کد خبر 1250223
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹
چرا واکسن‌ برکت گران‌تر از سینوفارم است؟

به گفته یک متخصص ویروس شناسی موادی که در شرایط تحریم به دست ما یا هر تولیدکننده‌ای در داخل کشور می‌رسد، قیمتش بسیار بالاتر از آنچه که در بازار جهانی به فروش می‌رسد، است.

به گزارش مشرق، حسین کیوانی،  متخصص ویروس شناسی در پاسخ به این سوال که چرا واکسن‌ برکت گران‌تر از سینوفارم است؟، گفت: ممکن است برخی از ویروس‌ها نظیر سرخک و سرخجه بسیار سریع تکثیر ‌شوند و این در حالی است که تکثیر در بعضی از ویروس‌ها بسیار سخت است و این ویروس‌ها به امکانات حفاظت زیستی بالاتری احتیاج دارند و برای مثال ویروس کرونا به سطح ۳ این امکانات نیاز دارد، در حالی که ما این امکانات را تا سطح ۴ داریم.

بیشتر بخوانید:

جلایی پور، واکسن انگلیسی و واکسن ایرانی

وی ضمن اشاره به اینکه فراهم کردن این امکانات هزینه‌بر است، افزود: موادی هم که برای تولید واکسن استفاده می‌کنیم، هزینه‌بر هستند و کل دنیا با کمبود آن‌ها مواجه اند و تا آنجایی که من اطلاع دارم این مواد با ارز آزاد تهیه می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

راه‌اندازی دومین خط تولید واکسن کووایران برکت

این متخصص ویروس شناسی ادامه داد: کشورهایی که برای واکسن تولیدی خود کمترین قیمت را گذاشتند، قیمت واکسن خود را حدود ۵ دلار عنوان کردند که پایین‌تر قیمت واکسن کشته در کشوری بوده است که واکسن را در دز میلیاردی تولید می‌کند و به طور کلی هر چه مقدار تولید افزایش یابد قیمت سربار کاهش پیدا می‌کند.

این استاد دانشگاه متذکر شد: موادی که در شرایط تحریم به دست ما یا هر تولیدکننده‌ای در داخل کشور می‌رسد، قیمتش بسیار بالاتر از آنچه که در بازار جهانی به فروش می‌رسد، است و اگر با کمبود آن مواجه نباشیم حداقل بین ۲۰ تا ۳۰ درصد برای برای مصرف کننده داخلی گران‌تر در می‌آید، چرا که انتقال پول هزینه اضافه‌تری را تحمیل می‌کند و برای مثال اگر شما بخواهید یک میلیون دلار را به خارج کشور انتقال دهید ۲۰۰ هزار دلار یعنی ۲۰ درصد آن هزینه انتقال می‌شود و همچنین هزینه‌های حمل و کشتیرانی و سایر هزینه‌ها به دلیل تحریم بسیار زیاد است و همه این موارد موجب افزایش هزینه‌ها و قیمت واکسن می‌گردد.

دانلود

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    24 13
    به همون دلیل که تولید ماشین توی خودایران از وارداتش گرونتردرمیاد اصلا تولید دیگه توی ایران با این قیمت دلاربه دلیل گرونی مواد اولیه وماشین آلات وکاهش قدرت مصرف کننده نمیصرفه زیادتوی ایران به فکرافزایش تولیدنباشین اگر خواستین کارخونه ای بزنین باید برین توی کشورهای منتطقه بزنین تا واستون ارزون تر دربیاد
    • ناشناس IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      25 2
      کجای دنیا به کارگر حقوق ماهی 150 دلار میدن ؟؟ تو بنگلادش هم حقوق از این بالاتر است !! مشکل دانش فنی و امکانات خط تولید است . برای اینکه در ایران همه جهت رانتخواری خودشان را تولید کننده معرفی کرده اند و چون رقیب هم ندارند . اطمینان دارند که مردم تاوان آنها را خواهند پرداخت .
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      4 3
      در سال پشتیبانی از تولید و مانع زدایی ها چه نسخه هایی برامون می پیچی
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      4 3
      چقدر با سواده این استاد!!! حالا خوبه دیدیم که برای انتقال پول در ایران به خارج یا بلعکس حداکثر 3درصد هزینه جابه جایی است نه 20 درصد!
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      8 1
      چون آقایان در خودرو سازی مواد اولیه را بر مبنای قیمت جهانی محاسبه می کنند مانند فولاد و.. ولی خنده دارش این است که سوبسید هم می‌گیرند در صنعت فولاد ولی بهقیمت جهانی با مردم محاسبه می کنند
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      5 1
      پس دقیقا فایده یه همچین تولیدی چیه؟ غیر از اینه که این کار اسرافه؟ ۴۰ ساله داره خودرو تولید میشه با چند برابر قیمت واقعی . چه اصراریه بر ادامه این تولید غیر از چاپیدن مردم؟ الان فایده تولید برکت چیه وقتی خارجیش با کیفیت تر و ارزون تره؟ پس چرا تا قبل از این میگفتید برکت از واکسن خارجی ارزونتر درمیاد؟ حالا روی این هزینه تولید هزینه سرسام اور تحقیقات رو اضافه کنید که یه جیزی بالغ بر یک میلیارد دلار بودجه صرف کرده همین برکت تا به اینجا. با اون یک میلیارد دلار چند دوز واکسن میشد وارد کرد؟
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    6 23
    واکسن برکت در واقع اسم کاملش کوو برکت هست یعنی محصول مشترک متخصصان کوبا و ایران است اینکه مواد اولیه اش وارداتی باشه تعجبی نیست / اما سوال ما این است که چرا خبری از واکسن فخرا نیست !؟ مگر همین واکسن فخرا رو بعد از طی مراحل موفق ازمایشی و رونمایی، رو فرزند شهید فخری زاده تست نکردین و موفقیت امیز بوده !؟ خوب پس اون واکسن کجاست !؟/
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      21 5
      اون کووپاستوره که محصول مشترک کوبا و انیستیتو پاستور ایرانه. واکسن فخرا هم که روی فرزند شهید تست شد اون فاز اول تستش بود. هر واکسن باید سه فاز تست رو با موفقیت بگذرونه تا تایید شه و قابل استفاده باشه
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      6 4
      خخخخ وسعت خریت رو ببینید تورو خدا
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      6 3
      " کو" قبل از کلمه برکت اشاره به کووید هست واکسن مشترک ایران و کوبا این واکسن نیست
    • حجت IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      3 4
      کو در اینجا مخفف کوهستانه. کوبرکت یعنی کوهستان برکت
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    17 5
    تا دیروز منکر گران بودن برکت بودن
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      2 3
      گرانترین واکسن دنیا 35 دلار است و ایشون مشخص است دارد اطلاعات غلط می دهد
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      3 1
      تا دیروز میگفتن ارز ندیم به خارجیا واکسن بخریم الان میگن برای برکت بیشتر تیازه ارز بدیم به خارجیا مواد اولیه بگیریم
    • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      0 0
      اره ایشون داره اطلاعات غلط میده ولی اطلاعات تو درسته
  • علی IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    26 17
    اولا تا جایی که من اطلاع دارم به عنوان یک فرد معمولی ، واکسن در تمام کشورهای جهان رایگان است و در بسیاری از کشورها برای مردمی که تزریق می کنند طرح های تشویقی هم ارائه کرده اند. و اگر منظور هزینه تولید برای دولت می باشد چه نیازی به تولید هینچنین واکسنی که بقول مسئولین تجهیزات خط تولید آن از بهترین برندهای دنیا است که در چین مونتاژ شده و به ایران انتقال یافته است ، نداشتن سطح ایمنی مورد نیاز برای پرورش وتکثیر ویروس ، تهیه مواد اولیه واکسن از خارج از کشور ، و برو تا آخر ... کجای این تولید داخل گفته می شود و بعد از تمام همت مسئولین قیمت نهایی محصول تولید شده چند برابر محصولی مشابه و استاندارد و با کیفیت بالاتر و مطمئن و ... عشق خود کفایی مسئولین این سرزمین را به نابودی کامل کشانده است البته این وسط به اسم تولید مای و حمایت از تولید داخلی میلیون ها میلیون هم بالا کشییده می شود و بدبخت این ملت که تمام این هزینه را از سرمایه ملی اش چندین برابر بالا می کشند . تولید داخل و حمایت از آن بالیان دارازی است برای مردم نخ نما شده است . می دونم چاپ نمی کنی نوشتم بدونی ما مردم عادی هم می دونیم.
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      18 14
      احسنت، دقیقا به نکات درستی اشاره کردی
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      9 5
      گُل گفتی،تفکر اشتباه خودکفایی کشور را دچار خشکسالی غیرقابل جبران کرد و این هم نمونه ای دیگر. واقعا باید فهمید نیازی نیست چرخ رو از اول کشف کرد
    • كفشنده IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      10 10
      بعد ببخشید اگه مثل روسیه و هند بدقولی كردن و بهمون ندادن تو جواب میدی یا مثل الان فقط نق میزنی؟! بعدشم واكسنای چینی مفت نمی ارزن كه ثابت شد مال خودمون خیلی بهتره، جناب مردم عادی اول یكم فكر كن بعد افاضات بفرما. هیچ وقت تولید محصولات استراتژیك رو به شوخی نگیرین.
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      6 3
      عمو جون منظور از سطح ایمنی، آزمایشگاه BL4 هست نه اینكه سطح ایمنی تولید واكسن پایینه، یكم درباره آزمایشگاه ایمنی زیستی سطح 4 مطالعه كن كه ببینی چه كار ارزشمندی كردن چون این فناوری رو كسی به كسی نمیده.
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      4 10
      علی اینو بدون که به جز یه سری خزعبلات هیچی نمیدونی
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      5 7
      جهت اطلاع این شخص اطلاعات غلط می‌دهد در ضمن خودکفایی در همه جای دنیا شکل گرفته خصوصا کشورهای صنعتی اول خود کفایی اجرا کردن بعد بازار آزاد راه انداختند
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      3 6
      به قول دو برره تو هیچی نودانی؟ بی خود ادای دانا ها را در نیاور
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      2 9
      عزیزم مواد اولیه واکسن برکت داخلی است
    • محمد IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      10 10
      لطفاً با اطلاعات ناقص نظر ندید، اولا هزینه تولید واکسن کووبرکت چند برابر واکسن های خارجی نیست، ثانیا همین واکسن ها مثل آسترازنکا تا قبل از مشخص شدن عوارضش قیمت بسیار بالاتری داشتند بعد که عوارض زیادش مشخص شد قیمتش پایین اومد، ثالثا تا همین چندماه پیش هم هرچه قدر پول هم میدادن چون واکسن در دنیا محدود بود به خیلی از کشورها از جمله ما نمیرسید، رابعا همین واکسن هم شده بود محل فشار کشورهای متمدن اروپایی به کشورهای جهان سوم و هم فشار تحریمی جدید از طرف آمریکا، در کل این کشورها احتکار کرده بودند، خامسا شما بفرمایید اگر مثل عربستان همه چیز رو وارد کنیم خوبه گاو شیرده باسچشبم خوبه، یعنی همه باید مصرف کننده باشیم اگر هزینه تولید بالاست دلایلی داره که اتفاقا مهم‌ترینش دلایل اقتصادی و داخلی است که دولت فشل فعلی اون رو به قهقرا برده وگرنه اگر دولت تسهیل‌گر تولید بود ما توانایی تولید بسیاری از اقلام مورد نیاز رو داریم، اصلا اگه تولید نداشته باشید چطور میخواهیم ثروت تولید کنیم اقتصاد دنیا در تولید و صادرات است و ما میتونیم حتی واکسن هم صادر کنیم، یادشان همین واکسن کووبرکت موثرتر از سینوفارم و حتی آسترازنکاست حتی بسیار کم عوارض تر است پس حتی از نظر قیمت هم قابل قبول است، مطمئنا در واکسن هم کیفیت و تاثیر آن مهمترین فاکتور ارزش و قیمت آن است، باز هم بگم یا گوشتون فقط به آلبانی نشینان و لندن نشیناست
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      2 3
      کفشنده جان همین که تو فکر میکنی برای ما بسه
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    9 2
    خخخخ تا دیروز که ارزونترین بود
    • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      1 0
      تحریم همینه دیگه هر چیزی رو بخوای بخری از بازار سیاه باید به ده برابر قیمت بخری که صدالبته به نفع کاسبین تحریمه چون این وسط میتونن هر چه قدر دوست داشتن بذارن تو جیبشون بکشن رو قیمت چون قیمت مشخصی وجود نداره. حالا فهمیدید چرا یه سریا برای باقی موندن تحریمها دست و پا میزنن؟
  • سعید IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    8 2
    پس تحریم را باید به هر قیمتی است برداریم ، والا تا تحریم هستیم همین آش و همین کاسه است
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    6 0
    سهم بَر و رانت خوار و .... توش زیاده . و الا تولیدش باید ارزانتر باشد .
  • رضا IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    4 0
    واقعا این نظر یک استاد دانشگاههههه!اولا چرا به نظر شما ماده ی اولیه باید با ارز آزاد بیاد دوما برای واردات واکسن هم همین پروژه ی انتقال ارز . و نقل و انتقالات محموله هست . واقعا مردم رو چی فرض کردید
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    4 2
    چون تحریم هستیم و از FATF بیزاریم ! به همین سادگی !!!
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    6 1
    کی حالا این واکسنو میخره
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    8 1
    خدا رو شکر تو تمام جنس هایی که داخل تولید میشه داریم با خارجی ها رقابت می کنیم، البته به لحاظ قیمتی! تو کیفیت خیر!
  • BE ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    2 0
    تکثیر بعضی از ویروس‌ها بسیار سخت است !! به خصوص هنگامی که حتی وجود ندارد - بنابراین ما باید آن را از کسانی بخریم که داستان آن را تولید می کنند....مثل آقا گیت!!!
  • يوسف جدالى IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    3 2
    نان و برنج و كوشت ومرغ و ميوه و و و. مسكن هزينه سفر درون شهرى برون شهرى و و و ظروف و لوازم خانگي و و و. در ايران گران تر از چين است ميخواهى واكسن ايرانى گرانتر از واكسن چينى نباشد ؟
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    9 1
    چی شد تا دیروز می گفتید تحریم اثری نداره و مدیریت هست و ازین حرفا آیندگان در باره بانیان این تحریم ها و عداوت بیهوده قضاوت می کنن
  • مسعود نميكين IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    1 10
    براى اينكه خيلى بهتر از سينوفارم است نسبت واكسن بركت به واكسى سينوفارم مثل فرش ابريشمى ٨٠ رج تيريز است به موكت چينى
  • mohamad IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    4 3
    کل دنیا چند تا واکسن تولید شده ما داریم 10 واکسن تولید میکنیم به نامهای مختلف اخرش هم نتیجه اش معلوم نیست
  • .... IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    6 10
    واکسن های خارجی نزنید
  • Ismail IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 3
    باید ایران تلاش بکند تا صفر تا صد تولید ساخت و طراحیش داخلی باشد ان شالله میتوانیم فقط باور ایمان اعتقاد روحیه انقلابی جهادی میطلبد
  • Ismail IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 2
    باید تلاش شود صفر تا صد تولید ساخت و تولید در داخل باشد مواد اولیش هم ساخت ایران باشد ان شالله میتوانیم
  • ... IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 1
    بخدا اگه از دانشمندان و نخبگان حمایت بشه جزء پیشرفته ترین کشورها می‌شیم. ولی متأسفانه دولت ما بیشتر به فکر دزدی و رانتخواری هست.
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    3 0
    تحریم کاغذ پاره است.!!!!!!
  • سیدمهدی IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    1 1
    خب چه اصراریه وقتی نه ماده اولیشو داشتین نه تجهیزات خط تولیدشو وهمششو بایدبا دوبرابر قیمت وارد میکردین تازه هنوزم ۵۰۰هزارتا بیشترتولید شده همون پولو صرف واردات واکسن میشد مثل خیلی ازکشورهای حتی پیشرفته مثل کانادا
  • IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    0 1
    انشاءالله دولت بعدی . پشتیبان شرکت های دانش بنیان و جوانان دانشمند و متخصص که حرف های بزرگی برای گفتن دارند . و سعی دارند . کشور را در برابر برخی موارد استراتزیک ایمن نگه دارند . باشد ِ. اطمینان داریم هر گونه کاری که بسیاری از موارد موفق . که تولید شده . و بثمر رسیده نشاندهنده . توفیق دوستان است . بدانها سپرده شود حتما بثمر میرسد . حالا با آزمون و خطا و صرف وقت و هزینه که طبیعت کار است . در نهایت به نتیجه میرسند .. از جمله ژلی که در تولید واکسن بکار میرود و از خارج وارد میشود . همانگونه که ماشاءالله بتعداد واکسن ساخته و تولید شده و برخی که خیلی از راه را رفتند و بدلایل متعدد کنار کشیدند . نشانگر خواستن و توانستن جوانان و دانشمندان ما هست . در مورد مثل خودرو . که منافعش نهایت نصیب دولت و اطرافیان خودی میشود . نخواستند و نمیخواهند که دیگران وارد محدوده اختصاصی آنان شود. شما حساب کن محصولات پتروشیمی و مس و آهن که در داخل تولید میشود و بیشترین عامل نرخ متعلق بدانهاست ِ اگر دولت میخواست ماشین ارزانتر تولید شود تا مردم مثل سابق بتوانند راحت تر صاحب خودرو شوند . نمیتوانست . چرا بورسی و بین المللی حساب میکنند . مگر درآمد مردم بین المللی هست که خرجشان برابر دخلشان باشد . آیا اگر واقعا قصد تولیدات متعدد خودرو داشتیم ِ اجازه داده و یا خواستار میشدند تا شرکت هائی . مثلا موتور . گیربکس و یا اجزا آن را بسازند و در اختیار خودروسازان قرار دهند و یا شرکت های خصوصی دائر شود و بتوانند خودرو تولید کنند . چون سودشان اینقدر زیاد و مهم هست . اجازه غیر از این وضع را نمیدهند و حتی برای بررسی اوضاع شرکت ها که چه خبر است . کسی سراغش نرفته . و امثالهم دیگران هم هستند که آزاد و رها کارشان را میکنند و در آخر با مشکلات پدید آمده که باعث و بانیش خودشان بودند . اعلام ضرر هم میکنند . دست پیش میگیرند که بدهکار نشوند . اما جاهائی که موفق باشند . با حرف و کنایه . قصد دارند آنها را همسنگ خود سازند .. تا راه فرار خود از پاسخگوئی فراهم سازند و یا وقت بیشتر برای منفعت بیشتر داشته باشند. .
  • آلفا IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    0 0
    چرا پراید از بنز گرانتر است؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس