کد خبر 1248969
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
مرکل خواستار محدودیت استفاده از جاسوس‌افزار «پگاسوس» شد

صدر اعظم آلمان در چند سال گذشته، همواره برای ترکیه نقش یک سپر ضربه گیر را ایفا کرده اما حالا آشکارا می‌گوید: فکر نمی‌کنم ترکیه عضو اتحادیه اروپا شود.

به گزارش مشرق، سخنان آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در مورد چشم انداز عضویت رسمی ترکیه در اتحادیه اروپا، توجه رسانه های جهان را به سوی خود جلب کرد.

مرکل در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: «فکر نمی کنم ترکیه به عضویت اتحادیه اروپا درآید».

مرکل همچنین با اشاره به تفاهم ترکیه و اتحادیه اروپا که در چارچوب آن تعداد زیادی از پناهجویان سوری در ترکیه جای گرفتند، مسئولیت پذیری دولت ترکیه در مورد آوارگان را شایان تقدیر دانست و گفت: «ما به دنبال روابط خوب با آنکارا هستیم. ترکیه در خصوص پناهجویان سوری کاری فوق العاده انجام داده و ما خواستار ادامه این تفاهم با ترکیه هستیم».

مرکل عوض شد یا ترکیه؟

هنوز هم طنین سخنان دیوید کامرون نخست وزیر وقت انگلیس فراموش نشده که گفته بود، ترکیه با توجه به روند پاسخگویی به شروط اتحادیه اروپا تا سال ۳۰۰۰ میلادی به اتحادیه اروپا نخواهد پیوست.

او گفته بود: «ترکیه ‌ای که خواهان عضویت در اتحادیه اروپا است تنها یک بند از ۳۵ بندی که اتحادیه اروپا شرط کرده، اجرا کرده، لذا آنکارا نمی ‌تواند با این روند به اتحادیه اروپا بپیوندد».

با آن که سیاستمدارانی همچون سارکوزی، کامرون و دیگران، همواره با نیش و کنایه و مخالفت آشکار، عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را محال می دانستند، اما آنگلا مرکل همیشه موضع اعتدالی – تشویقی داشته و از ترکیه حمایت کرده است.

سخنان اخیر مرکل  در حالی  بیان شده که او در چند سال گذشته، همواره برای ترکیه نقش یک سپر ضربه گیر را ایفا کرده اما حالا آشکارا می گوید: فکر نمی کنم ترکیه عضو اتحادیه اروپا شود.

مرکل بارها در مورد درخواست و پیشنهاد برخی کشورهای اروپایی برای تحریم اقتصادی، مقاومت و میانجی گری کرد. کار به جایی رسید که وقتی مرکل در برابر اصرار و پافشاری امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه کم آورد، با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تماس گرفت و از او خواست، ماکرون را آرام کند.

بنابراین در مورد سخنان اخیر مرکل، دو سوال مهم و بنیادین وجود دارد؟

۱.چرا مرکل به یک باره تغییر فرکانس داد؟

۲.چرا صدر اعظم آلمان، قبلاً به شکلی جدی و آشکار از ترکیه حمایت می کرد؟

در ادامه به پاسخ این پرسش ها خواهیم پرداخت.

کشف کوه یخ در قبرس

در پاسخ به پرسش «چرا مرکل به یک باره در مورد ترکیه تغییر فرکانس داد؟»، باید چنین گفت: این مرکل نیست که عوض شده است، بلکه ترکیه است که آشکارا عدم پایبندی به خواسته های اتحادیه اروپا را به نمایش گذاشته که مشهودترین مورد آن، مساله قبرس است. لذا اگر اردوغان به بخش ترک نشین جزیره قبرس سفر نمی کرد و بر مساله به رسمیت شناساندن دولت قبرس ترک و بازگشایی شهر متروکه مرعش یا واروشا اصرار نمی کرد، ممکن نبود که جهانیان، چنین الفاظی را از صدر اعظم آلمان بشنوند.

سخنان مرکل نشان داد که اهمیت مساله قبرس برای اروپا، آمریکا و جامعه جهانی، مانند کوه یخی است که تنها نوک آن قابل رویت است. شاید خود مقامات آنکارا هم انتظار نداشتند که این مساله، تا این اندازه بازتاب پیدا کند.

افکار عمومی و رسانه های جهان، در فاصلی کوتاه، شاهد موضع گیری سلبی و مخالفت جدی این مقامات، در مورد سخنان اردوغان در قبرس ترک بود:

۱.وزارت امور خارجه آمریکا.

۲.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا.

۳.دبیر کل سازمان ملل.

۴.وزارت امور خارجه یونان.

۵.رئیس جمهور قبرس.

۶.وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی.

۷.وزارت امور خارجه روسیه.

در حالی که مخالفت آشکار آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی با سخنان و تصمیمات اردوغان، توجه آنکارا را به سوی خود جلب کرده بود، ماریا زاخارووای سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه نیز اعلام کرد که مسکو، اقدامات یکجانبه ترکیه در مورد قبرس را قبول ندارد.

معذورات مرکل در مورد ترکیه

همچنان که در آغاز گزارش اشاره شد، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، همواره یکی از حامیان و مدافعین ترکیه بوده و نقش ضربه گیر را ایفا کرده است. سوال اینجاست: چرا در تمام این سال ها، مرکل به شکلی جدی و آشکار از ترکیه حمایت می کرد؟ پاسخ به این پرسش، می تواند چنین بخش هایی را در بر بگیرد:

۱.درهم تنیدگی دغدغه های امنیتی و منافع مشترک در روابط ترکیه و آلمان، یک اصل مهم و غیرقابل انکار است. چرا که نزدیک به ۲ میلیون شهروند ترک و کُرد ترکیه در چند دهه اخیر، ساکن آلمان شده اند و این مساله به خودی خود، از منظر اقتصادی، اجتماعی و امنیتی، برای آلمان مساله بسیار مهمی است.

۲.مشی سیاسی مرکل، همواره یک مشی اعتدالی بوده و خود را در مقامی می بیند که نه تنها به عنوان صدر اعظم آلمان، بلکه به عنوان یکی از سران اتحادیه اروپا و یکی از سران ناتو، نقشی را ایفا می کند که بر اساس آن، ترکیه از آمریکا و اروپا دور نشود.

۳.موضوع آوارگان و مهاجرین، برای کل اتحادیه اروپا مهم است اما در این میان، آلمان حساسیت بیشتری به خرج می دهد. چرا که قوانین سفت و سخت کشورهایی همچون فرانسه، بلژیک، انگلیس (عضو سابق اتحادیه اروپا) و مشکلات اقتصادی کشورهایی همچون ایتالیا، یونان و کشورهای بالکان، در کنار مهاجرپذیر بودن آلمان، شرایطی فراهم آورده که اغلب آوارگان، راه کشور مرکل را در پیش می گیرند.

در نتیجه صدر اعظم آلمان، از آغاز بحران سوریه تاکنون، در برابر اردوغانی که ۴ میلیون آواره و مهاجر را در کشور خود اسکان داده، رفتاری توام با تحفظ، مدارا و احتیاط را در پیش گرفته است.

در پایان باید گفت، سخنان مرکل و ناامیدی او از امکان عضو شدن ترکیه در اتحادیه اروپا، برای ترکیه یک شوک عجیب و غیرمنتظره نبوده و در عین حال، نشانه ای از وقفه و فریز شدن در روابط برلین – آنکارا نیست. اما در هر حال، سنجه و معیار مهمی است که نشان می دهد پافشاری تیم اردوغان بر اهداف و آمال بلندپروازانه در جزیره قبرس و تلاش برای به رسمیت شناساندن دولت دفاکتوی قبرس ترک، تبعات و پیامدهایی دارد و ترکیه نمی تواند خود را از هزینه های سنگین این روند، در امان نگه دارد.

ترکیه به عنوان کشوری که در ۱۴ آوریل ۱۹۸۷ درخواست عضویت در جامعه اروپا را ارائه داده و از ۱۲ دسامبر ۱۹۹۹ به‌ طور رسمی به عنوان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا شناخته شده، نمی تواند هم عضو اتحادیه شود و هم رفتار و نقشه راهی داشته باشد که با رویکرد سیاسی کل اعضای اتحادیه اروپا، در تضاد باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    14 26
    مرکل دمت گرم ای لاشی ها رو تو اتحادیه اروپا راه نده
    • سعید RO ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      6 1
      از حرف زدنت معلومه لاشی کیه
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    16 5
    ترکیه از اولش هم خیلی جدی دنبال عضویت نبود. میدونستن اتحادیه باشگاه مسیحی هاست و بعیده عضو مسلمان بخوان که داره تبدیل به پرجمعیت ترین کشور اروپا میشه. در هر دوره برخی سیاسیون از حربه عضویت در اتحادیه اروپا برای محدود کردن رقبا به عنوان مثال ارتش استفاده کردن. همکاری ها مخصوصا اقتصادی گسترش پیدا میکنه ولی عضویت کامل بعیده. چون خیلی هم به کار اردوغان نمیاد.
  • احسان IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    7 24
    از اروپا یاد بگیرید انفعال در برابر ترکیه یعنی تشویق و گستاخی بیشتر ترکیه
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      13 6
      مثلا چه غلطی میخواهی بکنی؟؟؟؟!!!! عین رفقات توئیت بزنی؟؟؟؟!!!!
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    12 8
    اروپا و آمریکا بقیه دنیا رو بعنوان زیر دست و مصرف کننده و دستور پذیر قبول میکنن و حتی براش ارزش قائل میشن ولی وای از روزی که کشوری بخواد استقلال و دموکراسی و قدرت اقتصادی سیاسی نظامی بالاتری نسبت به اونها پیدا بکنه اونوقت عالم و آدم رو بهم میدوزن تا جلوی پیشرفت اون کشور رو بگیرن نمونه بارزش هم ترکیه بیست سال اخیر هست که از یک کشور وابسته و زیر دست تبدیل به کشوری با قدرت تغییر موازنه و استراتژی ترسیم شده توسط غرب و شرق شده و حالا تقریبا همه کشور های دنیا و منطقه دارن بهش سنگ میزنن ولی ترکیه خیلی راحت از این مراحل عبور میکنه و تبدیل به قدرت برتر دنیا میشه تا ده سال اینده
  • بوفالوی عجیب IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    2 0
    دعوا خانوادگی است ، جناب ... صیغه نامه را پاره کرده و دیروز هم از گوست گوسفند چیزی واسه خانم .. نفرستاده این هم سخت بهش بر خورده رفته اتحادیه مطرح کرده بقیه هم خندیدن .
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    7 16
    ترکیه یه کشور بدبخت و مفلوکه که زمان آتاتورک حتی الفبای خودش رو هم به لاتین تغییر داد تا شبیه به غربی ها باشه. تو سر خودشون میزنن تا خودشون رو بچسبونن به اروپا. ماهم یه احمقی اینجا داشتیم به اسم رضاخان که هرکاری آتاتورک میکرد میخواست از رو دستش تقلید کنه. بدبختا پیشرفت رو فقط در تقلید از غرب میدیدن. دریغ از ذره ای هویت ملی.
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      19 5
      اسکول جان رضا پالانی رو با آتاتورک مقایسه نکن. آتاتورک کشورش رو ازدست کل اروپا نجات داد رضا پالانی از دست مردم نجات داد و تحویل انگلیس داد. برای ترکی استفاده از الفبای لاتین به جای عربی از لحاظ نوشتاری بهتر بود. ولی امثال تو این جور چیزها رو نمی فهمید چون مغزی در کله تون نیست.
    • مینا IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      5 2
      احمق جان اون الفبای لاتین هم ریشه اش برمیگرده به اسیای مرکزی برو یکم تاریخ بخون نه تاریخی که اروپا بهت داده تا نشخوارش کنی تاریخ واقعی بخون... تاریخی بخون که اروپا رو مرکز جهان نشون نده تاریخی بخون که درش کل تکنولوژی عصر قدیم خارج از اروپا بوده و اروپا به اسم خودش مصادره کرده....
  • AU ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    1 4
    سلام.دوتا زیر دست امریکا،باهم دیگه دعوا راه انداختن.. !
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    1 1
    خوب اردوغان وقتی رفتار روسیه در کریمه و رفتار المان و انگلیس و فرانسه در صربستان و کوزوو را می بیند چطور می تواند ساکت بنشیند
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    4 1
    فشارها بر ترکیه جهت پذیرش خاورمیانه بزرگ است وگرنه دعوا الکی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس