شهید مدافع حرم  عباس حیدری - کراپ‌شده

همسرم هم تقریبا یکی دو هفته می شود که شناسنامه‌اش آمده. الان برای شناسنامه دختر و پسر کوچکم که مدرسه می‌رود، هر بار که می‌روم ثبت احوال، می گویند آقا ما نیرو نداریم!

گروه جهاد و مقاومت مشرق - همین چند روز پیش، زیر تیغ آفتاب ظهرگاهی تابستان، روبروی دانشگاه آزاد شهر پیشوا ایستاده بودیم که مردی میان‌سال با قامتی متوسط و نگاهی که برقش از پشت عینک قابل تشخیص بود، ما را از گرمازدگی نجات داد و به خنکای خانه‌اش در خیابان بالایی برد.

حاج خدابخش حیدری،  پدر شهید مدافع حرم فاطمیون، عباس حیدری، همراه با همسرش (مادر شهید) بدون فوت وقت، روی مبل‌های راحتی و ساده نشستند تا با دقت و جزئیات به سئوالات ما درباره پسرشان پاسخ بدهند. پسری که رزمنده‌ای کارکشته و حرفه‌ای بود و همسر و پسرش را به عشق دفاع از حرم گذاشت و رفت؛ پسری که با همسرش از ایران ردمرز شده بود اما اعتقادات مذهبی و شیعی‌اش را وسط سختی‌ها و در به دری‌های زندگی معامله نکرد؛ پسری که پدری پولدار داشت اما وقتی شور حرم به سرش افتاد، زن و زندگی آرام و مرفه در هرات را کنار گذاشت و قاچاقی خودش را به ایران رساند تا به سوریه برود؛ پسری که حالا در چند قسمت، این شمایید و این گفته‌های صادقانه و خواندنی مادر و پدرش حاج خدابخش حیدری.

قسمت های قبلی این گفتگو را هم بخوانید:

دسته اسکناس دولت افغانستان روی تابوت شهدا!

روزی ۳۰۰ گرم گوشت برای نظامیان افغانستان!

تهمت دزدی اسلحه و قتل به مدافع حرم! +‌ عکس

ورود قاچاقی خانواده مدافع حرم به ایران! +‌ عکس

شهادت یک مدافع حرم بدون درد و خونریزی +عکس

خبر شهادت «عباس گوشتی» در فیسبوک! +‌ عکس

خودکشی نافرجام پدر شهید مدافع حرم + عکس

**: دخترتان که معلم بودند همچنان در افغانستان هستند؟

پدر شهید: نه، آمدند ایران.

مادر شهید: دخترم بعد از یک سال که زنگ زدم، گفت مامان ما در افغانستان امنیت نداریم، چون وقتی صحبت می شود یکی به من می گوید که داداش تو در سوریه شهید شده، یکی می گوید فلان و بهمان... ما می ترسیم... خلاصه بچه‌ها را بعد از یک سال آوردیم.

پدر شهید:‌ فرزندانم شناسنامه ندارند! + عکس
تشییع پیکر شهید عباس حیدری

پدر شهید: فضا که خراب شد، ما اینها را آوردیم.

**: الان یکی از دخترهایتان ازدواج کرده‌اند؟

پدر شهید: بله؛ همان دخترم که آنجا ازدواج کرده بود، این بچه کوچک‌ها بچه‌های او هستند.

**: جعفر آقا هم ازدواج کرده؟

پدر شهید: نه هنوز. الان ما بلا تکلیفیم، یک روز می گویند به برادران و خواهران شهید شناسنامه می‌دهند و یک روز دیگر، حرف دیگری می‌زنند.

**: یعنی سه تا از فرزندان شما شناسنامه ندارند؟

پدر شهید: بله،

**: چه می گویند؟ حرفشان چیست؟

مادر شهید: می گویند بالای سن قانونی هستند و شناسنامه نمی‌توانند بگیرند.

پدر شهید: یک زمانی اینها آمدند گفتند شما که پدر شهید هستید، می توانی ۳۰ نفر از فامیل هایت را معرفی کنی و برایشان شناسنامه بگیری. یعنی هر پدر شهید می‌توانست۳۰ نفر از فامیل‌هایش را که می‌خواست، تبعه ایران کند. ما نرفتیم دنبالش که تفکیک کنیم. اصلا به من گفتند همچین چیزی شدنی نیست. تمام این افغانی هایی که اینجا هستند شناسنامه‌دار می شوند دیگر. چون من سی نفر را ببرم، او سی نفر را ببرد و... این می شود دو میلیون نفر دیگر؛ چند هزار نفر در سوریه شهید شدند. به هر حال گفتم این شدنی نیست. من هم دنبالش نرفتم. حالا واقعیتش من نمی دانم این حرف به ضرر من است یا به نفع من است: ما تنها چیزی که از جمهوری اسلامی می خواهیم این است که وضعیت فرزندانمان را که دیگر نمی‌توانند به افغانستان برگردند،‌ مشخص کنند.

پدر شهید:‌ فرزندانم شناسنامه ندارند! + عکس

**: یعنی مشکل اصلی تفکیکی که برای سن قانونی قائلند است؟

پدر شهید: بله، چون من از همان زمانی که در ایران بودم تا امروز کسی به من نگفته مدرک شناسایی‌ات را بده.

**: آن روزی که رفتید و داوطلبانه رد مرز شدید هم همینطور بود...

پدر شهید: بله، خودم رفتم، تازه طرف می خندید،‌ می‌گفت: حالت خوب نیست‌ها! چه کسی می گوید تو افغانی هستی؟... گفتم: آقا من افغانی هستم، می خواهم بروم افغانستان.

واقعیتش تا به حال کسی مزاحمم نشده. من یک پسر کوچک دارم که الان ۱۲ **: ۱۳ ساله است، دو بار تا به حال او را گرفته‌اند و برده‌اند اردوگاه.

**: و وقتی متوجه شدند برادر شهید است، رها کرده‌اند؟

پدر شهید: ما رفتیم، از طرف سپاه زنگ زدند، وساطت کردند تا این که آزادش کردیم. گفتیم احتمالا شناسنامه‌اش می‌آید. چون من خودم مشکلی قلبی دارم... اسمش سجاد است ۱۲ **: ۱۳ ساله است، بیشتر نیست. من مشکل قلبی دارم، مشکل کلیه دارم، مشکل روده دارم و نمی توانم کار کنم. همیشه خانه هستم. چون قلبم جراحی شده و داخل قلبم سه تا فنر گذاشتند، گفتند از سه کیلو بیشتر بار برندار. حتی احتیاط می‌کنم که بروم مغازه دو کیلو سیب‌زمینی بخرم. این چیزی است که آنها می گویند.

به هر حال چون من از کار ماندم، حقوقی هم که از طرف بنیاد شهید به ما تعلق می گیرد بسیار محدود است. از یک مشکلاتی برایم پیش آمد و از بنیاد شهید وام هم گرفتم که ماهیانه مبلغ قابل توجهی را به خاطر وام کم می‌کنند. کار به دیگران ندارم، اما خانواده‌ام و پسرم اینجا هستند و با این مبلغ فقط تا پنجم برج کارتمان پول دارد، دیگر نهایت تا دهم برج، دیگر کارتمان خالی می شود.

دیدم نمی شود، پسرم سجاد الان رفته بنایی و کار می کند به خاطر اینکه خرج خانه را بیاورد. از درسش گذشت، چون دیگر در خانه نان نیست. الان آن طفلک دارد کار می کند، سر کار است.

پدر شهید:‌ فرزندانم شناسنامه ندارند! + عکس
وداع با پیکر شهید عباس حیدری در معراج شهدای تهران

**: جعفر آقا هم به شما کمک می کند؟

پدر شهید: کمک می کند بله، او هم خودش جوان است. وقتی من به ایران آمدم، خیلی بدهکار بودم، خیلی بدهی‌ها را بچه ها دادند. همین الان که نشستیم کنار هم تقریبا نزدیک به چندین میلیون تومان بدهکار هستم. منظورم این نبود که فکر کنید من دست نیاز دراز می‌کنم، نه، ولی خب واقعیت‌های زندگی همین است و مشکلات هست.

همین امروز نوه‌ی کوچک من وقت واکسن داشت و باید به یک درمانگاه می رفتیم که کرایه آژانس هم ۳۰ تومان شد. راه دوری هم نبود. آژانسی هم همسایه است. نمی شود بگویم آقا زیاد است چون بار دیگر ممکن است من را نبرد. این مشکلات ها را ما داریم.

**: منزل‌تان را چطور تهیه کردید؟

پدر شهید: این منزل هم از طرف برادران سپاه به ما تحویل شد. گفتند بروید اینجا بنشینید. ما ۴ **: ۵ ماهی هست اینجا هستیم. قبلا در شهرک گلها، آن طرف پیشوا، یک خانه را کرایه می دادیم، ۳۰ تومان هم پول پیش داده بودم و کرایه هم می دادم. وقتی ما را آوردند اینجا، آن سی تومان را هم که گرفتیم دادیم جای بدهکاری من. بدهکار من زیاد بودم. خیلی بدهکاری دادم ولی هنوز هم بدهکار هستم.

**: قرار است خانه را به شما واگذار کنند؟

پدر شهید: معلوم نیست. دقیق جواب نمی دهند. چون زنگ که می زنیم می گویند فعلا شما که نشسته اید. می گویم من که نشستم تکلیف من باید روشن شود، من باید بدانم وضعیت اینجا چطور می‌شود. روزگار معلوم نمی‌کند. روزی همه را خداوند خودش درست می کند و می دهد. ما بنده ها بالاخره تلاش خودمان را می کنیم. من در این مشکلاتی که دارم اگر یک اتفاقی برای من بیفتد، این بچه‌های من طفلی چه می‌شوند؟

مادر شهید: می‌گویند بنشینید، چه کار دارید؟ معلوم نیست. از ما نه پولی گرفته‌اند که ما بگوییم پولی گرفته‌اند، نه به ما جواب می دهند که مال خودتان باشد...

پدر شهید: جواب درست هم به ما نداده‌اند. واقعیتش، نمی دانیم چه می شود.

پدر شهید:‌ فرزندانم شناسنامه ندارند! + عکس

**: در واحدهای دیگر هم خانواده شهدا هستند؟

پدر شهید: دو تای دیگر هستند، آنها هم مثل ما هستند.

**: در شهرک ۱۵خرداد هم که رفتیم برای گفتگو، یک ۸ واحدی بود که به خانواده شهدا داده بودند. البته سند خانه‌ها هنوز صادر نشده چون شناسنامه‌هایشان نیامده.

پدر شهید: بله، آن مجتمع را داده‌اند. برای ما مهمترین مشکل، مسأله هویتی است. من را که کسی کار ندارد. چون سنی هم از من گذشته. من را آنجا هم ببرند به درد نمی‌خورم با این شرایطی که دارم، ولی من بیشتر ناراحتی‌ام برای بچه‌هایم است. مثلا این دخترم هیچی ندارد، پاسپورت‌هایشان وقتشان تمام شده، اگر اینها بروند دوباره افغانستان دیگر پاسپورت به اینها نمی دهند و دستگیرشان می‌کنند. می‌گویند این خانواده چه کاره بوده که ۵ سال آنجا رفته بدون اینکه بیاید افغانستان و ویزای مجدد بگیرد، ۵ سال آنجا زندگی کرده سال به سال کدام مُهر خورده پای پاسپورتشان؟‌ اینها دیگر به هیچ عنوان نمی توانند بروند. الان پسرم هم از ترس از اصفهان نمی تواند بیاید خانه و به ما سری بزند. نمی‌تواند بیاید، می گوید بیایم در راه من را می‌گیرند. اولا بلیط نمی دهند، ایرانی هم برود می گویند داشتن کارت ملی الزامی است. همانجا مانده و نمی‌تواند بیاید.

**: مگر این که با وسیله شخصی بیایند و بروند.

پدر شهید: شخصی بیاید، پولش خیلی زیاد می‌شود.

**: پسرتان در خود شهر اصفهان است؟

پدر شهید: نه؛ در نجف آباد اصفهان  کار می‌کند.

مادر شهید: الان ۵ تا فرزند داریم، یعنی ۷ سر عائله تا در این خانه زندگی می کنیم، الان ۴ تا ایرانی هستیم ۳ تا افغانی. افغانی ‌هایمان هم مدارک ندارند.

**: بابش که بسته نشده، نگفتند که منتفی است؟

پدر شهید: چند وقت پیش یک همچین سر و صدایی بود و می‌گفتند به آنهایی که از ۲۰  سال بیشتر سن دارند، شناسنامه تعلق نمی گیرد. بعضی اوقات من یک آدم عجولی هستم. گفتم اینها که گفتند تو یک نفر، سی نفر را بیاور، غیر از اعضای خانواده خودت، ما که از اول دنبال این هم نرفتیم؛ گفتیم همچین چیزی اصلا وجود ندارد، این بابا برای دلخوشی ما گفته، وگرنه من خانواده خودم مانده است. این خیلی مشکل است. شما خودت را جای من بگذار؛ شما الان خودت شناسنامه داری ایرانی هستی، ولی پسرت نداشته باشد. دخترت نداشته باشد. ما همه بشر هستیم فرق نمی کند؛ شما حساب کن چه وضعی داریم.

پدر شهید:‌ فرزندانم شناسنامه ندارند! + عکس
احسان‌علی حیدری، فرزند شهید در کنار مزار پدر

**: الان آن دخترتان که تربیت معلم خواندند در افغانستان هستند؟

پدر شهید: نه، همین‌جاست.

**: یک دخترتان هم که پزشکی خوانده بودند؟

پدر شهید: آن دخترم هم اینجاست.

**: ایشان هم ازدواج کرده‌اند؟

پدر شهید: دختر بزرگم که ازدواج کرده است. بعد از عباس این است دیگر. چون روز اولی هم که عباس به سوریه رفته بود، اسم خواهر و برادرهایش را داده بود. گفتند چون عباس ازدواج کرده، در این جدول اسمش نمی‌آید چون مستقل است. خوب ما هم الان کل پافشاریمان روی اینهاست که در خانه هستند. اینها ردیف بشوند بالاخره یک فکری به حال او هم می‌کنیم، ما می رویم می گوییم این دختر من است، این هم مال من است.

**: وقتی نمی‌توانند بروند افغانستان باید اینجا تکلیفشان معلوم شود.

پدر شهید: دخترم که معلم است، قیدش را زد دیگر. گفت چون من به مدرسه که می روم معلم‌های دیگر به من یک طورهایی نگاه می‌کنند و یک حرف‌هایی می زنند و می‌گویند: شما خودفروخته ایران هستید، شما داداشتان را فرستادید سوریه...

**: اینجا رفتند برای تدریس و این حرف‌ها را شنیدند؟

پدر شهید: نه، آنجا در افغانستان. می گفتند شما مزدوران ایران هستید.

پدر شهید:‌ فرزندانم شناسنامه ندارند! + عکس

مادر شهید: بعد از یکسال که ما اینجا آمدیم، آنها هم آمدند.

پدر شهید: من گفتم: دخترم ولش کن اصلا بیا ایران. من خودم رفتم برایش پاسپورتش را گرفتم و از راه قانونی هم آوردمش. ولی الان مشکل عمده ی ما اینها هستند. جوان‌های ما بلاتکلیف ماندند. یک روز می شنویم که می گویند اینها که ازدواج کرده‌اند برایشان شناسنامه تعلق نمی گیرد؛ مثلا پسر من که زن گرفته، بهش شناسنامه نمی دهیم، دختر من شوهر کرده بهش شناسنامه نمی دهیم...

مادر شهید: پس اینها ازدواج نکنند؟

پدر شهید: یعنی تا آخر عمر به خاطر یک شناسنامه بمانند؟ اصلا اسلام همچین چیزی می گوید؟

**: ازدواجشان ثبت می شود یا نه؟

پدر شهید: اگر ازدواج کنند که ثبت می شود. منظورم این است که اینها به خاطر این مانعی که برای گرفتن شناسنامه گذاشتند تا آخر عمرش برود دست به هزار طور کار بزند که بتواند شناسنامه بگیرد! به نظرم اصلا این منطق اسلام نیست. حالا اینها یک همچین چیزی می گویند، نمی دانم اینها این حرف ها را از کجا می‌آورند.

مادر شهید: ما بعد از ۵ سال، تازگی خودمان شناسنامه گرفتیم.

پدر شهید: تازه شب عید امسال شناسنامه گرفتم. خانومم هم تقریبا یکی دو هفته می شود که شناسنامه‌اش آمده. الان برای شناسنامه دختر و پسر کوچکم که مدرسه می‌رود، هر بار که می‌روم ثبت احوال، می گویند آقا ما نیرو نداریم!

**: شناسنامه را مگر پست نمی کنند به آدرس شما؟

پدر شهید: ما از خیر پست گذشتیم. خودمان رفتیم و گرفتیم. برای امور دولتی بایددر سایت بزنید اما من خودم می روم و نامه را با دست خودم می‌گیرم و می روم وزارت کشور که اصلا ربطی به من ندارد. آنجا هم که من می روم کنار گوش من غر غر می کنند: این چه نامه‌ای است برای من آوردی؟ چرا آوردی؟ اصلا حقش نیست، باید در سایت بزنند تو چرا آوردی؟ من هم می‌گویم: آقا من را فرستاده‌اند، من هم راضی نیستم از اینجا بلند شوم در این هوای گرم از پیشوا تا تهران بروم یا اینکه بروم ایستگاه متروی ارم سبز.

پدر شهید:‌ فرزندانم شناسنامه ندارند! + عکس
شهید عباس حیدری در کنار همسر و فرزند

**: می آمدید به ثبت احوال مرکز در میدان حسن‌آباد؟ درست است؟

پدر شهید: بله، ما را آنجا فرستادند.

الان اینها دو تا نامه می دهند می گویند ببر وزارت کشور تاییدیه بگیر. دو تا نامه هم می دهند می گویند این را ببر ایستگاه متروی ارم سبز.

**: آنجا چرا؟

پدر شهید: آنجا هم یک ساختمانی مربوط به اتباع خارجی است. یک دفتری دارند. آن را بردند در یک پس کوچه که باید با ماشین کرایه دربست بروی چون مسیر ندارد. آنجا هم که می روی به تاکسی‌ها تا می گوییم می روم فلان جا، دیگه اجازه نمی دهد که یک نفر بیاید کنارت بنشیند، دربست ۴۰ هزار تومان. من را ۵ **: ۶ بار آنجا فرستادند، می گویم خب پدرت خوب مادرت خوب دو دقیقه بایست این مردم دارند می آیند دیگر، می گوید نه آقا، دربست می روی، ببرم و الا نمی روی هیچی. مجبوری باید چهل تومان را بدهی و بروی.

**: چهل‌هزار تومان بین دو سه نفر تقسیم شود هم قبول نمی‌کنند؟

پدر شهید: قبول نمی کنند. ما این مشکلات را داریم. گلایه نمی کنیم به هر حال.

**: ان‌شالله حل می‌شود. خدا ان‌شالله به شما سلامتی بدهد و آقا سجاد و جعفر آقا ان‌شالله سلامت باشند و سایه شما بالای سرشان باشد. خیلی بهره بردیم وان‌شالله یک روز برویم سر مزار عباس آقا. مزار عباس‌آقا در بخشی که فاطمیون هستند، قرار دارد؟

پدر شهید: در کنار شهدای فاطمیون. بالای سرشان ابوزینب است، رئوف (فرمانده بزرگ فاطمیون) است. دیگر همین طور که می آیید، وسط مزار پسر من آن وسط قرار دارد.

*میثم رشیدی مهرآبادی

پایان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 79
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    4 5
    درست میشه..
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    20 9
    خدا خیرش بده ولی شناسنامه مارو میخواد چیکار مگه پاسپورت خودشون ندارن... اینا کلا تابع کشور دیگه ای هستن و نه پدر و نه مادر ایرانی نیستن
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      8 1
      سفارت ایران باید با سفارت افغانستان رایزنی کنند برای فرزندان این بزرگوار از کشور متبوع افغانستان شناسنامه و مدارک صادر و به خانواده این عزیز بدهند
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      10 2
      دوات اشرف غنی دشمن مدافعان حرم است. هرگز شناسنامه نمی دهد. کسی هم که مدافع حرم را بیگانه می داند خودش بیگانه است.
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      20 3
      مغلطه نکن عزیزم ! کسی نگفت مدافع حرم بیگانه است ! و تو ، هم کسی نیستی که بتوانی بگی من ایرانی هستم یا نیستم ! این سرزمین اجدادی و پدران ما بوده هست و خواهد بود، عزیزان افغان هم نور چشم ما محترم و عزیز هستند ولی این دوستان اتباع افغانستان هستند و تو هم نمی‌توانی این موضوع رو تعقیر بدهی ! دولت افغانستان اشرف غنی باید شناسنامه این عزیزان رو صادر و تحویل سفارت ایران در کابل بدهد
    • ۱۶:۰۵ IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      8 1
      توصیه می کنم به یمنی‌ها عراقی ها فلسطینی ها سوری ها لبنانی‌ها وکل شیعیان جهان شناسنامه ایرانی بدهید وهرکس که دوستدار ایران است کسی هم که آن ها رابیگانه می داند خودش بیگانه است.
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      3 0
      توصیه میکنم شما که توصیه کردی برای حدود ۱۰۰ میلیون نفر ما شناسنامه ایرانی بدیم اگه ندیم بیگانه هستیم،هنوز خیلی از ایرانی ها کارت ملی هوشمند نگرفتن داداش چون هزینه اش زیاده از خارج مواد تولیدش رو بیاریم و تحریم هم هستیم بابتش،هرچی به ذهن منورالانوارت میرسه به زبون نیار با بازی با کلمات و ...جناب هر کی اگه شرف و غیرت و ناموس سرش بشه به هویت خودش اهل هرجا که باشه احترام میذاره و افتخار میکنه و بابتش خون و جان خودشو نثار میکنه،نمیخواد شما جوش بزنی هویت تراشی برای مردمانی بکنی که خودشون هویت و تاریخ دارن و به خاک خودشون پشت نکردن و نمیکنن و از جایگاهشون دفاع میکنن،چرا اینهمه خرج کنیم توصیه حضرت عالی رو انجام بدیم،شما یک نفر به جاش هر کدام از این کشورها که نام بردی به انتخاب خودت و به سلیقه خودت برو و شناسنامه اونجا رو بگیر و باهاشون بیگانه نباش،حرف صد من یه غاز هم نزن،عجالتا بذار از پس مخارج این ۸۵ میلیون بر بیایم یه سر و سامونی به اوضاع خودمون بدیم بعد شما برای ما نرخ تعیین کن،برق بگیره آدمو ولی جو نگیره! اگه خدا میخواست همه رو یک امت واحد خلق میکرد،قرآن که میخوونی انشالله؟ هنوز مونده که دنیا به اون ظرفیت از شعور و کرامت انسانی برسه که همه زیر یک پرچم واحد بندگی خدا رو بکنن انشالله با ظهور حضرت مهدی عج ریشه ظلم و فساد برچیده میشه تحت لوای الهی همه مردم جهان با هر نژاد و هویت و قومیت فریاد الله اکبر سر میدن و همه امت واحد الهی میشن،اون که بیگانه است اینجا شما و امثال شمایی که از اون ور بوم افتادی، بدبختی ما هم همینه که با امثال مثلن نوع دوستهایی مثه جناب عالی شدیم۸۵ میلیون،وحدت اسلامی وقتی قشنگه و معنا داره که تمام این امتها که نام بردی در خاک خودشون زیر پرچم خودشون مفتخر به هویت و ریشه های خودشون دست برادری به هم بدن برای حفظ دین و اعتقادات و حریم و حرمت خودشون و برادران دینی خودشون.حالا باز هم اگه احساس بیگانگی داری نسبت به ما ایرانی ها و فکر میکنی تو خیلی خوبی ما خیلی بد هستیم،درنگ نکن پاشو چمدونت رو ببند برو هرجا که دوست داری و بیگانه نباش باهاشون،اینجا خاک ماست وطن ماست هویت ماست ریشه ماست گذشته ماست تاریخ ماست شرف ماست ناموس ماست و تمام سهم ما از دنیاست نه ترکش میکنیم و نه دو دستی به بیگانه تقدیمش میکنیم.عزت زیاد.
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      3 1
      دولت اشرف غنی بیجا کرده که شناسنامه نمیده،اینها هم برن مطالبه کنن شناسنامه بگیرن،نه اینکه منتظر بشینن دری به تخته بخوره دو دستی بیارن شناسنامه بدن،حق رو باید گرفت،دولت سرزمینشون هست موظفه حافظ منافع و حقوق ناموسش در خاک و بیرون از خاک باشه،والا پناه دادیم میزبانی کردیم قدمتون روی چشم اما دیگه تعهد نداریم بیشتر از دولت خودتون که روی دوشمون هم بگیریم قلمدوش کنیم؟پس سران افغانستان وظیف و تعهدشون در قبال ناموس و مردمشون فقط در داخله؟باقی رو آدم به حساب نمیاره؟اینها رو برید ازشون بخواین،مطالبات بر حق خودتون رو از سران خودتون بخواین والا از انگلیس استقلال گرفتید پس برای چی؟ اینکه بعد صد سال و اندی هنوز این طرف و اون طرف دنبال هویت و ریشه و مطالبات از دیگران باشید؟ولی دیگه منکر هویت خودتون نباشید،اونجا بیشتر به شما نیاز داره مگه غیرت و جوشش افغانی ندارید؟از دور وطن خودتون رو میپرستید؟هرکی غیرت و همت داره بسم الله بره افغانستان رو بسازه آباد کنه لذتشو ببره،والا ما هم ۸ سال جنگیدیم ولی پشت به خاکمون نکردیم و افتخار میکنیم ایرانی هستیم و داریم مملکت خودمون رو با هزار مشکل داخلی و خارجی و تحریم و...میسازیم، به هیچ بیگانه ای هم دل نمیبندیم چون خیرشون به آدم نمیرسه،شما هم برید بیگانه هارو بیرون کنید از افغانستان.
    • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      2 1
      من افتخار میکنم که ایرانیم،به هیچ کس هم اجازه نمیدم برام تعیین تکلیف کنه و ایرانی بودن منو زیر سوال ببره،یکی از بزرگترین نعمتهایی که خدا بهم داده و منت سرم گذاشته و بابتش روزی هزار با خدا رو شکر میکنم اینه که منو از این خاک آفریده،انقدر برام عزیزه این مرز و بوم که به خاطرش خون میدم،جانم رو برای حفظ یک ذره از خاکم،هویتم ،گذشته ام،تاریخم،عشقم وطنم ناموسم و از همه مهمتر دین و آیینم میدم،افتخار میکنم که نیاکان من در تمام تاریخ ده هزار ساله این خاک شریف،یکتا پرست بودند،افتخارمه که ایرانی و مسلمانم.بیگانه،شمایی که نه ما،ذره ای از این هویت رو با احدی قسمت نمیکنم،سهم من از دنیاست،ریشه من اینجاست ده هزار سال بلکه بیشتر تا امروز خون بابت ذره ذره خاکش داده شده که من فراموش نکنم کی هستم،پشت به خاکم نکنم،به بیگانه اعتماد نکنم،خاکم رو به اجنبی نفروشم برای سربلندی ایرانم از جان مایه بذارم،اینجا خاک آبا و اجداد ماست،رگ و ریشه ماست،هویتم رو نه میفروشم و نه با کسی قسمت میکنم،دیگران هم مثل ما برهن دنبال تاریخ و هویت و داشته های خودشون،ازش فرار نکنن،امروز من رو گذشتگانم ساختن،من هم وظیفه دارم آبادترش کنم و میراث آیندگان کنم.اگه کوتاهی کنم ظلم به خودم نیاکانم و خاک مون کردم.اگر بیگانه نمیتونه به هویتش افتخار کنه،این مشکل ما نیست...بگرده ببینه علتش چی هست.وطن هرکس ناموس اونه،کدام با غیرتی ناموسش رو در اختیار دیگری میذاره؟؟ به قجر نگاه کنید که چطور برای تامین خرج سفر فرنگ خاک آبا و اجدادی ما رو فروخت به اجنبی! چون به گواه تاریخ رگ و ریشه ای در این سرزمین نداشت،نمیدونست ایران و ایرانی یعنی چی،اینجا هویتی نداشت،چون از بازماندگان چنگیزخان بود،رگ و ریشه اش از اون بود،دلش به حال ایران ما نمیسوخت.افتخار میکنم که ۸ سال در برابر همه دنیا که علیه ما همدست شده بودن،ایستادگی کردیم تا حتا یک وجب از این مرز پر گهر دیگه دست بیگانه نیفته،هوای این ایستادگی هنوز هم از سر ما بیرون نرفته: سَرَم رویِ تنِ من،نباشه گَر که بیگانه بشه هم وطنِ من.بیگانه تویی که ما رو در خاک خودمون بیگانه مینامی.
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      0 1
      ۰۱:۳۶ بدان و آگاه باش که ایران بزرگ با افغانستان و بقیه ممالک اطراف ایران است شما نمی تونید هویت ایرانی ایرانیان رو انکار کنی
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      2 0
      شمایی که مثلا به ۱:۳۶ پاسخ دادی،خودت هم میدونی که فقط حرف بیهوده به زبان آوردی.نه میشه تاریخ رو پاک کرد،نه میشه هویت رو انکار کرد و نه میشه با حلوا حلوا کردن دهان رو شیرین کرد،کسانی ایرانی هستند که خون ایرانی دارند و ریشه در خاک ایرانی حالا چه ایرانِ امروز،چه ایرانی که روزگاران گذشته خاکش به یغما رفته،و اکنون مردمان دیگری هم با نژادهای مختلف در آن ممالک به تاراج رفته،زندگی میکنند بی آنکه هویت و ریشه و خون ایرانی داشته باشند،لطفا به خودت در آینه نگاه کن،نه تنها تو و اجدادت به گواه تاریخ فرسنگها از بُعد مسافت از خاک ایران دور بوده اید،بلکه از بُعد ژنتیک هم ده هزار سال از ایران و ایرانی دور هستید.و این چیزی نیست که مردم غیر ایرانی ممالکی که گفتید بتوانند برای خود تغییر دهند.در ضمن همانطور که ایشان گفت کسانی که نمیتوانند به هویت خود افتخار کنند،جعل هویت را دوست دارند، ما به عنوان ایرانی اصیل هویت خود را دوست داریم،مردم محترم و شریف آن ممالک اطراف هم اگر پرس و جو کنید به خودشان،هویتشان و نژادشان به عنوان اتباع آن ممالک افتخار میکنند،اگر با دقت بخوانی متوجه میشوی،منظور طرف چه بوده.اگر برای تو سخت بوده بپذیری،پاسخت در همون کامنت هست،پس مته به خشخاش نذار.
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    16 1
    شادی روح شهدا صلوات... اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • مهدی IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    12 14
    سلام.خیلی دردناک بود. اول از همه سپاه چرا رهاشون کرده؟ بچه های فاطمیون عزیزان ما هستن. ن.ر چشمان ما هستن. بروید بخونید که بچه های فاطمیون چه فداکاریهایی کردند. دوم که،این دولت حسن فریدون(روحانی)بسیار ملعونه و کارکنانشم ملعون تر.. بنظر بنده سپاه مسئولیت این ماجراست.. باید پاسخگو باشد . لبرا جنگیدن این عزیزان پیشمرگ بودن،ولی الان باید خانوادش رها بشوند؟!
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      3 3
      برادر عزیز، فکر نمیکنی که داری بااین حرفت به هم وطنانت توهین می کنی، مگه کارمندان ادارات اهل همین آب وخاک نیستند.
    • به ۱۱:۵۷ - IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      6 2
      خیر. نیستند. حیف از ایران که کامندان فاسد و خائن و بیدین شهروندش باشند
    • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      1 0
      آقای مهدی! دست امثال شما دیگه برای همه رو شده،رو بازی کن جناب! هر کجا که کم میارید و دنبال مطامع و منافعی هستید که حقتون نیست برای دور زدن همه، ساده ترین راه به نظر خودتون و البته موذیانه ترین راه به نظر ما رو ،انتخاب میکنید و کم هم نیستن مسعولان دو رو و متظاهری که با همین شیوه پشت یک نقاب ظاهر الصلاح ولی در باطن خائنانه راه خودشونو میرن و کار خودشونو میکنن و بهره های خودشونو میبرن و بارخودشونو میبندن و در خفا به ریش ملت میخندن.و اون راه اینه که دوباره تکرار میکنم که فکر نکنی خیلی زرنگی،از اسم رهبری و اسم سپاه مایه میگذارن!! کاش همه جا انقدر قبول داشته باشین نه فقط وقتی به نفع تون هست؟؟ گرفتی چی گفتم؟؟ البته که به نظر میرسه جناب عالی ایرانی نباشی و از اتباع بیگانه ای ولی خب کمال همنشین درت اثر کرده گفتی یه چیزی بگم بلعخره تیری هست در تاریکی! افتاد چی گفتم؟؟ ما خودمون زغال فروشیم داداش،برو خودتو سیاه کن. وگرنه سپاه خودش اهم وظایفش رو میدونه،اونی هم که مسعول شناسنامه دادن به شماست دولت شماست که وظیفه اش خدمت به شماست! بلعخره دلارهای آمریکایی رو یه جا هم برای شما خرج کنن،نه که جان مردم افغانستان کف دستشون باشه توی خاک افغانستان،بیرون از خاک هم مردم به خاطر یکی به نعل یکی به میخ زدن سران و هم از توبره خوردن و هم از آخور خوردن اونها و نادیده گرفتن اتباع بیرون از مرزها به دلایل ظالمانه،سرگردان باشن.به قول یکی از دوستان اینجا،پس از انگلستان استقلال گرفتید برای چی؟؟؟؟؟هر مملکتی قانون اساسی خودش رو داره و نسبت به حق و حقوق مردم خودش باید وضع بشه.ما نمیگذاریم زیر جُلَکی بساط تجزیه خاک عزیزمون ایران این بار با اعطای هویت به دیگران ،پهن بشه.خاک از خون مهمتره چون برای خاک هست که خون میدن،نه اینکه برای خون خاک بدن...الان دیگه دوره منحوس قاجار نیست،گرفتی چی شد؟؟
  • انقلابی IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    11 7
    شهدا مارو ببخشید که اینطور حق خانواده تان رو ادا میکنیم، رویمان سیاه، ولی دعایمان کنید، شهدای فاطمیون وخانواده محترمشان از مظلومان وغیوران روزگارند
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      1 0
      دولت مردم را هم بدنام کرده کافر این جوری نیست
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    9 3
    خدایش بیامرزد!
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    12 3
    کلا ادارات دولتی همیشه طلبکار هستند. برای ایرانی ها هم بهتر از این نیست
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    9 2
    ما مدیون شهداییم
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    6 6
    ایرانی اینها هستند باید بهشون رسیدگی بشه
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      11 1
      این ها عزیز و محترم هستند ولی ایرانی نیستند، اتباع افغانستان هستند شیعیان افغانستان خصوصا مدافعان حرم عزیز ما ایرانیان هستند، وزارت خارجه ایران با دولت متبوع این عزیزان در افغانستان باید ارتباط بگیرد و برای این عزیزان شناسنامه افغان صادر کنند
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      2 0
      حسابی جوگیر شدی . شاید تو ایرانی نباشی . ما که ایرانی هستیم.
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    10 3
    به جاي اين ننه من غريبم بازيها برگرديد وطنتان نون و ماستتون را بخوريد و با عزت زندگي كنيد !!!ببگانه در همه جاي دنيا بيگانه است!!تا حالا هم زيادي ازتون پذيرايي شده
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      6 2
      بی غیرت این ها اگر نبودند داعش دایی ات حساب می شد
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      1 0
      این عزیزان با خدا و اهل بیت معامله کردند الانم دولت ایران باید با مقامات افغانستان رایزنی کنند شناسنامه افغان برای فرزندان این بزرگواران صادر و مشکل این عزیزان رفع شود
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      2 1
      حالا که میبینی طالبان عموی اینا به حساب میاد،یه جوری میگی اگه اینا نبودن داعش فلان که انگار ما خودمون چلاق بودیم خودمون جوان نفرستادیم دفاع از حرم،دور برداشتی جو گرفتت،۸ سال جنگیدیم باز هم پاش بیفته از خاکمون دفاع میکنیم،اینام برگردن از خاک خودشون دفاع کنن،شما هم خیلی سینه به تنور نچسبون،
    • حیدر صالح IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      0 3
      ۱۲:۲۴ شهدای وپمدافع حرم حق بزرگی گردن حاکمیت دارند اگر قراره شماها مدافع مملکت باشید دو روزه مملکت را فروخته بودید مثل این دولت فریدون که نتونست مملکت رو حراج کنه یعنی سپاه نزاشت
    • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      1 0
      ببین جناب حیدر صالح،ما مردم ایران هستیم که داریم درباره هویت خودمون حرف میزنیم،نه دولت فلان و بهمان،دولتها میان و میرن،هر گلی بزنن به سر خودشون میزنن،اگر خدمت کنن،خودشون رو معتبر کردن چون وظیفه شون رو انجام دادن،لطف نکردن!چون باید خدمت صادقانه کنن،اگر هم خیانت کنن و خدمت نکنن که بدبختی و شقاوت خودشون رو نشون دادن و خواری و زبونی و بی صفتی خودشون و حق مردم تا همیشه به گردن اونها باقیه و خودشون رو بی اعتبار کردن،اونا میان و میرن هر دولتیکبعد از دیگری،این ما ملت هستیم که همچنان سر جای خودمونیم ماییم که ایران رو میسازیم،با وجود مردم وطن سر پا می مونه،ما خودمون در طول تاریخ هزاران ساله خودمون با خون و جان و مال و ناموس و شرف مون در برابر دشمنان خارجی و داخلی ایستادگی کردیم،هزاران سال.نمیخواد به ما بگی چطور وطن ما حفظ شده و میشه.با کلمات بازی نکن.همه مردم ایران سرباز خاک خودشون هستن.هر کی در لباس و جایگاه و کسوت خودش،هیچ کس هم از مریخ نیامده اینجا.مگر مردم ایران مُرده باشند که دولتی بخواهد مملکت را بفروشد،در طول تاریخ هم غیر ایرانی همچین خبطی کرده،که خوب هم پاسخ گرفته.کسانی هم که برای دفاع از حرم جنگیده اند با خدا معامله کرده اند.حق را خدا تعیین میکند نه شما.طرف حساب مدافع حرم خداست،شما وکیل و وصی نباش.اینجا هم مردم ایران که سرباز ایران هستند کامنت گذاشتند نه دولتمردان ایران.قیلن پاسخ گرفته ای از نام کسی مستمسک نساز.ما خودمان تشخیص میدهیم چه کسی خدمت میکند چه کسی به مردم پشت میکند.سپاه هم خودش را جدا از مردم نمیداند.
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      1 0
      برادر محترم حیدر صالح،با نگاه منصفانه،بنگر: یک بیگانه به خودش اجازه داده در خاک ایران،ایرانی را بی غیرت بنامد و نسبت خویشاوندیِ خودش با داعش را دستاویز پنهان کردنِ بی غیرتی خودش کند،که اتفاقن پاسخ خوبی هم گرفته.به تاریخ ایران از ابتدا تا امروز نگاه کن،تا معنای غیرت و دفاع از دین،ناموس،شرف،خاک،هویت و تمام دارایی های معنوی و مادیِ این آب و خاک را ببینی توسط آنان که خونِ ایرانی داشته اند و در هر کسوتی با هر قومیتی در برابر هر هجوم و ظلم بیگانه،دفاع جانانه کرده اند و تا امروز ادامه دارد چه بیرون از مرز چه داخل آن،برادر محترم پس با کلمات بازی نکنید،ایرانی که واقعن ایرانی باشد در هر لباسی مفتخر به مدافع آب و خاک نیاکان و دین و مذهب و باورهای اعتقادی و تمام هستی خود و البته هرکجای عالم مستضعفی دیده،بوده هست و خواهد بود،همین بیگانه محترم اگر تنها یک سرسوزن غیرت ایرانی و البته غیرت مدافعان حرم چه ایرانی و چه افغانی و چه دیگر اتباع را داشت به جای توهین و بستن چشمان سفیدش و باز کردن دهان فراخش،یا اسلحه دستش بود با طالبان و تروریستهای داخی دیگر میجنگید کنار سربازان جان برکف افغانی،یا کلنگ دستش بود دیوارهای پایگاه های نظامی آمریکا و سایر اجنبی ها را ویران میکرد و سپس با همان کلنگ بنای آبادانی افغانستان را برپا میکرد،گویا حرف حق برای بسیاری از شما خیلی سخت بوده پذیرفتنش،لطفن دو قورت و نیم باقی داشتنِ عده ای بیگانه بی هویت را به حساب نژادپرستی ما ایرانی ها نگذارید،ببینید و بخوانید چطور ایرانی ها با تمام وجود خود حتا اینجا با قلم از تمام هستی خود دفاع کرده اند و شماها تاب نیاوردید و برایتان زور داشته حرف حق را بپذیرید که مدام سفسطه میکنید و آسمان و ریسمان میبافید،چیزی برای دفاع داشته ایم که به گواه تاریخ در تمام دوران با هرلباس با افتخار در هر جایگاه حتا اگر دولتها خائن بوده ما مردم از جان مایه گذاشته ایم و رزمندگان خود را حمایت کرده ایم.سربازان ما با هر رنگ لباس از همین آب و خاکند و کسی منکر آنان و خدماتشان نیست.و آنان هم ادعایی ندارند انقدر که امثال شما هیاهو میکنید با نام بردن ایشان.به جای این کار همت خود را صرف ساختن و آبادانی و پاکسازی خاکِ فعلیِ خود بنمایید اتباعِ محترم و عزیزِ ممالکِ اطرافِ ایرانِ بزرگ.ما نیازی به ثابت کردن غیرت و جوشش خود در ایران و بیرون از ایران نداریم.
  • مهران IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    15 7
    با سلام فاطمیون عزیزان ما هستند. اتباعی که در ایران بدنیا آمده اند باید به آنها شناسنامه ایرانی داده شود. بسیاری از این پناه جویان در کشور ما مظلوم واقع شده اند. ما که خود را شیعه می دانیم و داعیه شعیه بودن می کنیم باید جان پناهگاه این مظلومین باشیم.
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      0 0
      احسنت
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      1 0
      جناب مهران و کسی که براش نوشته: احسنت! اولین ناموس هر بشری " مامِ میهن" هست،چون از اون خاک بر اومده،ریشه در اون خاک داره،هویتش رو وطنش،خاکش به او داده،پیش از اونکه به دنیا بیاد خاکش ناموسش بوده وقتی هم از دنیا بره،باز همون خاک ناموسشه.شما خودت ناموست رو با کسی شریک میشی؟! که از من توقع داری به بهانه پناه دادن به کسی که خودش به هزار دلیل به خاک خودش و ناموس خودش پشت کرده،هویت و ریشه خودش رو نمیخواد بپذیره،اجازه بدم از هویت من ریشه من خاک من همه چیز من برای خودش هویت جعلی بسازه؟ پس فردا هم همین جا ادعای خاک کنه و حق آب و گل برای خودش قائل بشه،وطن تجزیه بشه،کم نیستن الان دشمنانی که پاره پاره شدن پیکر مام وطن من رو میخوان،شما میفرمایید ما الان رسمی و قانونی اعطای هویت کنیم به کسانی که به داشته های خودشون پشت کردن،پس با چه ها که نخواهند کرد،به تاریخ رجوع کن برای عبرت گرفتن من و شماست تاریخ،برای عبرت گرفتن،برای عبرت گرفتن،تاریخ برای عبرت گرفتن من و شماست.هزار بار دیگه هم بخوای تکرار میکنیم.اینجا وطن ماست،به هیچ بهانه ای و با هیچ قیمتی با هیچ دوست و دشمنی قسمتش نمیکنیم.دیگه کافیه، اگه هوسه یه بار بسه،قبلن هم بی هویتهای غیر ایرانی به گواهی همین تاریخ به تاراج بردن خاک و هویت مارو،الان دیگه خیلی زور داره خودمون با دست خودمون اینکار رو بکنیم.هر کسی برگرده به اصل خودش،خودشو اصلاح کنه که از هویت خودش راضی باشه،ما ایرانی بودیم ،هستیم و خواهیم بود،اینجا هم فقط مامِ میهن ایرانی هاست.افغانی ها و دیگر اتباع محترم و گرانمایه بیگانه،لطفن هویت خودشون رو در سرزمینهای خودشون جستجو و مطالبه کنن.ما دوست نداریم وطن ما شبیه جایی مثل امریکا باشه که از هرکجا پناهنده و مهاجر داره با کارت هویت امریکایی و هرکی ساز خودشو میزنه،و هیچکدام هم به همه قلبشون نمیتونن به امریکایی بودن به عنوان ریشه و هویتشون افتخار کنن و حتا سربازانشون بیرون از مرزها نمیدونن به چه عنوان برای اون پرچم میجنگن.ما تاریخ داریم،هویت داریم،خون ایرانی داریم خاک خودمون رو دوست داریم و با احدی چه همسایه چه اون سر دنیا،قسمتش نمیکنیم.
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    9 6
    این عزیزان همونطوری که خودشون گفتن به خاطر اعتقاداتشون به سوریه رفتن پس درست نیست که دنبال شناسنامه وتابعیت ایران باشن
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      4 0
      درود بر شما ... ایکاش همین نکته ساده رو میشد یه برخی آقایان که کاسه داغ تر از آش هستند فهماند ! شیعیان افغانستان عزیز و محترم ، خصوصا مدافعان حرم ولی این عزیزان اتباع افغانستان کشور همسایه ما هستند باید وزرات خارجه ایران با دولت و سفارت افغانستان رایزنی کند و برای این عزیزان شناسنامه افغان صادر کنند .. انشاالله
  • RO ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    1 1
    چندی پیش در همین مشرق نیوز نوشتم خانم دکتری رو میشناسم که سالهاست حق التدریس هست. دکترای فلسفه داره. به واقع باهوشه. در دفتر تبلیغات اسلامی هم تدریس داره. قلمی توانا و اهل فضل. اگر اون ور آب بود و هم مسلک اونوریا الان سیتیزن بود. وقتی فردی خدمت کرده و شایسته هست باید عزیز و گرامی بداریمشون. اینا قطعا سرمایه هستن.
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      1 0
      عزیزم اون فتوایی که میگی درباره وطن برای انجام اعمال شرعی هست! اگه شما برات سخته که به افغانی بودنت افتخار کنی و کشش خاک رو بهانه کردی که دور از سختی های افغانستان و در امنیتی که بهت مزه کرده زندگی کنی اون بحث دیگه ای هست. اگه به ریشه های خودت رجوع کنی اینطور احساس سرگردانی نمیکنی،گویا خیلی برات دشواره بری افغانستان رو بسازی و آباد کنی خب البته قبلا هم به بهای ناچیز خاک رو داده بودی دو دستی به انگلیس بعد هم از همونا استقلال گرفتی منتها چون رگ و ریشه افغان نداشتی و خودت میدونی اجدادت کی هستن این شد که اونجا رو ترک کردی و الان بهانه متولد شدن در همین خاکی رو داری که قبلا بهش کسان تو ظلم و پشت کردن.پس قانون اساسی وطن من رو به نفع راحت طلبی خودت تفسیر نکن،اگه شرف و غیرت و خون واقعی افغان در رگهای تو بود مثل میلیونها افغانی با هرچه سختی و دشواری بود خودتو و غیرتتو و شرفتو و خونتو فدای خاکت میکردی کما اینکه اگه ببینی،هستن و میکنن و افتخار هم دارن که افغانی هستن و تقلا نمیکنن برای خودشون هویت جعلی بسازن.راست میگی هر جا رفتی بهت نساخت چون اینجا خیلی عادت کردی به ادای افغانی بودن در آوردن و راحت طلبی.خودتو گول نزن.
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      1 0
      نظر شما محترم،البته ایشون طبعن سرمایه افغانستان به حساب میان،الحمدلله که در وطن بنده مشغول به کار هستن،اما خب حیف از این همه سواد و هوش نیست که در خود افغانستان به کار گرفته نشه؟ولله که ما خودمون کم از این سرمایه ها که بیییییییکاررررررر هستن در به در دنبال شغل هستن کم نداریم.چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    2 2
    در کشورهای اروپایی و امریکایی وقتی بچه ای متولد میشه نگاه نمیکنن باباش کجاییه مامانش کجاییه بلکه برای بچه شناسنامه ی همون جایی که به دنیا اومده رو میدن. اینها تازه بلاد کفر هستن. حالا ما که اینجا به دنیا اومدیم بزرگ شدیم و ۳۰ ساله مونه هنوز شناسنامه نداریم درحالیکه اینجا یک کشور شیعی است وما شیعه و سادات. ولی کو شناسنامه مون؟!!!!! وقتی شناسنامه نباشه یعنی تو اصلا وجود نداری هویت نداری . ما که دلشکسته گانیم آن هم سخت دل شکسته از دست این تبعیض ها. چوب خدا صدا نداره همون جور که در ایران با ما رفتار میشه در خارج از کشور با خود اتباع ایرانی رفتار میشه.
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      3 1
      تو باید برگردی به کشور خودت و هویت خودت را آنجا جستجو کنی و اینقدر بد ما ایرانی ها را نخواهی
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      4 1
      ایران و افغانستان در حقیقت یک کشور هستند اما متأسفانه دشمنان بین ما مرز کشیدند و بدتر از آن مرز های ذهنیست که ما خود دور خودمان می کشیدم و مملکت خودمان را کوچکتر میکنیم کمی از چینی ها یاد بگیریم که سیاستشان چین واحد است افغانستان کمتر از ۱۵۰ سال هست که با توطئه از ایران جدا شده است.
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      1 0
      خوب دوست عزیز و محترم افغان چرا تشریف نمی‌برید همان بلاد کفر و کشورهای اروپایی که تعریف میکنید ؟ هر کشوری قوانین خودش رو دارد شما اتباع عزیز و محترم کشور افغانستان هستید آیا وقت آن نرسیده که به کشور خود بازگردید و کشورتان را آباد و آزاد کنید،در کشور و میهن خود سازندگی کنید ؟ پایدار باشید
    • US ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      1 1
      چرا ژاپن شناسنامه به غیر ژاپنی نمیده اونم بلاد کفر چرا خود افغانستان به غیر افغانی ها شناسنامه نمیده و در قوانینشان اجازه داده نشده ایران بر اساس موقعیت خاصی که دارد با شرایط تجزیه طلبی کنار مرز هایش اصلا و ابدا نباید شناسنامه بدهد به غیر ایرانی هیچ افغانی نمیتواند در آلمان ادعای تجزیه سرزمینی و حق تعیین سرنوشت کند چون کشورش هزاران کیلومتر جای دیگر است و واضح مهاجرت کردند آینده میلیون ها افغانی که شناسنامه ایرانی گرفتند و جمعیت انبوی بودند و شدند و خواستار جدایی قسمتی از ایران شدند و حق تعیین سرنوشت کی جواب گو نفهمی است شما کشور دارید بروید کشور خودتان شناسنامه آب زمین همه چی دارید چقدر پر توقع هستید و طلبکار همین جور کوتاه بیاییند جلوی شماها طلبکاری و توقعتان به تجزیه ایران خواهد انجامید
    • IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      0 13
      طبق فتوای مراجع کسی که در جایی متولد بشه زادگاه اون میشه همان مکان و اگر بیشتر از ۱۰ روز در آنجا توقف کنه وطن اون هم میشه همان مکان. بعدم توی قانون مدنی اومده که هر کسی در ایران متولد میشه میشه ایرانی و به سن ۱۸ سالگی که رسید باید درخواست تابعیت بده. ولی کوووووووو اجرای قوانین!!!!! بعدم اگر شیعه نبودم و بخاطر اعتقاداتم نبود حتمااااا میرفتم بلاد کفر. شمایی که میگی گذشته تو برو افغانستان جستجو کن من رفتم جستجو هم کردم دوباره برگشتم همین جایی که متولد شدم و بزرگ شدم این خاک کشش داره واسه من. تابعیت هم از طریق خاک هم هم خون. همه میدونن ایرانی که میگه اسراییل نژاد پرسته (که هست) خودش از همه بیشتر نژاد پرسته، و میدونن ایرانی ها همیشه ظلم کردن و تبعیض قایل شدن بین افغانی و ایرانی...حالا ببینین با خود ایرانی ها که پناهنده میشن دارن چطور برخورد میکنن!!!! یاحق
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      1 1
      دوست محترم افغان هر کشوری قوانین خودش رو دارد شما بهتره به کشور خودت افغانستان بازگردی آنجا رو آباد و آزاد و ایجاد سازندگی کنی ، یا اینکه به همان بلاد کفر که تعریف میکنی بهتون اقامت می‌دهند تشریف ببرید برای زندگی و اقامت، شما ایرانی نیستی شناسنامه ایرانی هم نخواهی داشت، بحث بی نتیجه نکن برو به دنبال رویاهات آرزوهات در بلاد کفر !!! ما ایرانیان بیش از چهل سال میزبان میلیون ها نفر مهاجر غیر قانونی افغانی بوده و همچنان هم هستیم که مشکلات فراوانی برای ایران ایجاد کردند و ایران بابت این عزیزان مهاجرین غیر قانونی بسیار هزینه متحمل شده، همه نوع امکانات آران در اختیار شما عزیزان بوده و هست از کار و تحصیل تا بهداشت و درمان ایران ... ولی گویا شما عزیزان افغان از ایرانیان طلبکار هستید و هرگز از ایرانیان راضی و خشنود نخواهید شد ؟ ما بد هستیم شما خوب !!! عزیزم برو همان بلاد کفر !!! یا برگرد کشور خودت افغانستان عزیز رو آباد کن ! موفق باشی ..
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      1 0
      در همون کشورهایی که میگی نگاه نمیکنن بچه باباش کیه مامانش کیه بهش تابعیت و شناسنامه اونجارو میدن،سرگردانی شخصیت و بی هویتی بین همون بچه ها موج میزنه وقتی بزرگ میشن در تعاملات اجتماعی حیران از رگ و ریشه و هویت جعلی که فقط یک شناسنامه بهشون داده دچار تعارض هستن اغلب بدور از فرهنگ و ریشه ها و باورهای اصیل خودشون و حل نشده در فرهنگ و باورهای اون سرزمینی که توش به دنیا اومدن و باهاش سنخیتی ندارن روزگار سختی رو سپری میکنن،نمیدونن بلعخره کی هستن چی هست نه میتونن خون توی رگهاشون رو منکر بشن و نه میتونن بپذیرن دربست مال اون خاکی هستن که فقط توش به دنیا اومدن،شما هم اگر به هویت خودت احترام بذاری تحمل سی سال سرگردانی و بی هویتی رو ترجیح نمیدی به خاک خودت و رگ و ریشه خودت،ته قلبت به خونی که ازش براومدی و رشد کردی و تو رو به عنوان یک افغانی به ثمر رسونده بها میدی و جذبش میشی و بهش افتخار میکنی،نه به خاکی که فقط درش به دنیا اومدی و سی ساله که خودت میدونی خاک تو نیست.
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      1 0
      میبخشید اون موقع که با کمال میل شما جازه دادید دشمنان! بین ایران و افغانستان مرز بکشن،صداتون رسا نبود و اعتقاد نداشتید ایران و افغانستان یک کشور هستند!! الان که چوبش رو هنوز دارید میخورید یادتون افتاد؟؟فقط یک مرز کشیدن ساده هم نبود ها،برید ببینید چه جنایتها شد بر مردم بیگناه وطن من.همه چیز رو گردن دشمنان نندازید.اول برادریتو ثابت کن بعد ادعای ارث و میراث کن.الان هم خیلی اگه راست میگی برگرد افغانستان و دست دشمنان رو کوتاه کن،نشستی کنج عافیت از آسمون بیان افغانستان رو آباد کنن؟یا نه منتظری اونها که موندن با جان و مال و ناموسشون برات افغانستان رو پاکسازی و آباد و آزاد کنن بری،بهره شو ببری؟غیرت هم خوب چیزیه.
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      1 0
      شما برو افغانستان با عزت و احترام زندگی کن باهات بد رفتار نشه،اتباع ایرانی هم که جای دیگه باهاشون بدرفتار میشه خواستن برمیگردن با عزت و احترام زندگی میکنن تو خاک آبا و اجدادیشون تا باهاشون بدرفتار نشه،شما هم خدا رو میخوای هم خرما !!
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      1 0
      عزیزم احتمالن اونجا چیزی نداشتی به عنوان هویت و ریشه که جستجو کنی،پس لطفن خودتو فریب نده و نگو کشش خاک! بگو عافیت طلبی که بهش عادت کردی الان سختته بری همت کنی افغانستان رو بسازی و آباد و آزاد کنی،دوست افغانی شریفی دارم که واقعن افغانی هست و اینجا به دنیا آمده و درس خوانده و با تمام خانواده اش برگشتن بدخشان چون گفت غیرتم اجازه نمیده من اینجا در عافیت باشم و عزیزانم اونجا در خاک خفته باشن به خاطر دفاع از میهنم فدا شده باشن و من درس نخوندم که اونجا هنوز هم یک زن یک مادر پزشک نباشه و سر زا بمیره.پدر و عموهاش هم رفتن به شغل و حرفه خودشون اونجا بپردازن و کارگری وطن خودشون رو بکنن،چون ریشه و هویت داشتن.چطوریه که خودتو افغانی میدونی و خاک ایران فقط چون توش به دنیا اومدی برات کشش داره ولی خاک افغانستان برات مثل کِشِ تنبان هست؟؟نه خودتو گول بزن و نه دیگران رو نادان فرض کن.غیرت که نباشه آدم برای توجیه کردن خودش به هر قانون مدنی و تبصره و فتوا و ...متوسل میشه!! حالا شما برای من از قانون اساسی مملکتم تعیین تکلیف میکنی به قانون اساسی افغانستان پشت میکنی از کجا معلوم پس فردا دوباره همین کار رو با ما نکنی؟ شناسنامه ایرانی بگیری،خون افغان توی رگهات هم عوض میشه؟؟ یا میخوای برای اون هم دنبال فتوا و ماده قانون مدنی بگردی؟؟
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      1 0
      خیلی عذر میخوام فقط شما شیعه و معتقد هستی و به همین خاطر نمیری بلاد کفر؟؟! اینهمه شیعه معتقد در سرزمینهای غیر اسلامی دارن با اعتقاد کامل زندگی و دین داری میکنن و نماینده مسلمانها و شیعیان هستن،اونا آدم نیستن؟اونا سختی و مشکل ندارن.اونا پشت پا به هویت خودشون زدن؟نه عزیز جون بهانه های بنی اسراییلی نیار،شما زیادی بهت امنیت و عافیت اینجا ساخته و چسبیده که حاضری حتا هویت خودتو نادیده بگیری و به هر مستمسکی متوسل بشی برای جعل هویت و ریشه خودت صرفا به خاطر به دنیا اومدن در خاک دیگه،اگه برگشتی به خاطر اینه که واقعا اهل افغانستان نیستی و هیچ چیز نداشتی اونجا ازش دفاع کنی به خاطرش زندگی کنی ولی دیدی اینجا همچنان میتونی مثلا به عنوان یک افغانی در کنج عافیت و به دور از مصایب و گرفتاری هایی که حتا افغانیهای اصیل رو فراری نداده،با نقاب افغانی و با شناسنامه کذایی ایرانی روزگار رو طی کنی.بهانه دین و مذهب رو نیار لطفن که خدا قهرش میگیره.
    • IR ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      1 0
      برو خدا روزیت رو جای دیگه حواله کنه،اولن که خیلی دیر به این نتیجه رسیدی که ایران و افغانستان در حقیقت!! یک کشورند؟! اندازه تقریبادویست سال دیره دیگه، ما این ور جوی شما هم اون ور جوی.و در ضمن همین مونده که ما سیاست چینی ها رو ملاک خودمون قرار بدیم،مگه ما کمونیستیم؟؟ هرجا به نفع شماست هم ریشه هستیم؟! اشرف افغان رو در دوره صفویه خووندی با ایرانی چه کرد؟اون موقع که دیگه استعمار انگلیس نبود!! این فقط یک مورد از ظلم هست به گواهی تاریخ که به وطن ما و مردم ایران شده! ما دستمون نمک نداره.دیگه هرگز هویتمون رو با هیچکس شریک نمیشیم.الانم اگه نیروهای نظامی خارجی و نیروهای تروریست داخلی افغانستان رو اینجور اشغال و ویران نکرده بود،همین شما طبق ذات خودت که هرگز نمیتونی تغییرش بدی،داشتی مثل پدرانت به گواهی تاریخ باز هم برای ما شاخ و شانه میکشیدی.فکر میکنم دیگه کافیه،الان دیگه مستقل هستید!سالروز استقلال از اجنبی دارید،جشن ملی افغانستان دارید.به دنبال همین ها بودید دیگه،بهش رسیدید ثمر داده درخت کینه دیرینه،میوه اش رو بچینید.ما بدیم!!! ما ایرانیهای بدیم!!!
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      1 0
      با کمال احترام،شما دلشکسته نیستید،به وجدان خودتون مراجعه بفرمایید،شما فقط روتون خیلی زیاده.تصور میکنید ما همیشه ی تاریخ به شما بدهکاریم؟! معذرت میخوام این توقعات رو همیطور بلند و واضح به مسعولان خودتون بگید و از اونها بخواهید اگر واقعن افغانی هستید،اگر از دوردست تر از افغانستان هستید که دیگه واقعن خیلی رو دارید.اونقدر ها هم بد نبوده اینجا که در بحبوحه جنگ ۸ ساله خودش و هزاران مشکل که همه دنیا علیه اش همدست شده بودن و تا الان که یک تنه دربرابر ظلم همه جانبه ابرقدرتها داریم از خودمون و میراثمون مقابل جنگ اقتصادی علیه ظالمانه ترین تحریم ها ایستادگی میکنیم،شما ها همچنان و همچنان و همچنان غیر قانونی وارد مرزهای ما میشید و خودتون رو به شهرهای ما میرسونید از افت ارزش پول ما به خاطر همین تحریم های ظالمانه،بهره میبرید و به جای کار در افغانستان اینجا سر میکنید.والا بیش از چهل ساله مطمئن باش اگه هرجای دیگه دنیا و حتا خود افغانستان شما ها همینطور طلبکارانه میخواستید و میشد برید و زندگی کنید،با سر می دویدید همان جاها!! میهمان یه روز و دو روز و سه روز فوقش میهمانه از بعدش دیگه بلای جانِ میزبانه.حق شماست که در خاک خودتون و از سران خودتون بخواهید به جای پایگاه های نظامی آمریکایی و خارجی دیگر کشورها شرایط رو برای شماها فراهم کنه با هویت خودتون و با شناسنامه خودتون در خاک خودتون زندگی کنید و کشور خودتون رو بسازید و طلبکار از دیگران نباشید،چطور اینجا ما خاک و هویت خودمون رو دو دستی تقدیم شما نکنیم میشه تبعیض و شما دلت میشکنه و ما خیلی بد هستیم!!! ولی توی خاک افغانستان آمریکا و انگلیس و....پایگاه نظامی بزنن منابع شما رو غارت کنن،به شما بی احترامی کنن و مردم شما رو به خاک و خون بکشن،دلت نمیشکنه به غرورت بر نمیخوره؟؟؟!! یا اون رو هم ما مقصر هستیم،باید تاوانشو بدیم ما بدهکاریم؟؟؟!! سی سال دیگه هم بگذره که سهله حتا تا آخر دنیا هم باز شما با شناسنامه ایرانی هم ایرانی نمیشی و همیشه افغانی هستی. برید خاکتون و از سران خودتون و از آمریکایی ها و سایر اجنبی ها و تمام دشمنان داخلی خودتون توقع داشته باشید اونجاست که این مطالبات شما به جا و حقه.البته اگر وجدان دارید و کمی غیرت،لطفن دیگر هم به شعور ما توهین نکنید و با دستاویز کردن برخی واژه ها،فکر نکنید با احساسات ما بتوانید بازی کنید،خیلی روشن گفتم.
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      1 0
      ببخشید این فتوایی که شما میگی لابد فتوای مفتی اعظم عربستانه! چطوریه که افغانستان به خارجی هایی که در خاک افغانستان متولد میشن و بیشتر از ده روز درش توقف!! میکنن،هویت افغانی نمیده؟لطفا سفسطه نکنید،زادگاه با خون و هویت فرق داره،من ایرانی هستم اگر به هر دلیل بروم خارج از ایران زندگی کنم ،فرزندانم حتا اگر خدای نکرده تابعیت کشوری که من برای زندگی انتخاب کرده ام بگیرند قانونی و رسمی،شناسنامه حتا بیاورند درب منزل با عزت و احترام تقدیم فرزندانم کنند و فرضا به عنوان شهروند درجه یک آن مملکت بیگانه هم به حساب بیایند،باز هم باز هم هزار سال که بگذرد با وجود به دنیا آمدن در خاکی غیر از ایران،فرزندانم و فرزندانشان و تا آخر دنیا همه ایرانی خواهند بود، و نمیتوانند منکر هویت خود باشند نمیتوانند حقیقت وجود خود را تغییر دهند،چون خون ایرانی دارند،و من حتا هرگز در خواب هم دوست ندارم چنین اتفاقی بیفتد،چون ایران خودمان را دوست دارم.
  • مصطفی IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    4 1
    برادر من برگردید افغانستان و همت کنید و کشور خودتان را آباد کنید اخه تو ایران چه هست که تو افغانستان نیست به هر کجا این کره خاکی پا نهید آسمان همین رنگ است تازه هیچ جای دنیا مثل وطن نیست البته شما این حق را دارید در هرکجا این کره زمین زندگی کنید و ازحقوق اولیه انسانی بر خوردار باشید. ولی تمام انسانها یک جور فکر نمی کند و بعضی ها خیلی نژاد پرست هستند . جذب بیگانه ها نمی شوند و فرد پناهنده دچار مشکل خواهد شد این نژاد پرستی در تمامی کشورها جهان به چشم میاید و مختص ایران نیست
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      4 0
      دوست گرامی ما ای ایرانیان بی‌ از چهل سال میزبان میلیون ها نفر از مهاجرین و اتباع افغانستان بوده و همچنان هم هستیم، این عزیزان از همه امکانات ایران منجمله تحصیل و کار و بهداشت و درمان و ... بهره‌مند هستند، این دوستان و عزیزان شیعه عزیز و محترم هستند ولی باید به کشور خود بازگردند کشور خودشون رو آزاد و آباد و سازندگی ایجاد کنند ما ایرانیان میهمان نازترین ملت های جهان هستیم در حال حاضر هم حداقل بیش از پنج تا شش میلیون نفر از اتباع افغانستانی مهاجرین افغان ساکن ایران هستند
  • قق GB ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    2 2
    مگه اینا به خاطر حرم نرفتن یا به خاطر کارت ملی و پول و تابعیت واقعا که یا خر و بخا یا خرما رو واقعا هیچ کسی حاج قاسم نمیشه
    • موبین IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      0 0
      آروووم
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    0 0
    ظاهرا بنابر قانون بستگان درجه یک شهید شناسنامه ایرانی می‌گیرند که شامل پدر و مادر و همسر و فرزند هست و نه خواهر و برادر، وقتی قانونش نباشه که اداره یا سپاه یا هر ارگان دیگه نمیتونه برای خواهر و برادر شهید شناسنامه بگیره
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    1 0
    یک خانواده شهید را میشناسم که حتی یک ریال از بنیاد شهید نگرفته
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    0 3
    این ها در افغانستان اذیت می شوند و به احتمال زیاد ترور . اگر نمی دانی بدان اگر می دانی خجالت بکش
    • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      1 0
      تا کی باید از کشورشون فغانستان فراری باشند ؟ باید بازگردند به کشورشون اگر شده مبارزه کنند شرایط رو تعقیر بدهند ! ایران هم باید از‌ون حمایت کند در این مسیر ... کشورشون رو باید آباد و آزاد کنند .. دوست با غیرت !!!
    • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      1 0
      حالا مگه قراره رو پیشونیشون بنویسن که ما از خانواده شهدای حرم هستیم که اگه رفتن به خاک خودشون ترور بشن؟ اصن مگه برا مال دنیا رفتن و اعتبارش.کاسه داغ تر از آش نباش،سفارت افغانستان از دولتش بخواد برای اینها شناسنامه افغانی بگیره،انقدر سخت و غیر ممکنه آدم هویت خودش رو انکار کنه،وقتی تبعه افغانستان هستی و خون افغانی داری بهش افتخار کن،اگه برگردی اونجا رو آباد کنی آسمون به زمین میاد؟ شما ها هم کمتر هی ایرانی و غیرت و فلان و بهمان کنید،انگار ما که ایرانی هستیم به هویت ایشون به عنوان یک مدافع حرم افغانی احترام میذاریم غیرت نداریم اما شما کاسه داغ تر از آش شدی هویت اینها رو جعل کنی خیلی شرف و غیرت داری،خوبه والا از آسمون به زمین میباره یا از زمین به آسمون؟دور برتون داشته جوگیر میشید حرمت همه چیز رو خدشه دار میکنید،تو خجالت بکش،هر کس تو خاک خودش سربلند تره،چون روی ریشه خودش قد میکشه،خدا هم اجر هر کس رو با توجه به نیتش میده،کسی که برای رضای خدا و دفاع از حریم اهل بیت رفته جنگیده خدا طرف حسابش هست ،نه کسی که برای پول یا شناسنامه یا هر چیز مادی دیگه تقلای بیهوده بکنه.
    • IR ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      2 0
      هشت سال جنگ تحميلي هم ما اذيت شديم بايد از كشور فرار ميكرديم؟؟؟؟
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      1 0
      جنگ تحمیلی هشت سال تمام تمام دنیا شرق و غرب جهان ریختند سر ما ایرانیان جنگیدیم شهید دادیم تسلیم نشدیم از کشورمان فرار نکردیم ! چهل سال مورد شدیدترین غیر انسانی ترین تحریم های آمریکا ( یهود بین المللی) واقع شدیم ، بزرگان ما رو ترور کردند و می‌کنند ولی از کشورمان فراری نشدیم تسلیم نشدیم ما ایرانی هستیم ریشه در این خاک و سرزمین کهن داریم، مهاجرین محترم افغان هم باید یه کشور خود بازگردند کشورشان افغانستان را آباد و آزاد و ایجاد سازندگی کنند .. انشاالله
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      1 0
      ببین دوست با غیرت! من هر کجای دنیا که رفتم افتخار کردم ایرانی ام و فریاد زدم ایرانی ام.حاضرم بمیرم و جان فدای ایرانم کنم تا هویتم به عنوان یک ایرانی حفظ بشه،هر جای دنیا که باشم ایرانی ام،ترس ندارم که جانم رو دریغ کنم برای خاکم و خونم و هویتم.پس از ما نخواه که خجالت بکشیم که اینها در افغانستان اذیت میشوند و به احتمال زیاد ترور!! این همه افغانی از اقوام گوناگون با مذاهب گوناگون با هزاران درد و رنج و سختی و مشکل هر روز اذیت میشوند و هر روز ترور آنجا صورت میگیره، در تاریخ مملکت من هم مردم ایران زمین کم از دست دوست و دشمن آزار ندیدند و اذیت نشدند و ترور در داخل و خارج این مرز و بوم نشدند،که هنوز هم ادامه داره این جریان ها،من چرا خجالت بکشم؟! همین که شما خجالت نمیکشی تعجب میکنم،دایه دلسوز تر از مادر هستید و شما باید شرمسار باشید اگر به منطق و خرد و وجدان خود مراجعه بفرمایید.
  • کامیار IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 1
    درود اگر دست کثیف استعمار انگلیس نمیبود افغانستان هرگز از خاک وطن جدا نمیشد و امروز کسی اجازه نداشت برادران همسایه ی امروزیمان را مسخره کند و دست بیندازد‌اتفاقا جوانان افغان انقدر با غیرت هستند که غیرتشان مثال زدنی است.مخصوصا برادران شیعه ی افغان که از بابت اعتقادات بی نظیرند.اما مهم این است کسی که برای منافع نظام در هرکجای دنیا با دشمنان نظام میجنگد باید دارای امتیازات اولیه باشند خود و خانواده هایشان.حالا دادن شناسنامه به خانواده ی این عزیزان کار سختی نیست.انشاالله که به زودی خبر خوبی در خصوص خانواده ی این عزیزان منتشر شود. یاعلی مدد
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      1 0
      عزیز جون یه دست صدا نداره! فقط دست کثیف استعمار انگلیس به تنهایی نبود که افغانستان رو جدا کنه،قربون خودشون خواستن و تن دادن و دست به دست اونا دادن و نتیجه اش رو دیدن و بعد هم خودشون از همون دست کثیف استعمار استقلال گرفتن،ما این کار رو نکردیم.الان هم اگه خیلی به افغانی بودن خودشون افتخار میکنن و خاک استقلال گرفته شون رو دوست دارن و اگه واقعن افغانی هستن خب چرا دوست ندارن شناسنامه افغانی داشته باشن؟ چرا بر نمیگردن مملکت رو بسازن دوباره از بیگانه ها خالی کنن؟ چرا از افغانی بودن فرار میکنن؟ما که سر جای خودمون نشستیم.شتر سواری دولا دولا نمیشه.شما هم زیادی آب توی این آسیاب نریز،هیچکس با هیچ نژادی با یک شناسنامه بیگانه نمیشه اهل اونجا.چون نمیتونه خاستگاه خودشو فراموش کنه،مگر اینکه بهش پشت کنه که خب دیدیم به قول شما دست کثیف استعمار چه بر سر آدم میاره.
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 1
    این عزیزان ازانجا رانده وازاینجا مانده شده انددرافغانستان به خاطردفاع ازحرم مطرودند پس بایدفکر اساسی برایشان بشود
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      1 0
      نه خیر دوست گرامی : این عزیزان افغان بیش از چهل سال دسته، دسته، گروه، گروه از مرزهای ایران بصورت غیر قانونی و قاچاق وارد ایران شده و همچنان میشوند، دفاع از حرم مربوط به همین چند سال اخیر ... لطفا حداقل تاریخ معاصر رو نگاه بیاندازید ! این عزیزان محترم و عزیز ولی ایرانی نیستند، دولت ایران باید در این زمینه با دولت متبوع این عزیزان افغان در افغانستان مکاتبه و رایزنی کند برای صدور شناسنامه افغان.. اینها با خدا و با اهل بیت معامله کردند ایران هم این عزیزان و خانواده هایشان رو حمایت کرد و می‌کند، ولی دیگه شناسنامه ایرانی که نمیشه به اتباع دیگر کشورها صادر کرد.!
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      1 0
      ارتباطی با دفاع از حرم ندارد لطفا مغلطه نکن ! بیش از چهل سال هست این داستان مهاجرین غیر قانونی افغان به ایران بوده و همچنان نیز هست.. این عزیزان اتباع افغانستان باید زودتر به کشورشان بازگردند افغانستان به وجود این عزیزان احتیاج دارد
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    2 0
    ۷ میلیون ایرانی پناهنده شدن به کشورهای خارجی خصوصا آمریکا بعد تو میگی شناسنامه!!!! برو درخواست تابعیت بده به آمریکا سریع قبولت میکنن به بچه هاتم مدرک میدن اینجا رو می خوای چکاااار
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    1 0
    لطفا یک نگاه به نقشه جغرافیا بندازید،خیلی هم دور نرید،تا قاجار،اگر قرار بر ادعای حق بود،ما هم مطالبه خاک خود را میخواستیم بکنیم،عملا بسیاری از همین همسایگان،دیگر نامی در صفحه جغرافی نداشتند!به گواه تاریخ بی ریشه های اصالتا غیر ایرانی و مغول زادگان،خاک شریف ایران و مردمش را به روس و انگلیس فروختند!و اگر بنا بود ما شناسنامه به بسیاری اتباع این سرزمینها بدهیم،جمعیتمان با چین برابری میکرد،اتفاقا در این سرزمینها همچنان همان غیر ایرانی ها که بعضا از دوردستها کوچیده بودند و هجوم آورده بودند،با میراث معنوی و مادی ایرانی اکنون در کتابهای درسی خود جعل تاریخ میکنند،آثار تمدن ساسانی در خاک فعلی برخی،گواه بر ایرانی بودن آن خاک هست،چرا که اجداد همین همسایه فعلی،آن رزوگار در دشتهای مغولستان در دوره آن تمدن ایرانی،مشغول گوشت شکار خام خوردن بود.تاریخ را که نمیتوان تغییر داد،هر چقدر هم تلاش کنند،رودکی و بوعلی سینا و گوهرشادبانو و مولوی و زکریای رازی و ایوان مداین و دژ بابک خرم دین و خلیج تا ابد فارس و...بخواهم نام ببرم هزاران هزار میراث فرهنگی و معنوی و آثار تاریخی بازمانده در خاک فعلی بسیاری همسایه محترم،به گواه اسناد تاریخی معتبر و مستدل و مستند و موثق و متقن در سرتاسر دنیا در کتابخانه های ملی و سلطنتی و موزه های بزرگ و کوچک جهان،ایرانی بوده اند هستند و خواهند بود،چرا دلار خرج میشود تا نام خلیج فارس جعل شود،مولوی هویت جعلی پیدا کند،گوهرشاد بانو افغانی معرفی شود و...چون کسانی که هویت ندارن و کینه از ایران و تمدن ایران داشته و دارند میکوشند،نداشته های فرهنگی و تاریخی خود را با داشته های دیگری جبران کنند!!ارمنستان و گرجستان که سر جای خود بوده اند هزاران سال،ولی از دشتهای مغولستان کوچیده اند عده ای و امده اند نسل کشی ارمنی کرده اند و امپراطوری مثلا اسلامی هم دوره ای ساخته اند و اتفاقا پاره های تن اسلام "فلسطین" را به غیر مسلمان واگذار کرده اند!ما سر جای خود و در خاک نیاکان خود نشسته ایم با بیش از ده هزار سال تاریخ و تمدن،این همسایه های محترم هم،به جای جعل تاریخ ما که در حقیقتِ تاریخ،هیچ تاثیری ندارد،بکوشند با آبادانی کشور! خود از الان تا ده هزار سال دیگر برای خود هویت و تمدن و تاریخ واقعی بسازند.کما اینکه این کشورها به گواه تاریخ حتا تا۲۰۰ سال پیش،استقلال و نام فعلی خود را نداشتند.
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    1 0
    چند سال پیش یافته های باستان شناسی در خاک جیرفت کرمان به دست آمد که نشان از تمدن بیش از ده هزار ساله ایران دارد،شیخ نشینهای حاشیه خلیج تا ابد فارس میلیونها دلار خرج کرد،این یافته ها را قاچاقی ربود،صدها تاریخ شناس و باستان شناس را با پول خرید تا جعل تاریخ کند و این آثار را به نام خودشان به دنیا معرفی کنند!!!باز پس گرفتیم و سیلی محکم زدیم و گفتیم ما هزاران سال ریشه و تمدن داریم،وقتی شما در بیابان ها چادر میزدید،ما سقف و سفال و معماری داشتیم در ظرف ساخته دست خود آب مینوشیدیم و نه از سرِ چشمه و یا در مَشک.چرا جعل هویت و تاریخ میخواهند بکنند،چون هزاران سال یک نام و هویت را با اینهمه تاراج و لشکرکشی و تاخت و تاز و ویران کردن و به آتش کشیدن و دزدیدن و به یغما بردن و فروختن و به بیگانه واگذار کردن و در موزه های خود نمایش دادن و نادیده گرفتن و جنگ و تحریم و استقلال طلبی و تجزیه خواهی و...نتوانست،نمیتواند و نخواهیم گذاشت،ایران و ایرانی را از پا در آورد.خونِ ما از این خاک جوشیده،ریشه ما در خونِ این خاک جای گرفته و سر بر آورده،ایران به گواه تاریخ،گوهرِ پیشانیِ تاریخ است و البته که چشم طمع همیشه و همیشه به دنبال ربودن گوهر بوده و هست.اگر تاریخ و هویت و گذشته ما نبود و موقعیت حساس جغرافیایی ما،اینهمه چشم طمع و حسد و بخل و کینه به دنبال تاراج تاریخ،هویت و ثروت مادی و فرهنگی ما نبود.کسانی در پیِ اینها هستند که اتفاقا خودشان چیزی ندارند و یا ریشه در این حوالی ندارند و البته سربلندی ایران و ایرانی از گذشته تاکنون و فردایش را نمیخواهند.وگرنه الان ما هم مثل مغولستان در سکوت و گوشه ای از این دنیا به دور از هیاهو روزگار سپری میکردیم،چطور توقع دارید،آنچه بر این خاک هزاران ساله رفته در بلندای تاریخ، فراموش کرده و نادیده بگیریم و خودمان در داخل اعطای هویت کنیم و به تجزیه نرم مملکت کمک کنیم!درحالیکه از آثار باستانی،میراث ملی و هویت تاریخی ما دشمنان ما حتا نمیتوانند بگذرند و سرقت میکنند،ما خانه خود را چوب حراج با دستان خود بزنیم؟شما جای ما بودید میکردید؟پیش از اسلام و پس از اسلام سلسله ها آمدند و رفتند،ایران ما رنگ به رنگ شد و مردم در خاک شدند و نسلی دیگر از خاک برامد،ولی همچنان اینجا ایران است ما نه یونانی و رومی شدیم،نه مغول،نه عرب،نه انگلیسی و روس و..دیگران آمدند،ماندند،رنگ ایرانی گرفتند..
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    1 0
    بدان و آگاه باش همونطور که یک آلمانی،یک اتریشی،یک فرانسوی،یک اسپانیایی،یک لهستانی،یک پرتغالی،یک هلندی و سرت رو درد نیارم باقی مردم ممالک اطراف ایتالیای فعلی نمیتونن به زور خودشون رو ایتالیایی کنن،چون خون ایتالیایی ندارن،حتا با وجود اینکه بعضا در طول تاریخ در دوره هایی تحت امپراطوری روم باستان بودن و همه این ممالک هم مسیحی هستن( از مذاهب مختلف مسیحیت)و بعدا کشورهای مستقل از پادشاهی های گوناگون در تاریخ اروپا شدن،مگر اینکه مثلا یک ایتالیایی اصیل با خون ایتالیایی ولی ساکن آلمان و اتریش و فرانسه و....فعلی باشن،حتا با وجود اهدای دو دستی شناسنامه آلمانی و فرانسوی و....بهشون،فقط اونا ایتالیایی هستن،کسی به زور نمیتونه خودشو سنجاق به هویت دیگری کنه،هیچ غیر ایرانی ساکن ممالک اطراف هم حتا اگه خاک قبلا مال ایران بوده،تا خون ایرانی نداشته باشه،ایرانی به حساب نمیاد،داخل خاک هم همینطور.هویتِ ایرانی فقط مختصِ ایرانیانِ حالا چه توی خاک عزیزمون چه در ممالک اطراف،چه در ینگه دنیا و شاخ آفریقا و ...هویت هرکسی از خونِ برآمده از خاکِ خودشه.در ممالک اطراف ایران،مردم بسیاری هستند که ریشه در این حوالی ندارند به گواه تاریخ،مردم بسیاری هستند که خودشان ریشه دارند این اطراف،و مردم بسیاری هم خونِ ایرانی دارند،از این سه گروه فقط آنها که خون ایرانی دارند،هویتشان ایرانی است که نه شما و نه هیچکس دیگر نمیتواند انکار کند،شما نگران هویت ما ایرانی های داخل و خارج نباش،بگرد جستجو کن از کدام دو دسته دیگر هستی.ما به عنوان ایرانی به هویت دیگر اتباع ممالک اطراف احترام گذاشتیم و به رسمیت شناختیم که ادعای خاک های به تاراج رفته خود را نکردیم...وگرنه...
  • IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    1 0
    بدان و آگاه باش که ایران خودش اونقدر به گواهی تاریخ بزرگ و با شکوه و با عظمت بوده و هست و خواهد بود،که نیازی نداره شما ازش تعریف کنی،ایران در طول تاریخ هزاران ساله خودش،همیشه یک هویت یگانه و منحصر به فرد داشته با وجود آمدن و رفتن سلسله های گوناگون و حکومتهای مختلف،هویت ایران همیشه مستقل و مجزا از این آمد و رفتها باقی مونده،دوست و دشمن همه اذعان به این امر دارند.همینکه برخی اتباع ممالک اطراف دست و پا میزنند تا تاریخ جعل کنند به نفع خودشان و برخی دست و پا میزنند هویت بگیرند به اسم ایرانی،برخی آنقدر دشمنی و کینه دارند با ایران و ایرانی که دلارهای نفتی خود را خرج دشمنی با مملکت ما میکنند،خود گواه بر بزرگ بودن ایران هست،ما نیازی به جعل تاریخ و هویت تراشی و انکار هویت خود نداریم.بیگانگان و برخی اتباع کشورهای اطراف و ممالکی که میفرمایید لابد حسِ خود کم بینی دارند که به زور میخواهند، خود را وصله تن ایران کنند، و البته کسانی ریشه و اصل و نسبشان خیلی دورتر از ایران و اطراف ایران است از همه بیشتر تقلا میکنند که هر جور شده ایرانی به حساب بیایند!! وگرنه در همین ممالک اطراف خیلی از غیر ایرانی ها به هویت خودشان علاقه و افتخار دارند و نیازی به ایرانی شدن نمی بینند. هر کس بیشتر از اصل و نسب خودش دور شده،بیشتر در پی ربودن اصل و نسب دیگران به نفع خودشه،جز این هم چیز دیگه ای نیست.
  • IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    1 0
    جناب حیدر صالح این من و شما نیستیم که بگیم کی گردن کی حق داره وقتی کسی با خدای خودش عهد میبنده و میره فرسنگها دورتر از خانه اش برای دفاع از اعتقاداتش چرا که تشخیص داده،انچه الان برای دفاع ازش رفته یک حقیقت مشترک و بزرگ بین او و همکیشان اوست و فراتر از خواسته های فردی و شخصی،دوم اینکه مدافع حرم فقط از ایران و افغانستان نداشتیم که الان شما حق مدافع حرم افغانی را از حکومت من مطالبه کنی،وَلله که این شهدا و مدافعان اگر اندازه سر سوزنی پی مطالبه حق و حقوق از مردم و حکومت و دارِ دنیا بودند،از جان و جوانی و خانواده و فرزند،چشم پوشی نمیکردند،برای دفاع از حرم و مبارزه با وحشی ترین انسان نماها به اسم داعش.سوم اینکه شما به هیچ عنوان حق ندارید در مملکت ما،نحوه دفاع کردن ما مردم ایران رو زیر سوال ببرید،دولت و عملکرد دولت به خودش مربوطه،ما مردم رو به دولت نچسبونید،هرکس از ما که شرف داره و غیرت و ایمان و اعتقاد تا پای آخرین قطره خون برای ایران میجنگیم،کما اینکه هزاران سال جنگیدیم با دشمن داخلی و خارجی که الان هنوز اسم ما ایرانیه،خونِ ما ایرانیه،شما خیالت راحت،مردم ایرانی غیرتِ دفاع از ناموس اول و آخرشون یعنی خاک آبا و اجدادیشون ایران رو دارند که معطل دولت مردها نشینن و مگه ما زیر خاک رفتیم که بذاریم هر دولتی مملکت رو حراج کنه،بله روزگار بالا و پایین داره،سختی و مشکلات فراوانه،کارشکنی و سنگ اندازی بسیاره،کسی منکر نمیشه،ولی همین مردم به عنوان سربازان جان برکفِ وطن کنار سربازان گمنامی که از همین مردمند،با تمام وجود از داشته های ملی و مذهبی و تاریخی و هویت یکپارچه ایران دفاع کرده و میکنند.نمونه اعلای آن ۸ سال نبرد یک ایران بود و ایرانی با دنیای تا بنِ دندان مسلح،همین هویت و خون ایرانی بود که در رگهای ما جوشید و ایمان و اعتقاد ما را محکم کرد که با دستان خالی و یک تنه در برابر دشمن ایستادیم و شانه خالی نکردیم.و همین ها هم دوباره جوانان ما را به دفاع از حریم اهل بیت بیرون از مرزها راغب و مفتخر کرد،انقدر برای شما ناممکن است درکِ این موضوع که میبینید اینجا هر ایرانی اگر کامنتی گذاشته با تمام قلبش با همه وجودش به ایرانی بودن و هویتش می بالد و افتخار میکند که هرلحظه در هر جایگاه و به هر شکل ممکن و با هر کلامی که از قلبش برمی آید،بتواند از خاک و خون و هویت و ریشه اش و تاریخ و تمدنش دفاع کند؟
  • IR ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    1 0
    دوست محترم،فقط ایرانیه که هویت ایرانی داره،هویت ایرانی رو هم بین اتباع بیگانه ممالک اطراف بویژه اونایی که رگ و ریشه این اطراف رو ندارن،نمیتونی پیدا کنی،هر چقدر هم که تلاش کنی،بگردی،بتراشی،زیر و رو کنی،بالا و پایین کنی،خیلی هاتون هرگز ایرانی نبودید ،نیستید و نخواهید بود،همینکه الان انقدر جست و خیز میکنید که هی خودتونو بچسبونید به ایران و ایرانی در حقیقت نشون میده که مال خیلی دورتر از اینجا هستید،ممالک اطراف اگه منظورت کشورهای فعلی جدا شده در تاریخ از ایران هست،اونایی خون و ژنتیک ایرانی دارن،که خب هی نیازی نیست مثل شما دادار دودور کنن:ما هم میخوایم ایرانی باشیم،اونا هرکجای دنیا باشن ایرانی هستن،ولی شما به عنوان یک غیر ایرانی اگه رفتی تو همین ممالک و ادعای اهل اونجا بودن کردی و ادعای خاک و هویت،درحالیکه میدونی الان اونجا دیگه ایران به حساب نمیاد عزیزم، اگه جوراب جناب عالی رو نگرفتن پرچم نکردن برات،بدون که پس باید مثلن تا چمنزارهای مغولستان یا بادیه های عربستان و .....بری در جستجوی هویت واقعی خودت.چون مدام اصرار بیهوده میکنید برای چیزی که حقتون نیست،اینطور پاسخ دادم.ما سرِ جای خودمون توی خاک نیاکان خودمون با تاریخ و تمدن هزاران ساله خودمون سنگین و سامون نشستیم،به تمامیت ارضی و هویت فعلی ممالک محترم اطراف و اتباع محترم داخل آنها اعم از ایرانی و غیر ایرانی احترام گذاشته و داریم زندگیمونو میکنیم اگه بذارید.خوبه فارسی سلیس هم میگیم و مینویسیم براتون باز خودتون رو میزنید به اون راه.همینی که هستی رو بپذیر بشین زندگیتو بکن،نه خودتو خسته کن و نه روی روان ملت ایران و ملت ممالک اطراف انقده پاتیناژ نکن.ما از پاسخگویی خسته نمیشیم،هرچند که کوشش بی فایده است وسمه بر ابروی کور...
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    1 0
    حیدر جان برادر،طبق ایات قرآن،کسی که نیت خالصانه میکند برای جهاد در راه خدا، اجر او با خداست و مادامیکه لباس جهاد بر تن و نیت خالصانه در دل دارد،خدا حامی اوست،وقتی به درجه رفیع شهادت رسید که دیگر پاداشی دریافته که من و شما حتا تصورش را هم نمیتوانیم بکنیم:او زنده است و نزد خدا روزی دارد،پس شما نمیخواهد به تنور بچسبانی و از مردم و حکومت ما حق و حقوق کسی را مطالبه کنی که اگر مثل تو بود و مثل تو فکر میکرد از جانش نمیگذشت و اکنون جای او در بهشت نبود،طبق آیات قرآن کنار امثال شما خانه نشینان ادعای حق و حقوق میکرد.مدافع حرم اهل هر کجا که باشد،پاداش نیت خود را گرفته و کسانش هم اگر مثل او باشند اجر معنوی او را ضایع نمیکنند،چون آبرویی به دست آورده اند که من و شما باید دنبالش بدویم.در ضمن مردم مملکت ما قوه تشخیص دارند و میدانند سرباز وطن در هر لباسی که باشد برای پرچم و وطن میجنگد حتا اگر دولتمردان کور باشند،نبینند،انقدر با نام آوردن اجر سربازان گمنام وطن من را ضایع نکن و آب در آسیاب دشمن نریز،اگر این دوزاری افتاد حالا...اَکه هی...زبان ما مو درآورد از بس با امثال و حِکَم و به فارسی برای شما نوشتیم که ما خودمان به غیرت و هویت خودمان واقفیم،شما به فکر خودتان باشید،ملت و سرباز ملت جدا از هم نیستند،اگر برای شما سخت بوده پذیرفتن حقایقی که اینجا خواندید و دیدید که هر ایرانی با هر فکر و عقیده ای به اندازه اندکی از توان خودش با افتخار از هویت،تاریخ،فرهنگ،و خونِ ایرانیش و آیینش دفاع کرده،میکند و به هیچ بیگانه ای اجازه دخالت در امور داخلی خود و مصادره هویت خود را نمیدهد،بحث دیگری است،انقدر آسمان به ریسمان نباف و سفسطه نکن،هیچکس نمیتواند حقانیت ایرانی بودن این آب و خاک و مردمش را نادیده بگیرد،پس تقلای بیهوده برای ایرانی شدن نکنید وقتی خونِ ایرانی ندارید،اگر چشمان خود را بسته ای به روی حقیقت وجود خودت و هویت خودت و بر مسند قضاوتی کور نشسته ای بدان و آکاه باش مادامیکه چشم خود را ببندی و بیهوده گویی کنی،فقط خودت را خسته میکنی.هرچند که روی امثال شما بسیار زیاد است،کاش به اندازه این مقدار روی طلبکارانه،همت خود را صرف ساختن خاک فعلی خود کنید و دشمنان و بیگانگان را از ممالک فعلی خود خارج نمایید و به جای مطالبه حق یک نفر دیگر به نفع خود!جعل تاریخ و هویت و رگ و ریشه نکنید و یا دست کم سکوت بفرمایید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس