رئیس شورای اروپا مواضع اردوغان در قبال قبرس را محکوم کرد - کراپ‌شده

رئیس شورای اروپا در تماس تلفنی با رئیس جمهور قبرس گفت، اظهارات دولت ترکیه درباره بخشی از این جزیره، موجب افزایش تنش و به خطر افتادن مذاکرات شده است.

به گزارش مشرق، «شارل میشل» رئیس شورای اروپا روز جمعه در تماسی تلفنی با «نیکوس آناستاسیادس» رئیس جمهور قبرس اعلام همبستگی کرد.

به نوشته پایگاه خبری «این سایپرِس» دفتر ریاست جمهوری قبرس در بیانیه‌ای اعلام کرد آناستاسیادس در این تماس تلفنی موضعی قدرتمند از سوی اتحادیه اروپا به‌منظور مقابله با اقدامات «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه را خواستار شد.

در این بیانیه آمده است، میشل به رئیس جمهور قبرس گفت، منتظر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل در این زمینه بوده و متذکر شد که اتحادیه اروپا نیز بر همین اساس واکنش نشان خواهد داد.

میشل نیز به‌طور جداگانه در پیامی توئیتری درباره این تماس تلفنی نوشت: «در تماس با آناستاسیادس با قبرس ابراز همبستگی کامل کردم. اظهارات انجام شده طی بازدید اردوغان از وروشا موجب افزایش تنش و به خطر افتادن مذاکرات صلح آتی شده است».

رئیس شورای اروپا افزود: «راه حل دو دولتی راه به جایی نخواهد برد. ضروری است که به قطعنامه‌های مربوطه از سوی شورای امنیت سازمان ملل کاملاٌ احترام گذاشته شود».

روز چهارشنبه نیز «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای از اردوغان خواست از تشدید تنش‌ها خودداری کرده و به گفت‌وگوهای مبتنی بر «فدراسیون دو منطقه‌ای دوجامعه‌ای» بازگردد.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز شامگاه پنجشنبه در واکنشی گفت اتحادیه اروپا مدت‌هاست که اعتبار خود را در مسئله قبرس از دست داده است.

چاووش‌اوغلو طی گفت‌وگو با خبرنگاران در شهر آنتالیا، توضیح داد: «ترک‌های قبرس در سال ۲۰۰۴ از طرح کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل برای این جزیره حمایت کردند اما یونانی‌های قبرس آن را نپذیرفتند».

ترکیه سال ۱۹۷۴ وارد بخش شمالی جزیره قبرس شد و این بخش را به کنترل خود در آورد. در آن سال دولت سراسقف «ماکاریوس»، رئیس‌جمهور وقت قبرس، در کودتای نظامیان سرنگون شد و ترکیه با استناد به موقعیت خود به عنوان یکی از تضمین‌کنندگان حق حاکمیت قبرس، واحدهای ارتش خود را در شمال این سرزمین مستقر کرد. همین مسئله منجر به تقسیم جزیره قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی و در حقیقت ترک‌نشین و یونانی‌نشین شد. هم اکنون بحران مالکیت اراضی یکی از اصلی‌ترین بحران‌های میان دو طرف محسوب می‌شود.

اروشا منطقه‌ای در جنوب شهر فاماگوستای قبرس است. این منطقه پیش از حمله ترکیه به قبرس در سال ۱۹۷۴ یکی از مناطق مهم برای گردشگری در این کشور به شمار می‌آمد؛ اما پس از حمله ترکیه و فرار ساکنان، از آن زمان تاکنون این شهر به یک منطقه متروکه در این کشور تبدیل شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سعبد IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 8
    ما هم محکوم میکنیم
    • سعید RO ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      2 1
      مگه شمام حساب میشین؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس