کد خبر 1249719
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷
چه چیزی در انتظار ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی است؟

بن بست سیاسی ۲ ساله در اراضی شاغالی تاثیری گسترده بر ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی گذاشته است.

به گزارش مشرق، چهارمین انتخابات سراسری رژیم صهیونیستی در بازه زمانی ۲ ساله، در مارس ۲۰۲۱، راه حلی موقت برای بحران سیاسی این رژیم ارائه کرد؛ اما چشم انداز دوام این راه حل، بنا به دلایلی مبهم است.

به گزارش «ترندز ریسرچ»، پس از روی کار آمدن کابینه جدید رژیم صهیونیستی با ائتلاف ۸ حزب، ساختار سیاسی این رژیم با تغییراتی مواجه شده است.

بیشتر بخوانید:

اعتراف دیده‌بان حقوق بشر به آپارتاید اسرائیل

موقعیت «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی و همقطارانش زیر فشار سنگین فهرست قابل ملاحظه‌ای از اتهام‌های حقوقی قرار دارد.

صحنه سیاسی این رژیم به دلیل تعدد احزاب حاضر در کابینه ائتلافی بسیار متنوع شده و ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی به ۴ اردوگاه تقسیم شده است.

شکاف‌های اقتصادی و اجتماعی در اراضی اشغالی تحت تاثیر این اردوگاه‌ها قرار گرفته و روند حمایت از احزاب و الگوریتم رای دهی را تغییر داده اند.

البته نباید از نقش شیوع بیماری کرونا در تشدید شکاف‌های اجتماعی در اراضی اشغالی غفلت کرد؛ شکاف‌هایی که احتمالا تشدید شوند.

آنچه در پایان برگزاری انتخابات ماه مارس در اراضی اشغالی رخ داد، نه ائتلاف و اتحادی واقعی برای برون رفت از بن بست تشکیل کابینه، بلکه ممانعت از نخست وزیری نتانیاهو به دلیل قرار داشتن او زیر سایه اتهام‌های حقوقی بود.

با در نظر داشتن تحولات فعلی و چند ماه گذشته اراضی اشغالی می‌توان گفت، این است که دستکم دوران نتانیاهو به طور رسمی پایان یافته و کابینه‌ای متزلزل در قدرت قرار گرفته است.

خروج نتانیاهو از قدرت، نقطه عطفی برای سیاست رژیم صهیونیستی بود.

مانورهای نتانیاهو برای از صحنه خارج کردن ائتلاف جدید از عرصه سیاست با همکاری متحدانش بی نتیجه بود؛ با وجود این، نوشتن از پایان عمر زندگی سیاسی نتانیاهو و سرنوشت کابینه «تغییر» زود است.

اگرچه او از قدرت خارج شده و در حال محاکمه به اتهام فساد است، همچنان بازیگری در سیاست رژیم صهیونیستی است که می‌تواند در ائتلاف احزاب مشکلاتی ایجاد کند.

اما نکته مهم، معمول شدن بلاتکلیفی سیاسی در اراضی اشغالی است که انزجار ساکنان اراضی اشغالی را به دنبال داشته است.

ضمن اینکه چهار دوره انتخابات سراسری سبب نشد تا اکثریتی در کنست حاصل شود، بلکه انشعاب‌های بیشتری را سبب شد؛ بنابراین باید منتظر ماند و دید آیا کابینه جدید می‌تواند راه حلی برای مشکلات داشته باشد یا تحت فشار سنگین تناقض‌های موجود از هم فرو می‌پاشد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس