کد خبر 1250670
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵
برای مواجه دانش آموزان با فضای مجازی افسار گسیخته چه باید کرد؟

خوراکیان معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی از صاحب‌نظران دعوت می‌کند که نکات مدنظر خود را پس از اطلاع از نسخه نهایی طرح کنند

به گزارش مشرق، طرح صیانت از فضای مجازی تعدادی از نمایندگان مجلس باعث نگرانی بسیاری از مردم شده است. آن‌ها می‌ترسند آزادی عمل‌شان در فضای مجازی با تصویب این طرح محدود شود. فضای مجازی فقط بحث سرگرمی نیست؛ کم نیستند افرادی که خرج زندگی‌شان را از کسب و کار اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی مجازی به‌دست می‌آورند. فیلتر و مسدود شدن بی‌برنامه و بی‌جایگزین شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را حتی در تأمین هزینه زندگی‌شان دچار مشکل می‌کند. کشورهای دیگر هم قوانین مختص خود را در فضای مجازی دارند، اما جایگزین مناسب هم با تکیه بر علم بومی برای مسدودیت شبکه‌های اجتماعی تدبیر کرده‌اند.

امیر خوراکیان، معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به جلساتی که طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خصوص اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، ذی‌نفعان و فعالان حوزه فضای مجازی کشور داشته می‌گوید: «هدف اصلی از این طرح قانون‌گذاری برای تنظیم‌گری است نه ایجاد محدودیت و مسدودسازی خدمات. این نگاه به وضوح در مسیر اصلاح و تکامل این طرح قابل مشاهده است.»

او اضافه می‌کند: «متأسفانه مراحل اصلاح و تکمیل این طرح به خوبی از رسانه‌ها اطلاع‌رسانی نشده و صرفاً طرح اولیه منتشر شده است در حالی که این طرح طی جلسات متعدد با اصلاحات و تغییرات بسیاری همراه بوده است. ضمن آنکه جلسات و بررسی‌های کارشناسی در این رابطه همچنان ادامه دارد و تمام نقدها و نظرات کارشناسی به دقت مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد.»

خوراکیان از وضع قوانین مجازی در کشورهای دیگر هم می‌گوید: «بسیاری از کشورها به دنبال قانون‌گذاری و تنظیم‌گری فضای مجازی هستند، اکثر کشورها با توجه به گستره وسیع فضای مجازی در شئون زندگی مردم و آثار آن در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی به دنبال ایجاد قوانین در این فضا هستند و ما نیز برای رهایی از بلاتکلیفی و رفع این خلأ با مجلس شورای اسلامی به دنبال ایجاد قوانین و مقررات برای توسعه سرویس‌های داخلی و تسهیل فعالیت کاربران در این فضا هستیم.»

او توضیح می‌دهد که مجلسی‌های امضاکننده این طرح به فکر کسب و کارهای آنلاین هم بوده‌اند: «توسعه اقتصاد دیجیتال، خدمات داخلی و حمایت از سرویس‌ها، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای داخلی از مهم‌ترین مباحث این طرح بوده و به‌طور جدی مورد توجه مجلس شورای اسلامی است تا این طرح در نهایت منجر به تشویق و حمایت از پلتفرم‌ها و سرویس‌های داخلی برای ارائه باکیفیت‌ترین خدمات روز جهانی به مردم شده و همچنین خدمات و سرویس‌های ارائه‌شده روی پلتفرم‌های خارجی ساماندهی شود.»

خوراکیان در نهایت از صاحب‌نظران دعوت می‌کند که نکات مدنظر خود را پس از اطلاع از نسخه نهایی طرح کنند: «از فعالان فضای مجازی و رسانه‌ها دعوت می‌شود تا با تکیه بر مباحث فنی و کارشناسی به دلیل تخصصی و دانش‌پایه بودن این فضا پس از اطلاع از آخرین نسخه مصوبات با اصلاحات نهایی و نه پیش‌نویس‌های ابتدایی، نقدها، نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنند.»

منبع:روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    9 3
    اولا هیچ سایت یا موتور جستجوگر و پلتفرمی قوانین و شروط ایران را نخواهند پذیرفت پس یعنی این طرح دقیقا باعث فیلتر کل اینترنت بین المللی میشه دوما همینجوری ایران خیلی کم گردشگر میاد با این طرح باید فاتحه گردشگری را بخوانید
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    9 6
    دروغ پشت دروغ .سلام کره شمالی اسلامی
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      1 9
      چند سالیست که کره شمالی لقلقه زبان برخی شده که خیال میکنند تحلیلگر سیاسی اجتماعی هستند
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    1 12
    فضای مجازی بیشتر بستر کلاهبرداری و سوء استفاده است تا کسب و کار سالم متاسفانه چند مورد تجربه داشتم
    • امیر DE ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      6 0
      چشم چون سر شما به راحتی کلاه گذاشته میشه در فضای مجازی آن را برای 81 میلیون نفر میبندیم! خوبه ساده ترین راه بررسی داشتن نماد اعتماد است!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس