آنها می گویند اصل را بگذارید بر بازگشایی مدارس و ریسک ها را کم کنید چون میزان ترک تحصیل در دنیا بالا رفته و بازماندگان تحصیل زیاد شده است خصوصاً در میان دختران.

وی گفت: الگوی خواب بچه ها در این دوران به هم خورده است و خیلی مسائل دیگر ایجاد شده است از مسائل رشد کودکان گرفته تا بحث های تربیتی. در این ایام تحرک بچه ها بسیار کم شده است و افزایش وزن بچه ها الان بحث جدی است. وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت یک طرح مشترک در این زمینه دادیم و اجرا شد. الگوی تغذیه هم در تعطیلی مدرسه کاملاً بهم خورده است. در مدرسه بچه ها خیلی آزاد نیستند چیزی بخورند و در زنگ مدرسه هم محدود و سالم تغذیه می شوند.

وی تاکید کرد: دانش آموز کلاس اول ابتدایی اگر همکلاسی او را درک نکند اگر با هم دعوا نکنند و یکی از حقش دفاع نکند و.... این فرد ابعاد پرورشی زیادی را از دست می دهند. دانش آموز در مدرسه است که انتظار کشیدن برای زنگ تفریح و زنگ پایان کلاس و اشتیاق بازگشتن به خانواده و… را درک می کند. اینها بسیار مسائل مهمی است.

رئیسی با تأکید بر اینکه در سال تحصیلی جدید همه باید به سمت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها برویم، گفت: بازگشایی مدارس از دانشگاه‌ها مهم‌تر است چرا که دانشجویان توانمندی بیشتری برای کار کردن با ابزار فضای مجازی را دارند و بحث‌های پرورشی نیز کمتر مطرح است.

وی درباره اینکه بازگشایی ایمن به چه معناست، گفت: بازگشایی ایمن یک بسته مشخصی دارد که فقط بحث واکسیناسیون در آن مطرح نیست، نیاز است که معلمان، کادر مدرسه و خانواده‌ها در این میان نقش‌آفرینی کنند در مدرسه باید تردد و تهویه مناسب باشد یعنی از تجمع جلوگیری شود، پنجره‌ها باز باشد، ترددها مورد توجه قرار گیرد و...

میزان انتقال ویروس از کودکان به کودکان بسیار کم است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه مطالعات نشان داده که انتقال ویروس از بچه‌ای به بچه دیگر خیلی کم است تا از بزرگسالان به بچه‌ها و برعکس، گفت: بیشتر کودکانی که این روزها درگیر کرونا شده‌اند، از بزرگسالان آن را گرفته‌اند یا ممکن است برعکس آن باشد یعنی بزرگسالان از کودکان گرفته باشند. دلیل علمی این اتفاق آن است که اولاً ۹۹ درصد بچه‌ها وقتی درگیر کرونا یا هر ویروسی می‌شوند، بی‌علامت هستند یعنی آن یک درصدی که می‌بینیم در میان کودکان به کرونا مبتلا شده‌اند، بسیار نادرند و عموماً بیماری زمینه‌ای دارند. علت آن است که لود و انباشت ویروس در اطفال بسیار کم است چرا که سیستم ایمنی کودکان بسیار قوی است، در زمان نوزادی سیستم ایمنی به شدت پرکار است و بدن کودک با انواع ویروس‌ها، باکتری‌ها و انگل‌ها برخورد می‌کند و مدام در حال ساخت آنتی‌بادی است و واکسن‌هایی که می‌زند نیز در این میان نقش دارند.

وی ادامه داد: زمانی که ویروس وارد بدن یک فرد بزرگسال می‌شود، اگر در یک سی‌سی سِرم یک میلیارد ویروس باشد، وقتی ویروس وارد بدن کودک می‌شود، در همان یک سی‌سی به ۱۰۰ هزار مورد کاهش پیدا می‌کند به همین دلیل است که هم علائم و هم انتقال ویروس از بدن کودکان به بزرگسالان کمتر است.

نیازمند همکاری مراقبین بهداشت در مدارس و مراکز بهداشت هستیم

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: به بیان دیگر، ایمنی کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار بیشتر است و معلمان از جمله افراد در معرض خطر در مدرسه هستند یعنی اگر در یک کلاس پنج نفر کودک مبتلا باشد، این میزان ویروس در فضا، معلم را درگیر خواهد کرد چون سیستم ایمنی‌اش پایین است بنابراین باید خانواده‌ها آموزش ببینند و یک ارتباط مستمر بین مراقب سلامت مدارس و مراکز بهداشت باشد تا به محض دیده شده علائمی در کودک مانند ضعف، خستگی، از دست دادن بویایی و چشایی، بلافاصله دانش‌آموز و خانواده‌اش از طرف مرکز بهداشت تست شوند و اگر کودک تا ۴۸ سال بعد علامتی نداشت، به مدرسه بازگردد. اینکه در یک کلاس دو یا سه نفر با علامت وجود داشته باشند، آیا باید کلاس تعطیل شود یا چه تعداد دانش‌آموز در مدرسه اگر علامت داشته باشند، باید مدرسه تعطیل شود، پروتکل و استانداردهایی دارند که در اختیار آموزش و پرورش نیز قرار گیرد.

معلمان برای واکسن حق انتخاب دارند

رئیسی اظهار داشت: مسئله بعدی ورود دانش‌آموزان از منزل، سرویس‌های مدارس و همچنین معلمان و کارکنان مدرسه است. برنامه ما این است که همه معلمان را از پنجشنبه هفته جاری وارد فرآیند واکسیناسیون کنیم. لازم است در این باره چند توضیح بدهم. اول آنکه خیلی افراد می‌پرسند چه نوع واکسن برای معلمان در نظر گرفته شده است. جواب آن است که ما یک سبد واکسیناسیون شامل سینوفارم، برکت و آسترازنکا داریم و هرکدام را معلمان بخواهند می‌توانند بزنند. سوال بعدی این است که چه کسانی در لیست قرار دارند؟ جواب آن است که این بخش قضیه در اختیار وزارت بهداشت نیست و هرکس از سمت آموزش و پرورش تائید شود، در لیست ما قرار می‌گیرد. اگر افرادی هستند که به اشتباه در این لیست قرار نگرفتند، آموزش و پرورش می‌تواند دوباره به ما لیست بدهد. در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر را در لیست داریم و هیچ محدودیتی برای اضافه شدن این لیست وجود ندارد.

هر راننده سرویسی مورد تایید آموزش و پرورش باشد، واکسن می زند

وی گفت: از سوی دیگر، هر راننده سرویسی که آموزش و پرورش تائید کند، ما به او واکسن می‌زنیم. برای کارکنان مدرسه مانند نگهبان و مستخدم هم محدودیتی وجود ندارد.

یک هفته‌ای معلم ها را واکسنیه می کنیم

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره روند واکسیناسیون معلمان نیز بیان کرد: با توجه به ظرفیت واکسیناسیون در کشور، پیش‌بینی ما این است که نهایتاً یک هفته‌ای بتوانیم یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر که به ما لیست شده را واکسن بزنیم اما چند نکته در این میان مهم است؛ اول آنکه ما ترجیح می‌دهیم واکسیناسیون معلمان در مراکز تجمیعی انجام نشود که هم شأن آنها حفظ شود و هم اینکه می‌توان طی دو ساعت در یک مدرسه ۵۰ نفر معلمی که مثلاً در آن محدوده و لیست هستند را واکسن زد. در شهرهای بزرگ و مراکز استان نیز آموزش و پرورش می‌تواند سالن‌های بزرگی با تهویه مناسب تهیه و کارشناسان ما مکان را تائید کنند و خودشان نوبت‌دهی انجام دهند که تجمع نشود.

پیشنهاد رئیسی برای بازگشایی مدارس در آبان ماه

رئیسی ادامه داد: اگر واکسن برکت و سینوفارم انتخاب شود، ۲۸ روز بعد از دوز اول، تزریق دوز دوم را خواهیم داشت و دو هفته بعد از دوز دوم واکسن، ایمنی تأمین می‌شود اما اگر آسترازنکا انتخاب شود، دوز دوم آن سه ماه بعد خواهد بود. به هر حال می‌توان به گونه‌ای پیش رفت که دو هفته مانده به مهر، تزریق دوز دوم واکسن به پایان برسد اما یک پیشنهادی بنده دارم و آن است که آنقدر بازگشایی مدارس اهمیت دارد که اگر به جای اول مهر بتوانیم اول آبان آن را بازگشایی کنیم، یک ماه آن را به تعویق می‌اندازیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به آخرین وضعیت واکسیناسیون در کشور اشاره کرد و گفت: واردات واکسن از کشورهای خارجی علی‌رغم بدعهدی‌های زیادی که دیدیم، اما نسبتاً به وضعیت خوبی رسیده است و ما تزریق واکسن در کشور را به بالای روزانه ۴۰۰ هزار دوز رسانده‌ایم. پیش‌بینی می‌کنیم تا آخر مرداد هفت میلیون دوز واکسن دیگر به دستمان برسد.

وی گفت: ۶۰ سال به بالاها که گروه‌های سالمند پرخطر ما بودند، ثبت‌نام شده‌اند و بیش از ۷۰ درصد آنها واکسینه شدند. وقتی ۷۰ درصد یک گروه واکسینه می‌شوند، ما گروه بعدی را اعلام می‌کنیم. ۹۲ درصد بیماران بالای ۷۰ سال که این روزها در بیمارستان بستری هستند، افرادی هستند که واکسن نزده‌اند. آن هشت درصد هم کسانی هستند که یا تنها یک دوز واکسن زده‌اند یا علی‌رغم زدن دو دوز واکسن، به دلیل داشتن بیماری زمینه‌ای بستری شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    3 0
    معلمان درمراکز تجمیع واکسن نزنند چون تجمع باعث خطرمیشه انوقت بقیه مردم درصفهای شلوغ برند وتجمع کنند وواکسن بزنند بقیه حرفهات هم همه چرند وپرت وپلا بود وضعیت واکسیناسیون شما درحد فاجعه هست چطورروتون میشه بااین وضع مدیریت هرروز هم مصاحبه کنید وحرف مفت تحویل دهید
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    5 3
    فقط برکت
  • احمد IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 3
    با حلوا .حلوا کردن دهن شیرین نمی شود .اکه کاری میکند بسم اله.یک هفته نمی خواد .دو ماهه انجام دهید . وشعار ندهید
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      3 0
      اینا فقط میخوان غیرانتفاعیها پول رو بگیرن بعد تعطیل اعلام کنند. الان کلی کودک کرونایی در بیمارستان اطفال قم بستری شده اینا کودک نیستن که مبتلا شدن
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    1 1
    دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان هم همزمان با معلمان واکسن میزنید
  • معلمناامید IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    2 1
    چه عجله برا واکسیناشیون معلما؟؟ از رتبه بندی و قضیه۵۰درصد هیچ خبری نیششششت!!!
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    2 1
    بزرگترین مشکل وعیب مسئولین نظام در کردن حرف بدون فکر و تعقل میباشد. ودریغ از یک مطالعه در حد جزوه ۲۰ صفحه ای.
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    2 0
    بازم سعی و خطا با جون مردم و اینبار بچه ها. پارسال تابستون هم همین حرفها رو میزدید ولی مجبور شدید 1 ماهه مدرسه ها رو غیر حضوری کنید.
  • معلم شیمی US ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 1
    من برکت ایرانی راانتخاب میکنم.
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    2 0
    با این حقوق ناچیز که به معلما دارید پرداخت میکنید. من به شخصه در کلاس حاضر نخواهم شد. حقوق 3 تومنی هزینه رفت و امد به مدرسه که در منطقه محروم هم هست رو حتی پوشش نمیده. در همین حین برای پرستار تصویب شد که حداقل 15 میلیون بگیره با یک سال سابقه، یه زحمتی بکشید به همون پرستارا بگید اول مهر کار آموزش رو هم انجام بدهند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس