حریرچی: عمده مرگ در پیک پنجم کرونا مربوط به افراد غیر واکسینه است

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت گفت: عمده مرگ و میر فعلی در پیک پنجم در کرونا و بستری در آی‌سی‌یو مربوط به افراد غیر واکسینه و رده سنی ۵۰ تا ۶۰ سال است.

به گزارش مشرق، حریرچی جمعه شب در یک گفت وگوی زنده تلویزیونی با اشاره به اینکه در حال حاضر ورود واکسن خارجی و در دسترس بودن واکسن داخلی به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است، افزود: اکنون ظرفیت ۵۰۰ هزار تزریق روزانه را داریم و در چند روز آینده این ظرفیت به یک درصد جمعیت کل کشور خواهد رسید.

حریرچی در ادامه از بابت برخی ناهماهنگی‌ها در تزریق واکسن عذرخواهی کرد و گفت: بیشترین مشکل این است که برخی افراد بالای ۶۰ و ۷۰ سال به رغم دعوت اما تاکنون برای دریافت واکسن مراجعه نکرده اند.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: جمعیت بالای ۶۰ سال کشور، ۹/۵ درصد جامعه و حدود ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر هستند که بیش از ۷۰ درصد مرگ و میر و ۶۰ درصد از موارد بستری به دلیل بیماری کرونا متعلق به این گروه از جامعه است.

وی در ادامه با بیان اینکه در افراد واکسینه شده در کشور و در جامعه ۷۰ سال به بالا که ۷۰ درصد آنها را واکسینه کردیم میزان مرگ و میر و میزان بستری به شدت کاهش یافته است، افزود: اما عمده مرگ و میر فعلی در پیک پنجم در کرونا و بستری در ICU مربوط به افراد غیر واکسینه و در رده سنی ۵۰ تا ۶۰ سال است که هنوز موفق به دریافت واکن نشده اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت واکسن موجود برای واکسیناسیون گروه هدف و سالمند به اندازه زدن دو دز به این گروه کافی است، گفت: بدون شک هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد چرا که واردات واکسن‌هایی مثل سینوفارم، اسپوتنیک و آسترزنکا به اندازه کافی برای جمعیت هدف با توجه به دز دوم شروع شده و واکسن برکت و دیگر واکسن‌های داخلی هم در هفته‌های آینده به صورت تصاعدی در اختیار جامعه خواهد بود.

حریرچی در ادامه با بیان اینکه ابتلا به کرونا بعد از واکسینه شدن بسیار نادر است، افزود: باتوجه به واکسینه شدن برخی از افراد، کادر درمان و برخی هنرمندان که بعد از تزریق واکسن، کرونا گرفته اند تقریبا تمام موارد کم علامت و به صورت درمان در منزل هستند.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: اکثر افراد نیز به گونه‌ای هستند که یا یک دز واکسن را دریافت کردند یا از تزریق واکسن دز دوم، سه هفته نگذشته و اثرات واکسیناسیون کامل حاصل نشده است.

وی تاکید کرد: در چند روز آینده باید همت کرد تا تمام افراد بالای ۶۰ و ۷۰ سال را به صورت کامل واکسینه کنیم و سپس به گروه‌های شغلی پر خطر و رده سنی پایین‌تر وارد شویم.

حریرچی در ادامه به برخی باورهای غلط و تبلیغات اشتباه در زمینه واکسن ها اشاره کرد و افزود: برای مثال برخی‌ها مدعی هستند که تاثیر گذاری واکسن‌ها کم بوده و آن‌ها را برای بدن مضر اعلام کردند همچنین ادعای دیگری که از سوی افراد دیگر دیده می‌شود این است که آن‌ها می‌گویند علت کرونا گرفتن افراد پس از واکسینه شدن به دلیل تزریق واکسن بوده است.

معاون کل وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت تمامی واکسن ها دارای صد درصد کارایی در برابر مرگ و میر ناشی از کرونا هستند و اثر بخشی بسیار بالا در مقابل کووید شدید داشته و تاثیر بسیار مثبت در جلوگیری در بستری دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ناصر IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    14 0
    خب پورفسور عمده مردم واکسن نزدن که
    • مریم IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      0 0
      اگه ارشد بندازید عقب شاید یکم... زودتر از موج پنجم در بیایم
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 0
    و مقصر شمایید که واکسن‌ برای مردم نزدید
  • مجید دلبندم IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 0
    از کرامات شیخ ما این است!* شیره را خورد و گفت شیرین است آخه مگه چند درصد واکسن زده اند ؟ بعدش هم مگه قرار نیست واکسن ایمنی بیاره ؟ اگه تعداد بیماران واکسن زده به نسبت جمعیت واکسینه تفاوت فاحشی با بیماران غیر واکسینه نداشته باشه که اصلاً واکسن منطقش را از دست میده. دددددککککتتتررررررر
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 0
    مگه چند درصد جامعه واکسن زدند که عمده مرحومین از واکسن نزده هاند؟؟؟
  • بوفالوی عجیب IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 0
    بمیرم هم واکسن نمی زنم قوقولی مقولی من وقتی روزی صد بار میمیرم و زنده میشم از چی بترسم .برو به اونایی بگو که دو دستی مثل کنه این دنیا و پست و مقام را چسبیدن برو برو .
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 0
    خب کلاهت رو بزار بالاترکه غیر واکسینه هادارن میمیرن
  • سمیرا IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 0
    سلام شما اگه یکم مدیریت داشته باشید ومردم مجبور نمیکردین برای ارشد این همه سفر برن... ترمینال برن و... همه جا قرمز نمیشد.. چیزی از این واضح تر هست الان وقت کنکوره واقعا؟؟؟؟!
  • ناصر IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 0
    لطفا ارشد و بندازید عقب....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس