کد خبر 1250942
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲

گردو یکی از پرطرف‌دارترین و مفیدترین مغزها و یکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی کشور ماست. باتوجه‌به عمر طولانی این درخت و ارزش غذایی آن بسیاری از مردم علاقه‌مند به کاشت و نگهداری از این نهال هستند، تا بتوانند سالیان سال از محصولات آن استفاده و حتی با فروش آن کسب درآمد کنند.

مناسب‌ترین آب‌وهوا برای کاشت نهال گردو

نهال گردو همانند تمامی نهال‌های میوه در شرایط آب‌وهوای مخصوص به خود، کاشته می‌شود و رشد می‌کند. در همین راستا لازم است کسانی که می‌خواهند این نهال را بکارند و تا زمان به بار رسیدن حفاظت کنند اطلاعات کافی از این نهال و انواع آن و نحوه کاشت هرکدام داشته باشند. در ادامه این مطلب با بهترین آب‌وهوا و مراحل کاشت نهال گردو بیشتر آشنا خواهیم شد.

مناسب‌ترین آب‌وهوا برای کاشت نهال گردو

§ چه عواملی بر کاشت نهال گردو مؤثر است؟

نهال گردو مثل تمام گیاهان دیگر، برای رشد و به ثمر رسیدن نیازمند آبیاری مناسب، خاک حاصلخیز و غنی، نور کافی، آب‌وهوای مخصوص به خود و کوددهی به‌موقع است. برای بررسی تمام این موارد با ادامه مطلب همراه باشید.

1. میزان آب کافی

آبیاری مناسب، مهم‌ترین قسمت نگهداری از یک گیاه است. آب موردنیاز برای نهال گردو باتوجه‌به نوع خاک، میزان بارندگی سالانه در محل، نوع و رقم گردو و تراکم تعداد درختان در منطقه متغیر است ولی به‌طورکلی باتوجه‌به مواردی که گفته شد سالانه حدود 8 تا 10 هزار مترمکعب آب برای هر هکتار موردنیاز است.

یکی دیگر از عوامل مؤثر در میزان آب موردنیاز برای درخت گردو نوع آبیاری است که در مدل‌هایی مثل آبیاری قطره‌ای میزان آب موردنیاز کمتر می‌شود و قطعاً باصرفه‌تر نیز خواهد بود. همچنین نهال گردو در دو سال اولیه رشد خود، به دلیل ضعیف بودن ریشه نسبت به درخت کامل توانایی جذب آب کافی را ندارد بنابراین نیازمند آبیاری بیشتر و ممتد است.

نکته دیگری که برای آبیاری گردو باید به آن توجه کرد، فصل‌های مختلف سال است. در زمستان‌ها به دلیل سردی و رطوبت هوا آبیاری درختان گردو، نه‌تنها مفید نیست بلکه باعث سرمازدگی و پوسیدگی درخت نیز می‌شود، به همین دلیل با آغاز پاییز و شروع سردی هوا باید میزان آبیاری درخت به صفر برسد. نکته بعدی که به هنگام آبیاری باید به آن توجه کرد این است که آب به‌هیچ‌عنوان با تنه نهال برخورد نکند زیرا در این صورت نهال گردو دچار آفت می‌شود.

2. بهترین خاک برای رشد نهال گردو

نهال گردو رشد آهسته‌ای دارد و برای تنومند شدن باید ریشه آن به‌صورت عمیق در خاک نفوذ کند و گسترده شود تا بتواند نیاز گیاه به مواد مغذی را برطرف کند. خاکی که گیاه گردو در آن رشد می‌کند باید نیمه‌سنگین بوده و همچنین ph آن پایین و اسیدی باشد.

خاک‌های سنگین در حفظ آب و تهویه مناسب برای نهال گردو ضعیف هستند ولی خاک‌های نیمه‌سنگین از نوع شنی حاصلخیزی بیشتری برای گردو دارند. گیاه گردو در مناطق سردسیر ایران معمولاً رشد و باردهی بهتری دارند که می‌توان یکی از علت‌های آن را اسیدی بودن خاک این مناطق برشمرد.

3. نوع اقلیم و آب‌وهوای مناسب برای گردو

اقلیم مدیترانه‌ای بهترین آب‌وهوا برای کاشت و رشد نهال گردو محسوب می‌شود. به‌طورکلی گردو گیاهی حساس به محیط و آب‌وهواست و شرایط آب‌وهوایی تأثیر بسزایی در رشد این گیاه دارد در صورت انتخاب نادرست محل کاشت تمامی زحمات باغبان هدر خواهد رفت و گیاه رشد خوبی نخواهد داشت و در نهایت محصولی هم به بار نخواهد آمد.

برخلاف نهال بادام، بهترین شرایط آب‌وهوایی برای نهال گردو تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سرد است، تابستان‌های بسیار گرم و خشک و زمستان‌های بسیار سرد و مرطوب، شرایط مناسبی برای رشد این گیاه نیست. همچنین نهال گردو بیشتر از هر نهال دیگری برای رشد و جذب مواد غذایی به نور نیاز دارد معمولاً مناطق ذکر شده نور کافی را نیز برای رشد بهتر گیاه گردو فراهم می‌کنند.

یکی دیگر از نکات مهم که به هنگام کاشت نهال گردو باید به آن توجه کرد فاصله این درختان از یکدیگر است. اگرچه در ابتدا نهال گردو بسیار کوچک و نحیف است اما باید توجه داشت که این نهال کوچک به درختی تنومند تبدیل خواهد شد و نیازمند فضای مناسب برای رشد است همچنین درختان گردو نیازمند فضایی هستند که نور خورشید به‌راحتی به آن ها بتابد و باد به‌راحتی میان‌برگ‌ها حرکت کند. علاوه بر ظاهر گیاه گردو ریشه این گیاه نیز در اعماق خاک نفوذ خواهد کرد و فاصله میان درختان باید به‌قدری باشد که مانع رسیدن مواد غذایی به ریشه درختان نشود. نوع نهال گردو نیز یکی از عوامل تأثیرگذار بر میزان فاصله میان آنهاست. بهترین فاصله میان دو نهال گردو 6 الی 7 متر تخمین زده شده است و همچنین این درخت باید از خانه شما 8 متر فاصله داشته باشد.

مناسب‌ترین آب‌وهوا برای کاشت نهال گردو

§ کاشت نهال گردو

دو روش برای رسیدن به یک درخت تنومند گردو وجود دارد، روش اول کاشت بذر گردو و روش دوم خریداری نهال گردو و کاشتن آن که به‌مراتب کاشتن یک نهال آماده روشی کم‌ریسک‌تری خواهد بود و بازدهی بیشتری خواهد داشت.

نهال‌های گردو به دو صورت ریشه‌دار و بدون ریشه به فروش می‌رسند که نوع کاشت هرکدام متفاوت است و همچنین باید توجه کرد که کاشت نهال گردو در فصول مختلف سال نیز تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد. بهترین زمان برای کاشت نهال گردو بهار است و مراحل آن به شرح زیر است:

· نهال‌های گردو بدون ریشه بلافاصله پس از برداشت و در فصل بهار باید کاشته شوند نهال گردو ریشه‌دار را می‌توان در زمان‌های دیگری هم کاشت ولی در هر دودل فصل بهار بهترین فصل برای کاشت است.

· برای کاشت نهال در خاک مرغوب و مناسب که از قبل ph آن اندازه‌گیری و تنظیم شده و عناصر موردنیاز گیاه به آن اضافه شده است حفره‌هایی به قطر دوبرابر ریشه نهال حفر کنید و ریشه گیاه را در عمق خاک قرار داده و بکارید، (ریشه‌ها باید کاملاً در خاک قرار گرفته باشند)

· نهال تازه کاشته شده باید به مدت دو سال به‌صورت مستمر آبیاری شود.

· برای رشد بهتر و برای اینکه مواد مغذی خاک بهتر به نهال گردو برسد اطراف نهال را از علف‌های هرز پاک کنید.

· در آخر باتوجه‌به نوع رقم گردو کاشته شده، درخت گردو نیاز به هرس شدن دارد.

§ برترنهال

اگر علاقه‌مند به کاشت و خرید نهال هستید و نمی‌دانید از کجا نهال گردو باکیفیت تهیه کنید و مشاوره بگیرید، به شما سایت برتر نهال را معرفی می‌کنم که باسابقه‌ای نزدیک به یک قرن در تولید نهال، هزاران اصله نهال میوه و نهال گردو را تولید کرده و در اختیار کشاورزان و عموم علاقه‌مندان به کاشت نهال قرار داده است.

تمامی نهال‌ها از جمله نهال گردو در نهالستان برتر توسط وزارت کشاورزی ایران تأیید شده است.

برتر نهال با صادرات نهال به کشورهایی چون عراق، افغانستان و آذربایجان هرساله در زمینه صادرات نهال نیز فعال بوده و سهم بسزایی داشته است و همچنین دارای گواهینامه بهداشت از جهاد کشاورزی می‌باشد.

از دیگر ویژگی‌های مثبت برتر نهال، کارشناسان متخصص این مجموعه هستند که دلسوزانه تمام تجربیات خود را که طی سال‌ها فعالیت در زمینه تولید و فروش نهال کسب کرده‌اند، اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

 شما می‌توانید به هنگام خرید نهال گردو اطلاعات جامعی درباره انواع رقم‌های نهال گردو، نحوه کاشت هرکدام و انتخاب نهال مناسب برای آب‌وهوای منطقه خودتان و همچنین تمام راهنمایی‌ها برای نگهداری از نهال تا به ثمر رسیدن را از مشاوران مجموعه بپرسید، همین حالا می‌توانید با مراجعه به سایت برتر نهال با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس