کد خبر 1250685
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۶
دکتر یدالله جوانی

جوانی نوشت: اگر از پای یک زن یهودی خلخال به ظلم و جنایت در بیاورند، انسان خوب است تا از این غصه بمیرد.» این سخن امام علی(ع) بیان‌کننده آن است که «عدالت»،‌ شعار اصلی در یک حکومت دینی و الهی است.

به گزارش مشرق، یدالله جوانی در یادداشتی تحت عنوان «حجت برخورد قاطع با ترکِ کارها» نوشت: اگر مسئولان دست‌اندرکار در سطوح راهبردی و اجرایی برای حل مشکلات استان خوزستان در حال و گذشته، به خاطر آنچه در این روزها بر خوزستانی‌های عزیز و دام‌های آنان گذشته، از درگاه خداوند استغفار کرده و از غصه بمیرند، کار پسندیده و در خوری انجام داده‌اند.

الگوی حکومتی جمهوری اسلامی و مسئولان آن، حکومت علوی با امامت و پیشوایی مولای متقیان علی(ع) است که فرمودند: «اگر از پای یک زن یهودی خلخال به ظلم و جنایت در بیاورند، انسان خوب است تا از این غصه بمیرد.»

این سخن امام علی(ع) بیان‌کننده آن است که «عدالت»،‌ شعار اصلی در یک حکومت دینی و الهی است. معنای روان، رایج و اصلی عدالت در منظومه فکری امام علی(ع) چیست؟ حضرت در این خصوص می‌فرمایند: «العدل إعطاء کل ذی حق حقه»؛ یعنی عدالت،‌ آن است که حق هر صاحب حقی داده شود.

آیا دولتمردان در جمهوری اسلامی،‌ با توجه به مصائب،‌ مشقات و مشکلات طاقت‌فرسایی که گریبان مردم خوزستان را هر از چندی به شکلی می‌گیرد و امروز بروز و ظهور آن در کم‌آبی و بی‌آبی نمایان شده،‌ می‌توانند ادعا کنند که حقوق مردم خوزستان را ادا کرده‌اند. به طور قطع پاسخ منفی است. خوزستان پاره تن ایران است و مردم این استان،‌ از وفادارترین مردم این سرزمین هستند.

رهبر حکیم انقلاب اسلامی در روز جمعه اول مرداد ماه در سخنان کوتاهی با اشاره به مصائب مردم خوزستان در این روزها فرمودند: «واقعا دردآور است برای انسان که مشاهده بکند استان خوزستان با این مردم وفاداری که در این استان هستند، ‌با این همه امکانات و استعدادهای طبیعی که در این استان وجود دارد،‌ با این همه کارخانه‌جاتی که در این استان وجود دارد،‌ وضع مردم به جایی برسد که آنها را ناراضی کند و مسئله آب‌شان، ‌مسئله فاضلاب‌شان آنها را ناراحت کند.» اما پرسش اصلی آن است که این استان نفت‌خیز، صنعتی و حاصل‌خیز با آن همه امکانات طبیعی و خدادادی،‌ با گذشته ۴۲ سال از انقلاب و بیش از سه دهه از پایان دوران دفاع مقدس،‌ چرا باید مردم خوب و وفادارش به ارزش‌های دینی و ملی‌، هر از چندی دچار مشکلات طاقت‌فرسا شده و آزرده خاطر شوند. پاسخ این پرسش اصلی در بیانات رهبر معظم انقلاب به وضوح دیده می‌شود؛ آنجا که پس از اشاره به مشکلات و نارضایتی‌های مردم خوزستان در روزهای اخیر فرمودند:

۱ـ «اگر چنانچه توصیه‌هایی که نسبت به آب خوزستان و فاضلاب اهواز، که این همه تأکید شد برای فاضلاب اهواز و مسائل آب،‌ مورد توجه قرار می‌گرفت،‌حالا مسلماً این اشکالات را نداشتیم.»

۲ـ «اگر رسیدگی‌های لازم در وقت خود انجام می‌گرفت، ‌مسلماً این وضع برای مردم پیش نمی‌آمد.»

بنابراین از منظر رهبر حکیم انقلاب اسلامی که اشراف کامل بر مسائل کشور در تمامی حوزه‌ها دارند، ‌علت اصلی پدیدایی این شرایط دردآور در خوزستان،‌ ترک فعل‌ها و کم‌کاری‌ها و بی‌تفاوتی‌ها نسبت به توصیه‌ها و انجام کارهایی بوده که از سوی مسئولان و دست‌اندرکاران باید در وقت خود انجام می‌گرفت. البته این ترک فعل‌ها و کم‌کاری‌ها و بی‌تفاوتی‌ها، ‌عامل اصلی تمامی مشکلات کشور در حوزه‌هایی است که اکنون مشکل داریم. پیشرفت‌ها،‌ موفقیت‌ها و دستاوردهای شگفت‌انگیز در ۴۳ سال گذشته، ‌تماماً در حوزه‌هایی اتفاق افتاده که مسئولان و دست‌اندرکاران در آن حوزه‌ها، ‌دارای تفکر انقلابی، ‌مدیریت جهادی و روحیه خدمت شبانه‌روزی بوده‌اند.

اگر این ریشه‌یابی و واکاوی از علل موفقیت‌ها و پدیدایی مشکلات درست باشد که قطعاً درست است، باید برای اصلاح امور و حل مشکلات کشور، برخورد قاطع،‌ جدی و غیر قابل اغماض با مسئولان و دست‌اندرکاران امور،‌ در جاهایی که با ترک شغل‌ها،‌ کار نکردن‌ها و کم‌کاری‌ها، ‌موجب حل نشدن مشکلات کشور و پدیدآیی مشکلات می‌شوند،‌ در دستور کار قرار گیرد.

شایسته است بعد از استقرار دولت سیزدهم، در جلسه سران سه قوه که دارای انگیزه و عزم و اراده جدی برای حرکتی مبتنی بر یک آهنگی قوا جهت ساختن ایران قوی، پیشرفت کشور و حل مشکلات مردم هستند، برای چگونگی برخورد قاطع با «ترک فعل‌ها» ‌در جمهوری اسلامی، چاره‌اندیشی شده‌ و با ایجاد سازوکارهای مناسب، ضمن برخورد قضایی با متخلفان در گذشته، راه هر نوع ترک فعل و کم‌کاری را در آینده مسدود کرده یا بهنگام با افراد مسئول متخلف در این موضوع برخورد شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ایرانی IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    14 1
    انشاالله که باخائنان وظالمان به حقوق ملت شریف دردولت کذاب باقاطعیت وعدالت برخوردشود
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    4 3
    حتی برای زن یهود قاطعیت داشتن
  • خدا حافظ دولت علافان حرافان IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    8 3
    باید یکی از محکومیت های دستگاه قضایی برگردان تمام حقوق هایی باشد که در زمان مسئولیت گرفته است و دیگری انفصال از خدمت دولتی است تا عبرتی باشد برای دیگران تا بدانند بابت تنبلی تنبیهات سنگینی خواهند شد
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    13 1
    اهان پس واسه همین استاندار بی کفایت خوزستان رئیس سازمان استاندارد کشور شد؟ عجب عدالتی! لابد روحانی هم باید بشه رئیس مجمع تشهیص مصلحت نظام!!!
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    5 1
    برخوردی قاطع وریشه سوزبامتخلفان صورت گیرد چه مدیران سابق چه حال
  • محمدایوب IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    2 2
    اگر دکتر گلاسکو است، فرموده ی مولی امیر المومنین را تحریف کرده ومی گوید. در اینجا که خلخال از پای زن یهودی در نیاوردیم. قوت مردم ونان ازسفره. ومسکن وسرپناه وزندگی را از آنها گرفتیم. پس وقتی بایدن توبه کار میشود. این همه ظلم هم میشود اشکال ندارد
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    3 0
    با حرف زدن چیزی درست نمیشود باید قوانین با قاطعیت برای خودیها اجرا شود وقوانین به روز باتوجه به شرایط سریع وبدون تعارص منافع تصویب گردد
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    4 0
    قوانین باید با قاطعیت اجرا وقوانین به روز تصویب شود
  • دیده بان IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    3 0
    اصحاب رسانه در جا انداختن بعضی اصول و قواعد و تبدیل آنان به قانون نقش بسزایی دارند. لذا استدعا دارم در موضوع ترک فعل که چندی است مطرح شده است نهایت تلاش تان را بفرمایید. بدون تردید در این صورت در آینده ی نظام شاهد بسیاری از مصائب موجود نخواهیم بود. این مطلب هم اگر صلاح دیدید منتشر کنید برای پیج خودم منتشر کرده ام: در اینکه حلالیت طلبیدن و حلال کردن از سنت های پسندیده ی میان مسلمانان است تردیدی ندارم اما چند سالی است می بینم این سنت تبدیل به ابزاری شده است تا عده ای در سایه ی آن هرجور می خواهند بتازند و هرکاری می خواهند بکنند. طرف می آید چندسالی بر مسندی می نشیند، حکمش را می راند و مدیریتش را می کند و در این میانه حق و ناحق هم می‌کند و پایان کارش هم که می شود در جلسه ی تودیع و معارفه ضمن استغفار به درگاه الهی از همه ی حضار طلب حلالیت می کند و تمام! نه خانی آمده و نه خانه رفته. و نفر بعدی و روز از نو و روزی از نو و همینطور الی آخر. و در این میان بازنده ها و آنهایی که ارزشمندترین ثروت شان یعنی عمرشان را در سالهای مدیریت که چه عرض کنم سوء مدیریت این مدیر و آن رییس و آن وکیل از دست داده اند هیچ. واقعا هیچ. یعنی فقط می توان همان نام بازنده را بر آنان گذاشت و لا غیر. البته عاقلان دانند که بازنده ی واقعی کیست اما ... بماند که بحثم آن نیست. بعد از دیدن این مناظر و صحنه ها و حلالیت طلبیدن های تهوع آور، نگاهم به سنت حلالیت عوض شده است. و با خود می‌اندیشم که حق آن است هرکس می آید بر مسندی تکیه بزند همان ابتدای کار، انتهای کار را نشانش بدهند و بگویند از آغاز کار چنان باش و رفتار کن که بدانی در پایان کار حلالیتی درکار نیست. اشتباه نکن که مجبور به عذرخواهی نشوی. از همین رو خودم هم سال هاست تلاش می کنم خطایی نکنم، حق و ناحقی نکنم، حق الناس را رعایت کنم و نیازمند به حلالیت آنان که تعاملی با ایشان دارم پیدا نکنم. در این صورت می ماند خطای سهوی، ندانسته و نخواسته. اینها را هم هر اهل فهم و درکی خودش می بخشد چون انسان است و می داند انسان ممکن الخطاست. اخیرا بحثی در نظام مطرح شده است بنام ترک فعل. شاید این بحث همان دغدغه ی بنده با موضوع حلالیت باشد. لذا امیدوارم این بحث به جد دنبال شود. قوانین مربوط به آن طرح و تصویب شود و قوه ی قضاییه در ردیف جرایم، ( ادامه در کامنت بعدی )
  • دیده بان IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    1 0
    ردیفی برای ترک فعل تعیین کند و ذیل این موضوع هرکس هر مسندی را در دست می گیرد از همان روز آغاز کار بداند پس از اتمام مسئولیت همه چیز تمام نشده و هیچ بعید نیست مشمول جرمی بنام ترک فعل شود که اگر شد دیگر حلالیت طلبیدن و حلال کردن هیچ کمکی به او نخواهد کرد.
  • علی IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    0 0
    به نظر میاد برخی مسئولان ، امویان و عباسیان را الگو قرار دادند تا دولت علوی
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    0 0
    ما نماینده انتخاب کردیم که در چنین مواقعی به صورت اضطراری به داد مردم برسند باید یک طرح سه فوریتی تصویب کنند تا دولت کارش به پایان نرسیده مدیرانی که ترک فعل کرده اند به منزلشان نرسند بلکه به قاضی مراجعه کنند حداقل یک برگ بازجویی پر کنند بعد با وثیقه سنگین به منزل بروند تا به اعمالش سر فرصت رسیدگی شود اگر کشور و ملت و انقلاب را دوست دارید با هیچ کسی تعارف نکنید مصلحت اندیشی نکنید که این مصلحت اندیشیها پدر ملت را درآورده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس