بنیاد شهید هم کاروان عتبات راه انداخت! - کراپ‌شده

باتوجه به اینکه به زودی سفر هوایی به عتبات همراه با کاروان‌های حج و زیارت از سرگرفته می‌شود، بسیاری از عاشقان حسینی که ۱۷ ماه در انتظار برقراری سفر به عتبات بودند، نگران هزینه‌های این سفر معنوی هستند.

‌به گزارش مشرق، با توجه به نزدیک بودن به برقراری سفرهای زیارتی به عتبات که بر اساس دستورالعمل بهداشتی وزارت بهداشت ایران و عراق فقط به صورت هوایی انجام خواهد گرفت، نگرانی درباره هزینه‌های سفر به عتبات افزایش یافته است؛ تا جایی که بسیاری از مخاطبان  با انتشار خبری مبنی بر موافقت ستاد کرونا با ازسرگیری سفر به عتبات به صورت هوایی از بالا بدون هزینه‌ها گلایه داشته و خواستار ارائه راهکارهایی برای سفر همه اقشار جامعه به عتبات بودند.

هزینه‌های سفر به عتبات در شرایط کرونا چقدر می‌شود؟

سازمان حج و زیارت در سال‌های قبل، اعزام‌های ارزان قیمت را راه‌اندازی کرده بود تا عاشقان حسینی در هر قشر و سطح اقتصادی بتوانند به کربلا سفر کنند. البته این کاروان‌ها به صورت زمینی به عتبات اعزام می‌شدند که اکنون با ممنوعیت سفر زمینی به عتبات، امکان چنین اعزام‌هایی وجود ندارد.

هزینه‌های سفر به عتبات در شرایط کرونا چقدر می‌شود؟

سازمان حج و زیارت به فکر سودجوی در سفر عتبات نیست

با این وجود، حجت‌الاسلام صحبت الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت می‌گوید: اکنون کاروان‌های غیرمجاز بسیاری از طریق هوایی با قیمت‌های بالا زائران را به عتبات اعزام می‌کنند و کسی هم جلوی آنها را نمی‌گیرد. اما پس از برقراری سفر به عتبات، به طور حتم هزینه سفر به عتبات همراه با کاروان‌های سازمان حج و زیارت کمتر خواهد بود. چرا که ما به فکر سودجویی در زمینه سفرهای زیارتی نیستیم.

اعزام زوار با پروازهای عراقی!

‌در هر صورت با توجه به اینکه رئیس سازمان حج و زیارت ابراز امیدواری کرده که سفر زائران به عتبات قبل از اربعین برقرار شود، بسیاری نگران هزینه سفر به عتبات هستند. چرا که عراق پیش از این اعلام کرده بود که سفر زائران به عراق باید از طریق شرکت‌های هواپیمایی عراق صورت گیرد که هزینه این پروازها نیز نسبت به پروازهای داخلی گران است.

هزینه‌های سفر به عتبات در شرایط کرونا چقدر می‌شود؟

تست کرونا در فرودگاه نجف و بغداد از زوار +سند

تست کرونا در فرودگاه‌های عراق از زائران عتبات با ۶‌۰ هزار دینار

علاوه بر این، برخی از رسانه‌های عراقی اعلام کردند که قرار است در روزهای آینده در فرودگاه‌های بغداد و نجف، از زائرانی که به این کشور سفر می‌کنند، تست کرونا گرفته شود که هزینه آن نیز ۶۰ هزار دینار عراقی تخمین زده شده است که با احتساب دینار ۱۵ هزار تومانی، این مبلغ حدود ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود. این رقم به غیر از هزینه ورودی به عراق از طریق فرودگاه نجف است که در گذشته حدود ۴۰ دینار از زوار اخذ می‌شد.

البته با توجه به مذاکرات صورت گرفته مسؤولان ایران و عراق، به طور حتم دیگر کاروان‌های زیارتی حج و زیارت برای اخذ ویزا نباید به دلالان هزینه‌های بالا از ۱۵۰ تا ۳۳۰ دلار بدهند و همین امر موجب کاهش چشمگیر هزینه سفر به عتبات خواهد شد. چرا که یکی از دغدغه‌های مسؤولان هم پس از موافقت عراق با تشرف زوار ایرانی، نحوه اخذ ویزا بود که معاون عتبات سازمان حج و زیارت در این باره نیز می‌گوید: در روزهای آینده تفاهم‌نامه‌ای برای سفر زائران ایرانی به عراق بین مسؤولان حوزه گردشگری عراق و سازمان حج و زیارت به امضا خواهد رسید و تدابیر لازم برای حضور ایرانیان در اعتاب مقدسه عراق اندیشیده خواهد شد.

بر همین اساس، به نظر می‌رسد که سفر زوار ایرانی به عتبات از محرم برقرار شود و عاشقان حسینی پس از ۱۷ ماه انتظار می‌توانند به صورت هوایی عازم عتبات شوند.

هزینه‌های سفر به عتبات در شرایط کرونا چقدر می‌شود؟


هزینه پرواز تهران نجف برای هفته آینده- قیمت پروازهای خارجی چند برابر پروازهای داخلی است

اما با توجه به اینکه نرخ دلار نسبت به سال ۹۸ که آخرین اعزام کاروان‌های حج و زیارت به عتبات صورت گرفت، افزایش داشته و هزینه پروازها نیز بالا رفته است، به طور حتم هزینه سفر به عتبات با سال ۹۸ قابل قیاس نیست. در سال ۹۸ قبل از شیوع کرونا و در زمانی که سفرهای عتبات برقرار بود، هزینه‌های سفر هوایی به عتبات چهار میلیون تومان شده بود اما اکنون در بهترین حالت در صورتی عراق اجازه دهد سفر ‌زائران با پروازهای داخلی صورت گیرد، بیش از ۶ میلیون تومان هزینه رفت و برگشت با هواپیما خواهد شد.

افزایش هزینه سفر به عتبات در شرایط کرونا

علاوه بر این، با بالا رفتن نرخ دلار که بیشتر مبادلات بین دو کشور از اسکان و تغذیه به صورت دلاری یا دیناری محاسبه می‌شود، هزینه‌هایی که کرونا به زوار تحمیل خواهد کرد، قابل چشم‍‌پوشی نیست. چرا که در صورت برقراری سفر به عتبات، زائران باید تست PCR هم بدهند و حتی اگر دولت عراق تست کرونا در فرودگاه را نیز اجرایی کند ۹۰۰ هزار تومان به هزینه‌های زوار افزوده خواهد شد.

لزوم رعایت نکات بهداشتی در حین سفر نیز از اهمیت زیادی برخوردار است که سازمان حج و زیارت در این سفر به ویژه در حمل و نقل و اسکان و حتی تغذیه باید مواردی را در نظر بگیرد تا زائران پس از بازگشت به کشور در صحت و سلامت باشند. هزینه‌های تأمین امنیت زوار هم که از سوی سازمان حج و زیارت پیش‌بینی می‌شود، در سال‌های قبل به ازای هر زائر ۱۰ دلار بود که باید دید امسال با شرایط موجود این هزینه چقدر می‌شود.

با این وجود، به نظر می‌رسد سازمان حج و زیارت درصدد کاهش هزینه‌های سفر به عتبات است تا بتواند هزینه این سفر را به کمتر از ۱۰ میلیون تومان برساند. این امر در حالی است که کاروان‌های غیرمجاز اکنون با هزینه‌های ۱۸ تا ۲۵ میلیون تومان زائران را به عتبات اعزام می‌کنند.

هزینه‌های سفر به عتبات در شرایط کرونا چقدر می‌شود؟

هفته‌های گذشته وزارت بهداشت عراق از برنامه‌ریزی به منظور تشرف زائران خارجی به این کشور بر اساس پروتکل‌های خاص خبر داد و پس از آن نیز با توجه به مذاکرات مسؤولان حج و زیارت کشورمان، ستاد کرونا با برقراری محدود سفر به عتبات با شرایط خاص و البته فقط هوایی موافقت کرد.

با موافقت دو طرف برای ازسرگیری سفرهای زیارتی به عتبات، به نظر می‌رسید که سفر به کربلا در ایام عرفه برقرار شود. حتی سفیر ایران در عراق و مسؤولان حج و زیارت کشورمان با طرف عراقی جلساتی داشتند تا سفر زائران ایرانی به عتبات را سهولت بخشند. اما با افزایش شیوع کرونا در عراق و همچنین ایران، سفر زائران به عتبات باز هم معلق شد و همچنان تلاش مسؤولان کشورمان برای اعزام زوار به عتبات ادامه دارد؛ به طوری که علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت گفته است: «قبل مراسم عرفه معاون سازمان حج زیارت در سفر به عراق با وزیر گردشگری این کشور مذاکراتی درباره کلیات تفاهم نامه‌ای که تهیه شده انجام داد. اما با توجه به تعطیلی ۱۰ روزه در عراق قرار شد مذاکرات اعزام زائران ایرانی پس از پایان این تعطیلات ادامه یابد».

البته هیأت گردشگری وزارت فرهنگ عراق پس از اعلام وزارت بهداشت این کشور برای حضور زوار خارجی، کارمندان خود را برای ورود کاروان‌های زیارتی کشورها به عراق در فرودگاه‌های بغداد و نجف مستقر کرد و برخی از کشورها در ایام عرفه زائران خود را در قالب کاروان‌هایی به عتبات اعزام کرده و در ایام عرفه زواری از کشورهای پاکستان، تاجیکستان و ترکیه وارد عراق شده و به زیارت سیدالشهدا (ع) مشرف شدند؛ به طوری که لؤی الیاسری، استاندار نجف از ورود بیش از دو هزار زائر خارجی برای حضور در مراسم عرفه خبر داد.

بر همین اساس، قبل از عرفه، در یک روز بیش از ۸۰۰ زائر خارجی از طریق ۲۵ پرواز وارد نجف اشرف شدند. اما باز هم هیچ زائر ایرانی در قالب کاروان حج و زیارت به عتبات اعزام نشد و فقط کاروان‌های غیرمجاز در نبود کاروان‌های رسمی با هزینه‌های بالا عاشقان حسینی را به کربلا بُردند.

سفر به عتبات از ابتدای شیوع کرونا یعنی اسفند ۹۸ متوقف شد و ستاد کرونا هم با برقراری سفر به عتبات موافقت نکرد تا اینکه در آخرین روزهای دولت دوازدهم، ستاد کرونا مجوز برقراری سفر هوایی به عتبات آن هم به صورت محدود را صادر کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس