کد خبر 124950
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۴

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: بدون تفسیر انقلاب امام نمی‌توانیم راه آینده خود را در سلوک اجتماعی و فردی تفسیر کنیم این کتاب گام بلندی در مسیر تبیین عمیق و تئوریک انقلاب و شخصیت امام و عطیه الهی برای جبهه فرهنگی است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، آیین رونمایی از کتاب سلوک ذیل شخصیت امام خمینی(ره) اثر اصغر طاهرزاده در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

میرباقری: امام فراتر از زمانه خویش بود

حجت‌الاسلام سیدمهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در این مراسم ضمن اشاره به اینکه نباید انقلاب اسلامی را در حد یک انقلاب ملی ضداستبدادی و استعماری در مقیاس جهانی تعریف کنیم، بلکه باید این انقلاب را کانون گشایش دردهای الهی به سوی بشریت بدانیم بیان کرد: انقلاب عطیه‌ای به امام است و شناخت شخصیت امام راحل بستر شناخت این انقلاب جهان معاصر و مسائل پیش روی جامعه جهانی است.

وی گفت: امام فراتر از زمان و مظهر تجلی حقیقت در زمانه بوده است، من معتقد نیستم امام تنها واجد عرفان، الهیات و... بوده، بلکه امام معدل علوم اسلامی در قرن چهارده بود و در نقطه اوج این علوم قرار داشت. امام راحل این مقدار برای تحول عظیم در عالم کافی نبود، برخی این اشتباه را درباره ائمه و انبیاء نیز کرده‌اند.


حجت‌الاسلام میرباقری ضمن اشاره به شخصیت امام ادامه داد: امام شخصیتی فراتر از دوران و زمان خود و مبدأ یک دگرگونی عظیم در جهان است این دگرگونی برای انسان‌هایی که امام را فهم کرده و وارد بر سلوک امام هستند، تکالیف و مأموریت‌هایی رامشخص می‌کند، اما انسان‌هایی هنوز با ظهور انقلاب در موقف تجدد ایستاده‌اند و از آن منظر به امام نگاه می‌کنند و او را نقد می‌کنند، اما انسان‌هایی را که این شخصیت جامع را پذیرفته‌اند، یکی از مهمترین کارهایی که باید صورت گیرد اینکه انقلاب اسلامی و امام را از نو شرح و بسط دهند. باید این اندیشه و حقیقت از جمال به تفسیر آید، باید یک بار دیگر مجدداً امام و شخصیت ایشان وانقلاب وی را تحلیل کنیم تا مأموریت و مسئولیت‌های روی دوشمان معین شود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، ادامه داد: باید امام را از مناظر مختلف بشناسیم و در ذیل شخصیت ایشان دانش‌های جدید را تولید کنیم.

به گفته میرباقری عقلانیتی که از ساحت امام در این عالم واقع خواهد شد، عقلانیتی نو در ساحت دانش‌های تجربی، نظری و سایر حوزه‌هاست. از این رو باید امام و انقلاب او را از نو بشناسیم.

وی ضمن اشاره به اینکه باید نقشه راه، حرکت خود به سوی آرمان‌های انقلاب را از تفسیر حرکت امام و شخصیت‌ ایشان و انقلاب او به دست آوریم تصریح کرد: باید الگوی پیشرفت و تولید دانش و مهندسی فرهنگی ذیل این شخصیت اتفاق افتد.

 

این نویسنده و پژوهشگر در ادامه خاطرنشان کرد: کتاب «سلوک ذیل شخصیت امام خمینی» یکی از آثار خوبی است که بهره‌های فراوان می‌توان از آن برد، چرا که اثر بدیعی از تحلیل امام و انقلاب اوست. این اثر فاخر و ارزشمند است.

وی ضمن اشاره به اینکه محتوای این کتاب باید مورد نقد و بررسی قرار گیرد، افزود: بدون تفسیر انقلاب امام نمی‌توانیم راه آینده خود را در سلوک اجتماعی و فردی تفسیر کنیم، گرچه این گام مبتنی بر یک مکتب فطری است و ممکن است برخی افرادی که درون جبهه فرهنگی انقلاب هستند از زاویه دیگری به مکتب امام بنگرند اما درهر صورت این کتاب از این نظر که گام بلند در مسیر تبیین عمیق و تئوریک انقلاب و شخصیت امام در مسیر انقلاب است، ارزشمند شمرده می‌شود و عطیه الهی برای جبهه فرهنگی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس