کد خبر 1250371
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
در تونس چه می‌گذرد؟ / ریشه اصلی بحران سیاسی چیست؟

در پی اقدام اخیر رئیس جمهور تونس برای برکناری نخست‌وزیر این کشور، درگیری‌هایی در این کشور صورت گرفته و نیروهای ارتش مانع ورود «راشد الغنوشی» به ساختمان پارلمان شدند.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه القدس العربی، بعد از اینکه «قیس سعید» رئیس جمهوری تونس در اقدامی غیر منتظره نخست وزیر این کشور را برکنار کرده و شخصا بر امور تونس مسلط شد امروز تونسی‌ها یک دوره بحرانی را می‌گذرانند.

بیشتر بخوانید:

کودتایی تمام‌عیار در تونس رخ داده است

قیس سعید در بیانیه‌ای که اواخر یکشنبه شب منتشر شد اعلام کرد که با استفاده از اختیارات قانون اساسی تصمیم گرفته تا «هشام المشیشی» نخست وزیر این کشور را از کار برکنار کرده و فعالیتهای پارلمان نیز به مدت ۳۰ روز به حالت تعلیق در می‌آید.

این اقدام یک روز بعد از اعتراضات علیه دولت صورت گرفته است.بر اساس گزارش‌های رسیده علت اعتراضات اخیر افزایش قابل توجه شمار مبتلایان به اپیدمی کرونا در این کشور و افزایش خشم مردمی از عملکرد سیاستمداران و مشکلات اقتصادی بوده است.

کارشناسان معتقدند که این اقدام اخیر قیس سعید پس از تحولات جهان عرب موسوم به «بهار عربی» در سال ۲۰۱۱ بزرگترین چالش برای تونس محسوب می‌شود.

ساعاتی پس از انتشار بیانیه مذکور توسط قیس سعید در حالیکه ساختمان پارلمان و تلویزیون دولتی تونس توسط نیروهای ارتش محافظت می‌شد، شماری از تونسی‌ها برای حمایت از وی تجمع کردند.

«راشد الغنوشی» رئیس پارلمان تونس که ریاست جنبش  النهضه را نیز بر عهده دارد و نقش مهمی در دولت‌های ائتلافی ایفا کرده است این اقدامات رئیس‌جمهور را محکوم کرده و آن ها را کودتا و حمله به دموکراسی توصیف کرد.

الغنوشی در ساعات اولیه بامداد امروز دوشنبه به ساختمان پارلمان تونس رسید و خواستار برگزاری جلسه‌ای برای توضیح خواستن از قیس سعید شد اما نیروهای ارتش که در خارج از ساختمان پارلمان مستقر هستند مانع ورود الغنوشی شدند.

رئیس پارلمان تونس تاکید کرد که نباید همه قدرت کشور در اختیار یک نفر باشد.

وی پیش از این از تونسی‌ها خواسته بود تا همانند اعتراضات سال ۲۰۱۱ برای محکوم کردن این اقدام رئیس جمهور به خیابان‌ها بیایند.

منابع خبری از تصمیم جنبش النهضه برای برگزاری نشست فوق العاده حزب به منظور بررسی تحولات اخیر این کشور خبر دادند.

تصاویر منتشر شده در تلویزیون تونس نشان می‌دهد که ده‌ها تن از هواداران حزب النهضه با طرفداران قیس سعید در نزدیکی ساختمان پارلمان درگیر شدند و نیروهای پلیس در حال جدا کردن آنها هستند.

قیس سعید که در سال ۲۰۱۹ در تونس قدرت را به دست گرفت اتهامات در خصوص انجام کودتا را رد کرده و گفت که اقدامات وی مطابق قانون اساسی است.

قیس سعید همچنین در بیانیه خود تاکید کرده علاوه بر برکنار کردن نخست وزیر و به تعلیق درآوردن فعالیتهای پارلمان مصونیت قانونی اعضای پارلمان را نیز به حالت تعلیق درآورده است.

قیس سعید با اعلام برکناری دولت، از تلاش برای بازگرداندن آرامش به کشور با کمک یک نخست وزیر جدید خبر داد. او در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: این تصمیم ها را اتخاذ کرده‌ایم تا آرامش اجتماعی به تونس برگردد و کشور نجات داده شود.

رئیس جمهور تونس همچنین نسبت به هرگونه واکنش مسلحانه نسبت به اقدامات خود هشدار داد و گفت کسانی که قصد دارند در این شرایط به اسلحه متوسل شوند هشدار می‌دهد و هر کسی که یک گلوله شلیک کند پاسخ آن را دریافت خواهد کرد

رئیس جمهور و رئیس پارلمان تونس در انتخابات جداگانه در سال ۲۰۱۹ انتخاب شدند، در حالی که هشام المشیشی تابستان گذشته به عنوان نخست وزیر این کشور روی کار آمد تا جایگزین دولت دیگری شود که تنها برای مدت کوتاهی ادامه داشت.

از یک سال گذشته تا کنون اختلافات سیاسی میان رئیس جمهور و نخست وزیر در جریان بوده و همین موضوع چالش‌های زیادی را برای تونسی‌ها در میانه بحران اقتصادی و مالی که اپیدمی کرونا نیز به آن افزوده شده ایجاد کرده است.

«منصف المرزوقی» رئیس جمهور پیشین تونس و رهبر حزب «کنگره برای جمهوری» خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شده و اعلام کرد که سعید تبدیل به خطری برای تونس شده است و کودتا در تونس یک تصمیم منطقه‌ای اسرائیلی- اماراتی است.

وی افزود که من از روی تجربه می‌دانم که ارتش تونس نظم و انضباط ویژه‌ای درباره موسسات و قانون اساسی دارد و هرگونه درخواست برای کودتا را رد می‌کند و در این شرایط انتظار دارم که ارتش همچنان به ماموریت خود به دفاع از موسسات دولتی و نه دفاع از اشخاص ادامه دهد.

طی هفته‌های گذشته افزایش قابل توجه میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از اپیدمی کرونا در تونس و سوء مدیریت مسئولان موجب افزایش خشم و مردم نسبت به دولت و گسترش اعتراضات در این کشور شده است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    1 0
    چه اعتماد بنفسی دارن اصلا اینا کشور دارن که دارن سر قدرت با هم میجنگن برنده چی گیرش میاد؟
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      3 0
      خیلی چیزها دنیا همین است. هر دنیا پرستی همین طور است. دنبال قدرت منافع و خیلی چیزهای دیگر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس